Digtal EQ for gamle?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
Digital korreksjon for feil på høyttalere og rom blir stadig mer populært. Er det noen som har nådd såpass voksen alder at frekvensspesifikt hørselstap har slått inn for fult som har prøvd dette? Det må jo være mulig å korrigere sviktende ører på samme måte som ressonerende rom?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det har slått meg at det kan være veien å gå. Forhåpentligvis etterhvert.

Jeg får allerede en og annen kommentar på at jeg har tunet anlegget mitt litt i lyseste laget. Det kan ha en viss sammenheng med at jeg ikke lenger hører diskant like godt som før. Jeg innbiller meg at jeg liker lyden slik - men det kan være et tegn på at jeg begynner å bli - ikke bare eldre - men gammel.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
Gammel er kanskje å tøye det, men da jeg på 38 sammenlignet følsomhet fra ca 20-20000 Hz med en kollega på 26 var det tydelig at jeg allerede er preget av alderen selv om jeg scorer fult på hørselstester.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.109
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Digital korreksjon for feil på høyttalere og rom blir stadig mer populært. Er det noen som har nådd såpass voksen alder at frekvensspesifikt hørselstap har slått inn for fult som har prøvd dette? Det må jo være mulig å korrigere sviktende ører på samme måte som ressonerende rom?
Dine egne ører er din egen referanseramme. Å kompensere for ujamn «frekvensgang» i egene ører kan fort bli helt «feil». På den andre siden så kan det absolutt være verd et forsøk eller to.

mvh
KJ

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
75
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Å kompensere for hørselstap ved høye frekvenser med EQ blir ekstremt ubehagelig for ørene. Jeg tror ikke dette er veien å gå. Men ideen er jo i utgangspunktet god.

Topp Bunn