Digitalt piano?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.039
Sted
Holmestrand
Vår yngste datter vil gjerne begynne å spille piano. Som en musikk- og datterelskende far er det vanskelig å si nei her. Vi var på besøk hos venner i helga, og vår datter spilte sammen med vennenes datter. De to koste seg virkelig, så jeg vil prøve å få til dette. Vi snakket om dette, og jeg mente at jeg vil se på et digitalt instrument, og fikk straks alle mot meg: "Et akustisk instrument er mye bedre!"

Er det det?
Hører gjerne fra denne lærde forsamling med erfaringer og kunnskap om det meste...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
293
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et godt akustisk piano er jo standarden som de digitale pianoene forsøker å nå opp mot, og ingenting kan vel være bedre. De gir imo en taktilitet og en følelse av det å sette lufta i sving som er umulig å kopiere via høyttalere idag. Du vil heller aldri helt få den samme følelsen i tangentene om enn nært.

Det er noe med originalen og kopien. Kan du huse et akustisk piano, også i forhold til øvingsrom, så gjør det. Det gir din lille jente en bedre forståelse av instrumentet og musikken hun spiller, og følgelig mer inspirasjon og glede, spør du meg.

Om du trenger digitalt av plasshensyn, hodetelefoner e.l. så kan du gjøre verre enn å snuse litt på de nyeste f.eks Clavinova-modellene fra Yamaha. De er gode til digitale pianoer å være; uendelig mye bedre enn digitale pianoer var da jeg først begynte å spille sent på 70-tallet; men fortsatt er de ikke, og vil aldri bli, som et akustisk piano. Det er noe for seg selv. Imo.

Mvh Vidar P

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Støtter Vidar P her, men jeg vil vektlegge convenience-faktoren man får i de digitale litt. En kompis har hatt digitalt i 12 år, og det er veldig kjekt å kunne spille piano helt for seg selv. Sure blir de ikke heller.

Det finnes forresten pianoer som er akustiske og digitale på en gang nå, hvor man rett og slett kan dempe ut den akustiske delen. Man betaler ikke så mye for elektronikken egentlig.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.500
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Det finnes forresten pianoer som er akustiske og digitale på en gang nå, hvor man rett og slett kan dempe ut den akustiske delen. Man betaler ikke så mye for elektronikken egentlig.
Gammel tråd men..

Du tenker på Silent, som en setter inn i akustiske pianoer..

Det er helt genialt, følelsen som et akustisk piano, men en får flere lyder, samt mulighet til å øve med propper i ørene osv. Prisene er som regel ganske stive, både yamaha og kawai vil ha 20-25.000,- ekstra for å få slike i sine pianoer. Men det mulig å oppdrive slike "løst". Men en bør vite hva en gjør når de skal settes på plass i pianoet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bor man i leilighet med litt lytt så kan kanskje naboene bli glade for den digitale varianten, men det er klart at et akustisk piano låter og føles bedre. Men er vektingen av tangentene gode på et digitalt piano, så kan det i mange tilfeller være bedre enn et dårlig akustisk. Stemming er ikke noe stort problem (he he he), og man kan som nevnt øve med hodetelefon. Og lyden i et kjipt akustisk piano er ofte ikke så mye å skrive hjem om, så for endel er nok digitalt piano et godt valg. Gjerne et nyere brukt digitalt piano. Yamaha har laget anstendige digitale pianoer i ganske mange år nå, så økonomisk kan det kanskje også svare seg. Men så peil på priser at den uttalelsen skal gå som god fisk har jeg ikke, og jeg er jo ingen pianist selv heller. Så skulle noen pianister hevde at det jeg skriver er bull så stemmer sikkert det.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.569
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis du har plass og råd, og bra lydisolasjon mot naboer og resten av familien, kjøp akustisk.
Vi har begge sorter, et gammelt akustisk og et nytt Yamaha Clavinova CLP 320 som vi er veldig fornøyd med
http://www.instrumentforum.no/Produkter/DIGITALE_PIANO/Yamaha/2002
Du kan faktisk gå opp enda en liten klasse til CLP340 uten å passere langt forbi 20k.
Det er utrolig hva du får for pengene i et elektronisk piano idag, men den gode følelsen må du fremdeles til et godt akustisk for å finne. Jeg tror barn er vel så følsomme for denne forskjellen som voksne, det merkes når vi får unge gjester, de trives klart best ved det akustiske pianoet.

Hvis jeg skulle kjøpt nytt idag ville jeg ikke gått under 50000 for et akustisk piano, for mindre penger ville jeg kjøpt elektronisk. Og da er det Yamaha CLP som gjelder. Ikke kjøp mulitfuksjons-keyboard, det er leketøy i forhold.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.757
Torget vurderinger
1
Jentungen her i huset kjøpte seg et Yamaha P-85 i fjor, med stativ. Kostet vel rundt 7000,- men har fungert helt ypperlig, og har faktisk ganske god lyd. Skal man ha et el-piano som ikke koster skjorta men som likevel holder høy kvalitet syns jeg denne modellen er et godt kjøp.

Mvh.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.039
Sted
Holmestrand
Prosjektet er akkurat i gang igjen. Hjalp en musikkvenn med mac-en, og kom derifra med et midi-keyboard under armen. Dette er bare lånt for å se om det er noe interesse. Har satt opp en gammel mac med Garageband. Venter på at datter kommer fra skolen.....

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.569
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er ikke nok å bare skape en første interesse, det klarer du med det billigste skrot fra lekebutikken også!
Musikkinstrumenter skal vare i flere år og folk skal vokse med dem, ellers er det bortkastet. Ikke kjøp elektronisk lekefjøl , den havner bare på dynga, ikke kan det selges heller etter en stund. Vi har en sånn her i huset også, Casio, det ble brukt i to uker og har siden støvet ned på loftet, går til loppemarkedet i høst.
Et Yamaha CLP (eller liknende fra Kawai) har klaviatur-respons (følelsen når du trykker en tangent) som likner et akustisk piano, og over tid er det veldig viktig. En som ikke spiller piano merker ikke denne forskjellen, kan i hvert fall ikke vurdere den, men når man har spilt en stund blir det avgjørende. De rimeligste i Yamaha CLP-serien (CLP220 eller noe sånt) bør du kunne få nye for ned i 10000kr, eller enda billigere brukt.
Anbefalingen min gjelder uavhengig av hvilken musikkstil som spilles.
Link til Yamaha

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Antall liker
10
Jeg vurderer et digitalt piano i disse dager, Yamaha 340 PE. Synes det ser veldig flott ut, det er ganske så plasseringsvennlig og spillefølelsen virker å være veldig god. Fint å høre andre her har gode erfaringer med Yamaha digitalpianoer i Clavinova-serien.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.569
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
friedman skrev:
Jeg vurderer et digitalt piano i disse dager, Yamaha 340 PE. Synes det ser veldig flott ut, det er ganske så plasseringsvennlig og spillefølelsen virker å være veldig god. Fint å høre andre her har gode erfaringer med Yamaha digitalpianoer i Clavinova-serien.
Godt valg, friedman, hvis du ikke skal ha akustisk. Mye piano for pengene der, just go for it!
Vi har et enkelt Yamaha Clavinova i tillegg til et stort akustisk, begge brukes mye, og vi er veldig fornøyde.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
293
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Clavinova, eller egentlig alle Yamaha pianoer, er veldig vanskelig å kritisere på lydkvalitet. Men husk at det ikke er så mange absolutter innen toppkvalitets pianoer; det hele avhenger mye av hva du skal bruke det til! Et Yamaha piano er typisk presist og kan man si monitor-aktig?

Andre pianoer kan ha en mer smooth flyt av klanger, mens et Yamaha ofte oppleves som stramt og strengt ift de man sammenlikner det med. Dette gjelder mest de akustiske, men man kan kanskje kjenne det igjen i de digitale også. Så ypperlig for artikulasjon til øving, solobruk i orkestre/band osv, ikke så ypperlig for Chopin i en typisk liten musikksal. Så det hele spørs på musikeren, bruken, rommet og forventninger.

Når det gjelder elektriske så er de vel nogenlunde som Freias melkesjokolade. Jeg har et selv jeg (både et elektrisk og et akustisk forresten, førstnevnte billig og sistnevnte dyrt), og er begeistret for de.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei. Vurderer selv et digitalt piano.. Det ideelle er et konsertflygel i eget hus, ikke i leilighet. Den drømmen blir nok virkelighet en dag:) Men for de som har et oppegående anlegg med riktig plassering, vil det kanskje være ideelt å spille fra sweetspot?

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Akustisk er selvsagt akustisk i all sin ekthet, men digitale pianoer og stagepianoer i dag leverer veldig god lyd. De leverer jo som regel flygelsamplinger som er svært gode. Lydkvaliteten du selv ender opp med avhenger av hvor god monitoring du kjører. Samtidig har mekanikken etterhvert blitt veldig god, noe som er viktig for spillefølelsen.

Selv digger jeg denne:
http://www.musikk-kultur.no/nyesider/artikkel_1.asp?id=688

Svært enkel løsning, men kvalitet på alle måter. Gode lyder.

Ellers har du jo denne, da...
http://www.clavia.se/main.asp?tm=Products&clpm=Nord_Stage_EX&clnsm=Information

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Yamaha DGX-630 bør du prøve før bestemmelse tas !
Du får et godt piano + mye mer.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Anbefalt samme til en kamerat, og jeg kjenner noen andre som har forgjengeren. Grei nybegynner dings som har vektede tangenter. Noe som er absolutt minimum. Synd den bare fins i kjip lønn/bøk.

Topp Bunn