En av mine bedre venner drev et software firma en gang i verden. Han sa at programerere i "gamle dager" måtte være ekstremt "økonomisk" i sin bruk av programlinjer. Da man kjørte MS-DOS måtte man slette alle feil linjer fordi man behøvde plassen. I nyere tid var ikke dette lenger et problem og man lot bare "feil" linjer ligge der. De ble "stoppet" men ikke fjernet. Denne "latskapen" hos programerere er mye av årsaken til at programmene ble så ekstremt voluminøse etter hvert.
Jeg kan ikke innestå for dette for jeg kan nada om feltet, men det var slik jeg oppfattet forklaringen jeg fikk.
Moderne datamaskiner har blitt så kraftige at man kan slippe unna med veldig mye. Det som typisk er den begrensende faktor i mange applikasjoner når det kommer til hastighet er I/O av data, som f.eks. hente data fra en database.
det er selvsagt områder hvor man fortsatt må prøve å skvise ut alt mulig av ytelse eller bruke liten plass, det mest kjente eksempelet på første er kanskje dataspillprogrammering men også alt mulig av «ordentlig» programvare som databasesystemer osv. om programmerer «bare metal» på en liten dings så er fort også plass tilgjengelig en faktor. Eller om man har noe som er jævlig svært med et tårn av brukere.
dessuten har moderne kompilatorer blitt fryktelig gode på optimering så man klarer sjelden å gjøre det bedre enn de ved å skrive maskinkode direkte pluss at sistnevnte er et helvete både å skrive og vedlikeholde.