Dirac art

mazdarati

Medlem
Ble medlem
12.11.2022
Antall liker
4
Sted
moss
Ser at man kan få Dirac art til Marantz nå,er det noen som har prøvd dette her ? koster jo ganske mye,er det verdt det visst man har et eget lytterom hvor man kan leke seg:giggle:
er det vanskelig å ta i bruk,hva synes dere :unsure:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.203
Torget vurderinger
2
Ser at man kan få Dirac art til Marantz nå,er det noen som har prøvd dette her ? koster jo ganske mye,er det verdt det visst man har et eget lytterom hvor man kan leke seg:giggle:
er det vanskelig å ta i bruk,hva synes dere :unsure:
Det enkle svaret er at : det kommer an på.

Har man Dirac license fra før , er jo ikke tillegget SÅ dyrt , men har man kun brukt Audyssey fra før er det jo en betydelig kostnad.

Har kun hatt ART via Storm selv en uke selv , og jeg kan si at den gjør underverk i bassen her hos meg , men det tar tid og det er mange parametere som kan justeres. Så man må være villig til å bruke en del tid , og ha en del basis kunnskap før man kommer i mål.

Har man en del etterklang i bassen fra før så kan dette ryddes betraktelig opp i , å jo flere suber jo bedre.

Så ja , det kommer an på , men potensialet er rimelig stort.

Her er vannfallet jeg fikk med ART 😀
IMG_4251.jpeg

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.203
Torget vurderinger
2
Det var et litt "fort å gæli" bilde det jeg la inn over her. Fikk litt bedre tid her nå , og her kan man se forskjellen mellom vanlig Dirac og Dirac med ART.
Først vannfall med og uten ART , og så Decay med og uten.
Vanlig Dirac vannfall.jpg

Dirac ART vannfalll.jpg

Decay vanlig Dirac.jpg

Deacy Dirac ART.jpg

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.203
Torget vurderinger
2
@Torolan Vannfallet blir ryddig, men hva sier ørene?
Ørene er meget fornøyde , aldri hatt så definert bass i rommet her.
Det er snert og fart , og man går aldri glipp av en eneste basstone.
Merker at jeg nå kan spille lavere en del lavere og likevel oppleve fart og rytme i musikken.

Og film lyden er helt konge , alle høyttalerne høre ut som fullrange høyttalere.
Eneste minuset er at ART kutter bassen under 20hz , men det fører også til at det skrangler mindre i hus og gjenstander, og det er egentlig ikke så dumt når man har oppsettet i en stue. Men for andre med gode og dedikerte rom kan det nok være annerledes.
Uansett , det er mye viktigere med kvalitetsbass fra 20 hz og opp , enn fra 20 til 10 hz.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
47
Torget vurderinger
1
Takk for oppdatering :) Det høres med andre ord ut som om det fungerer som det skal. Spennende!

Angående infrabass. Mener jeg har sett en video eller lest et sted at man kan aktivere infrasonic i ART (utvidelse under 20hz), eller husker jeg feil?

avelon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2021
Antall liker
469
Sted
Norge
Torget vurderinger
1
Stemmer at man kan aktivere infrasonic i ART, men man får som regel en dip eller boost akkurat ved 20hz og target curve under 20hz fungerer visstnok ikke. Dette kan tilsynelatende løses vha fremgangsmåten til han som har gjort review av storm hos avnirvana:

Jeg har ikke testet denne fremgangsmåten selv, men mulig jeg gjør det neste gang jeg skal gjøre en kalibrering.

Topp Bunn