Discogs og nye tollregler

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hei,
Jeg har pleid å bestille meg en del brukte plater på Discogs fra utlandet i ny og ne, men nå er de nye tollreglene trådt i kraft.

Lurer i den forbindelse på: en del utenlandske butikker som Amazon og eBay (?) krever inn norsk moms selv slik at man slipper disse svindyre gebyrene i tillegg til momsen. Noen som vet om Discogs gjør dette også eller har planer om å begynne med det?

(ikke interessert i tips om å be selger merke pakken med feil verdi osv, jeg vil følge de reglene som gjelder)

I samme slengen: hvis noen har noen tips om gode norske selgere der og/eller andre steder (Finn eller hva som helst) med gode plater, utvalg og priser setter jeg veldig pris på det også
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
amazon.co.uk krever inn norsk moms etter først å ha trukket fra VAT.En må velge hurtigste fraktalternativ for at det skal fungere.Kommer opp som egen linje før man godkjenner kjøp.Handlet fra en tysk butikk via ebay og der ble det også trukket moms.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Har kjøpt mange CD-plater gjennom Discogs den siste tiden. Har ikke betalt ei krone i moms. Mener jeg leste en plass at det går etter gamle regler enda pga. Covid-19.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Sjekket den linken og det høres litt stress ut med «stikkprøver». Betyr vel at det er en viss risiko for å bli ilagt toll sikkert
754CA9A3-4407-490A-8E55-8BE931155483.png
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
eBay tar automatisk 25% mva på det som sendes til Norge. Selger plikter da å skrive riktig VOEC-nummer på pakken slik at det kommer helskinnet gjennom tollen uten tollgebyr.

Har hendt meg én gang at selger ikke var klar over det, og DHL tok fortollingsgebyr + moms, men selger refunderte etter jeg tok kontakt.

https://sellercentre.ebay.co.uk/business/news/february-2020/norway-vat
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Fikk en CD kjøpt på Discogs fra Spania i dag. Åpnet for kontroll av Tolletaten men ikke noe mva eller gebyr.
103251882_10156773755051895_7301505039225678909_o.jpg
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.335
Antall liker
2.128
Sted
Nordland
Noe nytt på denne fronten? Kjøp av brukt musikk fra EU, privat-privat? Moms? Toll? Avgift? Noen som vet hvordan dette praktiseres?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er du under 350kr skjer det i praksis veldig lite. Går du derimot over, er det gjerne full brudulje med mva osv, selv om det varierer litt.

Er ikke toll på musikk, kun moms.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.292
Sted
Ytterst i havgapet...
Innenlands skal det ikke kreves mva ved salg/kjøp av brukt utstyr og materiell, da det allerede er beregnet mva første gang. Ved kjøp fra utlandet som da blir import, skal det beregnes mva uansett nytt eller brukt.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Noe nytt på denne fronten? Kjøp av brukt musikk fra EU, privat-privat? Moms? Toll? Avgift? Noen som vet hvordan dette praktiseres?
Om det er nytt vet jeg ikke, men jeg kjøper LPer fra EU og Japan, og det sklir stort sett alltid igjennom, uansett påført verdi. Har sluttet å kjøpe fra USA, det blir alltid MVA (også på frakten) og det tar en eeevighet.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Discogs skal begynne å innkreve norsk moms i løpet av året. De kan allerede ha startet for alt jeg vet - en stund siden jeg brukte dem sist.
Mitt inntrykk er at alt nå for tiden går rett igjennom uten å betale moms. I alle fall gjennom posten.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Siste Discogskjøp 16.april fra Frankrike. Ikke noe mva-tillegg.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Tipper det fortsatt er stikkprøver for "små" pakker hos Posten. I praksis vil de neppe ha muligheten til å sjekke alt i et høykostnadsland som Norge. Kunne kanskje out-sourced sjekkingen til et lavkostnadsland som India, men det blir jo litt tungvint om alle pakker til Norge må sendes via India for sjekk!

Men hvis pakken din blir plukket ut hos Posten er det norsk moms på hele beløpet + 149 kr. i gebyr. Jeg måtte betalt det for et par cd-er fra UK nylig, og da hadde Posten bare tatt beløpet som stod utenpå pakken. De hadde ikke åpnet pakket, og de ba ikke om noen faktura. Jeg betalte via Posten App. For meg var det første gang på årevis at jeg måtte betalt ekstra, men om det betyr at de har intensivert sjekking akkurat nå vet jeg ikke.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.053
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det finnes stadig muligheter for, at det kan gå galt.
Hadde en opplevelse på Ebay nyligens. Noe tonearmstull fra Japan.
Det blev oppkrevet EU-moms oven i prisen, men da den landet i Danmark, blev den oppkrevet moms og gebyr :mad:
Fannt ut av (via Ebay), at selv om det var VOEC merkat på pakken, så er det opp til selger og innrapportere til danske
Skat/Told elektronisk (på hjemmesiden deres). Det hadde selger ikke gjort. Så da de ingenting hadde elektronisk, var de akkurat likeglade med VOEC nummer på pakken.
Ebay betalte tilbake momsen, men ikke gebyret på 160,- DKr. til Skat/PostNord🤬
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.473
Antall liker
7.995
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Discogs skal begynne å innkreve norsk moms i løpet av året. De kan allerede ha startet for alt jeg vet - en stund siden jeg brukte dem sist.
Mitt inntrykk er at alt nå for tiden går rett igjennom uten å betale moms. I alle fall gjennom posten.

Fikk for første gang denne type melding fra en Discogs-selger i dag: "You have paid all the taxes -- don't let them charge you again! There is a receipt attached to the back of the box that shows the tax account number you paid it to, and the account number should also be visible to them when they scan the barcode."

Dette ifm en ordre plassert i natt. Imidlertid er ingen skatter spesifisert og ei heller betalt såvidt jeg vet.

Ellers enig i at så godt som alt derfra går gjennom uten noen ekstra betaling. Tror jeg kun har betalt MVA to ganger, av flere hundre, og da for sendinger sendt av firma, ikke privatselgere.
 
Topp Bunn