Digitalkabler

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Hei. Fundere litt rundt digitalkabler og det jeg lurer på er; hører dere forskjell på digitalkablene? Om jeg f.eks bruker en Tara Labs digital coax til 250kr eller en AIR til 4500 mellom EMC-1 og Lyngdorf, vil jeg kunne høre forskjell?

Alle erfaringer og tips blir tatt godt i mot

Ha en fin dag.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Verdt ett forsøk, forskjell er det ihvertfall. Bruker Supra Trico nå, fyldig og fin uten og stikke seg ut og billig også. Har lyst og prøve Celius sølvkabel, den virker til og være spennende

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Ok. Ja jeg kunne tenkt å prøve celius sin også. Snakka med arild på Hifi Guiden i går, den kommer på 3-4k for en meter.. det er mye penger for en digitalkabel.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Sistnevnte er på vei hit snart. Vil bli målt mot Synergistic Research Digital Corridor Reference. Rapport kommer.....

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Såpass ja, jeg fikk bra resultat med DP's sorte også, den kan jo skaffes rimelig billig på brukten. Eller så selges jo SILK i løpemeter for 300kr/m. Eller så kan du prøve deg frem med en vanlig signalkabel. De kan låte veldig bra de også

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
impulse skrev:
Sistnevnte er på vei hit snart. Vil bli målt mot Synergistic Research Digital Corridor Reference. Rapport kommer.....
Ser jeg frem til

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Ja dere må komme med rapport på celius sine kabler. Har fått tilbus på en Tara Labs digital Reference, til rundt 1500. Dette er en litt ukjent kabel, men skal vist være dyrer å bedre enn Tara Labs Air sin til 4500.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I prinsippet kan det være mulig å høre forskjell på digitalkabler. Det har noe med båndbreddebegrensninger og jitter å gjøre. Hvilke hørbare effekter dette eventuelt får, avhenger helt av detaljene i DAC'en som mottar digitalsignalet.

Jeg har prøvd meg litt frem med noen hjemmelagde digitalkabler og Black Magic Revelation (PM Audio), men må innrømme at jeg ikke hørte et dugg forskjell mellom disse i mitt oppsett. Da brukte jeg Neutrik XLR-plugger og 110 ohms kabel fra Elfa til 33 kr pr meter.

På en vanlig S/PDIF coax vil sannsynligvis RCA-pluggene være det svake punktet uansett, siden disse ikke har noen klart definert impedans (i motsetning til selve kabelen). I praksis er det disse pluggene som begrenser båndbredden og skaper refleksjoner i kabelen, noe som også betyr at den eksakte impedansen i kabelen ikke er så viktig så lenge den likevel er terminert med RCA-plugger.

Det ville vært interessant å prøve med 75-ohms BNC-plugger i stedet for RCA-plugger, sammen med 75-ohms coax. Da ville senderboksen se en "uendelig lang kabel", hvor det ikke kommer noen refleksjoner tilbake fra mottagerenden (forutsatt at apparatene er riktig konstruert). Det burde bli bedre resultat enn hvilken som helst S/PDIF med RCA-plugger. Så langt har jeg ikke prioritert det forsøket, siden det krever en del kirurgi i apparatene på begge ender av kabelen.

Så, min foreløpige oppfatning er at digitalkabel skal være "god nok", og over det punktet er det lite eller ingen hørbar forskjell. Prisen trenger ikke å ha noe særlig betydning for resultatet, siden dette egentlig er ganske enkle greier sammenlignet med andre RF-overføringer. Min erfaring er at "godt nok"-punktet ligger ved noen få tikroninger pr meter.

Enkleste måte å finne ut om de to kablene du spør om er "gode nok" er å prøve i eget oppsett, siden dette avhenger av detaljene i sender, mottager og DAC. Jeg tipper at det ikke gjør noen som helst forskjell hos deg, siden EMC-1 har en veldig enkel digital utgang (rett ut fra Philips-drevet uten noen som helst signalbehandling) og Lyngdorf'en sannsynligvis reklokker digitalsignalet uansett før den bruker det til noe. Hadde du brukt en super-transport med ultralavt jitter og en minimalistisk DAC (f eks Audio Note), kunne dette hatt større betydning.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har tre digitalkabler, og hører forskjell på samtlige. Det er DP Blå, en Supra og en Monster Silver (et eller annet...) Jeg vil ikke kvitte meg med noen av disse, da de alle har sine særegenheter, og ettersom jeg rett som det er har utstyr fra andre på besøk, er det greit å kunne ha litt å skalte og valte med, for å lokke frem best mulig lyd av utstyret. ;)

Teorien omkring RCA/BNC er noe jeg aldri har fått testet ut, i mangel på drivverk med begge typer utgang, men jeg har kikket inni mange "bokser", og lurer derfor på en ting: I de fleste boksene løper signalet relativt langt før det støter på en dippedutt som behandler det på et eller annet vis. Hvordan går det med de ideelle 75 ohmene her? Eksempelvis i min egen DAC, hvor det ser ut til at signalet "fanges" opp av en uisolert sølvtråd som er ca 3cm lang, før det løper videre i printets bane. Det ser identisk ut bak BNC og RCA inngangen. Derfor lurer jeg på dette med RCA- kontra BNC-plugg. Hvor kritisk kan det egentlig være, så lenge det er "fri flyt" på innsiden..? ???

PS: Den ene kabelen min har RCA i senderenden og BNC i mottaker. Jeg har testet identisk kabel med RCA-RCA, men hørte ingen forskjell.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
havar skrev:
Jeg har tre digitalkabler, og hører forskjell på samtlige. Det er DP Blå, en Supra og en Monster Silver (et eller annet...) Jeg vil ikke kvitte meg med noen av disse, da de alle har sine særegenheter, og ettersom jeg rett som det er har utstyr fra andre på besøk, er det greit å kunne ha litt å skalte og valte med, for å lokke frem best mulig lyd av utstyret. ;)

Teorien omkring RCA/BNC er noe jeg aldri har fått testet ut, i mangel på drivverk med begge typer utgang, men jeg har kikket inni mange "bokser", og lurer derfor på en ting: I de fleste boksene løper signalet relativt langt før det støter på en dippedutt som behandler det på et eller annet vis. Hvordan går det med de ideelle 75 ohmene her? Eksempelvis i min egen DAC, hvor det ser ut til at signalet "fanges" opp av en uisolert sølvtråd som er ca 3cm lang, før det løper videre i printets bane. Det ser identisk ut bak BNC og RCA inngangen. Derfor lurer jeg på dette med RCA- kontra BNC-plugg. Hvor kritisk kan det egentlig være, så lenge det er "fri flyt" på innsiden..? ???
Nei, si det. Sannsynligvis ikke veldig kritisk, men det kan tenkes å bidra på en eller annen måte til lydsignaturen av utstyret på samme måte som du har observert med de ulike digitalkablene. Den hørbare signaturen vil være små ulikheter i det analoge forvrengningsspektret fra DAC'en, som igjen påvirker opplevd lydsignatur på en eller annen komplisert måte.

Ideelt sett burde et S/PDIF-signal behandles som andre radiofrekvente signaler (det er jo 44.1 kHz). I det fagfeltet er overgangen fra et kretskort til en coax med kontrollert impedans ansett som et "ikke-trivielt designproblem" hvor detaljene i utformingen kan ha stor betydning, skin-effekten er høyst reell, og selv rester av flussmiddel fra loddingen kan påvirke resultatet. Sammenlignet med mil-spec-konstruksjoner oppe i gigahertz-området er vår applikasjon såre enkel og lite følsom for hvordan signaloverføringen er utformet både inni boksen og mellom boksene. Jeg ville ikke brukt mer penger på digitalkabelen enn på selve CD-spilleren, for å si det slik.

To linker:
http://www.numatechnologies.com/pdf/rfpcb.pdf
http://www.springerlink.com/content/y360257l0333011t/

Topp Bunn