Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater" eller bare musikk generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    The Freewheelin' Bob Dylan og Another side of Bob Dylan på MoFI er veldig, veldig bra. Covere som i kvalitet er nesten på MM Blue Note nivå, og mastering / pressing helt i toppsjiktet. Om de er verd å skaffe når du alt har de på Sundazed - Tja, jo - tror nok det, selv om jeg ikke har hørt Sundazed utgavene av disse to. Må si at noen av Sundazed platene, tenker da på de som presses på Quality, virkelig imponer meg.

    CHARLES MINGUS MINGUS AH UM på ORG (45rpm) i neste uke, å ja, den frister :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Begynner å bli endel melking av markedet nå, blir vel nærmere kr.1000 til Norge med frakt, men som du sier er nok noen som kjøper. Men det er jo det som er differansen om du kjøper platene separat da boksen m/plater koster $400 og platene $50 pr. stk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke så lenge siden jeg begynte å samle Dylan på cd for så å starte på vinyl. Er vel fare for at jeg kjøper de to du nevner. (kan jo forstå folk som synes vi er smårare ;))

    The Freewheelin' Bob Dylan og Another side of Bob Dylan på MoFI er veldig, veldig bra. Covere som i kvalitet er nesten på MM Blue Note nivå, og mastering / pressing helt i toppsjiktet. Om de er verd å skaffe når du alt har de på Sundazed - Tja, jo - tror nok det, selv om jeg ikke har hørt Sundazed utgavene av disse to. Må si at noen av Sundazed platene, tenker da på de som presses på Quality, virkelig imponer meg.

    CHARLES MINGUS MINGUS AH UM på ORG (45rpm) i neste uke, å ja, den frister :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Slik ser Pink moon biksen ut.

    [video=youtube;7272mkG-XpQ]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7272mkG-XpQ[/video]

    Features:
    • Audiophile Virgin Vinyl
    • Exact replicated vinyl pressing
    • Re-mastered by John Wood at Abbey Road
    • Original gatefold sleeve, inner sleeve, paper labels, promotional shop-poster & facsimikle of Nick's handwritten lyrics to 4 songs
    • Housed in box showing original master tape box
    • Re-mastered from original 40-year old analogue master tapes
    • Limited time digital download - access to choice of 3 free downloadable versions: 24 bit Digital, MP3 and Dubbed from disc
    • Best quality to beat the bootlegs
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Søkt litt på disse Nick Drake utgivelsene og det er trist at det ikke tas bedre vare på master taper, men her er litt info fra John Wood.

    "NICK DRAKE – Vinyl Mastering Notes.

    There has been little change in the methodology and process of transferring Tape to Master Laquers since these albums were originally Mastered in the late sixties and early seventies. However over the next 15 years until the advent of the compact disc improvements were made to the design of cutting heads that allowed more high frequency signals to be transferred which for ‘acoustic’ based material such as Nick’s gives a feeling of more air and space to the material.

    In parallel with these improvements was the arrival of more sophisticated analogue equalisers offering the ability to subtly highlight parts of the audio spectrum in ways not available in Mastering channels when these records were transferred from tape originally. This new Mastering of Nick’s albums has made full use of these developments whilst retaining the integrity of the originals.

    It is inevitable that when dealing with tapes that are now over 40 years old there will be some degradation in quality consequently we have not always been able to use the original first generation tapes. The sources are as follows:

    FIVE LEAVES LEFT : The original tape was unusable and although there were tape copies the best source was using a 24bit digital file made from the original tape when re-mastered for CD some 12 years ago.

    BRYTER LAYTER : Unfortunately the original Masters have been lost so I used my personal copy made at the time of the original mixes.

    PINK MOON : This was cut from the original Masters.


    All three albums were mastered at Abbey Road Studios, July 2012.
    Mastering Engineer Adam Nunn"
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ser nå at elusive tar 60 dollar for Pink Moon. Det var jo en fin og forseggjort sak, men syns det er litt mye å betale for et album eg har ihjelhørt og som eg har fra før av i den Fruit tree boksen som kom for en god del år siden.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Dette er en europeisk utgivelse så for en gangs skyld så blir den nok dyrere i US.
    Edit: Det blir rimeligere for oss her i Norge, regner og med de norske butikkene tar den inn. AP/MM platene som koster $50 i US koster kr. 550 i Norge og jeg regner med boksen blir endel rimeligere basert på UK pris.

    Nick Drake | Pink Moon Vinyl Deluxe Set 2012 at Universal Music
     
    Sist redigert:
    R

    rico

    Gjest
    Bare sånn i tilfelle du fortsatt er interessert i tips om analoge ECM plater. Spilte et par i dag som jeg synes er veldig fine;

    Dewey Redman-The struggle continues, 1225 (Denne er det veldig bra lyd på..)
    Stenson, Andersen, Christensen-Underwear, 1012
    Denne er bra altså, kanskje ikke så lett å finne på brukten men en vet aldri..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hør de der nei. Synd ECM trakk katalogen fra Spotify, så jeg får stole på deg da :) (Stenson, Andersen, Christensen-Underwear NM bestilt fra Tyskland)
     
    R

    rico

    Gjest
    Fin den, jeg mangler noen av de første 20 men vil fortsette å lete.

    Noen andre du med god samvittighet kan lete etter er Arild Andersen sine plater på 70/tidlig 80 tallet;

    Clouds in my head, 1059 (Balke, Thowsen, Riisnes)
    Shimri, 1082 (Jansson, Thowsen, Aaltonen)
    Green shading into blue, 1127 (samme folka som ovenfor)
    Lifelines, 1188 (Dobrogosz, Wheeler, Motion)
    A Molde concert, 1236 (Taylor, Frisell, Mouzon)

    Bør være tilgjengelige på brukten.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Ser Pål Thowsen er med på et par der. Denne kjøpte jeg som tenåring sent på 80-tallet en gang, vet ikke helt hvorfor. (tipper den var billig) I det minste så var Endresen bedre da en nå :)

     
    R

    rico

    Gjest
    Så de på Kalvøya på 80 tallet engang....Thowsen har hatt bedre øyeblikk, bl.a. på Andersen platene...og i slank bakfra orkester..var det ikke det de het?

    For ikke å snakke om den på Zarepta sammen med Jon Christensen, Arild Andersen og Terje Rypdal, "No time for time" het den, kom ut i 1976, veldig bra plate som anbefales..

    Har også en som heter Carnival, har ikke hørt på den siden lenge siden og husker ikke hva det er for noe.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Mitt første møte med Jan Garbarek var I Took Up The Runes (1990) og så Legend Of The Seven Dreams (1988) kjøpte noen til men gikk lei og hørte mer på Coltrane, Rollins osv. Har spilt litt digitales i dag, Afric Pepperbird (70) og Witchi-Tai-To (73) og det var her jeg skulle startet men jeg tror vel ikke de var tilgjengelige på cd som var det som ble kjøpte på den tiden. Er ikke så lenge siden jeg oppdaget disse men dette er bra!

    afric-original.jpg
    witchi.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    Ja de der er bra, "Dansere" med samme Qrt. som på "Witchi-tai to" har du den? Den er av mine favoritter med JG, utover 80/90/00 tallet synes jeg han ble rimelig kjedelig, det kom liksom aldri noe nytt. Eneste unntak, synes jeg, er "It`s ok to listen to the gray voice" med David Torn på gitar.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Nei, men denne ble vel nettopp gitt på cd sammen med Sart og Witchi-tai i ECM serie Old & New Masters Edition series,
     
    R

    rico

    Gjest
    Du får lete etter vinylen, inngår i anbefalte analoge ECM plater.:)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Må innrømme jeg ikke helt ser poenget med Dansere boksen på cd, da de 3 platene er tilgjengelig separat. De ga jo ut litt ny vinyl en stund med noen få nye og opptrykk av eldre utgivelser på 180g vinyl, men har ikke sett noe nytt på lenge derfra. Og jeg tror som deg at f.eks Sleeper hadde solgt OK på vinyl.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Av en eller annen grunn så er jeg ikke villig til å betale kr.200 for en cd lenger, men betaler lett kr. 300 for en på vinyl....
     
    R

    rico

    Gjest
    Enig, så lenge det er kvalitet så er det no problem, kan faktisk ikke huske siste gang jeg kjøpte en CD men det var ikke i år...og jeg har ikke andre måter å spille digitalt på..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte endel jazzplater for 2-3 år siden bla 100+ Blue Note som for gikk for kr.35-50 m/frakt. Mye klassiske bokser de 2 foregående årene men lite i år.
    Denne ble innkjøpt i februar og så har det vært stopp.

    OJC remaster.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    Da du nevnte den 45 plata av Mingus på ORG så måtte jeg finne frem den Classic utgaven jeg har for å høre, det er veldig mange år siden jeg har hørt på den. Fant frem noen andre også som heller ikke er spilt på leeenge. Disse kom ut på siste halvdel av 90 tallet. La det være sagt, hvis ORG sin er like bra eller til og med bedre så er den bra!! Disse 45`erene fra Classic låter alldeles fantastisk. Jeg har noen 45`ere fra ORG og disse er bra altså så den Mingus plata er nok meget bra, det blir ofte heller litt annerledes enn bedre/dårligere når noen (av de veldig gode...) selskapene gir ut de samme platene. Men den klarheten og oppløsingen som er på disse Classic platene er noe av det desidert beste jeg har hørt. Nå er det musikk kun på den ene siden på disse Classic utgivelsene så det blir det en del frem og tilbake så dagen gikk med den...


    IMG_0586.jpg
    IMG_0587.jpg
    IMG_0588.jpg
    IMG_0591.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Det kunne vært interessant å teste en av disse single side 45rpm fra Classic, men 4 plater blir vel mye til vanlig bruk for meg.
     
    R

    rico

    Gjest
    Ja det er ikke slike man spiller hver dag. Regner med at du som helst vil ha BN på 33 plater (?) er klar over at AS har veldig mange BN fra Classic enda...

    Classic Records Blue Note | Acoustic Sounds

    ECM analog på spilleren nå;

    Paul Motian-Tribute, 1048. Med bl.a Charlie Haden, denne er veldig bra både musikalsk og lydmessig. Spilt inn i NY `74.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    http://www.themusic.com har også mye, men noen helt ville fraktpriser, tror de skulle ha nesten kr.1000 for å sende ca 15 plater! Har også kikket litt på Sleepers fra ECM og merker meg at de tar kr.199 for denne på cd hos Platekompaniet mens en download 24/96 koster ca.kr.270 noe som jeg mener er for dyrt for kun en datafiler,
    jeg tror ikke markedet er villig til å betale så mye.
     
    R

    rico

    Gjest
    The Music kommer med slike "warehose findings" hele tiden synes jeg og til noen avsindige priser, frakta er som du sier borti natta så disse nyhetsskriva leses ikke flittig...

    270,- for noen datafiler!? Finner heller frem vinylen:)
    Eller leter på brukten hvis jeg ikke har den...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Helt grei den plata men det var ikke akkurat referanse kvaliteter over lyden.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Siste to fra Speakers Corner.

    sp.PNG
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    La merke til at siste Chet Baker plate fra ORG ikke er presset hos RTI, men Pallas. Har lest at enkelte har hatt problemer med disse,selv om mine ORG plater har vært OK.

    50th anniversary reissue, remastered from the original tapes by Bernie Grundman
    Pressed at Pallas in Germany on 180-gram vinyl
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Sist uke så var det Previn's fiolinkonsert som var en positiv overraskelse, i dag var det MUSSORGSKIJ's En natt på Bloksberg.
    ARUTUNJAN's Trompetkonsert hadde jeg heller ikke hør før og Tine Thing Helseth overbeviste på trompet, hun har en flott tone når hun spiller. Har bare hørt henne live i en kort lunsjkonserti en kantine på Forus før, men ingen tvil om at dama kan spille trompet. SIBELIUS Symfoni nr 5 ble en liten nedtur, får ikke helt taket på denne.

    Bilde fra dagen program

    tine thing.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    R

    rico

    Gjest
    Mosaic boksen er begge konsertene komplett, 5 LP`er pr. konsert. Har den og det er interessant og høre at de gjorde ting litt annerledes fra den ene dagen til den andre. Veldig fin lyd på platene i Mosaic boksen. Denne boksen er en samling av diverse kutt fra begge dagene kanskje..?
    Kjenner ikke til selskapet, har du hørt om disse før?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har de samme innspillingene som du har, men jeg har den originale cdboksen. (tror den ble utgitt på ny i fjor, den originale var svært dyr til cdboks å være på brukten)
    Hvilket selskap er det som gir dem ut, er det Klimt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn