Diskanten nederst, feil eller?

T

TT.

Gjest
Ser at Soundgarden skal ha demokveld på sine Dynaudio flaggskip. Er det bare jeg som stusser på at diskantelementene sitter nederst på kabinettet? Dette vil vel etter alle solemerker og oppleste lover og regler være feil eller er jeg HELT på jordet?
Sjekk bildet:

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.613
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Ikke godt å si hva som er rett og galt i denne hobbyen :)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Tenkt på det samme :p

Sikkert fikset frekvensresponsen mtp spredningen.

Pk

D

Dilla

Gjest
De tullingene har nok satt høyttaleren opp-ned. Amatører :p

Ti Kei ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.613
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Kanskje det bare en er diger diskant og en bitteliten bass i dem ??

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.406
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Er vel pga delefilteret at man har mulighet til å gjøre sånt...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.880
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De som har problemer med det kan jo bare stå på hodet ???

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Disse er for det Japanske markedet.. der sitter dem på gulvet ;D

Det selges også en skikkelig lav sofa som tilbehør (ikke billig denne)

Tuller :-[ :) Må innrømme at det virker litt spesiellt! men nye løsninger er alltid spennende ikke sant ? desto større grunn til å høre dem.. Jeg sliter litt med å forestille meg at de låter dårlig.. så NOE rart har de vel funnet på her kanskje ?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.657
Torget vurderinger
2
Her på Tech-hjørnet er det mange smarte hoder, og her var det mange gode svar.  ;D ;D ;D

Det ser ut til at oppmøte på demokveld er den beste løsningen.

T

TT.

Gjest
Høvdingen skrev:
Her på Tech-hjørnet er det mange smarte hoder, og her var det mange gode svar. ;D ;D ;D

Det ser ut til at oppmøte på demokveld er den beste løsningen.
Hadde jeg enda hatt mulighet, men det er vel noen som skal og kan komme med en lytterapport

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.481
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
med diskant i bånn vil en vel oppleve at diskanten er lenger vekk fra skallen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Frekvensrespons i vertikalplanet i bandpassområdet er mye avhengig av hvilket filter man bruker. Butterworth-filtre vil f.eks gi en 45º tilt ift normalaksen hvor det er en peak sentrert rundt delefrekvens. Dynaudio har nok full kontroll.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
Vidar P skrev:
Frekvensrespons i vertikalplanet i bandpassområdet er mye avhengig av hvilket filter man bruker. Butterworth-filtre vil f.eks gi en 45º tilt ift normalaksen hvor det er en peak sentrert rundt delefrekvens. Dynaudio har nok full kontroll.
Og full kontroll har de hatt i mange år ja...

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
20
Kan dette være en versjon av Dansk bånndiskant ;D

Mvh. RS

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.399
Sted
Saksvik - Trøndelag
Enkelt sagt ilkan man si at lavpassfiltre fører til en delay (i bassen), derfor ønsker man å plassere diskanten lenger unna øret enten ved å tilte fronten, eller som her ved å plassere den nederst. Jeg har ikke hørt den, men regner med at Dynaudio vet hva de driver med. Ikke helt min kopp te da...

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Tenk litt på bølgelengdene de forskjellige elementene genererer og rompåvirkning/refleksjoner.
Kanskje ikke så dumt dette sammen med rett filter.
Med tanke på solgte høyttalere i forhold til pris, så må de ha gjort noe rett.
Skulle ønske jeg kunne tatt en Oslo tur på tirsdag, men det passer dessverre ikke :(

RBN

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det er nok ikke så dumt i forhold til gulvrefleksjoner.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt rykter om at de egentlig er laget for treningsstudioer. Hensikten er god lyd når man henger etter beina og tar situps. Mener å ha sett at OHFS har installert ribbevegg til demo-en.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Demo i dag? håper noen har fornuft nok til å gi oss masse inntrykk :) Ville være rart hvis det BARE låt mellomtone og bass ? ;)

Siden de er relativt høye så er det helt sikkert en del "diskantinfo" i noenlunde ørehøyde... Lekre er de iaff! (imho) rett og slett PENE faktisk...

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Iflg gamle pergamentruller (Audio Amateur/Speaker Builder) vil 1. og 3. ordens Butterworthfiltre (6 eller 18 db/oct) tilte fremover. Tiltak er enten å tilte kassen bakover, steppe elementene, sette delay med elektronisk filter, eller rett og slett snu dem på hodet som Dynaudio gjør. Mener de bruker 1. ordens på hele rekka. Merk at akustisk fase er en mix av elektrisk fase og mekanisk fase, (en farse..) så i praksis vil tilten være på ca 5-10 grader avhengig av elementvalg, sittehøyde, avstand mellom elementer etc.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.481
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Er vel en høyttaler myntet på det asiatiske markedet der de ligger på gulvet.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dette er sprøyt, folkens. Er det i det hele tatt noen her som har hørt den? Jeg bare lurer.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Har ikke hørt dem. Skulle gjerne hatt muligheten. Tror at prinsippet har noe for seg.

Plassering av basselementet mest mulig plassert i midten av rommet, midt imellom gulv og tak er nok ikke så dumt, da det kan vil gi en jevnere bassrespons i rommet og mindre utfasing fra reflesjoner i gulv pga. lengre avstand til gulvet. Det høres da rimelig ut??

De fleste oppholdsrom har flere absorbenter i form av møbler i nedre halvdel av rommet enn i øvre halvdel, slik at "flutter"-ekko lettere dempes?

Folk bør nok høre, helst hjemme i egen stue.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.635
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sjekk avstanden fra øreposisjon til det akustiske sentrum av hver driver. Som en tommelfingerregel kan vi gjette på at akustisk sentrum befinner seg omtrent i overflaten på støvkappen midt i hvert membran. Noen som ser et mønster?

Topp Bunn