Diskant!

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.474
Sted
Nøtterøy
Har hengt meg litt opp i diskant i det siste etter at jeg testet ut et Threshold forsterkersett for en tid tilbake. Den hadde en meget fin, rund og realistsk diskant som jeg ikke har hørt andre forsterkere har. Mellomtonen var midt på treet og bassen litt svulstig og slapp, men diskanten på forsterkersettet må jeg si imponerte.
Noen som har tips ang. andre forsterkere som kan ha en slik diskant. Hater hissig diskant. :mad:

gismo

Finnskogen❤️
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
45.805
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Med fare for å tråkke i mange "salter" vil jeg endog driste meg til å anbefale Audionet ;)
Men vil vel innerst inne tro at dette er mer snakk om høytalere ;D

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.474
Sted
Nøtterøy
gismo skrev:
Hvis du tenker at det er mine høytaler som er årsaken tror jeg du tar feil. Forsterkersettet ble testet ut med de samme høytalerne.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Andy skrev:
gismo skrev:
Hvis du tenker at det er mine høytaler som er årsaken tror jeg du tar feil. Forsterkersettet ble testet ut med de samme høytalerne.
Om jeg kan tillate meg å bruke overstående uttalelse noe modifisert;

Ikke hverken høytaler eller forsterker, men måten høytalerne responderer på den enkelte forsterker på. Det som vi til daglig kaller "matching".

Du bør med kunne tune dette dette ved valg av rør - tror jeg. Hos meg opplever jeg størst endring i diskantområdet ved bytte av utgangsrørene i preampen.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.262
Det står jo VT100 i signaturen din.

Skjønner ikke hvordan du kan ha noe problem med skarp diskant
som skulle skrive seg fra effekttrinnet ihvertfall.

Leif

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.474
Sted
Nøtterøy
Erland skrev:
Andy skrev:
gismo skrev:
Om jeg kan tillate meg å bruke overstående uttalelse noe modifisert;

Ikke hverken høytaler eller forsterker, men måten høytalerne responderer på den enkelte forsterker på. Det som vi til daglig kaller "matching".

Du bør med kunne tune dette dette ved valg av rør - tror jeg. Hos meg opplever jeg størst endring i diskantområdet ved bytte av utgangsrørene i preampen.
Du har nok litt rett i det Erland. Bruker Sovtek 12AX7 i preampen. Noen som har anbefalinger? Har brukt JJ Electronic, Ei Elite og Golden Dragon uten å bli imponert.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.262
Hva med driverrørene i forsterkeren?
Er det en MK 1, 2 eller 3 du har?

Ble av Kvanlid/Motron anbefalt å bytte ut 6922-rørene som står i originalt i MK2'en. (Sovtek)
til Golden Dragon. Rimelig også. (Dvs. en kan bytte 6 av de. De siste to kjører med
så høy spenning at en bør bruke Sovtek.) Sovtek utgangsrørene blir også byttet til Svetlana -C-

Nå er jeg på sjøen enda, men denne pakken ligger og venter på meg hjemme.
Skal bli spennende å prøve.

Mvh.
Leif

Topp Bunn