Din første plate

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Men mest sannsynlig var dette min første egne LP


    Ellers var det vel kanskje noen Beatles singler med "Rock and Roll Music" som var aller først.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Det må ha vært denne - jeg hadde hørt den på radioen, og ble bergtatt - jeg var ikke gamle knotten, så jeg måtte først knærte grisen for så og spørre min eldre søster om å skaffe meg den...
    Regner med at denne singelen er verdt noen grunker i mint cond i dag, men jeg sleit den ut på den bærbare platespillern 8)
     

    Vedlegg

    B

    Back_Door

    Gjest
    pedal skrev:
    Deep Purple - Made In Japan. Den kostet litt over femti, så fikk noen ekstra kroner av far. Den ble voktet som en gullskatt. Kassetthuset var grønt. Det var også mine brødre, av misunnelse. Den gikk nonstop på min Mascot kassettspiller i flere måneder. Lykken var total. Helt til den dagen at Mascoten ble min nemesis og laget båndsalat og ødela hele kassetten. Det kom så brått og føltes så urettferdig. Et ufattelig tap så tidlig i livet. Made In Japan - min Rosebud. I hvert fall mener psykologen min at mye kan forklares heri. Vel, vel. Jeg svor på at jeg aldri mer skulle lide pga. dårlig hi-fi. Og Made In Japan er på plass igjen i samlingen i 3 varianter. Den originale, The Remastered Edition og Live In Japan.
    En traumatisk opplevelse som meislet ut din lydmessige skjebne for resten av livet? ;D ;D
     

    Nailhead

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    272
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    1
    Det var nok interessen for Hammond-orgel som avgjorde mitt første plate-kjøp. Mener plata het noe sånt som "Hammond in Super Stereo" eller noe lignende. I tillegg til orgel-lyden så var det jo spennende å "teste" stereo-effekten. Første kassetten jeg kjøpte var Herb Alpert and the Tijuana Brass med "The Lonely Bull". Kassetten har jeg fremdeles, men det er veldig lenge siden den ble spilt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.507
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    En traumatisk opplevelse som meislet ut din lydmessige skjebne for resten av livet? ;D ;D
    Det er de første leveårene som preger deg resten av livet, vet du. I alle fall skulle ikke musikksamlingen min få lide under dårlig avspillingsutstyr. Senere lærte jeg at tapebåndet på dobbeltalbum var tynnere en på vanlige kassetter og en dårlig match med billige spillere som ikke var renset regelmessig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Med forbehold om demens:

    1. Aladdin Sane/David Bowie. Det ble i alle fall ny Bowieskive hver gang jeg hadde nok til en.

    2. Et år siden kanskje.

    3. Fantastisk, men likevel ikke helt der oppe med TRAFOZSATSFM og Scary monsters.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.081
    Antall liker
    1.088
    Sted
    '
    I feel fine/She's a woman er nok en av første platene jeg kjøpte. Jeg har den, den dag i dag og den bærer tydelige merker etter slitasje.
    Historien vi ha det til at I feel fine er historiens første opptak av feedback. Uansett så har begge titlene blitt klassikere. Det var vel bare på den tiden at det ble gitt ut sigler med dobbel A-side?

    Jan E
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.406
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Første plate jeg eide var rød + blå samlealbum med Beatles, fikk av min far. Første jeg kjøpte var Ramones, Rocket to Russia, kjøpte den på kassett og har angret siden, kompenserte med å kjøpe It's alive med samme band på dobbel vinyl neste gang jeg hadde penger.

    Edit: Spilte fra It's alive på en førjulsfest, og synes fortsatt Ramones er et finfint band, selv om jeg ikke trenger å lytte til de så ofte for å huske hva jeg liker med de.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg husker min første plate veldig godt. Det var singelen Help med the Beatles. Den var steindyr og kostet hele 6 kr. Det flotte med dette var at det faktisk var min kjære farmor som tok meg med til byen den gangen nettopp for å kjøpe plate. Byen er Bergen og platebaren var på Sundt. Farmor, en flott dame født på slutten av 1800 tallet, tok med sitt barnebarn for å kjøpe en plate av dette nye fenomenet som var omtalt i alle medier. Så var det hjem til farmor og drikke sjokolade og spille platen på farfars "Tandberganlegg" med innebygget Garrard platespiller. For en lykke! Min kjære farmor døde i 76 men singelen den har jeg fremdeles.

    Elektron
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.364
    Torget vurderinger
    1
    hmmm det første stykket musikk kjøpt for "egne" penger. Jeg tror det var ei solo skive (kasett) av Criss Carr (ex Kiss). Neste var en kasett av Slade - tittel på begge utgivelser har forlengst gått i glemmeboken, det samme med evt. musikalsk "innhold".

    mvh
    KJ
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tror det var Dio med Holy Diver.
    Den høres støtt og stadig og er fortsatt like bra!
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Den første jeg hadde råd til var singelen Sorrow/In a port of Amsterdam av Bowie.

    Det er noen år siden jeg hørte den sist, men jeg skal finne den frem etter håndballkampen.

    B siden er akkurat like bra i dag som for 35 år siden, ikke minst fordi jeg i dag skjønner teksten :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    kjøpte den i 1979, 14 år gammel. skulle tøffe meg og kjøpe "punk" første for egne pæng
     

    Vedlegg

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Tror min første plate er denne



    Selv Elvis i forfall ga meg veldig mye mersmak på hans musikk, som 10-åring.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Husker ikke min aller første plate, men min første cd husker jeg godt, den kom med min første cd spiller i 1986, en AKAI spiller til da "enorme" 6000,-
    Denne ble også innledningen til ett langvarig og bestående vennskap med TalkTalk, som den dag idag er blandt de stor favorittene...

    TalkTalk "Its my life"..


    mvh
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.874
    Antall liker
    5.530
    Sted
    Holmestrand
    xerxes skrev:
    Help (singelen) med det the Beatles!
    1. Plata ble kjøpt for mine egne penger. Min far mente at "Der bjorkorna susar" som var populær på samme tid var et vesentlig bedre kjøp, men det tok ikke lang tid før Help var tatt opp i reportoaret. Min far spilte gitar og sang hver søndag formiddag.
    2. Har en CD med "Beatles Norwegian Singles" så den hører jeg stadig vekk.
    3. Tidlig Beatles er ikke mine favoritter i dag, men jeg synes Help henger med likevel. Litt nostalgi kanskje?
     

    mazzy_star

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2005
    Innlegg
    408
    Antall liker
    4
    Jeg har en mor som jobbet i platestudio, og det var vel knapt en barneplate jeg ikke hadde.... Men, jeg husker godt den første lp'en jeg kjøpte for egne penger, det var Madonna "Like a Virgin". Da var min orange bærbare platespiller på vei til og bli byttet ut med et fantastisk hvitt "anlegg" med platespiller, radio og dobbelkassettspiller 8)

    Linda
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.042
    Antall liker
    6.299
    Min første var et par kassetter som jeg fikk med på kjøpet da jeg kjøpte en kassettradio i 8-årsalderen. Mener å huske det var en av Glen Campbell og Fats Domino - My blue heaven. Likte dem ikke da, og har knapt hørt dem siden. Men slike som man får slengt etter seg regnes vel ikke?

    Min første LP var Queen - A Day at the Races. Men jeg tror ikke jeg kjøpte den av egne penger. Det er kanskje et par uker siden jeg hørte denne sist. Barna så "Happy Feet" på dvd, og da ble en låt fra denne plata sunget av en pingvin, og da måtte jeg sette den på, etter at barna hadde lagt seg. Jeg synes fortsatt denne plata er knallbra, men svært variabel.

    Den første jeg kjøpte av egne surt oppsparte midler tror jeg var Kiss - Love Gun. Da var jeg 10 år. Husker jeg løp om kapp med bror min for å kjøpe den først fordi vi hadde fått forbud mot å kjøpe de samme platene. Han var 13. Jeg elsket den plata den gangen. Kan ikke helt si det samme i dag, men tittellåten er fortsatt grei. Nå bruker jeg den bare som elendig-lyd-referanse-plate. Jeg tror ikke det finnes et oppsett i verden som klarer å formidle god lyd fra denne plata. Spørsmålet er bare hvor elendig resultatet blir. ;D
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    1. Buck Owens: "I've got a tiger by the tail" (!)

    2. Hørte den sist for gaaaanske mange år siden, men har singelen enda ;D

    3. Kan ikke fatte at jeg engang likte dette. Dette er den ENESTE contry-rock platen jeg er i besittelse av!
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Den første LP-en jeg kjøpte meg var Pet Shop Boys - Actually i 1987. Sto den gangen og vippet mellom å kjøpe CD eller vinylsnurrer og en demo av en Thorens TD318 hos gamle Edda Radio i Trondheim med denne LP-en gruste den CD-baserte konkurrenten (som jeg ikke husker hvem var.) Det var en lykkelig symbiose for et par uker, men så ble jeg lei Pet Shop Boys og fant heldigvis andre musikalske uttrykk utgitt på vinyl.. hehe.

    Har ikke hørt den på år og dag. Tviler vel sterkt på at jeg vil like innholdet.. ::)

    Mvh
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Det husker jeg som var det igår. "Alive!" på LP med Kiss. Kjøpt på Rilla platebar på Hamar i 1988, var syv år gammel. Den jeg kjøpte har dessverre forsvunnet, men fikk den på nypresset 180g vinyl av søsteren min til jul (da kom tårene), og den lyder like rått og fantastisk som jeg husket. Tidenes beste liveplate imo, for en energi!
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    toref skrev:
    Den første LP-en jeg kjøpte meg var Pet Shop Boys - Actually i 1987. Sto den gangen og vippet mellom å kjøpe CD eller vinylsnurrer og en demo av en Thorens TD318 hos gamle Edda Radio i Trondheim med denne LP-en gruste den CD-baserte konkurrenten (som jeg ikke husker hvem var.) Det var en lykkelig symbiose for et par uker, men så ble jeg lei Pet Shop Boys og fant heldigvis andre musikalske uttrykk utgitt på vinyl.. hehe.

    Har ikke hørt den på år og dag. Tviler vel sterkt på at jeg vil like innholdet.. ::)

    Mvh
    !!
    Actually er en veldig bra plate. Har den både på cd og lp. LPen er signert av både Neil Tennant og Chris Lowe.
    Pet Shop Boys er en av vår tids smarteste og mest misforståtte popgrupper.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Wergeland skrev:
    toref skrev:
    Den første LP-en jeg kjøpte meg var Pet Shop Boys - Actually i 1987. Sto den gangen og vippet mellom å kjøpe CD eller vinylsnurrer og en demo av en Thorens TD318 hos gamle Edda Radio i Trondheim med denne LP-en gruste den CD-baserte konkurrenten (som jeg ikke husker hvem var.) Det var en lykkelig symbiose for et par uker, men så ble jeg lei Pet Shop Boys og fant heldigvis andre musikalske uttrykk utgitt på vinyl.. hehe.

    Har ikke hørt den på år og dag. Tviler vel sterkt på at jeg vil like innholdet.. ::)

    Mvh
    !!
    Actually er en veldig bra plate. Har den både på cd og lp. LPen er signert av både Neil Tennant og Chris Lowe.
    Pet Shop Boys er en av vår tids smarteste og mest misforståtte popgrupper.
    Hm, kanskje jeg skal plukke den fram igjen da? Jeg har jo havnet på vinyl-kjøret igjen etter å ha finjustert litt på Thorens-en. :)

    Mvh
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    toref skrev:
    Wergeland skrev:
    toref skrev:
    Den første LP-en jeg kjøpte meg var Pet Shop Boys - Actually i 1987. Sto den gangen og vippet mellom å kjøpe CD eller vinylsnurrer og en demo av en Thorens TD318 hos gamle Edda Radio i Trondheim med denne LP-en gruste den CD-baserte konkurrenten (som jeg ikke husker hvem var.) Det var en lykkelig symbiose for et par uker, men så ble jeg lei Pet Shop Boys og fant heldigvis andre musikalske uttrykk utgitt på vinyl.. hehe.

    Har ikke hørt den på år og dag. Tviler vel sterkt på at jeg vil like innholdet.. ::)

    Mvh
    !!
    Actually er en veldig bra plate. Har den både på cd og lp. LPen er signert av både Neil Tennant og Chris Lowe.
    Pet Shop Boys er en av vår tids smarteste og mest misforståtte popgrupper.
    Hm, kanskje jeg skal plukke den fram igjen da? Jeg har jo havnet på vinyl-kjøret igjen etter å ha finjustert litt på Thorens-en. :)

    Mvh
    Prøv den. Med Actually som ditt første platekjøp så har du kredibiliteten i orden (i hvert fall i min bok).
     

    fisherman

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    46
    Antall liker
    2
    1. PINK FLOYD, Dark side of the moon i -73

    2. Spilte den i forrige uke, den fins i LP, CD og SACD hos meg

    3.Fantastisk. Ytterligere kommentarer er vel overflødige, det er bare plata over alle.

    Arild
     

    Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    439
    Antall liker
    6
    Husker ikkje helt første cd plate. Men første vinylen eg kjøpte var Motorpsycho - In the Fishtank..
    Kjøpte den på en skoletur med de "kvite bussene" i Berlin.....
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Jeg var 10 år i 1973 da jeg tjente mine første penger på jordbærplukking hos den lokale bonden. Tjente ca. seksti kroner på et par timers arbeid, og de pengene brukte jeg på å kjøpe Old New Borrowed And Blue med Slade på vinyl.

    Denne var min favoritt i barneårene, men senere dukket andre artister opp som jeg synes var bedre. Innen utgangen av 70-tallet hadde jeg sluttet å høre på denne. Har ikke hørt den senere.

    I dag vurderer jeg den som en litt under gjennomsnitts rockeskive - noe utdatert, men låtene har jo nostalgisk verdi for meg. Mest kjente låt fra den skiva er Everyday. Ikke aktuelt å kjøpe den på nytt.
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Fikk Michael Jackson - Dangerous, som pappa hadde kjøpt til meg i England da den kom ut.
    Hvor denne platen befinner seg nå er uvisst :(
     

    SveinS

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2008
    Innlegg
    34
    Antall liker
    0
    I 1971 gikk jeg i 8. klasse og var på utplasserings uke, fikk jeg noen kroner av sjefen fordi jeg hadde vert flink gutt. Jeg gikk rett over veien og kjøpte Aqualung med Jethro Tull på kassett. Første kjøp for penger jeg hadde tjent selv. Siden har jeg kjøpt denne plata på vinyl, og på CD og nå er den rippet til HD.
    Jeg spiller den rimelig ofte, fordi jeg synes det er et fantastisk album.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn