Direkte drift

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er visst ikke bare Dualistene som sverger til direkte drift  :)
(Dessverre var enkelte av disse litt for mye ekstremister til at man kunne ta dem alvorlig).

Man har også Lenco fra samme tidsperiode som også har sine svorne tilhengere.

Og i dag har man jo SL1200 som bl.a. rør-guru Thorsten Loesch sverger til (sammen med Denon 103R).

For ikke å glemme de mye mer eksklusive Loricraft spillerne som har sine tilhengere verden rundt.

Siste skudd på stammen er Teres Audio som har et par "ganske ok" modeller som det hadde vært moro å prøvd:
http://www.teresaudio.com/certus

Selv er jeg overhodet ikke i tvil om at direkte drift kan ha noe for seg hvis det er gjort på "rigtig" måte.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.593
Hva har Dual 501 1228 og Lenco med direkte drift å gjøre?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva har Dual 501 1228 og Lenco med direkte drift å gjøre?
Hva er det nå jeg har misforstått da    ???
Er ikke nevnte spillere tilnærmet direkte drevne (bare med et mekanisk brumlende mellomhjul imellom motor og tallerken).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En liten forskjell på mellomhjul og på DD (slik vi kjenner fra f.eks Japan); med mellomhjul blir det jo ikke direkte.. blir det vel? Så det er å regne som et tredje prinsipp, ved siden av DD og beltedrift.

Forresten; Loricraft er vel lite annet enn Garrard i ny lekekasse, eller hva?

Mvh Vidar P

B

bamsemann

Gjest
Luxman og Kenwood var jo kjente for direkte drift, og veldig annerkjente for gode og solide verk...

bamsemann.. :)

M

Mulelid

Gjest
Mellomhjul er sikkert bra greier, men foretrekker reima her.. Dual har noen bra spillere med quartz-kontroll av hastigheten, og mellomhjul er en lettvint løsning som har en lei tendens til å "romle".. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.670
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når mellomhjul er skikkeleg, er det veldig bra. Har ikkje styrt så mykje med sånne spelarar, men andre fortel at det er sårbart.

Reimdrift er så mangt, frå det vanvittig kostbare og glimrande, til det heilt billege og håplaust ubrukelege.

Direktedrift har ein eigenlyd. Det er vanskeleg å ta denne i ein blindtest, eller i det heile oppdage det under avspeling, sjølv ikkje når du samanliknar med annan platespelar i A/B (har prøvd samanlikning med same pickup, dog ikkje same arm i A/B, om enn ikkje ABX-ing). DD-lyden registrerast best når ein skifter attende til reimdrift etter å ha bruke DD ei tid.
Beste kuren eg har vore bort i mot DD-lyd, er platematta PlatterMatter kombinert med platestrammarlodd som ikkje sluttar tett om senterspindelen.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Tja.
Nå har jeg et par gode remdrevne spillere, Systemdek IIX 900 e som den beste av dem, jeg har to direktedrevne Dualer (701), jeg har en Dual med mellomhjul, har prøvd noen andre, og har noen Lencoer med mellomhjul.

I det siste har jeg hatt hjemme en Dual CS5000 med kvartsstyring og beltedrift.

Når en mellomhjulsspiller er god, er den veldig god. Det er ikke tvil om det. Dual 1219 (mellomhjul) spiller veldig bra, men jeg er personlig litt usikker på opplagringen av tallerkenen på disse dualene. Lenco med sine tunge tallerkener (det er de tunge det er verdt å snakke om) har et trykk og en dybde som er helt fantastisk.
Er mellomhjulet i god stand, og motoropphenget slik det skal være, er det ingen hørbar rumble å oppspore. Dessverre er dette noe som må pleies og holdes i stand, skal det være bra.

Direktedrift er også bra, jeg har hørt Luxman 555 med tangentialarm, og jeg har mine to Dual 701. Den ene av dem har jeg bygd om, dvs. fjernet alt av automatikk og satt inn en annen arm. Den kjører jeg med Formula 4 carbonarm (også min mod) og en Shure V15II. Den spiller seriøst bra og er i stand til å yte Systemdeken alvorlig konkurranse.

Jeg var for ikke lenge siden en av dem som ikke trodde mellomhjulsspillere var noe, men når diverse audiofile rundt om i verden er villig til å betale på titusenvis av kroner for gamle Garrard drivverk, er det ihvertfall ikke for å høre på rumble. Jeg fikk hjem en liten Dual (1228 ) for reparasjon og prøvelytt, og fant fort ut at dette kunne jeg lytte mer til. En større Dual kom etterhvert i hus (1219) og den var i seg selv så bra at den ga jeg til min sønn på 15 som er opptatt av vinyl. (Han setter pris på automatikken) Jeg fikk tak i en til 1219, den kom til meg nesten som et vrak, men utrolig nok hadde selve spillerverket klart seg bra - med unntak av lagringen til tallerkenen. Til tross for dette kunne spilleren spille meget bra og oppløst.

Så at mellomhjul er en dårlig løsning er jeg ikke lenger med på. Skulle vært artig å høre en av de store Garrardene.

mvh
Trond Kjetil

J

jukes

Gjest
:)

Må ikke glemme Thorens 124 da Trond. :) Disse har en glimrende løsning på sitt mellomhjull. Mellomhjullet går inntill et et stort hjull(Alu) som igjen blir drivd av en rem. To tallerkner,den ene er svinntung. Opplagringen i disse er et kapitel for seg selv. 124 spiller med stort lydbilde og en bass og ro som er meget bra.

Mvh Roar

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Joda, TD 124 er nok det ypperste av mellomhjulsspillere.
Det blir nok en slik på meg, før eller siden :) I mellomtiden får jeg vel stulle med en TD 135, den kanskje nest beste løsningen.

J

jukes

Gjest
Joda, TD 124 er nok  det ypperste av mellomhjulsspillere.
Det blir nok en slik på meg, før eller siden :) I mellomtiden får jeg vel stulle med en TD 135, den kanskje nest beste løsningen.
:)
Har denne 135 den tunge tallerken eller den lettere typen?

Mvh Roar

Topp Bunn