DIY absorpsjon plater.

Noya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2013
Antall liker
14
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg har et noen spørsmål angående bygging av absorpsjons plater.
Jeg skal bygge en del vegg plater, bassfeller og tak plater, siden det er min første gang og lage absorpsjons plater så ville jeg høre med dere om jeg har tenkt riktig!
Absorpsjons platene tenkte jeg og bygge med lydisolerende isolasjon f.eks A-Plate Extra C600 200x570x1200mm Paroc | Bygningsisolasjon | Isolasjon og Byggfolie | Bygg og Anlegg | Produktkatalog B2B | Byggevarer, trelast, gulv, kj?kken, garderobe, bad til isolasjon og til lydplater ble jeg anbefalt av maxbo og velge Paroc Trinnisolasjons plater, etter og sjekket hjemmesiden til Paroc så anbefaler de PARAFON Palett.

Jeg er litt usikker på hva slags materiale jeg bør bruke, jeg tenkte og bruke vanlig lydisolerende isolering og sette lydplater på yttersiden av isolasjonen.

Har vært en tur hos Maxbo for og se hva de hadde der og det eneste jeg kunne finne i følge betjening som var nærmest det jeg var ute etter var Paroc trinnisolasjon til 779kr for en pakke på 10stk med mål: 60cm*120cm og noe rundt 2,5cm dyp.
Fant også Paroc A Plate til 329kr for en pakke på 4stk med mål: L:=20cm * B=120cm * D=20cm (det var flere utvalg av dybde størrelser.)

Planen er og fylle med isolasjon og legge lydplater i ytterkanten.
Er det noen her som har prøvd Paroc? Kan jeg bruke det eller MÅ jeg bruke Rockfon Industrial som lyd plater? Maxbo hadde vist aldri hørt om Rockfon før...

Eller lønner det seg heller og kjøpe Auralex plater, fungerer det like godt?

Veggplatene tenkte jeg og lage i 60*60*10cm.
Bassfellene: 60*60*120 pr stk. (De skal monteres til 240cm men er enklere og lage de i 120cm)
Takplatene: ca. 200/240*100/120*20cm (Her skal det også monteres led downlights.)

Hadde vært kjekt og hørt om jeg har tenkt i riktig bane?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.177
Torget vurderinger
10
Til vegg bruker du 10 cm Rockfon plater på første og gjerne også andre refleksjonen:

Cosmos Grå | ROCKFON Norge | Akustiskke systemhimlinger

Lag en ramme rundt med 10 cm glattkant, brett stoff rundt og stift på baksiden. Ferdig.

I taket er det også best med 10 cm Rockfon, jeg valgte et kompromiss med 4 cm Ecophon av estetiske hensyn. Den burde også vært plassert på tvers men som sagt det ble for rotete ellers. Henter igjen litt med et tykt persisk teppe på gulvet etterhvert:

http://www.hifisentralen.no/forumet...d-downlights-tips-til-teknisk-la-sning-2.html

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er to ting som er viktig å forstå om absorbsjonsplater:
  • De virker ved at lydbølgene skaper friksjon mellom luft i bevegelse og fibrene i materialet. Altså må de plasseres slik at lydbølgene har lufthastighet gjennom dem.
  • For en lydbølge som reflekteres fra en solid vegg vil det være et trykkmaksimum med null lufthastighet helt inne ved veggen. Den står jo stille. Hastighetsmaksimum er 1/4 bølgelengde ut fra veggen, deretter 3/4 bølgelengde, og så videre. Siden dette følger en sinusbølge vil det være betydelig lufthastighet allerede ved 1/8 - 1/6 bølgelengde, og gradvis avtagende igjen over 1/4 bølgelengde.

a04_basstrap.gif

Konsekvensen av det er at absorbsjonen vil bli frekvensavhengig og at tykkelse og avstand fra vegg bestemmer hvor dypt absorbenten vil virke. Bølgelengden er lydhastighet/frekvens. F eks er bølgelengden ved 340 Hz gitt som 340 m/s / 340 Hz = 1 m. Med andre ord må en absorbent være rundt 1 m/4 = 25 cm tykk for gi noen nevneverdig demping ved 340 Hz. Ved 100 Hz er bølgelengden 340 / 100 = 3,4 m. Det betyr at en effektiv absorbent for 100 Hz må stikke ut en halvmeter fra veggen, minst. Det trenger ikke å være absorbent hele veien fra veggen og ut. Selve absorbenten kan godt henge et stykke fra vegg for å være effektiv rundt 1/4 bølgelengde for en viss frekvens. Eller motsatt vei, de 2,5 cm tykke platene du nevner vil fungere hvis du fester dem på veggen, men bare over ca 2000 - 2500 Hz. Mer her: Sound absorption

En annen konsekvens er at et eventuelt trekk over absorbentene må være så porøst at det ikke hindrer luftgjennomstrømning. Testen er å blåse gjennom stoffet og kjenne om det skaper motstand. Jeg lagde mine på samme måte som HEL beskriver og trakk dem med "velur" fra Jysk. Funker fint, det.

Rockfon er gjerne bestillingsvare hos forhandlerne, forresten, og du må bestille i hele pakker.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.818
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ecophon fra Glava funker tilsvarende.
http://www.glava.no/produkter/akustiske-himlinger/ecophon-master/
Mange forhandlere svarer at de ikke kjenner til denslags, men alle som fohandler Glava og gidder å slå opp i en katalog eller sjekke på nettet finner at de kan skaffe disse til deg. Samme gjelder Rockwool. Gi dem en oppstrammer, eventuelt gi klar beskjed og gå til neste forhandler. Jeg måtte til Montér for å finne våkne nok folk til å åpne en katalog-mappe og lete 20 sekunder på en liste, for å bestille plater for 2000 kr.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Hvis du vil have absorbenter, ville jeg gå for Rockwool Rockfon:
Prøv at se disse dataer.
Rockfon Sonar Activity på 40 mm. har bare kanon gode dataer.
De er godt nok effektive, de Rockfon Sonar Activity på 40 mm.
125 Hz. 0,30
250 Hz. 0,70
500 Hz. 0,90
1000 Hz. 1,0 (100 %)
2000Hz. 1,0

Jeg har selv Rockfon Sonar, men kun i 22 mm. tykkelse, monteret på forvæggen og i loftet. Det er dog også gode absorbenter, men kun på 0,40 - 0,60 fra 400 Hz.
Rockfon pladerne er temmelig diskrete. Jeg har dog valgt at montere diffusere fra Svanø SMT pap-vinger foran, da det er meget bedre.
Skulle jeg idag have købt absorbenter, ville jeg vælge Rockfon Sonar Activity. Det er vigtigt, at når man dæmper, at det så gøres ordentligt.
Men den bedste løsning er brug af diffusere. Diffusere har også en mere eller mindre dæmpning afhængig af hvilken type bl.a. Så kan du evt. dæmpe efter at der er monteret diffusere.

Noya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2013
Antall liker
14
Torget vurderinger
2
Tusen takk for alle tilbakemeldingene!
Da føler jeg at jeg har lært bitte litt mer i dag også :)

HEL: Tusen takk for fin og enkel forklaring! Er det noen forskjell på Cosmos, Industrial eller Sonar som blir nevnt senere i tråden her?
For taket sin del, så mener du at det bør holde med 10cm og ikke behov for 20cm? Jeg kommer til og dekke ganske mye av taket ved og lage 3 tak plater med samme prinsipp som vegg plater.

Asbjørn: Tusen takk for en detaljert og oversiktlig forklaring! Plutselig så forstod jeg litt mer ;) Det vil da si at det lønner seg og prøve og ta de dypeste frekvensene man har rom plass til, siden de høyere frekvensene vil allerede bli minimert/elimineres pga av de større platene/avstandene?
Jeg hadde tenkt til og lage hjørne bass feller på alle hjørner, men jeg sliter litt med størrelsen på rommet (9.1kvm B=283cm L=320cm). Jeg hadde egentlig tenkt til og ha 60*60*120cm bassfeller, men etter og ha skisset opp en del så må jeg gå ned til maks 33*33*120cm som da tilsier ca. 23.30cm dybde eller lengde ut fra veggen. Det blir jo noe høyere en 340hz.. Dette er med tanke på lerrets rammen og litt uheldig plassering av døra. (Fra bak vegg til side vegg der døren er, er det ca.8cm med vegg.) Vil det da lønne seg og heller legge inn litt tykkelse/avstand på tak platene? Så de får absorbert en del fra lavere frekvenser?

ottone: Hehe takk for tipset! Det høres generelt kjent ut ;) Skal pushe de litt mer neste gang! Har du noen begrep på hva det generelt koster?

Sven_Palvig: Tusen takk for tips! Som jeg skreiv litt over her, er det noen stor forskjell på de forskjellige Rockfon platene?
Angående diffusere vs absorpsjons plater så hører jeg også det stikk motsatte av det du sier, demp så mye som mulig og heller fjern noen plater og prøve seg frem til man finner lyden man liker. Jeg skal ikke sitte her og si i mot deg, det har jeg ikke erfaring nok til og gjøre, men som nybegynneren jeg er så blir det vanskelig og avgjøre hvem/hva man skal høre på. Jeg trur jeg må bare prøve meg frem mellom diffusjon og absorpsjon. Jeg trur det heller handler mer om hva man liker og høre. Noe elsker helt død lyd hvor du kun hører høyttalerne og andre liker at lyden reiser litt mer i rommet.

Jeg hadde tenkt til og dempe så mye som mulig, det er rom jeg kan gjøre hva jeg (nesten) vil med. Jeg vil unngå og lage for mange store hull i vegger og tak, generelt prøve og unngå og ødelegge noe i rommet. Det er med tanke på at dersom det skulle være et behov for et ekstra barnerom i den senere fremtid så vil jeg helst slippe og pusse opp et rom som er helt nytt i utgangspunktet. (Samboerens eneste krav for at jeg skal få bruke rommet til hjemmekino hehe.. )
Når jeg har fått platene mine så kommer EHED en tur og gjør litt målinger osv så får jeg heller ta ned vis det er behov for det :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg ville startet med å finne ut hva jeg ønsker å oppnå med tiltakene. Er det bare å dempe ned enkelte førsterefleksjoner for å få bedre stereoperspektiv, eller er det stående bølger og/eller klangbalanse i rommet som skal til pers? Førsterefleksjoner påvirker perspektivet mest ved høye frekvenser, så en 10 cm Rockfon plate (eller tilsvarende) hengende rett på veggen på riktig sted gjør jobben. Min erfaring er likevel at det fort blir mer ullen klang i rommet enn hva jeg liker. 4-5 plater i førsterefleksjonspunkter går, men så snart jeg henger opp flere blir det for "dødt" for min smak. Stående bølger i bassen må du ta ned på annen måte enn med absorbenter uansett. De har bølgelengde på størrelse med rommet (det er derfor de danner stående bølger), så det enkleste er å ta dem elektronisk med DSP og romkorreksjon.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Tusen takk for alle tilbakemeldingene!
Da føler jeg at jeg har lært bitte litt mer i dag også :)

Sven_Palvig: Tusen takk for tips! Som jeg skreiv litt over her, er det noen stor forskjell på de forskjellige Rockfon platene?
Angående diffusere vs absorpsjons plater så hører jeg også det stikk motsatte av det du sier, demp så mye som mulig og heller fjern noen plater og prøve seg frem til man finner lyden man liker. Jeg skal ikke sitte her og si i mot deg, det har jeg ikke erfaring nok til og gjøre, men som nybegynneren jeg er så blir det vanskelig og avgjøre hvem/hva man skal høre på. Jeg trur jeg må bare prøve meg frem mellom diffusjon og absorpsjon. Jeg trur det heller handler mer om hva man liker og høre. Noe elsker helt død lyd hvor du kun hører høyttalerne og andre liker at lyden reiser litt mer i rommet.

Jeg hadde tenkt til og dempe så mye som mulig, det er rom jeg kan gjøre hva jeg (nesten) vil med. Jeg vil unngå og lage for mange store hull i vegger og tak, generelt prøve og unngå og ødelegge noe i rommet. Det er med tanke på at dersom det skulle være et behov for et ekstra barnerom i den senere fremtid så vil jeg helst slippe og pusse opp et rom som er helt nytt i utgangspunktet. (Samboerens eneste krav for at jeg skal få bruke rommet til hjemmekino hehe.. )
Når jeg har fått platene mine så kommer EHED en tur og gjør litt målinger osv så får jeg heller ta ned vis det er behov for det :)
Jeg mener der er forskel nok til at jeg ville vælge 40 mm fremfor 22 mm. Det der er vigtigt, er at man får så ensartet dæmpning som muligt. Det er bedre at dæmpe et mindre areal et større og så kun gøre det halvt. Når man gør det halvt gør man rummet dødt og man dæmper diskanten i forhold til de andre toner.
Man må jo begynde et sted, og jeg har været der, hvor du nu er. Stod med et rum der var ulideligt at opholde sig i og hvad gør man så?
Jeg mener at et rum skal være godt at se film i. Høre musik i. Tale i. osv.
Men du kan jo følge mine erfaringer med at få vinger...... :)
Men man kan købe lidt diffusere af god kvalitet og bruge nogle dæmpeplader og så prøve sig frem.

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Hei,

Det er ikke DIY-produkter, men jeg tenkte å nevne at X3MHC - HiFi & Hjemmekino har noe de kaller "tubetraps" som skal dempe veldig bra nedover i frekvensgangen. hvor langt ned kommer an på størrelsen av tubene. De er litt dyre, men tror de kan være bra i et lite rom med heftige høyttalere :rolleyes:

her er link:

X3MHC - Handel etter varemerke

De er luftfylte tuber som skal hjelpe pga omgjøring av trykkenergi til varme i tubene.

Noya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2013
Antall liker
14
Torget vurderinger
2
Takk igjen folkens! Supert med så mange hyggelig folk med erfaringer!

Asbjørn: Skjønner hva du mener. Trur kanskje jeg må bare høre meg frem. Sette opp noen dempere på riktig sted og høre meg frem med og legge til flere. Siden jeg ikke helt vet hvordan jeg liker lyden best i forhold til det akustiske så blir jeg pent nødt til og vente og høre meg frem til hva jeg liker :)

Sven_Palvig: Da får jeg bare rett og slett prøve meg frem hehe. Jeg er ute etter det samme som du skriver, et rom som fungerer til film og musikk.

Della: De virket jo meget lovende, ville tro at det er vanskelig og lage en bassfelle selv som går så lavt i samme størrelse? De var litt dyre ja... I teorien min burde jeg vel ha de i alle hjørnene og til tak høyde.. Som da vil si 8stk :eek: Evnt. kan jeg bruke de bak i rommet og lage noen selv i front.

Vil de heller lønne seg å kjøpe ferdig produkter? Ikke i forhold til pris, men som ferdig resultat? Er jo en del av moroa og lage ting selv, men der trur jeg nok jeg får mer og nok å gjøre ;)

Topp Bunn