Dipper og peaker hos meg.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg ser det er en annen beslektet tråd her om dette.
Nå skal jeg (for en gang skyld ;) ) være litt forsiktig å ikke trenge inn på andres tråder om mitt eget.
Jeg har også målt ved hjelp av testtoner fra ei Stereophile testcd og med radioscack db meter og målingen er foretatt fra min "swetspot"

200 hz 82 db Dette er med sub (Rel5) stillt på volum52 og frekvensknekk 30, har ikke gjort mange forsøk her.
165 hz 86 db Rommet er 7,2 meter langt og 4,8 meter bredt der hovr ht. står og smalner inn med 80 cm på
125 hz 81 db venstre side bak lytteposisjon. 2,44 til tak.
100 hz 80 db Som det leses så har jeg noen peaker ved 40,80 og 165.
80 hz 87 db Ellers er det vel ikke så gæli :)
63 hz 79 db Synes det lyder bra her nå og vet ikke hvor negativt det er med nevnte topper.
50 hz 82 db Jeg skal legge til at dette er målinger med en justering på iTunes sin eq hvor jeg har senket
40 hz 85 db med 2 db på 125 hz og 1 db ved ved 250 hz, samt en økning med 6 db på 64 hz og 1,5 ved 32 hz.
31,5hz 80 db Jeg har vel ikke kontroll med eventuell "bredde" ut fra angrepspunktet på denne eq, men gjorde
25 hz 76 db det slik ut i fra hvilke punkter som finnes på nevnte eq opp mot de frekvensen som forefinnes på
20 hz 74 db nevnte testcd.
Jeg synes i hvert fall det høres gasnke så bra ut her nå, men det kan jo være for at jeg ikke vet
bedre ;D
Uansett så er vel ikke dette så aller værst i ei stue uten skikkelig absorbenter (for lavfrekvenser)
i høyre bakkrok, venstre er karnappvindu som skjæerer 80cm inn fra vegg.
Hva kan gjøres for å senke peakene? Kan det gjøres med en bedre og mer "detaljert" (flere
angrepspunkter) på en eq noen forslag til en god plug in?
I høyre krok bak står min Rel som skal nyte godt av en hjørneplassering, dette vil jo noe på vei
kollidere med en absorbent i full høyde der bak.

Mvh.KW

Edit; Glemte å skrive at avstand fra frontvegg (bak ht) til front av baffel er 1,75 meter og til sidevegg er ca. 1,05.
Fra frontvegg til lyttepos. er det 3,25.

T

theStig

Gjest
Ser jo bra ut dette. Er test-tonene sinus? I såfall meget imponerende resultat.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Ser jo bra ut dette. Er test-tonene sinus? I såfall meget imponerende resultat.
Ja, det er vel det på denne Stereophile testskiva.
Målt med Radioscak C-veiet.
Så er det god lyd her også nå da, så langt jeg og noen få andre evner å bedømme.
Godt å høre at det er et greit måleresultat selv om det ikke er enda flatere.
Jeg prøvde såvidt med andre (høyere innstilling) på suben, for å få mer guffe på 20 og 25 hz, men ikke uten at det forandret seg oppover.
Siden jeg synes det låter bra nå, så har jeg inntil videre gitt meg med flere forsøk på suben.
Er det her det vil bli lettere med to suber å få til fler db på 20 og 25 uten at det blir forandringer oppover?
Uansett så kan det fort by på andre problemer med mer db så langt nede i dette rommet vil jeg tro.
Lurer litt på dette med multipler av f.eks. den kraftige dippen jeg har ved 63hz (hvor jeg har hevet med 6 db på eq i iTunes)
Hvorfor må jeg da SENKE ved 125 hz?
Er det her subens innflytelse innvirker?

Mvh.KW

T

theStig

Gjest
Jeg tror den CD'en har såkalte warble-tones. Da får man målt snittet over en 1/3 oktav eller så, men ikke på spesifikke frekvenser.

Å legge til en sub til vil vel bare gi deg mer bass over hele området, med mindre du kan stille en sub til å rulle av over 25 Hz?

Dip ved 63 og peak ved dobling (125) er et tegn på at du har en stående bølge en plass nær 63 Hz. Disse oppfører seg slik at de overharmoniske gir enten peak eller dip, alt ettersom.

F.eks gir den laveste stående bølgen i rommet en dip i midten av rommet, mens den 2. harmoniske gir en peak i midten. Den 3. harmoniske gir dip, osv.....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Jeg tror den CD'en har såkalte warble-tones. Da får man målt snittet over en 1/3 oktav eller så, men ikke på spesifikke frekvenser.

Å legge til en sub til vil vel bare gi deg mer bass over hele området, med mindre du kan stille en sub til å rulle av over 25 Hz?

Dip ved 63 og peak ved dobling (125) er et tegn på at du har en stående bølge en plass nær 63 Hz. Disse oppfører seg slik at de overharmoniske gir enten peak eller dip, alt ettersom.

F.eks gir den laveste stående bølgen i rommet en dip i midten av rommet, mens den 2. harmoniske gir en peak i midten. Den 3. harmoniske gir dip, osv.....
Du har nok rett i det med warble-tones, men det står "spesifikke" tall for hz og da er det vel ca. der som eventuelt er sentrum for nevnte warbletone ::)
Suben kan frekvensknekkes fra og med 16 hz, hvor relevant det er i praksis kan sikkert diskuteres, men det er der det starter i displayet, så 25 bør ikke være noe problem.
Da kan det kanskje være verdt å prøve en lavere delefrekvens og eventuelt øke volumet, dersom jeg en dag gidder.
Dersom nevnte tredjeharmoniske gir en dip ::) så burde jeg kanskje ikke ha - 1 db på min amatøreq på 250hz, det var noen jeg måtte ta på feelingen/troen da jeg faktisk syntes det var godt med mellombass her.
Ikke kan jeg måle det heller, nei det må nok mer til enn nevnte testplate og amatøreq på iTunes, men det får komme etterhvert. Det er så absolutt å leve med slik det lyder her nå.
Takker.
Mvh.KW

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
KW skrev:
Hei!
:
Jeg har også målt ved hjelp av testtoner fra ei Stereophile testcd og med radioscack db meter og målingen er foretatt fra min "swetspot"

50 hz 82 db Jeg skal legge til at dette er målinger med en justering på iTunes sin eq hvor jeg har senket
40 hz 85 db med 2 db på 125 hz og 1 db ved ved 250 hz, samt en økning med 6 db på 64 hz og 1,5 ved 32 hz.
31,5hz 80 db Jeg har vel ikke kontroll med eventuell "bredde" ut fra angrepspunktet på denne eq, men gjorde
25 hz 76 db det slik ut i fra hvilke punkter som finnes på nevnte eq opp mot de frekvensen som forefinnes på
20 hz 74 db nevnte testcd.
<snip>
Mvh.KW
<snip>
Hejsan,

Ett stort problem med denna typ av mätning är upplösningen!

På en hel oktav, alltså från C till nästa C på ett piano, har du bara 4 mätpunkter! ::) Du kan mycket väl mätmässigt missa basproblemen.

Vill du göra mätningen en gång till och göra mätningarna i respektive hörn av ditt rum?

Får jag vara lite gnällig så skulle iaf jag önska ett bättre redovisning av siffrorna! ;D :D ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

Sikkert riktig det du sier, jeg er en amatør på dette.

På en hel oktav, alltså från C till nästa C på ett piano, har du bara 4 mätpunkter! Øyerulling Du kan mycket väl mätmässigt missa basproblemen.

Vill du göra mätningen en gång till och göra mätningarna i respektive hörn av ditt rum?

Mulig det kan føre til noe, men jeg bor aleine og sitter der jeg har redegjort for og det lyder slettes ikke så verst.
Jeg sitter ikke i hjørnene ved aktiv lytting, og det er best der jeg har stolen og det er derfor jeg har den der.
Kan forøvrig også være bra/bedre enda nærmere ht., men der ønsker jeg ikke å sitte pr.idag.
Jada ;) Jeg både vet og har erfart at det er bassansamling/forsterking i først og fremst hjørner, men også langs sideveggene.Det dreier seg om ei stue, som jeg ikke har planer om å bygge om ;) Når det er sagt så synes jeg det rommet i "varme farger" som Timbre har laget/vist bilder fra med innredning fra Svanå var det fineste jeg har sett. ;)

Får jag vara lite gnällig så skulle iaf jag önska ett bättre redovisning av siffrorna!

Hva har du i tankene som ikke allerede har kommet frem?

Mvh.KW

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
KW skrev:
Hei!

På en hel oktav, alltså från C till nästa C på ett piano, har du bara 4 mätpunkter! Øyerulling Du kan mycket väl mätmässigt missa basproblemen.

Mulig det kan føre til noe, men jeg bor aleine og sitter der jeg har redegjort for og det lyder slettes ikke så verst.
Jeg sitter ikke i hjørnene ved aktiv lytting, og det er best der jeg har stolen og det er derfor jeg har den der.
Kan forøvrig også være bra/bedre enda nærmere ht., men der ønsker jeg ikke å sitte pr.idag.
Jada ;) Jeg både vet og har erfart at det er bassansamling/forsterking i først og fremst hjørner, men også langs sideveggene.Det dreier seg om ei stue, som jeg ikke har planer om å bygge om ;) Når det er sagt så synes jeg det rommet i "varme farger" som Timbre har laget/vist bilder fra med innredning fra Svanå var det fineste jeg har sett. ;)

Får jag vara lite gnällig så skulle iaf jag önska ett bättre redovisning av siffrorna!

Mvh.KW
Om du är nöjd med hur det låter så behöver vi ju inte jaga "fel" på akustiken.

Ps. Att mäta i hörnerna är ett sätt för att ta reda på om man har tydliga, svåra basproblem (med högt eller lågt Q värde). Om dessa finns hörs dom i lyssningsposition och mäter man där brukar det vara svårt att urskilja basproblemen "en och en" - här är det en komplex sammansättning!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg sitter jo i bakre høyre hjørnet når jeg leser/skriver (som nå) på nettet og det går bra det også, men jeg merker jo en basshevning.
Det er klart jeg kan gjøre en måling også i bakhjørnene (?).

Jeg har jo foretatt noen akustiske grep da om enn ikke for de lavere frekvensene.
Akustikkplater 5 cm med 8-10 cm mellomrom til vegg på hele "frontveggen" bak ht. samt i "vinkelen" bakre høyre hjørnet og da blir jo luftrommet bak der langt større , videre så har jeg noe som heter Furutechpaneler i førstegangsrefleksjonen på hver side av høyttalere, som jo uansett står ca. 1,05 fra sidevegger, mens selve panelene står ca. midt mellom ht. og sidevegg.

I mitt andre alternative lytterom derimot står jeg helt fritt til å gjøre hva som måtte trengs dersom jeg ønsker ;)
Det er 3,05 x 4,65 x 2,40, men også der er det foretatt noen grep allerede, men kan være åpen for andre alternative løsninger.
Mvh.KW

Vedlegg

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
EngelholmAudio skrev:
KW skrev:
Hei!

Mvh.KW
Det syns jeg var et godt poeng! ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
topline skrev:
EngelholmAudio skrev:
KW skrev:
Hei!

Mvh.KW
Det syns jeg var et godt poeng! ;D
Njaaa!
Fornøyd er jo noe som fort kan forandre seg ;D
Ikke fordi det er innbilt, men fordi når en har fått smakt på det en stund, så får man tanken/overbevisningen om at det sikkert er mer som kan gjøres.
Jeg vet jo at det sikkert kan gjøres bedre akustisk, men hva,hvor og for hvor mye og med hvilket utseendemessig og ordensmessig/bruksmessig for andre aktiviteter i det aktuelle rommet.
Ta f.eks store bassabsorbenter i krokene bak i stua mi enten det nå skulle være disse store kassene, bassfangerne fra Svanå eller noe ala de store fra f.eks Daad e.l. diy.
I den ene kroken er det altså ei dør ut til vinterhagen, altså ikke særlig praktisk med noe der.
I den andre kroken sitter jeg nå å skriver, min lille "kontorkrok" med imacen, telefon og mye annet vi har på slike steder.
Den kroken bak venstre ht. (se bildet) er et karnappvindu (karnappet går fra gulv til tak) slik at det ikke blir en 90 graders krok. Den andre kroken til høyre bak høyre ht. der har jeg kun en akustikkplate satt slik at den avskjærer kroken omtrent som vinduet på motsatt side (altså ikke særlig effektiv langt ned), men dette er den eneste kroken hvor jeg forsåvidt kunne ha gjort noe.
Bare det at nederst der står suben (rel5) plassert slik rel anbefaler å plasere deres suber.
Noen ideer, noen?
Tror ikke det blir enkelt, men det kan bli enklere å gjøre mer i rommet nede, og sikkert mer påkrevet bl.a p.g.a. størrelsen
Mvh.KW aldri i mål, alltid på vei (vekselvis kjedelig og morsomt)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
OT, KW:
Hva er det slags pucker Cremonaene står på?
Hei!
Skal jeg tørre å fortelle det til deg da ;D

Siden vanlige ishokeypucker ikke er pene, ikke har "spor" som passer til rundspikesene som Cremona har, siden jeg har litt sansen for det estetiske (derfor cremona ;) ), siden det er greit å ikke få flere merker i vinyldekket og til slutt siden jeg (antagelig) har mer penger enn vett (lært av the Stig) ;D , så kan jeg jo fortelle at det er disse : www.hoium.no/abcsuper1/blackdiamond/blackdiamond.htm

Jeg synes at ho Cremona fortjener det beste ;)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Har flyttet ht. tilnærmet cardas tabellen.
De skulle ha stått 2,12 fra veggen bak de og 1,32 fra sidevegger.
Dette passet litt dårlig både av hensyn til kabellengde og "fritt syn til plasma fra yttersetet.
De havnet derimot 1,25 fra sidevegger og 1,83 fra veggen bak de.

Jeg har skrevet feil lengde fra bakvegg tidligere her i tråden 1,75 mot det som var riktig 1,50, mens avstand til sidevegg var korrekt 1,05.
Alle disse målene er til senter baffelfront.

Nye målinger er foretatt og litt bedre har det vel blitt, nå har jeg også målt bak i venstre krok.
Bak i v.krok i ca.1,6 meters høyde
db db
200hz 86 79
165hz 89 82
125hz 85 86
100hz 84 92
80 hz 90 92
63 hz 82 91 +6 db i iTunes EQ
50 hz 84 92,5
40 hz 87 89
31,5hz 84 85 +3 db i iTunes EQ
25 hz 87 87
20 hz 84 91

Jeg fant vel ikke helt samme volum som sist derfor litt høyere db.
EQ i iTunes er justert som vist over.
Suben en Rel 3 står i bakre høyre krok og er stillt på delefrekvens 25 og volum 56.
Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Jeg mener det fins en "proff" eq-plugin til iTunes. Den innebygde forvrenger hørbart hos meg. T.o.m i PC-høyttalerne men det er mulig jeg prøvde det sist i versjon 6. For alt jeg vet kan det hende at versjon 7 er mye bedre.

K

kbwh

Gjest
Oj. Karbonfiber og greier. Minner meg om den gan jeg valgte Campa Record i stedet for Chorus til Bianchien min.
"The quality remains long after the price is forgotten."

Topp Bunn