Dipole-basselementer: hunting high or low Q?

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
DIY_dude skrev:
De ble dessverre solgt for en ukes tid siden. I should know. Siden det var jeg som solgte de. PD-elementene har en enorm magnet, og veldig lav Q, så de trenger en diger kasse for å spille dypt uten EQ. Helst 300 liter.
ææøøøhhh, sorry burde sjekket først :-[
Simuleringer tilsier at disse vil spille HEFTIG selv i små kasser... regner man ca 10dB room gain mot 20Hz så skulle det gi en relativt flat in-room respons ned til 20Hz. Se forøvrig Midgard Audio sin Triaden utstilling for en kort tid tilbake... så ser man at det funker ;) Headroom - av en annen verden! Evt. eq for smakstilsetting?.. trådstarter bruker MiniDSP.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Ja, PD.2150 kan spille dyp bass med plenty headroom i en relativt liten kasse, men på bekostning av følsomheten. Du kan få til mer plassbesparende og kostnadseffektive løsninger med 2x15" eller 2x18". Bortsett fra det har jeg ikke noe annet enn godord å si om Precision Devices.

Bass er nok definitivt en smakssak. Jeg tviler ikke på at mange ville vært tilfredse med bassen fra 2x18" i åpen baffel.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Vel, hvis vi går ut fra at bassgjengivelse er en smakssak ...
Flere skulle prøvd stort membranareal i store baffler og lavt Q.

;)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Et compound horn inspirert av Westminster er noe av det vanskeligste du kan gi deg ut på.
Jeg ønsker deg lykke til!

;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.858
Torget vurderinger
23
slowmotion skrev:
Vel, hvis vi går ut fra at bassgjengivelse er en smakssak ...
Flere skulle prøvd stort membranareal i store baffler og lavt Q.

;)

Er du GAL? Det strider jo helt i mot teoretikerne og deres fikse simuleringer og programmer.. 8) 8)
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Den Tannoy-klonen er nok dessverre intet alternativ... :) Mine snekkerferdigheter suger; det samme gjelder for kunnskaper innen beregning av hornkonstruksjon osv :D

Men j... nice er den!

En onken / bassrefleks skal jeg nok klare. Ser ikke bort fra at det blir alternativet; evt. en lukket kasse med drahjelp i bunn av subber

(Ikke helt forlatt dipol helt enda; må finne en duganes dipole for prøvelytting. Hørt Forsman men kun på akustik gitarklimpremusikk og det hører jeg ikke veldig mye på...)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.858
Torget vurderinger
23
Er du klar for bafler med bredde 60 cm. og høyde 220 cm.?
Fotavtrykk på ca. 1m2, og min. avstand derfra til bakvegg på 1m., gjerne det samme til sidevegger?
Rundt regnet ca. 50.000 i komponenter/byggekostnader

Ikke det? Da bør du slå fra deg tanken om et dipol bassystem.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Audiodidakt skrev:
Hm... Jeg tror du har rett Øystein, men har "tviholdt" på dipolbass da det er enklere å lage kasse til...
Nå skal jeg være veldig ærlig og stygg med deg, men hvis dine 10 tommeltotter sliter med å lage en kasse, så er det heller ikke dipol din greie... det handler om finish, finish og finish. Å lime noen plankebiter sammen til en kasse eller baffel er ikke vanskelig, ei heller å klatte noe maling eller finer på toppen, men å få det til å se profft ut krever sin hånd og tålmodighet og her er det ingen forskjell mellom dipol og kasser... dessverre :( Hvorfor ikke da heller bruke tiden på å lage gode konstruksjonstegninger og få drahjelp fra en møbelsnekker eller en god kompis :) Jeg har nemlig selv 12 av de tommeltottene og vet litt hva det går i :D

Audiodidakt skrev:
En onken / bassrefleks skal jeg nok klare. Ser ikke bort fra at det blir alternativet; evt. en lukket kasse med drahjelp i bunn av subber
Hvorfor innføre et ekstra ledd, ekstra kasser i stuen og fordyre prosjektet med bruk av subber når du har mulighet til å konstruere en superheftig løsning fra bunn av? F.eks. vil det Faital Pro elementet som er foreslått kunne gjøre jobben mye bedre enn de fleste frittstående ferdigsubbene som man må gi en arm og en legg for.

Audiodidakt skrev:
(Ikke helt forlatt dipol helt enda; må finne en duganes dipole for prøvelytting. Hørt Forsman men kun på akustik gitarklimpremusikk og det hører jeg ikke veldig mye på...)
Her er du nok inne på sakens kjerne ift. smakssak ved valg av bassløsning. Om notene fra akustisk musikk er det det heftigste du skal utsette deg for så kan du sikkert leve lykkelig med dipoler. Jeg har hørt en del ferdige dipolløsninger, men ingen av de har levert det ekstra jeg krever av en bass - nemlig suget og sparket i mellomgulvet som gjør en del musikk hysterisk morsomt å lytte til. For ordens skyld så snakker jeg om ferdige system fra Gradient, Jamo og de store planarene. Jeg kan ikke uttale meg om feks. Stig Erik Tangen sitt system eller tilsvarende, men da krever man også en egen hangar å huse tingene i.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Det var på noen måte ikke meningen være negativ eller å ta motet fra deg Gisle, men jeg mener bare det er like enkelt/vanskelig å få til et superfint resultat med kasser som med dipoler. Men om du skal bygge for testformål så er jo selvsagt dipoler enklest å snekre sammen. Hvis du har behov for litt assistanse til CAD-ing, så er det bare å gi en lyd :)
Ønsker deg en riktig god påske!!
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Riktig god påske til deg Øystein, og alle andre her! :)

Du har ikke tatt motet fra meg, ingen sart sjel ;) Du sier egentlig det jeg vet, men har problemer med å erkjenne...

Beklager at jeg ikke har ringt deg opp - vært 100 % opptatt med før-påskearbeid på jobb, unger og ny kjæreste; jeg kommer tilbake når jeg har tenkt litt videre; bra diskusjoner vi har :)

Siden jeg p.t. bor i leilighet funderer jeg litt på system som både kan spille i dipol (nabovennlig) og med kasse når det drar seg på (og naboene fortjener litt tyn...) En mulig løsning er å ha dipol støttet av 2 basskasser i bunn, men hvor basskassene ved behov kan spille i hele bassdipolens frekvensområde (opp til ca 400 Hz). Det fordrer litt omflytting på høyttalerne når oppsett skal endres, men det kan jeg fint leve med 8)

Venter i spenning på mer om "AR konen" din - baffler på vei eller fortsatt i tenkeboks?
 
Topp Bunn