Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.901
    Sted
    Holmestrand
    En klassiker den der.

«Intet er så stille som en død bergenser.»

Som de fleste bergensere naturligvis har tatt til hjertet som et kompliment.

Tross alt er det ikke noen finere by i hele verden når det først regner.
    Det er helt klart mange karakterer i Bergen, men det er nå en strålende by på mange vis.
    Alltid likt meg der, og hatt utrolig mye finvær på mine mange besøk i byen!
    😂

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.836
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I følge TV2 er det dukket opp en ny måkeart i Sørnorge... den kalles visstnok for snømåke.... måker har vi evig nok av her nord, men denne har ikke kommet hit.. enda..

Muligens et visst slektsskap med denne....
    maakebil.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.901
    Sted
    Holmestrand
    • Trist
    Reaksjoner: ePi

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.190
    Ja, det er absolutt både et relevant spørsmål, og ikke minst et problem.

Før kunne man ikke sitte ute, på kvelden. uten å ha smurt seg. Mygg og knott. Barndomshjemmet på Sørlandet. I dag ikke ett bitt!

Og nåde den som hadde glemt å lukke vinduet med lyset på en sommerkveld. Husker jeg talte 43 stk nattsvermere inne på rommet mitt en gang. Stankelbein også Jeg har konsekvent hatt vinduet åpent med lyset på når jeg har vært der om sommeren de siste årene. Men Ikke en eneste av slike.

De tre svaleredene under låvetaket på gården ved siden av har ikke vært bebodd på 13 år. Svaler lever jo som kjent av innsekter. Tårnseilerne som var en del av morgenlyden utenfor en leilighet I Italia hvor de plystret forbi i flokk. utenfor et åpent soveromsvindu, de er borte.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.645
    Slik var det før i tida, nå er det omtrent ingenting. Kor er det blitt av insekta?

Vis vedlegget 1126870
    I det jeg ser etter ny motorsykkelhjelm i en annen tråd kan jeg ikke la være å lure på om spørsmålet er en del av svaret, altså om i hvilken grad privat og nyttestransport har bidratt til å ta livet av så mange innsekt.

Etter mange turer på Autobahn i tiårenes løp har jeg i det minste merket meg at antall innsekter som må vaskes fra frontruten med jevne mellomrom faktisk har blitt mindre.

Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    154
    Sted
    Halden
    Det var veldig ung forskning:

The meter (or metre) was first established in France during the French Revolution, specifically in 1799. It was defined as one ten-millionth of the distance from the North Pole to the equator, along a meridian passing through Paris. This definition was based on a survey conducted by astronomers Pierre Méchain and Jean-Baptiste Delambre.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.506
    Torget vurderinger
    0
    Det er selvsagt "politisk korrekt" å skylde de "manglende" insektene på "Menneskeskapt Globel Oppvarming". Jeg tror det er helt feil.

Veitrafikken har jo økt ganske formidabelt de senere tiårene. Mange insekter dør nok i trafikk"ulykker". Vindmøller tar faktisk ganske godt for seg av insekter. Det var vel flere tonn pr år. Bare i Tyskland alene estimeres det at mellom 1200 og 3600 tonn insekter drepes av disse "grønne og rene" strømprodusentene.
    Så har vi bruken av kjemikalier til insektsbekjemping, disse har nok blitt mer og mer effektive, og de brukes vel også mer og mer etter som de også blir tilgjengelige for allmenheten og ikke bare brukes av lanbruksnæringen. Og her tillands og sikkert i mange andre "siviliserte" land har jo bruk av myggfeller blitt mer og mer populært. Disse fanger jo kilosvis av mygg og slike skapninger. Forsvaret har slike maskiner stående på grense stasjonene i Pasvik og det kjøres bort søppelsekker med død mygg.

Så synderen her er nok vi mennesker.

Sist jeg var på jakt i Pasvik med junior var vel et par år siden, kreften har begrenset slik aktivitet mye senere år, og det vi la merke til var at det var helt stille i skogen. Ikke en lyd! Ingen fugler, ingen surrende insekter, dog er det ikke unormalt med mindre insekter så langt utpå høsten, men absolutt ingenting! Det var en snodig opplevelse til ettertanke.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.190
    Det er selvsagt "politisk korrekt" å skylde de "manglende" insektene på "Menneskeskapt Globel Oppvarming". Jeg tror det er helt feil.

Veitrafikken har jo økt ganske formidabelt de senere tiårene. Mange insekter dør nok i trafikk"ulykker". Vindmøller tar faktisk ganske godt for seg av insekter. Det var vel flere tonn pr år. Bare i Tyskland alene estimeres det at mellom 1200 og 3600 tonn insekter drepes av disse "grønne og rene" strømprodusentene.
    Så har vi bruken av kjemikalier til insektsbekjemping, disse har nok blitt mer og mer effektive, og de brukes vel også mer og mer etter som de også blir tilgjengelige for allmenheten og ikke bare brukes av lanbruksnæringen. Og her tillands og sikkert i mange andre "siviliserte" land har jo bruk av myggfeller blitt mer og mer populært. Disse fanger jo kilosvis av mygg og slike skapninger. Forsvaret har slike maskiner stående på grense stasjonene i Pasvik og det kjøres bort søppelsekker med død mygg.

Så synderen her er nok vi mennesker.

Sist jeg var på jakt i Pasvik med junior var vel et par år siden, kreften har begrenset slik aktivitet mye senere år, og det vi la merke til var at det var helt stille i skogen. Ikke en lyd! Ingen fugler, ingen surrende insekter, dog er det ikke unormalt med mindre insekter så langt utpå høsten, men absolutt ingenting! Det var en snodig opplevelse til ettertanke.
    Gikk en tur i min barndoms skog, helt stille. Satte meg ned, ingen fuglesang. Skremmende , hva holder vi på med, egentlig.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.447
    En svak kneppelyd kan høres når man kjører. Mest fremtredene ved veldig lav hastighet grunnet generelt lavere støynivå.

Dette er andre gang vi opplever at hjulbolter løsner på denne bilen. Forrige gang var med vinterhjulene.
    Men nå mener jeg å ha oppdaget et visuelt symtom. Om man studerer det grå støvet i rennemerkene ut fra hjulboltene kan man se at vi har kjørt noen mil med løse bolter. :eek:

1749557455316.jpeg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.771
    Sted
    Trondheim
    Og du skrur til boltene etter at du har kjørt noen mil etter hjulskift? Jeg har aldri gjort det, men jeg vet at det sies man skal gjøre det.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    En svak kneppelyd kan høres når man kjører. Mest fremtredene ved veldig lav hastighet grunnet generelt lavere støynivå.

Dette er andre gang vi opplever at hjulbolter løsner på denne bilen. Forrige gang var med vinterhjulene.
    Men nå mener jeg å ha oppdaget et visuelt symtom. Om man studerer det grå støvet i rennemerkene ut fra hjulboltene kan man se at vi har kjørt noen mil med løse bolter. :eek:

Vis vedlegget 1126976
    Skrur du til med momentnøkkel?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.771
    Sted
    Trondheim
    Den kneppelyden har jeg hørt en gang for lenge siden da jeg kjørte SAAB. Og nettopp - noen hjulmuttere var litt løse. Men det må være over 20 år siden.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    26.039
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning