Det er tydligvis et marked for svært dyre feriereiser for nordmenn også:
Her koster den billigste feriereisen 70.000 kroner - Sør-Afrika - Reise - E24
I tillegg er mange opptatte av det filantropiske aspektet ved å reise, og vi tilrettelegger blant annet for folk som ønsker å oppleve lokalsamfunnet på en unik måte ved å hjelpe de lokale som et element i et ferieopplegg.
Dette er kanskje det teiteste jeg vet om. Med mindre man har en eller annen relevant kvalifikasjon det er mangelvare på, det være seg ingeniør, innen medisin eller whatever fremstår det som noget underlig å svi av en middels formue for å reise til andre siden av jorden for å bidra med essensielt ufaglært arbeidskraft. Noe som neppe er et knapt gode i områdene man reiser til. Om det faktisk var den aller minste flik av reell interesse for å bidra og ikke bare dyrke sitt eget ego og ha noe å skryte av i selskap med folk som også er teite nok til å mene at dette er fornuftig ville det jo være mye bedre å sende pengene istedenfor. Kunne sikkert sysselsatt en 8-10 lokale et års tid for hva man bruker på å reise ett eller annent sted for "å hjelpe til".
Eg trur eg spyr.
Min datter har vært snart tre år i Nepal for å bistå der, gjennom offentlige og lokalt forankrede støtteprogram. Før det var hun i Uganda. Hun er fortvilet over populariteten til disse hjelpeturist-oppleggene. Folk vasser inn i forhold de ikke kjenner, roter rundt og forvolder mer skade enn nytte. Ofte er det korrupsjon bak hvem som hjelpes og det forrykker gamle tradisjoner om hvordan lokalsamfunnene pleier å ordne opp.
Development tourism og Aid tourists er, som du skriver, blitt noe man skryter av, men gjennomgående bare skrekkhistorier å fortelle. På Haiti var det hele 9000 forskjellige organisasjoner som tråkket rundt og på hverandre etter jordskjelvet mens de rotet det til så grundig som man kun kan om man har reist fra forstanden. Gjenreisingen ble forsinket pga den elendige koordineringen.
Der var det mengder av private opplegg der folk betalte for å reise ned og "hjelpe" i et par uker. Tilsvarende i Nepal etter jordskjelvet der.