Det er helt klart mange karakterer i Bergen, men det er nå en strålende by på mange vis.En klassiker den der.
«Intet er så stille som en død bergenser.»
Som de fleste bergensere naturligvis har tatt til hjertet som et kompliment.
Tross alt er det ikke noen finere by i hele verden når det først regner.
Ja, det er absolutt både et relevant spørsmål, og ikke minst et problem.Slik var det før i tida, nå er det omtrent ingenting. Kor er det blitt av insekta?
Vis vedlegget 1126870
Før kunne man ikke sitte ute, på kvelden. uten å ha smurt seg. Mygg og knott. Barndomshjemmet på Sørlandet. I dag ikke ett bitt!Ja, det er absolutt både et relevant spørsmål, og ikke minst et problem.
![]()
Forsker: - Det er nesten ikke insekter lenger
Insekter utgjør to tredjedeler av alt liv på jorden. I et område i Tyskland har over 70 prosent av insektene forsvunnet de siste 25 årene. Det bekymrer forskerne.www.aftenposten.no
I det jeg ser etter ny motorsykkelhjelm i en annen tråd kan jeg ikke la være å lure på om spørsmålet er en del av svaret, altså om i hvilken grad privat og nyttestransport har bidratt til å ta livet av så mange innsekt.Slik var det før i tida, nå er det omtrent ingenting. Kor er det blitt av insekta?
Vis vedlegget 1126870
Det var veldig ung forskning:![]()
Gikk en tur i min barndoms skog, helt stille. Satte meg ned, ingen fuglesang. Skremmende , hva holder vi på med, egentlig.Det er selvsagt "politisk korrekt" å skylde de "manglende" insektene på "Menneskeskapt Globel Oppvarming". Jeg tror det er helt feil.
Veitrafikken har jo økt ganske formidabelt de senere tiårene. Mange insekter dør nok i trafikk"ulykker". Vindmøller tar faktisk ganske godt for seg av insekter. Det var vel flere tonn pr år. Bare i Tyskland alene estimeres det at mellom 1200 og 3600 tonn insekter drepes av disse "grønne og rene" strømprodusentene.
Så har vi bruken av kjemikalier til insektsbekjemping, disse har nok blitt mer og mer effektive, og de brukes vel også mer og mer etter som de også blir tilgjengelige for allmenheten og ikke bare brukes av lanbruksnæringen. Og her tillands og sikkert i mange andre "siviliserte" land har jo bruk av myggfeller blitt mer og mer populært. Disse fanger jo kilosvis av mygg og slike skapninger. Forsvaret har slike maskiner stående på grense stasjonene i Pasvik og det kjøres bort søppelsekker med død mygg.
Så synderen her er nok vi mennesker.
Sist jeg var på jakt i Pasvik med junior var vel et par år siden, kreften har begrenset slik aktivitet mye senere år, og det vi la merke til var at det var helt stille i skogen. Ikke en lyd! Ingen fugler, ingen surrende insekter, dog er det ikke unormalt med mindre insekter så langt utpå høsten, men absolutt ingenting! Det var en snodig opplevelse til ettertanke.
Skrur du til med momentnøkkel?En svak kneppelyd kan høres når man kjører. Mest fremtredene ved veldig lav hastighet grunnet generelt lavere støynivå.
Dette er andre gang vi opplever at hjulbolter løsner på denne bilen. Forrige gang var med vinterhjulene.
Men nå mener jeg å ha oppdaget et visuelt symtom. Om man studerer det grå støvet i rennemerkene ut fra hjulboltene kan man se at vi har kjørt noen mil med løse bolter.
Vis vedlegget 1126976
Vurderer det neste gang siden jeg likevel har en liggende. Er du kjent med hva man anbefaler i dag på alufelger?Skrur du til med momentnøkkel?
Hvilken modell er det?Vurderer det neste gang siden jeg likevel har en liggende. Er du kjent med hva man anbefaler i dag på alufelger?
Det gjør jeg ALLTID.Og du skrur til boltene etter at du har kjørt noen mil etter hjulskift? Jeg har aldri gjort det, men jeg vet at det sies man skal gjøre det.
Du må lese manualen, selv om det ikke faller seg naturlig for mannfolk ...Hvilken modell er det?
Mener BMW spesifiserer 120Nm på noen i hvert fall.
Jepp.Du må lese manualen, selv om det ikke faller seg naturlig for mannfolk ...
Min BMW trekkes til med 140 Nm.