Diskant-tips til linjekilder

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Fikk nylig handlet inn brukte fulltoner til en hyggelig sum penger, de er vel 3 1/2". Totalt 48 stykk, da mangler jeg bare diskanter.

Alternativ 1 er Accuton C6 (skal være identisk C25-6-012, kilden er Accuton selv da jeg har vært i kontakt med de). Disse har jeg liggende fra en tidligere handel.

Ønsker noe med litt kvalitet, Aurum Cantus sine AMT'er er litt spennende, men samtidig litt kjedelig da de mest aktuelle (AST2560) sitter i mine andre linjekilder, spiller fint de altså, men det frister mer å prøve noe annet. Eventuelt måtte det bli en dipol-løsning med AST2560.

Hvilke andre alternativer finnes der ute?
Trenger ikke den vasseste toppen og delefrekvensen må ikke være lav.
Vil kanskje sette øvre grense til 10k brukt/nye for paret.

Heller mest mot rette linjekilder da det virker greiest mtp variable lytteavstander, ikke konkludert med powertapering eller ikke.

Forsterker vil trolig bli Hypex FA122.
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
For linjekilder er det vel vanlig å velge noe med lignende spredningskarakteristikk, dvs bred horisontalt og smalt vertikalt. AMT og bånd brukes derfor ofte, og RAAL kan for eksempel være en het potet.

Har antakelig mindre betydning jo høyere en deler.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg har bånd diskanter i alle mine linjekilder. Det synes jeg funker bra, spesielt hvis man har en egen volumkontroll på diskanten. Med aktiv deling/DSP er det selvsagt ikke nødvendig, men den er likevel en praktisk løsning for å korrigere for nivå, avhengig av lyttedistanse.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Har du en tanke for hvordan du skal unngå destruktiv interferens oppover i fekvens, som du vil få med en rett linjekilde så lenge elementene har sfærisk utstrålig/respons?
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Jeg skal undersøke hvordan jeg mener det er best å bygge disse, lese meg opp litt ift hvordan jeg vil løse "mellomtonen". Begynner med nivået opp til 5/600hz tenker jeg, og evaluerer frem en plan etter det. Jeg må omplassere litt høyttalere uansett og da tenker jeg det er naturlig å prøve flere par høyttalere over nedre mellomtone.
Har et sett stativhøyttalere med to 6,5" som deler til diskant på 2000hz blant annet, de kunne vært interessante.
Accuton-diskanten er også spennende å prøve i samsvar med linjekildene jeg allerede har, er det en forskjell til det bedre så vet jeg litt mer. :) Ellers famler jeg litt i blinde her, men muligheter har jeg i alle fall.
 
Topp Bunn