Digitalt bakkenett (TV)

K

knutinh

Gjest
Det ser ut som om NTV nå har fått konsesjonen for et nytt digitalt bakkenett for tv-sendinger (DVB-T).
Forklaring:
Hva innebærer dette? For alle de som i dag benytter parabol og/eller kabeltv har det ingen betydning. For de som i dag benytter en "vanlig tv antenne" for å hente tv-signaler betyr det at innen 2009 må de anskaffe en egen mottaker for digitalt bakkenett, eller anskaffe seg parabol/kabel-tv.

Digitalt vil si at bildet generelt (men ikke nødvendigvis) blir bedre, og at fenomener som reflekser og interferens blir mindre synlig. Det betyr ikke nødvendigvis HD (high-definition) som bare sier noe om oppløsningen (detaljer) i bildet. Det er mulig at enkelte kanaler vil få mer båndbredde ("kvalitet") enn andre hvis de betaler for det, altså kan f.eks tv-shop velge å sende med veldig lav kvalitet mot å betale mindre.

Bakkenett vil si at senderne er plassert nede på landjorda, i motsetning til f.eks et satellitt-nett.

Konsekvenser:
Slik jeg leser artikkelene, betyr dette at :
1. TV2 vil bli kryptert og vi må sannsynligvis benytte smart-kort og egne, godkjente og parrede dekodere.

2. NRK1-NRK3 og kanskje andre kanaler vil sende ukryptert og kan dermed mottas av alle kompatible dekodere

3. Sendingene vil foregå i h.264 (MPEG4 part10) standard-oppløst format. Det betyr at alle eksisterende tv-er med innebygd dekoder vil bli ubrukelige! Etterhvert vil det helt sikkert komme tv-er med rett dekoder innebygd.

4. HD nevnes løselig, men ingen tidsplan nevnes. Altså er det egentlig en sukkerpille, og jeg vil tippe at man må ha enda en ny dekoder for å motta dette om/når det kommer.

Økonomi:
Jeg antar at NTV (NRK,TV2 og telenor) vil bære kostnadene alene. Dette er antatt til 1.4 milliarder, ca det samme som det ville ha kostet å fikse det eksisterende rustne analoge bakkenettet. Samtidig er det antatt at frigjøring av elektromagnetisk båndbredde representerer en antatt salgsverdi på 2 milliarder. Hvem som skal ta kostnader, risiko og fortjeneste her er jeg usikker på.

Men kostnadene for forbuker vil bli større iogmed dekoder-boks og evt. kort-avgift.

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/06/01/467783.html
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Uff, jeg kan ikke tenke meg at mormor i Vesterålen blir så glad for å finne ut at hun må betale 1500 kroner for å kunne fortsette å se på NRK.

Og hvordan vil dette sikre "at norske språl og kultur vil styrkes i konkurranse med utenlandske kanaler"? Det argumentet forstår jeg ikke.
 
K

knutinh

Gjest
Uff, jeg kan ikke tenke meg at mormor i Vesterålen blir så glad for å finne ut at hun må betale 1500 kroner for å kunne fortsette å se på NRK.

Og hvordan vil dette sikre "at norske språl og kultur vil styrkes i konkurranse med utenlandske kanaler"? Det argumentet forstår jeg ikke.
Det de mener med det er vel at terskelen for å ha digitalt bakkenett fremdeles blir lavere enn parabol/kabel. Og dette nettet har tross alt Giske & Co en større påvirkning på enn det som sendes fra sat.

Mormor blir nok lite glad. Og de fleste av oss andre har nok uansett gått for en parabol eller kabel-tv-løsning.

Det eneste som jeg kan tenke meg er følgende bruker:
-mann/familie under 50
-bosatt i leilighet med kabel-tv og forbud mot parabol
-teknisk interessert
-digital kabel-tv er dyrt og krever dustete parret dekoder

For akkurat denne brukeren KAN et digital, ukryptert bakkenett gi digitale kanaler inn på HTPC eller selv-valgt dekoder (med HDMI-plugg til flatskjermen), og/eller kan idiotiske kabel-tv-leverandører merke markedskrefter og bli tvunget til å gå for standardisert kryptering.

-k
 

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Innlegg
57
Antall liker
0
Fordelen med digitalt bakkenett er at minst en mux må dekke like godt som NRK1 gjør i dag. Hver mux kan inneholde flere kanaler. Dermed blir det et bedre tilbud til alle de som ikke har mulighet til Kabeltv eller bor i sattelittskygge, for de stedene er det ofte kun NRK1 å få tak i.

I dag er det kun i de største byene man får inn NRK2. Med digitalt bakkenett vill hele landet få inn også den kanalen uten å måtte kjøpe parabol eller leie kabeltv.

De som i dag som bor i nærheten av en sender og får helt perfekte bilder vil kanskje oppleve noe degradering med digitalisering. Alle andre som bor et stykke unna en sender vil oppleve bedre bilde fordi de i dag mottar et svakt signal.


Mikkel
 
K

knutinh

Gjest
Fordelen med digitalt bakkenett er at minst en mux må dekke like godt som NRK1 gjør i dag. Hver mux kan inneholde flere kanaler. Dermed blir det et bedre tilbud til alle de som ikke har mulighet til Kabeltv eller bor i sattelittskygge, for de stedene er det ofte kun NRK1 å få tak i.

I dag er det kun i de største byene man får inn NRK2. Med digitalt bakkenett vill hele landet få inn også den kanalen uten å måtte kjøpe parabol eller leie kabeltv.

De som i dag som bor i nærheten av en sender og får helt perfekte bilder vil kanskje oppleve noe degradering med digitalisering. Alle andre som bor et stykke unna en sender vil oppleve bedre bilde fordi de i dag mottar et svakt signal.


Mikkel
Jeg mottar prøvesendinger i DVB-T, og de er bedre enn noe analog-sending jeg har sett. Det er visstnok samme strømmen som går ut på digital parabol, og sannsynligvis samme strømmen som forsyner "backbone" også i det analoge broadcast-nettet.

Dermed vil eventuelle komprimeringsartefakter også finnes for folk nært en analog sender, og man får alle ulempene ved både analog og digital transmisjon.

Jeg ser det som sannsynlig at bildekvaliteten under prøvesendingene nå representerer et maksimum for SD sendinger på nettet. Sannsynligvis vil man prøve å skvise flere kanaler/lavere båndbredde som selv ved bruk av h264 gir noe lavere kvalitet, spesielt for "lav-kost" kanaler.

mvh
Knut
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Canal Digital går for tiden ut med tilbud om digitaldecoder til "odel og eie" for 1 krone ved samtidig et års abonnement av canal +, samtidig som de reklamerer for hvor bra det er med digitalmottak.
Det er det jo forsåvidt men de burde etter min mening gi klarere uttrykk for at denne ikke vil være kompatibel med fremtidens HDTVsendinger.
Akkurat dette er det nok veldig mange som vil tro, jeg gjorde jo det da jeg i november kjøpte meg en Nuforce digitaldecoder.
Det er mye forvirring rundt dette blant folk flest og forhandlerne og Canal digital (?) er ikke akkurat med på en god folkeopplysning rundt dette, det er i hvert fall mitt inntrykk.

Mvh.KW
 
K

knutinh

Gjest
Folk flest forstår ikke distinksjonen "bakkenett", "kabel" og "parabol". Dermed tror de at det nye digitale bakkenettet vil føre til endring i kabel-tv-signaler eller sat slik at man må kjøpe ny tuner.

-k
 
Topp Bunn