Diskant "sprekker"

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Hei! Mitt første innlegg her, virker som ett alldeles fortreffelig forum!

Dette er muligens ett nybegynnerspørsmål, men jeg fyrer løs.

Jeg har en NAD533 med tilhørende pickup, Goldring Elektra. NAD 533 er etter det jeg forstår mer eller mindre en Rega Planar 2 med ett NAD klistremerke på.
Har en stund vært plaget med at diskanten "sprekker" litt. Spesielt vokal, s-lyden.
Hører i skrivende stund på Monica Heldals siste, strålende skive forøvrig, men her er det påfallende hvordan vokal sprekker opp til tider.
Spesielt på de innerste rillene.

Jeg skiftet stift for en stund tilbake, syntes det hjalp en god del, men fortsatt ikke helt i mål tydeligvis.

Så spørsmålet er, hva kan jeg gjøre for å få bukt med problemet? Kan jeg rett og slett ikke forvente mer av denne platespiller/pickup komboen? Skifte pickup?

Spilleren er ca 10-12 år gammel, anlegget forøvrig er ikke noe å skryte av, men harman/kardon forsterker og b&w høytalere til om lag 12lapper er nok ikke der problemet ligger. Har også "aligna" pickup så godt jeg kan, og vekten skal være riktig.

Innspill mottas med takk!
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Jeg er godt vant med hifinevroser, sikkert med et snev av en eller annen diagnose. Så min anbefaling er: Har du sjekket samme album/låt via CD, streaming eller nedlasting?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Helt vanlig problem på rimelige spillere og pickuper, spesielt det med dårlig sporing og degradering av lyd innerst på plata. Har du i tillegg en dårlig vinylpressing er marerittet komplett. En bedre pickup vil nok hjelpe noe, men det spørs jo hvor lurt det er å bruke mye penger på en pickup til det drivverket.
Sjekk bruktmarkedet på forumet her, dukker opp flotte spillere innimellom :)

Eller kan du jo spille den plata på hva som helst av digitale format, og glemme alt om knitring, støy og hissige sprukne vokaler :)
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Hehe... godt vant med hifi-nevroser :) Og andre diagnoser for saks skyld.

Jepp, har sjekket andre kilder, og streaming låter helt fint. Og jo, kan selvfølgelig høre på digitale formater, men hva med lukta?
Sjekker definitivt bruktmarkedet for tida, vært på utkikk etter en ny spiller en god stund. Så kanskje det er beste medisinen. For hi-fi nevrosene.
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
På rimelige budsjettspillere kan det skje ja. Spilleren din er bra til prisen men det som du nevner er noe av "prisen" med at den tross alt er rimelig ;-)
Drivverket og armen har klart sine begrensinger og for s-lyden så blir det sporingen som forårsaker det og RB250 armen (som jeg tror det er på denne) er ikke veldig kostbar og har således sine begrensinger.
For å holde seg til Rega og samme tidsperiode så har jeg ikke opplevd det samme på Planar 3 (bedre drivverk og arm) med ok pickup.
I så tilfelle så må du nok leve med det eller oppgradere hele spilleren.
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Dæven som koser meg på dette forumet. Tråd etter tråd med god tone, god informasjon og dedikerte musikkelskere. Imponerende.

Stemmer det, det er RB250 arm på spilleren.
Skal prøve å eksperimentere litt med mer vekt på stiften, som nevnt over.
Ser at RP3 selges for rundt 6 lapper for tida. Den vurderes, men usikker på om oppgraderingen vil være hørbar nok. Eller om jeg skal ha litt mer is i magen og vente til det dukker opp en spiller på brukten her til ca samme budsjett. Har kanskje mest troa på det, mer bang for the buck på den måten.
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Virker som en god plan. Flere gode spillere som dukker opp til god pris.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Evnen til å spore like bra innerst, på midten og ytterst på platen er et spørsmål om geometri mer enn om pris :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg anbefaler denne DVD'en: Amazon.com: 21st Century Vinyl: Michael Fremer's Practical Guide to Turntable Set-Up: 21st Century Vinyl-Michael Fremers Practical Guide: Movies & TV

Let litt rundt etter beste prisen, og bestill. Den er underholdende, godt kommunisert, dekker det du trenger å vite, og deilig fri for magi og fiksfakserier.

Det kan meget godt være nåltrykk eller horisontal sporingsvinkel, eller VTA/SRA. Får du kontroll på disse tingene, så er i det minste sannsynligheten stor for at det blir bedre. Om du blir kvitt alle bekymringer, det er en annen sak....

Det er dusinvis av tråder om temaet her inne, så bruk gjerne søkefunksjonen. Mange av oss begynner nok å gå litt tomme etter å ha gitt det samme rådet gang etter gang etter gang etter gang etter gang etter gang etter gang etter gang gang etter gang etter gang etter gang....
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Forstår ikke at spilleren skal være problemet. RB250-armen er god nok til å ha vært brukt på spillere til over 20k. En del foretrekker den forøvrig foran RB300.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er ingen dårlig spiller, nei. Alt skulle ligge til rette for å glede seg over vinyl.

Hel og uskadd spiller, godt justert, og gjerne med en ny drivreim etter alle disse årene, så er vi der.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.141
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg anser sansynligheten for at dette ligger i korrekt oppsett av PU geometri og stifttrykk som langt større enn begrensinger i tonearmen. Selvom spilleren evt. er kjøpt m/PU ferdig montert, så er man langt fra trygg på at det er riktig utført - spesielt om den er satt opp av en eller annen på HiFi Klubben.

Selve drivverket (platespilleren m/unntak av tonearmen) har ingen ting med dette problemet å gjøre.

Til en viss grad kan noe være relatert til generell kvalitet på PU/stift. Kjenner ikke den i detalj, men andre har sikkert noe mer info om noe skulle kunne tilskrives den.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Det du beskriver kan bare skyldes en ting; dårlig sporing. Diamanten klarer ikke
å følge alle de små buktningene i rilleveggen, med forvrengt lyd som resultat.

Dårlig sporing skyldes en og/eller to forskjellige ting:

- Sløv nålesliping. Er kanten som treffer rilleveggen stor, sliter den med å følge
de aller minste buktningene i rilleveggen. Verst er koniske diamanter, men det er
også stor forskjell på de forskjellige eliptiske diamantene. Goldring Electra er
utstyrt med en ganske grov eliptisk nål som måler 1,8 x 0,7 millimeter - der det
første tallet angir bredden på diamanten - det andre tallet dybden på diamanten.
Små verdier (for begge) og stor forskjell mellom verdiene angir skarpere slipinger.
Jeg vil absolutt anbefale en skarpere slipt pickup på spilleren.

- Slakke lagre i armen sammen med for stive pickuper. Goldring Electra er over-
raskende stiv (dynamisk compliance = 10 mm/N (!) (ved 10 Hz)) for å være en MM
pickup, og et snodig valg av NAD å plassere på denne spilleren - som har langt fra
verdens strammeste lagre i armen.
Jeg vil absolutt anbefale en mykere opphengt pickup til denne spilleren.

NAD 533 (som Rega Planar 2) er en utmerkede spillere (har du versjonen med glass
eller svart tallerken), bare man setter på den rette pickupen. Siden du tydlig er på
et budgett vil jeg anbefale å erstatte nåværende pickup med en annen MM pickup
men med mykere nåleoppheng og skarpere sliping. Mitt førstevalg ville vært en
Audio Technica AT-440 (Audio Technica AT440MLa MM - Mala Audio) om du har
glasstallerken (og for såvidt svart tallerken) eller den dyrere Audio Technica AT-150
(Audio Technica AT-150MLX MM - Mala Audio) om du har svart tallerken.

Begge disse har skarpere nåleslipinger: Micro line (1,2 mm (bredde)) og mykere
oppheng (dynamisk compliance = 18 mm/N (ved 10 Hz)), så de bør fungere langt
bedre på spilleren din. I tillegg har de "nakent" monterte diamanter samt lettere
magnetsystem som til sammen reduserer massen og dermed dynamikken fra pickupen.
Dette kan kanskje også forbedrer sporingen ytterligere...

OBS. Platespillerforsterkeren (RIAAen) din vil også ha stor inflytelse på lydkvaliteten
og kan i verste fall forsterke problemet du har med sporing. Hva bruker du?

mvh
Gunnar Brekke
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Hm. Meget interessant om pickup. Skal vurderes nøye. Det samme gjelder Vinyl DVDen, her er det tydeligvis ett hav av info. Og jeg kan knapt svømme.

Jeg har svart tallerken. Har ikke eget RIAA trinn, forsterkeren har egen phono-inngang. Kjenner ikke specsa på denne forsterkeren veldig godt, er en harmon/kardon 3490. Skal grave litt på nett, evt se på manual.

Takk igjen for masse og god info!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dette minner om slik Znerkens tråd startet. Kan jo lese den til øyet blir stort og vått. ;)

Er dette også en 2M Red (eller en OM-5e), kanskje?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.141
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Gunnar Brekke har rett i det han skriver mht sporing. Spes mtp at stiftopphenget tydeligvis er så stivt som det ser ut til å være. Allikevel - jeg ville først og fremst, uansett sjekket om PU`n er satt opp riktig (alle vinkler og stifttrykk).
Jeg (og flere) har dessverre sett PU`r som er satt opp (i butikk) så feil at det nesten ikke er til å tro. Du finner mye info her inne om oppsett og geometri. Sjekk også det Gunnar Brekke linket til.
 

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Ps: Det slo meg at min HiFi-nevrose humor kunne virke støtende på noen. I så tilfelle beklager jeg det.
Dessuten oppfattes kanskje ikke "lokal humor" likt over alt. Uansett så er den nå slettet.
Ellers: God helg!:)
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei! Mitt første innlegg her, virker som ett alldeles fortreffelig forum!

Dette er muligens ett nybegynnerspørsmål, men jeg fyrer løs.

Jeg har en NAD533 med tilhørende pickup, Goldring Elektra. NAD 533 er etter det jeg forstår mer eller mindre en Rega Planar 2 med ett NAD klistremerke på.
Har en stund vært plaget med at diskanten "sprekker" litt. Spesielt vokal, s-lyden.
Hører i skrivende stund på Monica Heldals siste, strålende skive forøvrig, men her er det påfallende hvordan vokal sprekker opp til tider.
Spesielt på de innerste rillene.

Jeg skiftet stift for en stund tilbake, syntes det hjalp en god del, men fortsatt ikke helt i mål tydeligvis.

Så spørsmålet er, hva kan jeg gjøre for å få bukt med problemet? Kan jeg rett og slett ikke forvente mer av denne platespiller/pickup komboen? Skifte pickup?

Spilleren er ca 10-12 år gammel, anlegget forøvrig er ikke noe å skryte av, men harman/kardon forsterker og b&w høytalere til om lag 12lapper er nok ikke der problemet ligger. Har også "aligna" pickup så godt jeg kan, og vekten skal være riktig.

Innspill mottas med takk!
Hei
masse gode innlegg til deg å lese ,,,,Når du har fått den såkalte nevrosen så er det Extern Riaa som gjelder først, Det andre kan du fixe siden ,,,,stift ,,,som passer Arm Osv ,,,,utrolig ka ett externt RIAA trinn gjør med din combo
Høre med Mentoren(Gunnar Brekke) her inne, om ka som passer av riaa til din stift /ny stift- combo :cool:
Mvh Roy
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Ps: Det slo meg at min HiFi-nevrose humor kunne virke støtende på noen. I så tilfelle beklager jeg det.
Dessuten oppfattes kanskje ikke "lokal humor" likt over alt. Uansett så er den nå slettet.
Ellers: God helg!:)
Det var i hvert fall ikke støtende på meg! Tar nevrosene mine med en god dose humor! :)

I morgen skal jeg ut og finne riktig størrelse unbraco og teste litt justeringer med forskjellige protractors. Tror nok noe av svaret ligger i geometri og sporingsvinkel ja, spesielt siden problemet blir mer hørbart jo lenger jeg kommer inn på rillene. Blir spennende.
Leste artikkelen til Mentor Brekke på AudioFidelity, meget interessant og god lesing. Og fortsatt fristende å teste nye pickup...
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Aller fyrst ville eg dobbeltsjekka justeringane. Så ville eg køyrt stifttrykket på max (og kanskje litt over dette) Om du ikkje får til dette, kan det vere ein god ide å prøve ein annan pickup. Du kjenner kanskje ein som kan byttelåne?
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
En liten oppdatering...

Jeg justerte pickupen det jeg var god for. Brukte Rega Stevenson Protractor. Det var noen mm hit og dit, men synes egentlig ikke jeg hørte merkbar forskjell.
Av ren nysgjerrighet, og fordi jeg er er glad i lyd, bestilte jeg en AT-150MLX pickup fra Platekompaniet.
Det varte og rakk, før jeg i dag fikk mail om at varen var utgått, MEN jeg kan få nye AT150SA til samme pris som jeg bestilte MLXen for, 2890,-
Dette virker jo i utgangspunktet som god deal, siden utslagsprisen på 150SA ser ut til å havne på rundt fire lapper.

Men det jeg ikke blir klok på er om denne pickupen egentlig står bra til armen? Grunnen til at jeg gikk for akkurat 150MLX var en klar anbefaling tidligere i denne tråden. Skjønner det slik at 150SA har en annen sliping enn 150MLX, og nettopp den skarpe slipingen var vel en av hovedgrunnene til at den skulle være ett godt valg. Så nu er jeg noget forvirret.

Armen det gjelder er altså en RB250. Spilleren en NAD533.

Noen kloke, tekniske hoder som har noen innspill på dette?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Gratulerer med flott pickup - til en utmerket pris. Aluminium cantilever og skarpere sliping bør gi denne en varm klangkarakter
(ala AT-440), men med mer oppløsning. Burde passe perfekt sammen med den Regabaserte NAD-spillerens noe kjølige klang-
karakter og svake tendens til sløring oppover (pga. armkablene).

AT-150Sa burde med sin sylskarpe Shiabatasliping takle alle de problemene du måtte ha hatt tidligere (med Goldring pickupen).
Men samtidig er det ekstra viktig at du gjør deg flid med justeringen av: HTA (Stevenson er utmerket), VTA (eventuelle skiver
foran eller bak), Azimuth (eventuell papirbit mellom shell og pickup ved en av skruene), nåletrykk (gå for verdier opp mot
maksimale 1,8 gram - bruk gjerne en digital vekt) og antiskating.

Når det gjelder teknisk match burde dette også fungere utmerket. Effektiv masse på armen = 12 gram + pickupen = 8,3 gram
+ skruer og muttere = 0,5 gram gir deg en samlet masse = 20,8 gram. Compliansen på denne pickupen er (som alle andre AT
pickuper) rundt 18 cm/dyne (ved 10 Hz). Setter du inn dette i en resonanskalkulator ( Resonance Frequency ) får du en
bortimot perfekt resonansfrekvens (i mine ører) på 8,4 Hz (mot teoretisk ideelle 10 Hz). Bør spille stramt og ryddig.

Hvorfor denne plutselige tvilen? Har du montert pickupen? Er du ikke fornøyd med resultatet?

mvh
Gunnar Brekke
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Tvilen bestod bare i om AT150SA var ett like godt valg til spilleren som AT150MLX.

Fikk anbefaling i denne tråden på AT150MLX, googlet og gjorde mye research og bestemte meg for at den var det beste valget.
AT150SA er jo flunka ny, og lite brukererfaringer å lese seg opp på.
Men her fikk jeg jo ett meget godt svar på det jeg lurte på - teknisk er det ingen hindringer i å bruke den på spilleren.
Håper VTA er på stell, aner ikke om spilleren/armen kan oppgraderes med skiver etc. HTA, nåletrykk og antiskating har jeg koll på, skal også kikke på azimuth. Skal vel klare å fikle med en liten pipirbit hvis det er det som skal til!

Så jeg trekker ett lodd og går for SA'en! Takket ja til det overraskende generøse tilbudet fra PK, så regner med å ha ny pickup til uka! Blir meget spennende, har aldri eksperimentert med pickuper før, Goldringen har sittet på spilleren helt siden jeg kjøpte den tidlig 2000tall. (Har skiftet stift riktig nok da).

Takk for svar!
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Rett før helga dukka AT150SA opp i postkassa. Helga har stort sett gått med til å montere og sette opp riktig, og selvfølgelig - lytte!

Førsteinntrykket er strålende! Først og fremst virker det som denne rakkeren henger langt bedre med innover i rillene. Ingen antydning til at diskant "sprekker" eller vokal som begynner å bli vanskelig når det nærmer seg tida for å snu plata...

Samtidig er det totalt sett ett skikkelig løft lydmessig! Låter langt mer detaljert, presist og luftigere en Goldringen som satt på originalt. Må være en av de beste inversteringene jeg har gjort på anlegget.

Nå virker det som det først og fremst er kvaliteten på pressingene som gjør om jeg kan lene meg tilbake og nyte eller ikke. Kjøpte for eksempel siste Katatonia før helga, herre min hatt som den låter krem! Ahhhh.
Plata som satte i gang hele byttet av pick-up derimot... Monica Heldal's "The One In The Sun..." Den låter mye, mye bedre enn før, men det aner meg at det må være mye møkk i rillene eller at den er presset på resirkulert hestemøkk. Noen steder er det fullstendig sankthansbål - på en flunka ny plate. Hadde jeg hatt mange nok lper til å rettferdiggjøre innkjøp av en platevasker hadde det vært neste punkt på handlelista!
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Sikkert noen i ditt nærmiljø som forbarmer seg over deg som de gode samaritaner vi vinyl-elskere er...så får du vasket noen plater og sjekket forskjellen på peiskos-nivå før og etter vask.
 
Topp Bunn