Dire Straits på MoFi 2 x 45 rpm - erfaringer?

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Hmm... hva er dette?


2x33 rpm? Full lengde på albumet?

Eller denne:


Hvilken burde man velge?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.268
Antall liker
6.392
Sted
Under stjernene
Kas=hvilken
Noen protractorer har 3 geometrier som du kan velge mellom f.eks Dr. Feickert. Stevensongeometrien tar hensyn til lange platesider.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.014
Antall liker
20.125
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hmm... hva er dette?


2x33 rpm? Full lengde på albumet?

Eller denne:


Hvilken burde man velge?
Den første er trykkfeil i overskriften.
Om du går ned og ser på "specs" står der: Antal disker = 1
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
164
Antall liker
46
Hvor får man tak i disse platene? Ser at PK kun har Brother in Arms fra Mofi records. Kunne tenkt meg Communique albumet
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.014
Antall liker
20.125
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Det ved jeg så er løgn 😁😁😁
Har den nemlig selv og den har 8 disker....... hverken 6 eller 1. "Brothers in Arms" og "On Every Street" er dobbelte :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Det ved jeg så er løgn 😁😁😁
Har den nemlig selv og den har 8 disker....... hverken 6 eller 1. "Brothers in Arms" og "On Every Street" er dobbelte :)
Ok, den har altså dobbeltutgaver av de albumene som på en måte trenger det - godt å vite (y)

Veldig dårlig beskrivelse av platekompaniet.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.014
Antall liker
20.125
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ved ikke, om det er p.g.a. dynamikk...... men ja,
de fire første var analogindspilnnger. De to sidste var digitalt innspilt. :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Siden skvis.no trakk meg for noen kroner for en Tom Petty box i fjor september , som de ikke har sendt enda - ba jeg de heller å sende meg en slik Dire Straits samleboks - som jeg ser de har på lager.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.014
Antall liker
20.125
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Siden skvis.no trakk meg for noen kroner for en Tom Petty box i fjor september , som de ikke har sendt enda - ba jeg de heller å sende meg en slik Dire Straits samleboks - som jeg ser de har på lager.
Bare til info.....
De 4 første er ikke 100% som de gamle originale preninger.
Der er brukt en smule EQ, så de fremstår en smule mere "brilliante" i lyden. Ikke meget, men forskel er der.
De 2 sidste er umanipulerte i forhold til original-pressene og står som støyfri, dynamiske og superbra.
Jeg var lidt i 7 sinn, da jeg fik boxen m.h.t. de 4 første, men har vænnet mig til dem nå, og er ganske tilfreds :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Opplever en del album som er litt "lange" har senket lydnivå - og tilsvarende høyere støygulv - på 33. Samme med forvrengning på det (de) innerste sporene - disse to negative sakene henger litt sammen.

2x45 burde har store fordeler slikt sett - noen som kjenner til noen aktuelle eksempler? Får sjekke noen album jeg liker godt... :)

Har hittil i min nye korte vinylperiode stort sett handlet gamle klassikere jeg har mistet over årene - album som kom før cden gjorde sitt inntog. Da er jo sjelden lengden noe problem. De aller fleste låter bra, noen veldig bra.

Men i min siste nice price fråtsing fra Platekompaniet heiv jeg med en nyere favoritt, Joe Bonamassas - The Ballad of John Henry. Som jeg har på cd, som ikke låter bra, hardt komprimert.


Spilte vinylplaten nå og den låt ikke særlig bra, bedre enn cden, men rundt 10 dB lavere enn en vanlig vinyl og trommene hørtes ut som de slo på pappkartonger. Det blir vel gjerne slik når man presser inn 30 minutter på hver side.

Det blir jo et problem med utgivelser først og fremst laget for cd - de er for lange.

På discogs så jeg at det var utgitt en 2x180 gram vinyl i USA av John Henry, fant en på Amazon som jeg bestilte, spent på hvordan den låter.

Hva gjør dere som har handlet vinyl en stund, ser det finnes en god del av disse variantene av nyere utgivelser (1x180g & 2x180g - begge 33rpm)- velger dere som regel 2xlp? Pleier det å låte bedre?

Koster som regel en del mer, men er vel verdt det hvis lyden er bedre.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Jeg er også veldig fornøyd med Dire Straits S/T på MoFi. Eneste "gripen" jeg kanskje har er at den er jo da ikke gjort noe EQ på den, så den er altså rett fra mastertapen. Den er da ikke tukla med - så feks da på In The gallery så er det litt sibilance på ordet Subsidizing. Men ellers bra :)

Tatt opp:

 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Jeg er også veldig fornøyd med Dire Straits S/T på MoFi. Eneste "gripen" jeg kanskje har er at den er jo da ikke gjort noe EQ på den, så den er altså rett fra mastertapen. Den er da ikke tukla med - så feks da på In The gallery så er det litt sibilance på ordet Subsidizing. Men ellers bra :)
Hvor har du dette fra?
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Hvor har du dette fra?
Det var bare en skrivefeil fra min side :)
Det jeg mente å skrive, og som da kom ut feil var:
Det står i coveret at LPen inneholder såkalte anomalies - som er der fordi de lot det være. Ellers ville ikke sluttproduktet blitt så bra.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Det var bare en skrivefeil fra min side :)
Det jeg mente å skrive, og som da kom ut feil var:
Det står i coveret at LPen inneholder såkalte anomalies - som er der fordi de lot det være. Ellers ville ikke sluttproduktet blitt så bra.
Aha! Det er noe helt annet, ja :D Hadde vært veldig overrasket hvis den lydforskjellen MoFi har klart å få frem her, var tryller frem uten noe bruk av EQ.
Når det gjelder det du egentlig mente, så synes jeg det er en veldig god vurdering. Det er en hårfin grense for om man ødelegger opprinnelig åndsverk eller ikke, når man begynner på slikt.

Jeg synes MoFi sine utgivelser av Dire Straits er på grensen allerede.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Aha! Det er noe helt annet, ja :D Hadde vært veldig overrasket hvis den lydforskjellen MoFi har klart å få frem her, var tryller frem uten noe bruk av EQ.
Når det gjelder det du egentlig mente, så synes jeg det er en veldig god vurdering. Det er en hårfin grense for om man ødelegger opprinnelig åndsverk eller ikke, når man begynner på slikt.

Jeg synes MoFi sine utgivelser av Dire Straits er på grensen allerede.
Hehe ja. For lite mat i dag 😂 De har nok brukt minimalt med EQ og tukla minimalt for å beholde det så orginalt som mulig.

Eksempel: Queen sine LPer ble jo remasteret for noen år tilbake, hvorpå lydingeniøren brukte half speed for å feks bli kvitt sibilance, og annet rusk fra mastertapen. Så her er det opprinnelige åndsverket tja, borte.

Det blir litt for klinisk, og da er liksom ikke originaliteten der lengre. Til gjengjeld, så har MoFi beholdt, tja alt fra mastertapen for å bevare åndsverket. Og som du sier, på grensen.

Jeg personlig syns de iallefall kunne fått bukt med noe av sibilansen til Mark Knopfler :)
 
Topp Bunn