Diverse Din beste oppgradering/ Tweak

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Den beste oppgraderingen må være Dame som ikke bryr seg om musikk -> Musikkinteressert Dame.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Er det lov å nevne mitt verste tweak også? Det var å få så mange barn at jeg aldri får hørt musikk lenger, annet enn i bilen. Hver gang jeg hører musikk må jeg tørke støv av platespilleren. Sist fant jeg til og med edderkoppvev på den. Da skjønte jeg hvor ille det står til med denne hobbyen.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er det lov å nevne mitt verste tweak også? Det var å få så mange barn at jeg aldri får hørt musikk lenger, annet enn i bilen. Hver gang jeg hører musikk må jeg tørke støv av platespilleren. Sist fant jeg til og med edderkoppvev på den. Da skjønte jeg hvor ille det står til med denne hobbyen.
Huttetu, og jeg som venter mitt første i slutten av november. Kvitteringa er forlagt, så det er vanskelig å påberope seg angreretten.

Ellers er beste tweak å ikke lenger bry meg om små forskjeller i lyden, så lenge musikkformidlingen er på plass. Jeg trenger ikke engang å sitte i sweetspot for å lytte til musikk (men det kan likefult skyldes at mine Gallo Nucleus Solo er fenomenale på dette området!).
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Er det lov å nevne mitt verste tweak også? Det var å få så mange barn at jeg aldri får hørt musikk lenger, annet enn i bilen. Hver gang jeg hører musikk må jeg tørke støv av platespilleren. Sist fant jeg til og med edderkoppvev på den. Da skjønte jeg hvor ille det står til med denne hobbyen.
Da er det jo deg det står ille til med, ikke hobbyen.

Du har min dypeste medfølelse!
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
min beste og billigste tweak gjorde jeg igår.Bytta ut abrahamsen a dac2 med muse tda 1543x4.Makan til oppgradering!!!og til 360kr!!!!
Kan du fortelle mer? Jeg har en Muse og vurderer å kjøpe en A-dac II som erstatning men trenger tydeligvis ikke det??
 

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
79
Antall liker
22
tja,smaken er som baken,men i mine ører likte jeg muse dac bedre.Prøv og få lånt en først, og hør etter om du liker den bedre.Dumt og handle ny dac hvis det skulle vise seg at du liker den du har bedre.
min beste og billigste tweak gjorde jeg igår.Bytta ut abrahamsen a dac2 med muse tda 1543x4.Makan til oppgradering!!!og til 360kr!!!!
Kan du fortelle mer? Jeg har en Muse og vurderer å kjøpe en A-dac II som erstatning men trenger tydeligvis ikke det??
 

MidFi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
152
Antall liker
68
Min beste tweak i senere tid er ommøbleringen av stua på søndag. Jeg snudde så og si hele interiøret 90 grader, og fikk endelig et lytterom som jeg er noenlunde fornøyd med.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Beste oppgradering må være da jeg fikk øynene opp for dipol, lettdrevne elementer og rør. Beste tweak er soleklart en god flaske vin.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Beste oppgradering må være da jeg fikk øynene opp for dipol, lettdrevne elementer og rør. Beste tweak er soleklart en god flaske vin.
Ikke enig her. Blir hjernen skjerpet eller sløvet av alkohol? Hvis oppsettet blir bedre når en har en viss promille, er det noe galt.(med oppsettet;))
Har tidligere opplevd det du er inne på, men nå som oppsettet begynner bli nærme seg noe riktig bra, har vin en motsatt virkning.
 
U

utgatt60135

Gjest
Beste oppgradering? Byttet fra JMLab Cobalt 816s til ProAc D15. Uten tvil!

Beste Tweak? Dempeplater i takhjørnene på forrige leilighet der jeg ikke brydde meg så mye om interiør. Pent? Nei, absolutt ikke men effektivt som bare det.
 
Sist redigert av en moderator:

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Største lydmessige oppgraderingen var da jeg fikk kastet ut hegel forsterkerene og inn med EC og audio valve . Beste tweak , vel vi får se hva helgen bringer og om et bytte av høytalere vil gi det løftet i dynamikk jeg synest jeg mangler :)


Forøvrig synest jeg spotifty bør får litt cred. For det fikk fram lysten til å høre på ny og variert musikk igjen , og jeg har faktisk kjøpt noen nye lper siste årene etter mange år der jeg ikke brydde meg. En annen ting med slike streamintjenester er at jeg får hørt musikk hvor som helst og når som helst og får gjort meg opp en mening om musikken uten å fysisk måtte kjøpe mediet , så da har jeg mye godt luket bort alle de bomkjøpene av album jeg har hatt oppigjennom årene . :)
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Beste oppgradering må være da jeg fikk øynene opp for dipol, lettdrevne elementer og rør. Beste tweak er soleklart en god flaske vin.
Ikke enig her. Blir hjernen skjerpet eller sløvet av alkohol? Hvis oppsettet blir bedre når en har en viss promille, er det noe galt.(med oppsettet;))
Har tidligere opplevd det du er inne på, men nå som oppsettet begynner bli nærme seg noe riktig bra, har vin en motsatt virkning.
Vi er tydeligvis forskjellige, for meg låter det alltid bedre med et glass vin eller to innabords. Hvorfor det skulle låte bedre på et dårlig oppsett og dårligere på et bra oppsett forstår jeg riktignok ikke helt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg er i allefall klar på at oppstemthet gir bedre lyd. Således synes jeg også vin er et godt tweak. Ikke en flaske for da blir jeg for sløv :D.

Ja, Spotify har økt gleden mye her i gården også rocknrolla! Fantastisk rett og slett! En annen fantastisk mulighhet er jo å bla igjennom album på Mac/IPhone i stedet for å lete seg ihjel i hyller. Spiller sjelden plater noe lengre selv om jeg fortsatt har muligheten.
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
354
Antall liker
323
Sted
South of heaven
Solgte cd- spilleren min og rippet alle sølvplatene. Kan endelig sitte i godstolen og styre all musikken fra Ipaden. Det må være det beste tweaket jeg har gjort. Ikke nødvendigvis kun lydmessig, men denne enkelheten gjør at alt ifb musikklyttingen føles bedre.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.283
Antall liker
2.526
Torget vurderinger
1
Aktiv deling og nok membranarealet, men det er muligens litt mer enn et tweak
 
M

Morpheus

Gjest
Beste tweak? Få opp øynene for nytelsen et godt headfi-oppsett kan gi. Noe du med mange unger burde hive deg på BT ;).
 
M

Medlem 1792

Gjest
Å fjerne nettfilteret jeg har brukt på CD/DAC….
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Kjøp av en oppgradert Music Angel KT88 til et par lapper.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
... Å gå fra konvensjonelle høyttalerløsninger til elektrostater. Har aldri sett meg tilbake!
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Såvidt jeg har forstået er spikes mest velegnet direkte på betong gulv. Jeg har super resultat med 7 cm tykke granitfliser med filt under .
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig, jeg har aldri hatt høyttalere rett på betong.

Men, uansett, og uten å påstå noen ekspertise av betydning: Jeg har forstått det sånn at høyttalerføtter er å betrakte som et mekanisk lavpassfilter mellom høyttaleren og gulvet. Spikes er en stivere kobling og gir dermed en høyere avskjæringsfrekvens enn myke føtter, gjerne et stykke opp i øvre bass/nedre mellomtone. Ikke bare ender man opp med at høyttaleren overfører energi i audioområdet til gulvet så det spiller med, men også potensielle resonnanser fra energien som kommer i retur fra gulvet. Ikke nok med at hele gulvarealet ender som en passivradiator altså, men høyttalerkassa kan også ende med å vibrere mer med spikes enn med myke føtter. Det siste har jeg selv opplevd. Med spikes kunne jeg kjenne med hendene at høyttaleren vibrerte med kraftig bass, på myke føtter kjente jeg ingen ting.

Subjektivt opplevd, det hele? Spikes oppleves som pløsete i bassen og uryddig hele veien opp. Myke føtter oppleves som tightere og mer definert der nede, og ryddig og tydelig oppover. Dette har jeg opplevd med flere høyttalerpar, og da ser man seg ikke tilbake.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Så langt om ting man får for noen hundrelapper. Høyttalere er et hakk dyrere, kanskje to. Men Dipoler er finfine greier. Det blir ikke flere tradisjonelle kasser på meg.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Sorte koner på riaat, gir ett mer distinkt og oppstrammet lyd. Høres særligt godt på vokal som detter litt sammen, og en generell sameness på lyden uten dem.
Lett og høre forskjell også! med,uten,med.uten,,,,,,,,,,

DSC_0007.jpg
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Jo men det kan også virke negativt ..... hård lyd.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Plenty av Bybee Music Rails i analog- og digitalseksjonen i min SACD/CD, samt siste versjon av Terra Firma clock.
Lavt støygulv, svart bakgrunn og dynamisk kontrast får en ny mening.

At målemafiaen liker å mobbe Bybee er jo greit, men tech-mannen i Bodø hadde ikke målt lavere THD på noen spiller, etter Bybee. ;)

En bildetråd er planlagt om en stund. :D
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Hmm blev clocken og Bybee monteret samtidig ?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Hmm blev clocken og Bybee monteret samtidig ?
Først ble klokken og printet med Music Rails i analogdelen montert. Spilte i 2-3 måneder. Nå sist helg ble printet med Bybee monert til digitalseksjonen (samme digitalseksjon som står i Sony 5400 ES). Det var før/etter målinger nå i helgen som viste et rekordlavt THD etter Bybee.

Men om det er svært lite THD eller svært, svært lavt nivå av THD, det driter jeg i. Det er ikke der den lydlige gevinsten ligger, Imo.

F.eks måler den nye klokka fra Vacuumstate dårligere "all over" enn den gamle. Men Allen Wright (RIP) sa at det er på den aller nederste delen av båndbredde-skalaen at hele cluet er. Resten er det ikke så veldig nøye med. Derfor denne spesielle strømforsyningen på Terra Firma clock.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Beste oppgraderinger:
a) Overgang fra transistor til rør (1998 )
b) Investering i Head-Fi (2011)
c) Gjeninnføring av vinyl, etter over 25 år uten (2012)
d) Erstatte ht.spikes med dempegummi - tregulv (2006)
 
Sist redigert:
Topp Bunn