Disse SV'erne

O

OivindJ

Gjest
Oi, i testen var jammen et av spørsmålene hva en mente om korteste veien til helvete på jord:

"From each according to his ability, to each according to his need"

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Du påstod at realpolitikken er langt til høyre for folkeopinionen, det faller på sin egen urimelighet når kun et lite mindretall stemmer på ytterste venstre. At du innser at dine meninger ikke er representativt for noe flertall balanserer det i hvert fall noe.
Om en evner å anlegge et globalt perspektiv blir det fryktelig innlysende at politikken og de økonomiske modeller i verdens store flertall av fattige områder i stor grad styres av økonomiske sanksjoner fra IMF, Verdensbanken og tildels gjennomkorrupte regimer mot neoliberale modeller og da washingtonkonsensus heller enn folkestemmene og ønskene de representerer for en mer rettferdig fordeling av bl.a. jordbruksområder og naturresurser. Dette er da følgelig den uttalte planen også i Irak - trenger du bevis her også? Generaler diskuterer forøvrig allerede høylytt om det ikke er like greit å innsette et nytt diktatur, det viktigste er at de ivaretar amerikanske interesser. Privatisere inntekt og eksternalisere og/eller pålegge offentligheten hjemme utgiftene.

Det høres nært konspiratorisk ut, dessverre er det virkeligheten.

Mvh

S

Slubbert

Gjest
Tidenes løft ut av fattigdom skjer nå i Kina og India som følge av at de har gått fra planøkonomi til markedsøkonomi.

Det er uansett på siden av det opprinnelige tema; Norge har et usedvanlig stort, mektig og aktivt overformynderi, landet er en venstreside.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Tidenes løft ut av fattigdom skjer nå i Kina og India som følge av at de har gått fra planøkonomi til markedsøkonomi.

Det er uansett på siden av det opprinnelige tema; Norge har et usedvanlig stort, mektig og aktivt overformynderi, landet er en venstreside.
Det står du like fritt til å men som jeg gjør å mene at der ikke finnes noen venstrefløy i Norge men heller sentrumsalternativer med noen få idealistiske levninger fra svunnede dager i opposisjon; intet reelt progressivt alternativ på venstresiden, de forstenede gammelkommunistene er forlengst irrelevante (selvfølgelig overdriver jeg en smule).

Kina og India kommer litt på siden da "dette er land som har styrke til å delta på verdensmarkedet uten å måtte legge seg flate for krav fra vesten, Verdensbanken og IMF om liberalisering på vestlige selskapers premisser." Jeg sier ikke at mye ikke er skapt av og under markedøkonomien, men den ender tilgangs opp med å rasere alle velferdsnormer og å skape et sterkt polarisert samfunn (pengene samles på færre hender, klasseskiller øker) samt drepende nedgangstider for den fattigere delen av befolkningen, og i fattigere stater repressive oligarkier; det er den virkelige utfordringen.

Mvh.

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Fy F.... å flinke dere er med fremmedord. Herske teknikker eller er dere bare i de miljøene hvor det kun brukes slike fine intetsigende ord,represiv blant andre? Må jo nesten ha ordbok for å kunne få noe som helst utav hva som skrives.
En som ikke kan alle disse fremmed ordene deres,men som leser. Hadde det vært en fra FRP som hadde blitt tatt med buksa nere som Sv i dette tilfellet ,oi hvor store overskrifter det hadde blitt her inne. udemokratisk mm.

JE

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
JE skrev:
Fy F.... å flinke dere er med fremmedord. Herske teknikker eller er dere bare i de miljøene hvor det kun brukes slike fine intetsigende ord,represiv blant andre? Må jo nesten ha ordbok for å kunne få noe som helst utav hva som skrives.
En som ikke kan alle disse fremmed ordene deres,men som leser. Hadde det vært en fra FRP som hadde blitt tatt med buksa nere som Sv i dette tilfellet ,oi hvor store overskrifter det hadde blitt her inne. udemokratisk mm.

JE
Å bruke mye fremmedord (eller skriver inneforstått med norske ord) er ekskluderende på et forum som dette. Det ligger hersketeknikk i dette så det er en fordel om alle brukte de norske ordvariantene. Det er mye mere demokratisk når alle kan delta. Når du greier å bruke norske ord (selv om du kan faglige termer) viser det at du behersker det temaet du skriver om bedre. Dette gjelder flere debattanter fra begge sider.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Nok et storm-i-vannglass-skrik fra Dagbla'. Mora til den journalisten skulle bli tatt i skole for manglende oppdragelse av sin sønn. Makan til uhøflig, respktløs og patetisk paparazzi-journalistikk skal det vel søkes etter med lys og lykte. Personlig er jeg faktisk mer bekymret for aksepten av denne typen journalist"arbeid" enn av Ørnhøis møtevirksomhet.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjest skrev:
Å bruke mye fremmedord (eller skriver inneforstått med norske ord) er ekskluderende på et forum som dette. Det ligger hersketeknikk i dette så det er en fordel om alle brukte de norske ordvariantene. Det er mye mere demokratisk når alle kan delta. Når du greier å bruke norske ord (selv om du kan faglige termer) viser det at du behersker det temaet du skriver om bedre. Dette gjelder flere debattanter fra begge sider.
Enig i dette. Ser mest ut som om noen har fått seg fremmedordbok til bursdagen og har pugget noen gloser som skal brukes for å imponere, fremstår ganske komisk til tider. Man får i alle fall ikke frem poengene sine bedre av den grunn, men man tror kanskje at noen blir imponert..?
Mange her kan sikkert en del ord som folk flest ikke forstår, men er det noe poeng i å bruke dem når man vet at mange bare blir forvirret og misser poenget?

Når det gjelder Ørnhøi så ville han sikkert bare ha en gratis middag… ::)

Mulig det er storm i vannglass Honkey, men om det er som det fremstilles, at han hevder at han bare kan snakke litt med en avisredaktør for å få en journalist til å ikke skrive kritisk, så er jo det betenkelig synes jeg.
Setter man seg til å snakke høyt på en restaurant kan man ikke vente annet enn at de rundt deg hører hva du sier, om det var tilfeldig at Dagbladet var der eller ei kan kanskje diskuteres, men noen ville i alle fall kunne hørt dem.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.875
Kan det være at Hr. Ørnhøi visste at Dagbladets utsendte satt ved nabobordet med ørene på stilk?

P

Parelius

Gjest
Pink_Panther skrev:
Kan det være at Hr. Ørnhøi visste at Dagbladets utsendte satt ved nabobordet med ørene på stilk?
Villet selvdestruksjon?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Neppe… hva tjente han på det??

Når man snakker om lavpannet journalistikk… Det som slo i mot meg med store bokstaver da jeg gikk inn på dagbladet.no i dag var at Norges mest hjernedøde kjerring hadde blitt kastet ut av Facebook… Hvordan kan verden komme seg videre etter dette??

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.875
Parelius skrev:
Pink_Panther skrev:
Villet selvdestruksjon?
Tja.....en liten morsomhet fra en gammel, trett 2. divisjons politiker?

A

Atle Kristiansen

Gjest
JE skrev:
Fy F.... å flinke dere er med fremmedord.
Takk.

JE skrev:
Herske teknikker eller er dere bare i de miljøene hvor det kun brukes slike fine intetsigende ord,represiv blant andre? Må jo nesten ha ordbok for å kunne få noe som helst utav hva som skrives.
Vanker ikke i noe akademisk eller politisk miljø og har ingen utdannelse eller verv, men koselig at noen engasjerer seg for mitt liv og levn. Å bla litt i en ordbok har sjelden skadet noen utover et uskyldig papirkutt eller to, på nettet er det både enklere og tryggere.

JE skrev:

JE
En viss dobbelmoral og inkonsekvens kan nok spores, men å antyde at den bare går en vei er i mine øyne ikke mer enn en innrømmelse av at du også holder denne dobbelstandarden.

Språket mitt er langt fra perfekt, knapt godt, men det er nettopp mitt språk. Det er nå du som oppfører deg som en språkfascist, ikke jeg. De innleggene du skulle mene ble for krevende kan jo også hoppes over i stillhet. Skulle jeg benyttet de samme "herske teknikker" hadde all tiden min gått med på å dissekere slike forbrytelser mot det norske språk som du her bedriver... ("fremmed ord" er - som du kanskje selv har innsett - bare begynnelsen på din manglende språkforståelse.)

Jeg forstår forøvrig ikke hva som skulle være udemokratisk millimeter? Men kan i alle fall anbefale deg denne http://folk.uio.no/tfredvik/amo/.

Mvh

A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:
Pink_Panther skrev:
Neppe… hva tjente han på det??

Når man snakker om lavpannet journalistikk… Det som slo i mot meg med store bokstaver da jeg gikk inn på dagbladet.no i dag var at Norges mest hjernedøde kjerring hadde blitt kastet ut av Facebook… Hvordan kan verden komme seg videre etter dette??
Send meg en pm om du vil ha kontoen min, jeg bruker den ikke uansett.

Mvh

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
De som er tilbøyelige til å kjempe den kalde krigen på nytt kan jo finne en annen tråd å gjøre det i.

Ørnhøi var i kontakt med lobbyister og interessenter -- det er samtlige politikere, jevnlig, og ofte "under radaren." Hvor store saker de er i befatning med avhenger av hvor stor innflytelse de har. I dette tilfellet er det godt mulig at Ørnhøi også ble sendt for å ta en snakk. Selv om måten han ordla seg på (som sitert i 'bladet) kan tyde på at han forsøkte å imponere sine bordfeller, snarere enn å kun motta informasjon.

MEN - dersom det virkelig var noe som ikke tålte offentlighetens lys i den kontakten, så ville den ikke skjedd på en restaurant, med overlevering av en konvolutt der.

Skal man la seg opprøre av dette? Det foregår hele tiden, og på langt mer graverende måter også. Man kan jo, f.eks., undre over hvor pengene Diffen disponerte i Sveits egentlig kom fra. Han hadde vært forsvarsminister, var involvert i et Airbus kommandittselskap og hadde i tillegg vært i redernæringen. Mange muligheter åpner seg -- og de er gjengs.

Fullstendig transparens i kontaktene og prosessen er en umulighet. Det går på nettverk, forposteringer og lobbyisme mens man søker etter en POSISJON, før man offentliggjør denne. Det ligger simpelthen i politikkens natur at det skal være slik - akkurat som det ligger i politikkens natur å tipse Dagbladet om Ørnhøis møte for å forsøke å rydde ham og SV av veien mens man får gjennomslag for amerikanske jagerfly.

Det interessante her, og det burde interessere oss hifi engasjerte, er hvem som AVLYTTET Ørnhøi, eller JAS-Gripen gjengen, og dermed fikk kjennskap til sammenkomsten.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Soundproof skrev:
De som er tilbøyelige til å kjempe den kalde krigen på nytt kan jo finne en annen tråd å gjøre det i.
Ble jeg nok en gang servert en kommunistinsinuasjon (det er rett før jeg klikker)? Hele poenget mitt var at det blir skeivt om en setter washingtonkonsensus som sentrum på et politisk kart når presidentkandidatene plasserer seg slik i følge kartet på en side som argumentets opphav tidligere har referert til:

Verre var det ikke. Beklager å strekke det så langt ut, har en lei tendens til alltid å skulle ha det siste ordet, selv om erfaring sier meg at det ikke bringer noe godt med seg.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
@ Atl

Ingen kommunistinsinuasjoner overhodet. Likte innleggene dine, men undret på hvorfor diskusjonen gikk i den retningen når det gjaldt Ørnhøi og SV og restaurantbesøket. Sporte fort av, for å si det slik.

Forøvrig er AP et bedre høyreparti enn Høyre noensinne vil klare å bli, om det gir deg noen indikasjon på hva jeg syns om politikk.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Soundproof skrev:
@ Atl

Ingen kommunistinsinuasjoner overhodet. Likte innleggene dine, men undret på hvorfor diskusjonen gikk i den retningen når det gjaldt Ørnhøi og SV og restaurantbesøket. Sporte fort av, for å si det slik.

Forøvrig er AP et bedre høyreparti enn Høyre noensinne vil klare å bli, om det gir deg noen indikasjon på hva jeg syns om politikk.
Beklager, kom akkurat fra å lese denne: "du bryr deg katten om folks absolutte velvære så lenge ingen har det bedre enn andre. Det setter deg i mine øyne i samme kategori som en rekke lite ærerike historiske personer." til den kalde krigen metaforen. Når det gjelder støyen går Slubbert og jeg opp disse sporene støtt og stadig. Jeg vil anta vi liker å ta opp plass. Dessuten er det greit å få kastet ut et perspektiv når en føler seg litt usikker i sin nyoppdagede interesse for politikk. Mitt poeng var i bunn og grunn det samme som ditt, bare som en digresjon til at noen omtalte våre "venstrepartier" som venstrefløy.

Nå skal jeg gjøre nok et forsøk på å holde kjeft, eller i det minste å holde meg til tema.

Mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En del viktige punkter angående dette her..

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/kommentarer/article1971696.ece

” Stein Ørnhøi er ikke, og kan aldri bli privatperson i saker som angår forsvaret så lenge han er Kristin Halvorsens rådgiver i sikkerhetspolitiske saker, og i tillegg medlem av regjeringens sikkerhetspolitiske utvalg.”

” Det alvorligste ved saken er likevel at miljøer med plass i regjeringen ønsker å velge fly ut fra andre kriterier enn å skaffe norske jagerpiloter det best mulige verktøy i en kampsituasjon.”

” Jeg har i det hele tatt liten forståelse for at politikerne mener seg kompetente til å plukke ut det beste flyet blant de tre på shortlisten. Ethvert valg som kan svekke norske jagerflyveres muligheter til å overleve i en krigssituasjon bør utelukkes nesten uansett hvilke fordeler hver av de tre flyleverandørene kan tilby på andre områder.”

G

Gjestemedlem

Gjest
At det finnes flere aspekter som er viktige for en slik sak enn kun det materielle er da ingen bombe.

Dette innkjøpet er vel av de største til forsvaret noen gang? Det har derfor mye å si for forsveret som helhet og hvilken internasjonal rolle Norge skal spille og hvilke tilknytninger Norge skal ha.

Det er ikke nødvendigvis bare det flyet som er best i "dogfight" med russerne som er det beste valget.

Serviceavtaler, kostnader, forsyningssituasjon, hva flyet skal brukes til (jage fiskebåter i Barenshavet, bombe landsbyer i midtøsten eller hva det nå er de skal anvendes til).

For å sette saken litt i perspektiv kan vi ja ta en titt på denne artikkelen også:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/06/08/399957.html

"Forsvarsminister Kristin Krohn Devold sprer rykter på Stortinget om at det europeiske jagerflyprosjektet Eurofighter vakler. Hun har også referert til en skandaleartikkel om Eurofighter som 25. mai ble tilbakevist i det britiske Underhuset som «useriøs»."

Alle har en bakenforliggende agenda i denne saken!

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Komponenten skrev:
En del viktige punkter angående dette her..

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/kommentarer/article1971696.ece

” Stein Ørnhøi er ikke, og kan aldri bli privatperson i saker som angår forsvaret så lenge han er Kristin Halvorsens rådgiver i sikkerhetspolitiske saker, og i tillegg medlem av regjeringens sikkerhetspolitiske utvalg.”

” Det alvorligste ved saken er likevel at miljøer med plass i regjeringen ønsker å velge fly ut fra andre kriterier enn å skaffe norske jagerpiloter det best mulige verktøy i en kampsituasjon.”

” Jeg har i det hele tatt liten forståelse for at politikerne mener seg kompetente til å plukke ut det beste flyet blant de tre på shortlisten. Ethvert valg som kan svekke norske jagerflyveres muligheter til å overleve i en krigssituasjon bør utelukkes nesten uansett hvilke fordeler hver av de tre flyleverandørene kan tilby på andre områder.”
Store pengeinteresser, koblet med prestisje, koblet til grunnleggende elementer i NATO-samarbeidet. Klart argumentene og propagandaen fyker.

Selv har jeg lært meg sunn skepsis. Ble vist hvor engelske styrker dumpet tung tysk militærutrustning etter krigen, etter at den var blitt destruert. Sterke krefter var alt da i gang med å planlegge forutsetningene for det som skulle bli NATO -- mens andre ønsket å etablere en Nordisk Forsvarsunion.
Sistnevnte kunne blitt hurtig etablert med tungt, tysk materiell (tilstrekkelig for de hundre tusener tyske soldater som var i Norge da krigen endte).
Derfor var det viktig å ødelegge dette materiellet, eller få brakt det ut av Skandinavia. Det var kun de tunge kystbatteriene som fikk stå i fred, samt at norske styrker fikk rifler og maskingevær og annen lett utrustning som forble i bruk i flere tiår.
Men det tunge materiellet forsvant, ble destruert eller eksportert - FOR AT MAN SKULLE BLI NØDT TIL Å HENTE NYTT MATERIALE FRA PRIMÆRT USA.

Krohn Devold er et villig og nyttig redskap for amerikanske interesser. SV har alltid kjempet mot NATOs innflytelse, og stått for en gjenopptagelse av den nordiske forsvarstanken.

Dette er politikk, det er sånn det foregår. Med åpne og skjulte midler.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Hvorfor kjøper vi ikke det beste skroget russerne kan levere, setter vestlige motorer, avionikk og våpenkontrollsystemer inn i det? På det viset vil vi jo på sikt kunne utvikle en flyindustri her i landet også.

Topp Bunn