Dipp på 10db ved 100 hz

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Har et helt fryktelig lytterom, men har fått det til å låte bra. Har en dipp på 9-10 db i 100 Hz. Har flytta høyttalerene og litt lytteposisjon, men synes det er veldig kjedelig..

Er det noen teoretisk mulighet for å flytte seg ut av det, eller er det bassfeller som gjelder? Rommet er bredere enn lengderetning. 5 meter bredt og 4 lang
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.336
Antall liker
8.417
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En bassfelle kan ikke trekke opp en dipp.
Men en subb i motfase kan/vill rette den ut.
Smekket i bassen er jo nesten ikke der når dette er borte.
Bassfeller rydder kun opp i etterklangen/ stående bølger i bassen
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Har slitt med lignende dip ved 90hz.Som det er sagt så vil dippen være der i større eller mindre grad. Jeg fant at det optimale hos meg i et uheldig rom på ca 6x4x3m var høyttalere 20% av romlengde ut i rommet og lytteposisjon 30% fra bakvegg .
Flytter man høyttaler nærmere vegg flyttes dippen ofte opp i frekvens, om den skyldes refleksjon fra frontvegg . Dipen kan
fjernes å ha høyttalere i veggen.

Se mine forsøk her
https://www.hifisentralen.no/forumet/asker-og-ba-rum-audio/95193-i-dag-tester-vi-2.html#post3037600



Først før plassering høyttaler 150cm (25%) ut i rommet og lytting i sofa nær bakvegg.
Capture1.JPG


Med høyttaler inntil vegg og varierende lytteposisjon ser det slik ut når jeg endrer lytteposisjon
Capture2.jpg

Capture3.jpg


Her er forskjellen mellom to helt ulike posisjoner.
1. Rød nærfeltlytting (<2m) med høyttaler nærme vegg. 90HZ dippen er eliminert ,
2. Fjernfelt (>4m) men høyttaler 150cm ut i rommet og lytting nærmere bakvegg,
CapturenærJPG.jpg



Ulike høytalere krever ulik plassering for å få optimal bass. Psykoakustisk glatting jevner ut topp og daler
Her er 2 ulike høyttaler i ulike posisjoner,
Capture.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn