Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.387
    Antall liker
    3.410
    Torget vurderinger
    0
    Der Untergang des Abendlandes.

    Vis vedlegget 547895
    Skjønner jo det godt. Usa har allerede vært på månen så blogging er jo mye mer ettertraktet :)
    Intressant att lärare är nr 2.
    I Sverige ligger det yrket långt ner. Många platser på lärarutbildningen står tomma.

    "Svenskarna drömde om att bli veterinär, skådespelare eller elitidrottare som unga.
    Männen ville bli ingenjörer, piloter eller idrottsmän. Kvinnorna drömde hellre om en karriär som skådespelerska eller läkare. Det visar en undersökning från nätverkssajten Linkedin, där vuxna fick svara på vilket yrke de drömde om som barn."
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    ^ Skal ikke spøke med slikt. Himalayasalt ble til for 145-199 millioner år siden, men selges med holdbarhetsdato i butikkene her.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    ^ Skal ikke spøke med slikt. Himalayasalt ble til for 145-199 millioner år siden, men selges med holdbarhetsdato i butikkene her.
    Jeg har en pakke flaksalt i skuffen på jobben, den kjøpe jeg kort tid etter jeg startet en gang tidlig i forrige tiår. Den er - utrolig nok - helt fin fortsatt. Hvem skulle trodd noe slik?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    ^ Skal ikke spøke med slikt. Himalayasalt ble til for 145-199 millioner år siden, men selges med holdbarhetsdato i butikkene her.
    Faktisk stammer det fra enda eldre geologi, fra den kambriske perioden, og anslås å være 540 til 600 millioner år gammelt. Påstemplet holdbarhetsdato er derfor utgått for lenge siden om den tar utgangspunkt i Juraperioden.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Himalayan_salt
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    ^ Skal ikke spøke med slikt. Himalayasalt ble til for 145-199 millioner år siden, men selges med holdbarhetsdato i butikkene her.
    Jeg har en pakke flaksalt i skuffen på jobben, den kjøpe jeg kort tid etter jeg startet en gang tidlig i forrige tiår. Den er - utrolig nok - helt fin fortsatt. Hvem skulle trodd noe slik?
    Jeg hadde en tipakning sigaretter i en skuff på jobben i over ti år etter at jeg sluttet å røyke. De hold ikke like godt, men var ikke påstemplet noen dato. Rart i grunnen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er ikke datostempling på vin heller, men det er på øl (enkelte surølvarianter er best før 2043 eller noe slikt fordi det må stå noe der). Dersom noe er definert som næringsmiddel - noe sigaretter neppe er - så må det stå en dato. Øl er næringsmiddel i EU-regler, vin er det ikke. Derfor står det ingen dato på vin.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    ^ Skal ikke spøke med slikt. Himalayasalt ble til for 145-199 millioner år siden, men selges med holdbarhetsdato i butikkene her.
    Faktisk stammer det fra enda eldre geologi, fra den kambriske perioden, og anslås å være 540 til 600 millioner år gammelt. Påstemplet holdbarhetsdato er derfor utgått for lenge siden om den tar utgangspunkt i Juraperioden.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Himalayan_salt
    Bare jug på saltpakken min, altså!
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    Fant 20.000 år gammelt ferskvann på havets bunn: – Svært overraskende

    Da er det bare å få tappet det over på noen fancy flasker, selge dem til 8000,- stk. med en holdarhetsdato på 1 år.

    https://www.nrk.no/nordland/stort-f...stammer-fra-20.000-ar-gammel-isbre-1.14634459
    Her står det en del om kilden utenfor Meløy kommune.

    Steinar forteller at ved laveste lavvann er det ikke snakk om mer enn et par- tre meter ned til toppen av grunna, hvor kilden strømmer ut.

    http://www.geoforskning.no/blogg/item/et-undersjoisk-oppkomme-pa-strandflaten?tmpl=component&print=1
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje ikke egentlig en sak for denne tråden, men jeg gidder ikke lete etter en annen som passer bedre og dessuten er det uansett ikke så langt utenfor! Treff i skiva om ikke annet!


    Da kan vi med god samvittighet tilføye Jehovas Vitner til det som helst bør kastes på historiens skraphaug, i likhet med Islam og annen menneskeforaktende overtro!

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opVyw0/jehovas-vitner-doemt-i-forliksraadet-maa-betale-erstatning-etter-eksklusjon?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

    Jeg påstår ikke at Jehovas er like "farlige" som disse muslimistene, men når det kommer til kvinnesyn ( menneskesyn ) stiller de i samme vektklasse. Det er bare ( heldigvis! ) så mange færre av Jehovas Vitner.

    Man får lyst til å spy!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er vel ikke saker som dette ukjent, - i hvert fall ikke i lokalmiljøene hvor disse og lignende tullinger opererer...Bare alt for sjelden at galskapen kommer ut i media.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje ikke egentlig en sak for denne tråden, men jeg gidder ikke lete etter en annen som passer bedre og dessuten er det uansett ikke så langt utenfor! Treff i skiva om ikke annet!


    Da kan vi med god samvittighet tilføye Jehovas Vitner til det som helst bør kastes på historiens skraphaug, i likhet med Islam og annen menneskeforaktende overtro!

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opVyw0/jehovas-vitner-doemt-i-forliksraadet-maa-betale-erstatning-etter-eksklusjon?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

    Jeg påstår ikke at Jehovas er like "farlige" som disse muslimistene, men når det kommer til kvinnesyn ( menneskesyn ) stiller de i samme vektklasse. Det er bare ( heldigvis! ) så mange færre av Jehovas Vitner.

    Man får lyst til å spy!
    Jeg hadde blitt glad av å bli ekskludert fra en sånn miljø...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje ikke egentlig en sak for denne tråden, men jeg gidder ikke lete etter en annen som passer bedre og dessuten er det uansett ikke så langt utenfor! Treff i skiva om ikke annet!


    Da kan vi med god samvittighet tilføye Jehovas Vitner til det som helst bør kastes på historiens skraphaug, i likhet med Islam og annen menneskeforaktende overtro!

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opVyw0/jehovas-vitner-doemt-i-forliksraadet-maa-betale-erstatning-etter-eksklusjon?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

    Jeg påstår ikke at Jehovas er like "farlige" som disse muslimistene, men når det kommer til kvinnesyn ( menneskesyn ) stiller de i samme vektklasse. Det er bare ( heldigvis! ) så mange færre av Jehovas Vitner.

    Man får lyst til å spy!
    Jeg hadde blitt glad av å bli ekskludert fra en sånn miljø...
    Jo forsåvidt, men disse menneskene har hele sin tilværelse knyttet til menigheten. De blir skrekkelig alene når de kastes ut. Selv familien får ikke lov til å omgås dem. I motsettning til hos muslimene der hun ville blitt drept for å gjenopprette "æren" så blir disse "Vitnene" sosialt myrdet. Venner utenfor menigheten tillates ikke når du er medlem og når du kastes ut har du ikke noe sosialt nettverk å støtte deg til. Gad vite hvor mange selvmord som har fulgt i kjølvannet av slike eksklusjoner?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.387
    Antall liker
    3.410
    Torget vurderinger
    0

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    50000 kr/m2. Sprøtt. Det er omtrent det jeg betalte for en leilighet (54 m2) på Grünerløkka for 6 mnd siden.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men, selv om hun liker husets utseende, er det miljøaspektet ved mikrohuset hun kanskje verdsetter aller høyest.

    – Jeg må ta ekstra hensyn til miljøet, med produktene jeg bruker, fordi vannet går jo rett ut i åkeren her. Da kan jeg ikke bruke hva som helst, og da må jeg være mye mer bevisst. Det er noe jeg liker.
    Miljøaspektet, ja. være bevisst fordi alt går rett i åkeren, i motsetning til de som kan være bevisst selv om alt går rett i nærmeste renseanlegg? Hva med fyring om vinteren? Areal som definitivt hører hjemme i blokk i et frittstående hus, hva betyr det for strømforbruket at det ikke bor en på hver side, en over og en under?

    Men er det realistisk å finne en kjæreste som vil flytte inn i mikrohuset hennes, med en sengehems som ikke akkurat er tilrettelagt for høye menn?

    – Ja, absolutt. Det å bo i mikrohus er jo den ultimate test for et forhold!
    Og det sosiale ved det hele.. Den ultimate testen, er jo gjerne å ødelegge noe. Lyst til å se hvor mange ganger du kan åpne ei skapdør? Bare å åpne og lukke til hengslene knekker, det. Husk å telle. Lyst til å vite hvor mye vann man kan ha i et glass? Hell på til det renner over....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Lite boareal, få vinduer og lave U-verdier generelt bidrar nok til lite energiforbruk så det er neppe noen stor sak. Og sannsynligvis mye bedre enn brorparten av eksisterende blokkleiligheter. Jeg er mer overrasket over avløpsordningen. Det burde vel strengt tatt være en helt lukket system i en helårsbolig?

    På vegne av høyreiste menn er det nok all grunn til å føle seg krenket ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå blir det kanskje en smule urettferdig å sammenligne nybygg med eksisterende (hvorav mange er gamle)?

    Ellers er det nok problematisk med både store mennesker og store bevegelser i en sånn kåk. Man skal kanskje være glad for å ha en liten kuk likevel? :D
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    rr30629

    Gjest
    Norge til finale etter straffedrama

    "Norges kvinnelandslag i undervannsrugby er klare for VM-finale. Etter fulltid i semifinalen mot Colombia var stillingen 0-0, og det måtte straffer til å for å skille lagene. Der var Norge best og vant 3-2. Nå venter Tyskland i finalen."

    Jeg er kanskje den eneste men jeg kunne tenkt meg og sett en straffekonkurranse i undervannsrugby.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Kommer sikkert på YouTube snart.

    Du kan varme opp med denne høydaren, fra samme mesterskap.

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Et slik mikrohus kan gjøres ganske energisnålt. Solcellepaneler kan løse det meste av energibehov, bortsett fra varmtvann og oppvarming (nok solcellepaneler kan løse det også, men da må du ha mye mere paneler enn det du kan henge på veggen på et slik hus.

    Et komposteringstoalett reduserer vannforbruket ganske mye også, slik at en da bare har utslipp av gråvann.

    Johan-Kr
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Joda. Men hvis man stabler noen titalls sånne mikrohus tett sammen, så kan de gjøres enda mer energisnåle. Og da kan man til og med koble seg til fjernvarme for å få langt mer energiøkonomisk oppvarming og varmt vann.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda. Men hvis man stabler noen titalls sånne mikrohus tett sammen, så kan de gjøres enda mer energisnåle. Og da kan man til og med koble seg til fjernvarme for å få langt mer energiøkonomisk oppvarming og varmt vann.
    Ja ikke sant, også kan man ha en felles trappegang i enden med heis, og kanskje noen boder i kjelleren. Rart ingen har tenkt på dette før! ;-)

    Mvh
    OMF
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Joda. Men hvis man stabler noen titalls sånne mikrohus tett sammen, så kan de gjøres enda mer energisnåle. Og da kan man til og med koble seg til fjernvarme for å få langt mer energiøkonomisk oppvarming og varmt vann.
    Ja ikke sant, også kan man ha en felles trappegang i enden med heis, og kanskje noen boder i kjelleren. Rart ingen har tenkt på dette før! ;-)

    Mvh
    OMF
    Men en felles trappeoppgang er jo strengt tatt ekstra areal som må varmes opp, og som faktisk brukes til noe? Eller? Ikke at jeg tror det snur regnestykket andre veien. I tillegg, om man skal energispare maksimalt, så kan man faktisk ha utvendige trappeganger, uten at det hadde vært noen innovasjon.

    Når det gjelder (oppvarmede) boder i kjeller eller loft, så må du jo sammenligne med tilsvarende bodareal i tilknytning til mikrohuset også. Har man en leilighet på 18 kvadrat, så ville nok de fleste mene at det er en reell bruksverdi i en bod også. Med mindre man oppbevarer alt som er utenfor sesong på loftet hos mamma og pappa.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det var i grunn en spøk, setter man mange slike mikrohus tett sammen så har vi jo en leilighetsblokk.

    Mvh
    OMF
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    OK. Det var jo akkurat det som var poenget mitt.

    Ei blokk er jo ekstremt fyringsøkonomisk som konsept (la gå at mange av dem er gamle og dårlig isolert), energiøkonomisk i det hele tatt. Og da blir det bare rart å skyve miljøvernstanken frem som et argument for mikrohus.

    Klart man må fyre mindre i et hus på 18 kvadrat enn i et på 180. Men det reelle alternativet har jo eksistert i hundrevis av år, og er fortsatt overlegent som konsept på akkurat det punktet.

    :D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Veldig kjekt å leve minimalistisk, spesielt når man kan låne boder, ekstra soverom, bil og hytte av mamma og pappa. Kjenner til noen som er sååå fornøyd med den el-bilen. Skal de bruke bilen til noe mer enn å kjøre unger til barnehage og nistepakke til jobb så er det å fri til pappa for å få låne den "gamle" fossilbilen hans.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Veldig kjekt å leve minimalistisk, spesielt når man kan låne boder, ekstra soverom, bil og hytte av mamma og pappa. Kjenner til noen som er sååå fornøyd med den el-bilen. Skal de bruke bilen til noe mer enn å kjøre unger til barnehage og nistepakke til jobb så er det å fri til pappa for å få låne den "gamle" fossilbilen hans.
    Vi levde litt slik en stund. Bodde i sentrum og hadde ikke bil (kjøpte litt før første barn dukket opp). Når vi hadde behov lånte vi av svigers som bor i samme by og har to biler så det var stort sett i orden. Den største forskjellen var strengt tatt hvor mye mer effektiv bilbruken ble. Vi samlet opp en rekke gjøremål, lånte bilen og fikset et lass av ting på en enkelt dag. Gjør det fortsatt slik med henger, låner bil + henger, eller enda bedre: Bil + henger + sjåfør med sort belte i tilhengerbetjening et par-tre-fire ganger i året. Mer trenger ikke vi i alle fall.

    Leiligheten vår var stor så vi lånte forsåvidt ikke soverom, bod og denslags.

    Hytte låner vi fortsatt, men hjelper til med vedlikehold osv. Og så har vi outsourcet lagring av ved. Det har vi forsåvidt plass til hjemme, men vi er der såpass ofte at det er like greit å ta med et passe lass når vi er der.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Joda. Men hvis man stabler noen titalls sånne mikrohus tett sammen, så kan de gjøres enda mer energisnåle. Og da kan man til og med koble seg til fjernvarme for å få langt mer energiøkonomisk oppvarming og varmt vann.
    Ja ikke sant, også kan man ha en felles trappegang i enden med heis, og kanskje noen boder i kjelleren. Rart ingen har tenkt på dette før! ;-)

    Mvh
    OMF
    Men en felles trappeoppgang er jo strengt tatt ekstra areal som må varmes opp, og som faktisk brukes til noe? Eller? Ikke at jeg tror det snur regnestykket andre veien. I tillegg, om man skal energispare maksimalt, så kan man faktisk ha utvendige trappeganger, uten at det hadde vært noen innovasjon.

    Når det gjelder (oppvarmede) boder i kjeller eller loft, så må du jo sammenligne med tilsvarende bodareal i tilknytning til mikrohuset også. Har man en leilighet på 18 kvadrat, så ville nok de fleste mene at det er en reell bruksverdi i en bod også. Med mindre man oppbevarer alt som er utenfor sesong på loftet hos mamma og pappa.
    Mange slike konsept som forutsetter lagringsplass hos mor og far. Og den lagringsplassen får de selvsagt fordi mor og far så inderlig vel vet at dette en "dille" avkommet vil "vokse av seg". De blir "etablerte" i arbeidslivet, får ledende jobber og begynner å tjene bra, og med det kommer behovet for å kunne vise sin velstand, i from av fin bil, stort hus, stor plen og hvitt stakittgjerde. Da kommer de hjem og henter sakene sine.

    Det sagt så er dette som tidligere sagt "kun" en litt avansert campingvogn, som faktisk i visse perioder av livet ikke nødvendigvis er en dum boform. På ferie i UK bodde vi i noen dager på en plass som het Seaton Sands, campingplass der man kunne leie campingvogn som var "permanent" parkert. Det eneste "unormale" var at vogna var ca 4 meter bred og 15 meter lang. Stue, kjøkken, bad og 3 soverom. Den hadde hjul slik at den var "flytbar"som spesialtransport, fast oppkoblet til vann avløp og gass. Ikke ulikt det man ser på norske campingplasser der folk har laget "spikertelt" og bor fast. konseptet er ikke dumt og man burde kanskje ha tilrettelagt for noen slike boområder i forbindelse med større byer også her i landet. man blir jo ikke "trailer trash" bare fordi man bor i et hus med aluminiumskledning istedet for trepanel, eller....?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn