Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.113
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.113
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    FREMSKRITT MOT UNDERGANG.

«Vi liker å tenke på fremskritt som det moderne menneskets kamp for å sikre bedre mat for flere mennesker, varmere klær og rommeligere hus for de fattige, mer medisin og legehjelp for de syke, øket trygghet mot krig, mindre korrupsjon og forbrytelse, et lykkeligere liv for unge og gamle. Men fremskritt har vist seg å omfatte meget mer.

Det er fremskritt når våpen forbedres så de kan drepe flere mennesker på lengre hold. Det er fremskritt når en liten mann blir en overmenneskelig kjempe fordi han kan trykke på en knapp og sprenge kloden i filler.

Det er fremskritt når menigmann kan slutte å tenke fordi andre viser ham hva som skjer hvis han skrur på en bryter eller vrir på et ratt. Når folk blir så spesialisert at de vet nesten alt mulig om nesten ingenting.

Og når vi kan glede oss over fritidsproblemer. Det er også fremskritt når virkeligheten blir så gørr kjedelig at vi alle overlever ved å sitte pal og glo på underholdning som stråler ut av en boks.

Når en pille oppfinnes for å kurere skaden en annen pille har gjort, og når sykehus gror opp som paddehatter fordi hodene våre er overarbeidet og kroppene underutviklet, fordi hjertene våre er tomme og innvollene fylt med alt mulig som det er drevet tilstrekkelig reklame for.

Det er fremskritt når en bonde går fra hakken, og en fisker fra sitt garn, for å møtes ved samlebåndet, og den dagen kornåkeren tas over av industrien som trenger lakseelven som kloakk.

Det er fremskritt når byer blir større og jorder og skoger mindre, til stadig flere mennesker bruker neonlys om dagen fordi husene skraper mot skyene og menn og kvinner forsvinner i kløfter, der de ruller av sted i larm og eksos.

Når barn får en fortauskant istedenfor en eng, når duften av blomster og synet av fjerne fjell erstattes av klimaanlegg og utsikt tvers over gaten.
    Det er fremskritt når en hundre år gammel eik felles så en slipper å rake løv.»

Thor Heyerdal (frå boka Fatu Hiva frå 1974)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.379
    Jeg kjenner en som ble ansatt i redaksjonen helt i starten for NRK TXT tv. Vedkommende hadde norsk hovedfag og bibliotekarutdanning. De tok ting seriøst på den tiden !

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.708
    Sted
    Oslo
    tRump er skeptisk til å delta på møtet med Zelenskyj og Putler; det er som å blande olje og eddik.
    Kalles ikke det fransk dressing? Får kanskje kalle inn Macron da?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.602
    Torget vurderinger
    0
    Er ledig ifølge Vegvesenet som personlig skilt
    SPRIT og HEIMERT også. KARSK er tatt
    Har tatt mitt personlige skilt allerede. Forøvrig ikke relatert til alkohol.
    Men den var jo ganske god da og kun folk med et visst minimum av kjemi kunnskap som vil forstå vitsen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.602
    Torget vurderinger
    0
    Ja du vet vel hva som er motgiften? Ikke helt uvanlig at folk ringer legevakten og påstår at de har drukket CH3OH nettopp for å få motgift!

Eller som skjedde på en "bøgdafæst" i Trøndelagen da strømmen gikk og lokalet ble helt mørkelagt. En myndig stemme brølte ut i mørket:

"Slutt å drekk kara, det e træsprit vi ha fått!"

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.113
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    Medlem?
    DRØSET: Nei, jeg vil ikke bli medlem.

– Ja, det blir 69 kroner.
    – Akkurat.
    – Forresten, er du medlem?
    – Medlem i hva da?
    – I kundeklubben.
    – Må jeg være medlem i bensinstasjonen for å kjøpe en pølse?
    – Det er det beste, ja.
    – Får jeg rabatt på pølsen?
    – Nja, nei, ikke denne pølsen, men du får halv pris på hver 30. pølse. Dessuten får du vårt nyhetsbrev tilsendt.
    – Nyhetsbrev?
    – Ja, der vi informerer om hvor mange pølser du har igjen til du får halv pris, nye typer pølser, utvikling innen ketsjup, nye typer sennep og det siste inne sprøløk.
    – Nei, jeg vil ikke være medlem.
    – Da går du glipp av våre kundekvelder.
    – Hva skjer på kundekveldene?
    – Vi inviterer kundene inn på bensinstasjonen for å snakke om ulike typer pølser, hvilke brød som passer til og forskning på sprøløk.
    – Og da er pølsene gratis?
    – Nei, ikke med mindre det er din 30. pølse. Da får du halv pris.
    – Nei, jeg vil ikke bli medlem.
    – Du får også 2 prosent på sprøløk og rabatt på pølsepapir.
    – Må jeg betale for pølsepapir?
    – Ikke hvis du er medlem.
    – Hva blir det neste? Skal dere ta betalt for serviettene?
    – Ikke hvis du er medlem. Vi har en egen medlemsserviett. Og ikke nok med det. Du får 1 prosent på 95 oktan hos våre samarbeidsstasjoner i utlandet.
    – Hvor da?
    – Tsjad, Burkina Faso og Guam.
    – Nei, jeg vil ikke bli medlem.
    – Da går du glipp av familiepris på bilsjampo og vårt nyhetsbrev «Kundenytt om familiepris på bilsjampo». Der kan du vinne gratis bilsjampo i en hel dag. Hvis jeg får telefonnummeret ditt, får du en sms med en lenke der du kan logge deg inn med Bank-ID og opprette en profil på dine sider med et passord på 18 tegn, så får du en ny sms der du bekrefter med en sjusifret kode du får på faks.
    – Jeg vil ikke bli medlem.
    – 1 prosent på felgrens i oddetallsår?
    – Gratis dopapir i helgene?
    – 0,7 prosent kundeutbytte på rekesalat?
    – Gratis luft i dekkene på venstre side?
    – JEG VIL IKKE BLI MEDLEM!!!!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Min far var trekkspillfantom og hadde sitt eget "band" fra midten av 50-tallet og med et lite opphold, til langt utpå 90-tallet...det var 50-tallets dansemusikk det gikk i, og etterhvet tilført litt mer moderne musikk. De var svært ettertraktet på alskens bygdahus rundt om i Midt-Troms, og ettersom årene gikk, ble det eldrefester og alskens nostalgitilstelninger..... Det var jo ikke helt uvanlig i de tider at de både tok en skjenk i ny og ne, og ofte ble bydd dram av festdeltagerne. En gang måtte han utom hjørnet å lense, og i halvmørket lød en stemme.. "Erland- vil du ha en dram??" Mest sannsynlig var det jo heimert, og en sjelden gang polvare... men denne gangen var det "Watzins Keratin"... hårvannet på blå flasker med gul kork..som forøvrig var fullt av sprit... :cool:

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.708
    Sted
    Oslo
    Min far var trekkspillfantom og hadde sitt eget "band" fra midten av 50-tallet og med et lite opphold til langt utpå 90-tallet...det var 50-tallets dansemusikk det gikk i, og etterhvet tilført litt mer moderne musikk. De var svært ettertraktet på alskens bygdahus rundt om i Midt-Troms, og ettersom årene gikk, ble det eldrefester og alskens nostalgitilstelninger..... Det var jo ikke helt uvanlig at de både tok en skjenk i ny og ne, og ofte ble bydd dram av festdeltagerne. En gang måtte han utom hjørnet å lense, og i halvmørket lød en stemme.. "Erland- vil du ha en dram??" Mest sannsynlig var det jo heimert, og en sjelden gang polvare... men denne gangen var det "Watzins Keratin"... hårvannet på blå flasker med gul kork..som forøvrig var fullt av sprit... :cool:
    Som tolvåring første gang alene på det som dengang het Østbanen kom en sliten type bort til meg med 2 tiere, dengang det var papirtiere, og sa om jeg kjøpte AkvaVælva til ham kunne jeg beholde vekslepengene

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Holmestrand
    Har tatt mitt personlige skilt allerede. Forøvrig ikke relatert til alkohol.
    Men den var jo ganske god da og kun folk med et visst minimum av kjemi kunnskap som vil forstå vitsen.
    Ser det kjører rundt både MOKKA og BETONG.
    Hva er det som får folk til å betale 😂ekstra for disse skiltene?
    Straffegebyr for å ha for mye penger på konto?

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.113
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    Kvitsøy idrettslag er 80 år, og i den anledning så kjem det fram ein del eldre bilete, artiklar og slikt. Her eit klipp frå Stavanger Aftenblad.

1756046976436.png

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.113
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    JESUS og JESUS 2 freser rundt i Grenland. Sikker finansiert via kollekt.
    Personlege skilt kom i den tida yngstemann nettopp hadde fått lappen, så eg sa at eg skulle bestille eit slikt skilt med "Far sin" på.
    Det falt ikkje i god jord, så det vart ikkje noko av. ;)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.379
    Ja du vet vel hva som er motgiften? Ikke helt uvanlig at folk ringer legevakten og påstår at de har drukket CH3OH nettopp for å få motgift!

Eller som skjedde på en "bøgdafæst" i Trøndelagen da strømmen gikk og lokalet ble helt mørkelagt. En myndig stemme brølte ut i mørket:

"Slutt å drekk kara, det e træsprit vi ha fått!"
    Det var en sak med et spansk skip som lå på slipp i Kristiansand, en gang på 70 - tallet. De hadde solgt tresprit. Legevakta var full av "løse fugler" (som det het den gang) som fikk seg en dram.

En fargerik kar fra Mandal, dessverre borte nå, ringte byens eneste hotell midt på natta, Solborg hotell og ba de åpne baren da han hadde fått i seg tresprit. Godt forsøk !

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.113
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    1991: The Linux kernel is publicly announced on 25 August by the 21-year-old Finnish student Linus Benedict Torvalds. Version 0.01 is released publicly on 17 September. 1992: The Linux kernel is relicensed under the GNU GPL. The first Linux distributions are created.

FB_IMG_1756136755209.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn