Diskotek

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Litt inspirert av disco snakket i Grumpys Karnapp, googlet jeg på "Norges første diskotek"
Fant fort frem til et par treff med bilder som jeg kjente igjen fra en artikkel i Aftenposten i fjor (40 år siden første diskotek)

Her er da bilde av Norges første DJ, en fyr jeg kjenner (ble vel kjent me`n på Pingvin Club om jeg ikke husker feil) men samtidig stiller meg litt tvilende til om virkelig er Norges første DJ.
Kanskje det jeg stiller meg mest tvilende til er hvorvidt Colony Club kan sies å være første diskotek i Norge :-\

Nå kan det hende jeg ikke er klar over definisjonen på diskotek, men jeg var nå og danset til bl.a. James Brown ca. 2 år før dette (?) på Dovrehallen i regi av DNS. Studentersamfunnet.
Det ble i hvert fall kallt for diskotekvelder (mener jeg å huske) åpent for alle (også ikke studenter som meg) dette på tirsdagskvelder.
Det var også før 69 (mener jeg) et mer utpreget diskotek ned i (et nærmest kjellerlokale) på det runde hjørnet der NAF gården ligger nå (hjørnet av Storgata vis a vis Kirkeristen.
Dette mener jeg er det første (for meg) diskoteket jeg kan huske.

Def; Et diskotek er et underholdnings-etablissement eller nattklubb med innspilt musikk som blir avspilt av en DJ (deejay eller discjockey) istedenfor et live band.

Her er samme fyr (Tore Løken) mer lik slik han ser ut i dag og om jeg ikke tar feil fortsatt stadig på farten og dekorerer bl.a. Platekompaniet butikker ved nyutgivelser/markedsføring av div. artister.

Etter min ringe hukommelse var ikke årstallet for Norges første diskotek 1969, men hva mener dere andre?

Må det en pratende DJ og glasskuler i taket for at det skal kunne sies å være et diskotek?

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Colony Club tror jeg faktisk ikke jeg var på, men tror (kanskje feil) det er samme lokaler som senere Club Darryl (i gata bak UD/Victoriaterassegården) og der vart det dansa til soulmusic.
Han som drev det? het vel Darryl, og hadde en særegen men fin måte å danse på.

Souldiggern/sangerinnen fra Toten var vel ganske nyinnflyttet til Oslo på den tiden.
Ikke gamle jenta her ho Inger Lise :-*

Mvh.KW

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ville betalt noen kroner for å se hvordan norske blekansikter danset til James Brown i 1969. ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Jeg ville betalt noen kroner for å se hvordan norske blekansikter danset til James Brown i 1969. ;D
Hadde jeg kunnet lage tegnefilm så skulle du fått se.
Som det nesten alltid (gjennom tidene) har vært så er det ofte en tendens til at det blir noe uniformert og at noen går foran (f.eks. folk som har snappa opp ting på utenlandsreise) og som Tore Løken sier i et intervju (grønt) om den tiden og fra Colony Club ; Men da dørene åpnet til Colony Club i april 1969, var det Aretha Franklin, Otis Redding, Marvin Gaye, Booker T & The MG’s som regjerte lokalet.

- Og så fikk jeg mye skiver av disse Trinidad-gutta, som tidlig Bob Marley, forteller DJ Løken, om de vest-indiske sjømennene som gjerne svingte seg på dansegulvet.

Tenker de gutta kunne sitt om dansing og yngre blekansikter lærte nok raskt.

http://www.nrk.no/lydverket/møt-norges-første-dj/

Mer å lese samt intervju, han begynte å reise rundt med diskoteket sitt samt gruppa Undertakers Cirkus med pappa Greni (faren til Big Bang Greni) og to go-go girls, det ble visst noe problematisk bl.a. på Stange ::)

Løken sier vel i intervjuet også noe om de forskjellige miljøene fra den tiden Club 7 folka gikk ikke på disco diskotek, jeg var nok ikke helt etter læreboka siden jeg fartet i begge miljøene, men discoboy med tilbehør (les fjaseklær) var og brukte jeg ikke, det kom vel også senere i 70 åra (?)

Så er det noen som har opplevd diskotek før 69 her, eller har foreldre ;D som har det i Norge?

Historien om Norges første diskotek er nærmest spikret til 69 og Colony Club i følge hva jeg har kunnet goggle meg til, mens jeg bestemt mener å ha opplevd (diskotek) danse etter vinylmusikk på utested spilt av en såkalt? DJ (ikke ungdomsklubb o.l.)
Rondo var vel et av de aller første utestedene jeg var på i Oslo sentrum 65/66? (men da var det 16 årsgrense og ikke alkoholservering i hvertfall i starten) ofte levende musikk/band men mener å huske at det ble snurret vinyl også.

Jeg har ikke den største minnebrikka blant oss, så om jeg kanskje tar feil med årstall o.l. så bare rett i vei.

Mvh.KW

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det vil alltid være noen som går foran, og som kan slike ting som å danse. Det er tross alt de færreste som kan danse skikkelig i dag også. De fleste av oss blekansikter er altfor stivbeint til å få det skikkelig til når det groover. Jeg får bilder i hodet som minner om opptak fra TOTP på BBC når de hadde soulartister fra over there på scenen. Det hvite britiske publikumet hadde en særegen stil som så ut til å være inspirert av afroamerikanske dansere, men samtidig så var det ikke akkurat det som var resultatet heller. Men når alt kommer til alt så så det nok mer stilig ut enn når folk danset til rock på den samme tiden. Det åpenbart lettere selekterte publikumet i slike programmer hadde som oftest lært seg noen trinn som de kopierte av hverandre.

Uansett har jeg aldri sett noen tv-opptak hverken var England, Tyskland eller andre land med stor sort befolkning der blekansikter får til noe som kan minne om skikkelig groove. Det er vel kanskje hoftebevegelsene som fører til en form for statisk hinking/svaiing som ser ut til å være den gjengse stilen. Det er derfor jeg ville likt å se noen gamle NRK-opptak fra et norsk diskotek rundt 1970. De rundt 1980 husker jeg godt selv, og jeg tror ikke det var så mye bedre ti år tidligere. Eller verre, for denslags skyld. Men annerledes må det definitivt ha vært, for i mellomtiden hadde vi fått både diskoens mer formaliserte dansetrinn og punka poging. Morsomt på disko på åttitallet var da forvokste "tenåringer" på vestsiden kom til Folkets Hus for å danse hip hop. Da gikk det fra stivbeint og litt sidrompet til direkte komisk av episke dimensjoner. Spesielt når en lettere overvektig fisker på ramme alvor legger seg ned på gulvet og forsøker å spinne rundt til rytmene fra Grandmaster Flash. ::) Og med en så mener jeg ikke 1.

Jeg er ikke akkurat noen danseguru jeg heller, så å hovere passer seg ikke. Men det er da ikke noe galt med å bli underholdt heller? Finfin tråd, forresten. Takk for artige informasjon, for dette er et underkjent tema blant oss musikalske "snobber" på HFS. ;)

Jeg ser gjerne noen oppfølging med flere gode historier. Men det kan vente til i morgen...

Dette er ikke akkurat Motown, men et tidstypisk opptak fra britiske ungdomsprogrammer på omtrent samme tid. Det jeg ofte merker meg med videoer som denne er ikke at det er stor forskjell på de med og uten rytme, men hvor utrolig bevisst på det de gjør som mange er. Ikke så rart siden man er på tv, men det skulle ikke forundre meg om det var slik uten kameraer tilstede også. Dette var nok de kulere kidsa for å si det slik. 8)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg hadde lagt inn et innlegg om Poppy Club som flyttet inn i Rondo sine lokaler januar 68,
men så fant jeg ved googling ut at Poppy Club startet allerede 12 februar 1967 med både levende musikk og Diskotek
i Keysersgate 1 (oppe i etagen (3 ?) i IOGT sine lokaler der).

Jeg var der sjøl og hørte bl.a. på Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich live ;D husket stedet og konserten/bandet bare ikke navnet Poppy Club før nå ::)

Som sagt jeg tviler fortsatt på om det ikke fantes diskotek også før dette, men det kan jo være noen tolkningsforskjeller ute og går.

http://no.wikipedia.org/wiki/Poppy_Club

Mvh.KW

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.745
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
KW, jeg tror ingen motsetter seg at du utpekes Sentralens Most Groovy Head of The Funky Disco-pioneers.

For de som lurer på hva baluba snakker om:

I say no more:

Glem heller ikke at Hugh Masekela hadde en av de første disco-hitsene med Grazing in the Grass (1968). Det er jo nice to know 8)

EDIT: Slettet info om Poppy Club. KW kom meg i forkjøpet, som vanlig ;). Da er vi ihvertfall enige om '67

Om noen synes Youtube-snutten over var latterlig festelig, så trykk nå for Oldiss-discoens skyld, én gang til på play:

Hilsen Disco-Grumpy 8)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Der var jo salige Don Cornelius, jo! :D

Her fikk vi jo både funky chicken og andre groovy moves fra posørene i the Soul Train line, men jeg må si at de groovy har fått mer bevegelige hoftepartier siden den tid. Men spesielt latterlig blir det vel helst når blekansikter med vals og sving som eneste referanse skulle forsøke seg på Cool & The Gangs "Jungle Boogie" (kongelåt!), med hofter montert i en tvinge som er laget for å holde tommer med tømmer fast. ;)

Men jeg skal vær hjertens enig i at posørdansen fra Soul Train er blant det mest ufrivillig morsomme som vi i dag kan forlyste oss med på video. Det var nok stort å få sine femten sekunder i rampelyset med struttin' av tush-en foran et nasjonalt publikum. Get down, get down!

Takk for titten. Herlige saker som ikke gjør meg mindre disco enn det jeg er i dag. Kjenner dere forresten til at Hugh Masekelas unge rytmegitarist fra slutten av sytti og første halvdel av åttitallet bor i Oslo? Sammen med sin Les Paul Goldtop 1957 som han fikk i gave av Masekela den dagen han begynte i bandet. Ser dere en som åpenbart er sør-afrikansk eller botswansk (han har et svært typisk utseende fra den delen av Afrika) som spiller en original Goldtop på en Oslo-scene så er det garantert han.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Ikke sikker på hva som var det første discoteket, men var på Club Snoopy i Kongensgate i Oslo i 1970. Var et klassetreff der og uten alkohol på en hverdag, for vi gikk på ungdomsskolen ennå. :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Takk for titten. Herlige saker som ikke gjør meg mindre disco enn det jeg er i dag. Kjenner dere forresten til at Hugh Masekelas unge rytmegitarist fra slutten av sytti og første halvdel av åttitallet bor i Oslo? Sammen med sin Les Paul Goldtop 1957 som han fikk i gave av Masekela den dagen han begynte i bandet. Ser dere en som åpenbart er sør-afrikansk eller botswansk (han har et svært typisk utseende fra den delen av Afrika) som spiller en original Goldtop på en Oslo-scene så er det garantert han.
Han kjenner jeg ikke til, men greide til slutt å finne´n.
Banjo Mosele

http://www.kongoimagazine.no/displayarticle58-mode=thread.html

Utrolig hva en kan finne ved google, men stoff fra 60/tidlig70 åra om klubber/diskoteker er det sparsomt med.
Fikk opp en link hvor de gjerne ønsket å komme i kontakt med personer som kunne bidra med stoff om disse stedene.
Bl.a. Kassa ? (Abildsø?) og Hit Cavern midt under senteret på Grorud Torg og der var jeg jo, inngang midt på torget inn en sirkelrund liten bygning, som kun var en vindeltrapp ned i himmelriket for mange ungdommer på Grorud (67/68?)
Livemusic/diskotek, 5 flipperspill 2 biljardbord.
Veldig morsomt å se et ca. 40 år gammelt klipp derfra i nest siste Hjernevask med Eia (handlet vel om sex), bare så alt for alt for kort :'(

Noen som vet om netsider med stoff som dette?
Har NRK ute noe slikt gammelt arkivstoff?

Mvh.KW

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Der var Banjo, ja. :)
Mer hint trengtes ikke for å finne frem til han, altså. Kjekt, det.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fant i min googling dette;

http://www.kulturetaten.oslo.kommune.no/sok/?querystring=abilds%C3%B8&hitsperpage=10&resubmitted=true&businessname=Kulturetaten&scope=all&navi=!department%2CByantikvaren&offset=41&sortby=default&

Ser at ikke hele linken er blå, derfor kommer en ikke frem til det som er ment :-\
Dessuten så går det treeegt akkurat nå.

.Et sted å være (Vaterland skole), Downtown Key Club, Ratz, Renegat, Bygdø sjøbad, Sound City/Aurora, Kassa på Abildsø, Hippieklubben på Simensbråten, Hit Cavern på Grorud. Som sagt: Om du vanket på noen av disse stedene (eller andre...

Rødmerket har jeg vært/vanket.

Men da jeg trykket på linken fikk jeg bare dette uten særlig lesestoff

http://www.schouskulturbryggeri.oslo.kommune.no/popsenteret/article123537-26289.html

Bare beskjed om det har skjedd en feil.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Var noen ganger på Aurora på begynnelsen av 70 tallet selv om heg ikke var gammel nok. Husker at Hole In The Wall spilte der en gang. Det brant jo ned litt senere store deler av bygningen. Etter det begynte vi å vanke på Key House i Rosenkrantzgate. Utrolig bra musikk der. :D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bartesam skrev:
Var noen ganger på Aurora på begynnelsen av 70 tallet selv om heg ikke var gammel nok. Husker at Hole In The Wall spilte der en gang. Det brant jo ned litt senere store deler av bygningen. Etter det begynte vi å vanke på Key House i Rosenkrantzgate. Utrolig bra musikk der. :D
Er du sikker på at det ikke var Frank Zappa & The Mothers som spilte? Mener Purple mumlet noe om det...

Linken som ble ødelagt lenger opp i tråden:
http://www.kulturetaten.oslo.kommune.no/sok/?querystring=abilds%C3%B8&hitsperpage=10&resubmitted=true&businessname=Kulturetaten&scope=all&navi=!department%2CByantikvaren&offset=41&sortby=default&

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Var ikke det. Trygve Thue fra Saft spilte i Hole In The Wall akkurat da, og han var med på den konserten på Aurora :)

Topp Bunn