Dine beste diskusjonstråder

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
En gåte innen hifi er for meg "avgrunnen" mellom "subjektivisme" og "objektivisme". Musikken man hører på kan låte sinnsykt fett, men hvordan skal man forsøksvis forklare dette?

- Relatert til dette handler en av mine favorittemner på Sentralen om forhold mellom musikkopplevelse og vitenskap. Vitenskap er for meg trolig bredt definert, det handler ikke bare om naturvitenskap, men kunnskap og erfaringer som inkluderer andre forståelsesformer i tillegg til kvantitativ måling.

- Samtidig er jeg interessert i sammenhenger mellom konkrete og målbare "specs" og musikkopplevelse, m.m. De konkrete _utgangspunkt_ kan forsåvidt dreie seg om en diskusjon om nesten hva som helst, om det nå handler om dac`er, kabler, placebo, kilde osv., men hvor den enkelte henter innsikt fra en tankegang som begrunner argumentet.

Av og til kommer jeg tilfeldigvis over tråder her på HFS som jeg har stort utbytte av å lese. Jeg er ganske ny på Sentralen, men har fått med meg at mange flinke folk har skrevet klokt og dypt om ting jeg er interessert i.

Så derfor gis det herved invitasjon til erfarne folk om å grave frem tråder som dere synes er gode, og som kan passe til interesseområdet som jeg har forsøkt å beskrive over. Man kan sammenligne min forespørsel med en person som henvender seg til en biblotekar om spesielle litteratur-ønsker.

Det skader absolutt ikke om det fremkommer at den som anbefaler sjøl har kommet med gode poenger i en diskusjon ;)

Mvh.

PS: jeg respekterer de som mener at det er fåfengt å forsøke å forklare eller beskrive musikkopplevelse, eller mener at emnet er ferdig diskutert, eller de som heller får lyst til å lufte frustrasjon m.m. Jeg ber disse om overbærenhet og tålmodighet, og at disse heller ser en annen vei.

--> Jeg understreker at jeg _ikke_ vil ha debatt i denne tråden, bare _linker_ til gode debatt-tråder som handler om interesseområdet beskrevet over, slik at jeg selv kan lære og trekke mine egne konklusjoner ;)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
1
En gåte innen hifi er for meg "avgrunnen" mellom "subjektivisme" og "objektivisme". Musikken man hører på kan låte sinnsykt fett, men hvordan skal man forsøksvis forklare dette?

- Relatert til dette handler en av mine favorittemner på Sentralen om forhold mellom musikkopplevelse og vitenskap. Vitenskap er for meg trolig bredt definert, det handler ikke bare om naturvitenskap, men kunnskap og erfaringer som inkluderer andre forståelsesformer i tillegg til kvantitativ måling.

Problemet er at de som påberoper seg vitenskap som fundament for sine oppfatninger her på Hifisentralen ikke vet hva vitenskap er. De har ikke vitenskapelig utdannelse eller bakgrunn. Derfor er det som å diskutere med religiøse fanatikere; helt fånyttes.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Her var det mye bra, ja, nettopp hva jeg tenker på :)
Bring it on!
Her er også en klassiker, kanskje med litt høyere temperatur.

mvh
KJ

EDIT: Med fare for at det blir for mye kabelpreik, så er det en til her.

Topp Bunn