Din beste diskant - og hva gjør den spesiell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Ser du har ls3/5a som favoritt ? hvis 88 db eller mindre er ok ville jeg forsøkt med eton er4. Ellers er jeg enig i at seas sine beryllium og diamant diskanter er meget spennende, begge membranmaterialene har bevisst sin overlegenhet selv om det ikke er 100% rent materiale som benyttes, sandwich / legeringer er jo også ofte positivt i forbindelse med materialegenskaper.

Hadde nylig ettpar rogers Ls3/5a innom med sin kef t27 diskant , personlig mener jeg denne bar preg av tidens tann og nye modeller var bedre, her er vi helt klart inne på personlig smak.

mvh

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Fountek bånddiskanter er vel noe av det beste tror jeg . Superoppløst ,silkemykt og magisk -iallefall i mine åpen baffelhøyt.med masse fulltoner . Aldri hørt bedre diskant. Disse bånddiskantene står vel i alle Adyton Imagic Høytalerne tror jeg -kanskje det er de dyreste . De jeg har er Fountek Neo 3 -tror jeg den heter. Tror ikke mange slår disse . Og du kan spille meget -meget høyt til øra faller av.
    Adyton høyttalerne har brukt RAVEN R1 med noe modifikasjon. Nå produseres ikke disse lenger. mvh. Guit

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.315
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Å anbefale en høyttaler er som å anbefale en partner, dvs umulig pga forskjellig hørsel, hørselspreferanse, systemsammenheng, blingfaktor, etc.,
    En diskant som "utmerker seg" gjør ikke jobben sin. Akkurat som en bass som roper "her er jeg!" blir det feil når oppmerksomheten trekkes som et frekvensområde.
    Det viktigste er hvordan den aktuelle diskant er integrert i systemet som LMC er inne på og ikke minst hva slags system den skal spille i.
    Overlappen med mellomtonen er uhyre kritisk.
    Bånddiskanter kan være gode, men kan ikke deles lavt (nesten generelt) og utmerker seg ikke som punktkilde.
    Unntaket er nærfelt (<1m) og lange membraner, men her snakkes det mer om en opplevelsescelle enn et gjennomsnittlig lytterom.
    Domer er god punktkilde, men vrenger når det skal spilles bælhøyt, alt etter materialvalg, konstruksjonsstivhet osv.
    For horn gjelder andre regler (følsomhet, robusthet etc).
    AMT har sine tilhengere, men enkelte hornentusiaster mener de er "kliniske"
    Selv synes jeg den ur-gamle bånddiskanten Technics TH-400 stadig ligger godt an (fra 4 kHz) samt Seas Magnum og Crescendo- til sitt bruk.
    Troels har prøvd en rekke gode diskanter, her får man en god pekepinn i denne kategori høyttalerbygging.
    Innenfor budsjettgrensen har Seas, Satori og Peerless gode alternativer.

mattism

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Antall liker
    19
    Sted
    Asker
    Etter å ha studert Zaph sine sider så lurer jeg på om grunnen til at jeg liker 22TAF så godt er fordi den faktisk har svært lav forvrengning i området der jeg bruker den (fra 3000 hz ca). Den er omtrent på samme nivå som scanspeak 6600, og det må jo være bra. De fleste andre diskanter har langt høyere forvrengning slik jeg ser det, så kanskje er det det som jeg faller for hos 22TAF. Da burde også scan speaken være en kandidat for meg....
    Seas 22TAF

Scan speak 6600

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.119
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hatt flere gode, men min siste tpl 150 H AMT med bakkammer og horn . Jeg synes ikke noe om den til å begynne med . Jeg eendte opp med mer enn 13 forsjellige arbeid tegninger , og nytt lcr meter ,men jeg var lei av gjalling " i hornet .
    Jeg synes jeg hadde prøvd allt , og bestemte meg for å selge hele prosjektet,, helt til jeg kom over en kar på netttet som hadde strippet elementet , til med dempe matten på baksiden og netting foran. Jeg strippet mine nye elementene til 3,5k pr stk . Derfra prøvet jeg allt som ikke er anbefalt 6db avsjæring og lavere , Som fritt stående dipol (med en liten fot provesorisk forløbig) og en liten A formet skumbaffel , så spiller den uanstrengt med rom og dybde som bare amt kan , I forhold til hornet føles det mindre retningsbestemt , lyden ble mer åpen og tilstedeværende og mer nærværende , samt som den lille skumbaffelen bedret nedre området mot bassen .Men det helt klart at det er i grense område for belastbarhet , og null fabrikkgaranti etter mod ,Men,,,,,, de spiller bra allerede ved lave volumer som at jeg heller ikke kan registrere annet enn lyden blir deiligere jo mer du dra på ,,,, men hysj nå må jeg høre på Peggy Lee etter å hatt en runde med terry bozzio og sweetwater :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Hatt flere gode, men min siste tpl 150 H AMT med bakkammer og horn . Jeg synes ikke noe om den til å begynne med . Jeg eendte opp med mer enn 13 forsjellige arbeid tegninger , og nytt lcr meter ,men jeg var lei av gjalling " i hornet .
    Jeg synes jeg hadde prøvd allt , og bestemte meg for å selge hele prosjektet,, helt til jeg kom over en kar på netttet som hadde strippet elementet , til med dempe matten på baksiden og netting foran. Jeg strippet mine nye elementene til 3,5k pr stk . Derfra prøvet jeg allt som ikke er anbefalt 6db avsjæring og lavere , Som fritt stående dipol (med en liten fot provesorisk forløbig) og en liten A formet skumbaffel , så spiller den uanstrengt med rom og dybde som bare amt kan , I forhold til hornet føles det mindre retningsbestemt , lyden ble mer åpen og tilstedeværende og mer nærværende , samt som den lille skumbaffelen bedret nedre området mot bassen .Men det helt klart at det er i grense område for belastbarhet , og null fabrikkgaranti etter mod ,Men,,,,,, de spiller bra allerede ved lave volumer som at jeg heller ikke kan registrere annet enn lyden blir deiligere jo mer du dra på ,,,, men hysj nå må jeg høre på Peggy Lee etter å hatt en runde med terry bozzio og sweetwater :)
    Meget interessant ! hvor deler du ?

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    A receipe for disaster...

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Har en bekjent som deler amt1 på 800 , med meget bra resultat. Dog ikke med 6 db..

mvh

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.119
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Helt sikkert ,men som min bror ynder å si , det er bedre å gamble enn å gumle "Det gjorde jeg . Jeg hadde og bestemt meg for ett analogt system med stereo amp .
    Dere som er spesialister ,den er effektiv ,med stort membran areal ala 8 tom, høy belastbar het som jeg sannsynligvis har gjort lavere , hva er faren for at den brenner opp i forhold til en spole ? Og jeg spiller allt i fra rammstein til sissel kyrkjebø og terry bozzio ,og masser annet ,,,, ville jeg ikke hørt oppbrytninger eller forvrengninger når jeg drar opp volumen .
    hilsen nysjerrig

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Ta det med ro og kos deg !, en ny membran koster da heller ikke skjorta. Den er jo bygd for pa og tåler nok en støyt , antar det har med lyttevaner. Synes du har rett innstilling - hvis det åter bra er allt ok !

mvh

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.315
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3

mattism

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Antall liker
    19
    Sted
    Asker
    Er det noen som har erfaring med wavecor diskanter? Er nyskjerrig på disse etter å ha lest testen hos heissman acoustic(se lenke)

Test Wavecor TW030WA09

Mattism

T

Torget

Gjest
    Til nå må jeg innrømme at det er en fountek som frister meg mest, i tillegg til alle dem som er utenfor budskjettet selvfølgelig...
    Jeg hadde de i TJL(Troels Gravesen). Synes de var gode diskanter uten tanke på pris(det beste ved den høyttaleren), i tillegg er de jo billige også.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.984
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Av "dome" diskanter føler jeg nå at SB acoustics Satori TW29r er "oppi der"... Begynner å få litt innspilling og en voldsom flott utklinging. Aldri slitsom.

mattism

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Antall liker
    19
    Sted
    Asker
    Av "dome" diskanter føler jeg nå at SB acoustics Satori TW29r er "oppi der"... Begynner å få litt innspilling og en voldsom flott utklinging. Aldri slitsom.
    Det høres ut som noe jeg er interssert i! Kan du si noe om hvordan de er i forhold til andre diskanter med hensyn til klang, utklinging, oppløsning mm??? Hold meg oppdatert om det skjer noen videre utvikling.

mattism

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.984
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal komme med noen inntrykk etterhvert men som alt annet er det best å høre selv... Ser du bor i Asker. Jeg bor nå i Oslo og har et ekstremt midlertidig anlegg oppe i en liten leilighet men om du vil og det passer med tid og stunder kan du få en lytt? Dårlig forsterkeri og dårlig til middels signalkilde. Likevel føler jeg dette låter egentlig overaskende bra...
    Skrev litt om det her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...sterkere-etc/72271-et-lite-morroprosjekt.html

Igjen - dette er dome. Normalt har jeg horndiskant i mine hoved høyttalere men de er plassert på Vestlandet for tiden... Låter ikke ueffent de heller :)

mattism

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Antall liker
    19
    Sted
    Asker
    Skal komme med noen inntrykk etterhvert men som alt annet er det best å høre selv... Ser du bor i Asker. Jeg bor nå i Oslo og har et ekstremt midlertidig anlegg oppe i en liten leilighet men om du vil og det passer med tid og stunder kan du få en lytt? Dårlig forsterkeri og dårlig til middels signalkilde. Likevel føler jeg dette låter egentlig overaskende bra...
    Skrev litt om det her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...sterkere-etc/72271-et-lite-morroprosjekt.html

Igjen - dette er dome. Normalt har jeg horndiskant i mine hoved høyttalere men de er plassert på Vestlandet for tiden... Låter ikke ueffent de heller :)
    Jeg kommer gjerne på en prøvelytt om det passer deg. Har fulgt med på tråden din og den ser spennende ut, alltid morsomt å høre hva andre holder på med. Hvilke dag/tidspunkt passer i så fall for deg?

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    På mitt selvbygg bruker jeg Seas TDFC27 med Monacor Waveguide. På grunn av waveguide kan denne kan deles med kun en kondensator i delefilteret.
    Diskanten er der bare uten at den stikker seg ut, og ingenting mangler:). Lav pris, men god.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Skal vist være en smart løsning det der !

mvh

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Mindre membranbevegelse = mindre forvrengning og mer headroom. Har scanspeak 700000 liggende med waveguides , samme som gryphon bruker tro ?

mvh

mattism

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Antall liker
    19
    Sted
    Asker
    Takk for at jeg fikk høre på diskantene dine Bambadoo. Må si at jeg likte dem svært godt. De hadde flott utklinging og var svært oppløste, så de er absolutt en kandidat til mitt lille prosjekt. Høyttaleren din var jo så god at jeg fikk lyst til å bygge hele, ikke bare benytte meg av diskanten:). Og til alle andre som er på utkikk etter en dome så synes jeg den gjorde et svært godt inntrykk med utgangspunkt i de jeg har prøvd.

mattism

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.656
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er såvidt klar med Radian 475BePB (Beryllium) 1" kompresjonsdriver i Autotech Tractrix 1000 horn.

Dette er noe man normalt bruker i habile hornoppsett men det interressante er at en slik kombo kan brukes i alle andre systemer også. Til og med svært sidrompa sådanne, det er bare å dempe med L-Pad.

Noen vil kanskje si at det er å kaste perler for svin men uansett, for under kr 10.000,- (kliss nytt) så får man bedre diskant enn jeg har hørt noengang (med et unntak). Det var grelv som foreslo løsningen. Sluket forhandler de polske horna og Mala importerer Radian driverne. Enkelt og greit.

Denne komboen kan deles så lavt som ved 2000 Hz og kan bygges inn / utenpå / oppå det meste.

Min erfaring så langt i et prøveoppsett er at det låter ekstremt uforvrengt, oppløst, dynamisk og behagelig. Fordelen med hornets direktivitet er at problemer med førsterefleksjoner etc er langt mindre i små rom enn med alskens domer.

(En Fostex T500 kan ikke deles noe særlig lavere enn 7K og vil falle ut som kandidat i denne settingen. Skal man dra dette enda lenger er TAD2001/2002 tingen men da blir det veldig dyrt)

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.984
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Stilig HEL.. Har radian i mine hoved HT og de gjør seg absolutt ikke bort.

Hadde vært morsomt å lytte til de kreasjonene der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn