Digitalisering av analogt signal

E

espenj2005

Gjest
Hei!
Er det noen som har erfaring med A/D konvetering av analogt platespillersignal?
Vil signalet miste sin "analoge" sjarm og lyde som cd avspilling?
Eksperimenterer med en digital eq(Beh.....) og lurer på om jeg skal ta den helt ut.... Må i så fall senke signalet siden dette blir for høyt for eq´s inngang og håper på noen erfaringer før jeg evt bestemmer meg og satser videre.
Takker for svar.
Mvh Espen

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.842
Et par ekstra konverteringer er i prinsippet ikke av det gode. ADC + DAC skal være av høy kvalitet før det ikke forsvinner noe dynamikk. Hos meg gir romkorreksjon pluss en ekstra ADC/DAC vesentlig bedre lyd enn snarveien.

Hvis du hadde kjørt skikkelig romkorreksjon og ikke en Behringer EQ så ville jeg sagt at fordelene sannsynligvis ville overgå ulempene. Men jeg er redd du vil oppleve dårligere transparens med det oppsettet der.

Edit: Det jeg skrev gjelder ikke platespilling spesielt, men effekten av ekstra DA + AD generelt. Regner med at den gamle LP-en har god nok kvalitet til at samme effekt også gjør seg gjeldende der.

N

nb

Gjest
theStig gjør dette, søk litt på innlegg av ham, mener han har skrevet noe om det ett eller annet sted.

Personlig vil jeg tippe at ingen hadde merket om du hadde gjort en AD/DA - konvertering i en signalkjede med mindre de faktisk visste at du gjorde det.

T

theStig

Gjest
Som nevnt, jeg gjør dette. Kjører platespilleren rett i en analog inngang (mic-inngang) på min AD/DA, og tar all RIAA digitalt. Utfordringen er at man må ha nok gain (forsterkning) på analog inn på AD/DA'en for å få til dette.

Min løsning låter definitivt mye mye bedre enn den separate RIAA'en jeg hadde før, og det låter også svært som vinyl fortsatt.

<--- sjekk avataren min ;)

K

knutinh

Gjest
Personlig vil jeg tippe at ingen hadde merket om du hadde gjort en AD/DA - konvertering i en signalkjede med mindre de faktisk visste at du gjorde det.
Hvorfor tippe når man kan finne mer håndfast kunnskap?

http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm

"From the BAS Speaker Aug.-Sept. 1984
The Digital Challenge: A Report
by Stanley P. Lipshitz

Some readers may be unaware of the background to the "digital test" in which Ivor Tiefenbrun participated on February 23, 1984 [1-4]. To summarize briefly: Tiefenbrun has been quite outspoken about the inadequacies of digital audio recordings and the systems on which they are made, and his organization, Linn Products Ltd., was instrumental in publishing an analysis of the Sony consumer PCM-F1 digital audio adapter [5] outlining their objections. I, on the other hand, have been using this very system for a number of years now and have made close to one hundred recordings with it with superb results and not the "execrable results" reported by Tiefenbrun. I and my colleague John Vanderkooy have moreover conducted blind listening comparisons between the PCM-F1's input and its reconstructed output signals, and had yet to find anyone who can reliably distinguish between them on musical program material.

I therefore challenged the "anti-digital" community in general, and Tiefenbrun in particular, to participate in a blind listening test of the PCM-F1 to give them the opportunity to substantiate their claims of poor sound. The challenge details were spelled out in [2]. When I learned in February 1984 of Tiefenbrun's impending visit to Toronto, I reissued this challenge and was pleased to have him accept.

The test took place in the home of the local Linn distributor, Mr. Michael Remington, using his all-Linn/Naim system (Linn LP-12 turntable, arm and cartridge, Naim NAC 32 pre- and NAP 250 power amplifiers and Linn Isobarik loudspeakers) and his choice of program material (all LP records). Vanderkooy and Alan Lofft, editor of Sound Canada magazine, were also present. The atmosphere throughout was cordial and more relaxed than I expected.
...

...
After an acclimatization period, a set of 10 trials was conducted in an unhurried fashion before breaking for lunch, after which a further set of 10 trials was conducted. Tiefenbrun's score for the series was 11 correct decisions out of 20, a result which shows no statistically significant ability to discriminate between "A" and "B" any more accurately than would be expected on the basis of random guessing"

Kort fortalt så er Lipshitz og Vanderkooy personer som figurerer i utallige journal-paper de siste 30 åra. De gjennomførte en blindtest med grunnleggeren (?) av Linn, en mr Tiefenbrun. Samme Tiefenbrun hadde kritisert en tidlig Sony-opptaker, PCM-F1 for å ha dårlig konstruksjon, og var villig til å møte opp i en blindtest. Presumptivt ønsket han ikke å dumme seg ut, så han mente at det var en hørbar forskjell. Blindtesten greide dog ikke å bekrefte en slik forskjell.

Denne opptakeren brukte samme D/A-teknologi som den aller første CD-spilleren fra Sony.

Det bør nevnes at det har kommet påstander (bl.a. på dette forum) om at "proffe studio-folk" har gjennomført blindtester med DSD, DxD og PCM utstyr på tilsvarende måte og funnet store forskjeller. Så lenge disse ikke har ønsket å beskrive forsøket er det imidlertid umulig for oss å si hva de egentlig har testet, og om resultatet skyldes feil i metodikk eller virkelige uoppdagede effekter. Så lenge hifi som fenomen er omgitt av en ikke ubetydelig mengde påstander uten substans så velger jeg å forholde meg avventende til slike påstander og heller støtte meg til forsøk som faktisk er detaljert beskrevet og troverdig i mine øyne.

-k

K

kbwh

Gjest
Dette er ikke et teknisk innlegg.
Jeg har hørt min musikk på theStigs grammofon med digital RIAA. Fantastisk.

Ivor Tiefenbrun er Linns grunnlegger. Han har lært endel om digitalteknologi på de over 20 årene som har gått siden den blindtesten tror jeg. Jeg tar gjerne en Linn Majik CD hvis noen har en til overs.

T

theStig

Gjest
Apropos PCM-F1... jeg har flere (klassiske) plater som er gjort med denne fra 80-tallet, og jeg må si de låter glimrende.

K

knutinh

Gjest
Ivor Tiefenbrun er Linns grunnlegger. Han har lært endel om digitalteknologi på de over 20 årene som har gått siden den blindtesten tror jeg. Jeg tar gjerne en Linn Majik CD hvis noen har en til overs.
Poenget var ikke å rakke ned på Ivor eller Linn. Poenget var at man kan være så skråsikker som bare det på at det eksisterer forskjeller.

Men her fikk man altså høre "steinalder" digital-teknologi, og tilsynelatende var den helt transparent. Når man ser på hvilke tekniske framskritt som er gjort siden da så er man fristet til å trekke konklusjonen at hørbare fenomener i stor grad skyldes psyken eller andre komponenter (som høyttalere og rom).

Det finnes utmerkede innspillinger fra 50, 60, 70, 80 og 90-tallet gjort på utstyr av veldig varierende type og kvalitet.

Ellers så er det jo slik at studio benytter hele skuffen av hjelpemidler for å skape den tall-rekken (CD) som de mener låter best. Noen er flinke og noen er det ikke.

Nå argumenterer ikke jeg for at alle AD og DA-konvertere låter likt eller at det er trivielt å lage en slik en. Men jeg tror at noe av mystikken som omgir disse (som alt annet innen hifi) er basert på at man må se på boksen mens man lytter.

-k

K

kbwh

Gjest
At du viser et eksempel fra mekanikkingeniør Ivors lærekurve som hifiprodusent er bare fint, knutinh. Linn er forøvrig en aldeles glimrende industribedrift. De har vært i forkant produksjonsteknisk hele tiden, og en kikk oppi dagens produkter gir meg sånn "lyst på"-rykk.

Vi skal ikke glemme att Linn ikke hadde særlig digitalteknisk kompetanse på den tiden, og hadde en utmerket platespiller å selge.

Nuvel. Jeg har endel tidlige digitalopptak av klassisk musikk selv. Den Sonyen står ikke i veien for det musikalske utbyttet nei.

T

theStig

Gjest
Mener det var Jan Erik Kongshaug som uttalte at den komponenten som påvirket godlyden fra Rainbow Studio mest var dagsformen til flygelet...

Jeg synes vi audiofile er noen nerder som vikler oss inn i debatter som DXD kontra DSD kontra PCM kontra hva-som-helst. Glimrende musikk og lyd har vært skapt på alt fra 14-bits digital, voksruller, kasettbånd til DXD og 2" analogbånd. Vi bør heller forsøke å få det meste ut av den musikken vi har, og nyte den som den er.

Jeg har i hvertfall ingen trang til medier med høyere oppløsning enn CD (og av til LP), da jeg synes det gir meg en fullt ut tilfredsstillende musikknytelse.

E

espenj2005

Gjest
Hei,
nå vet jeg ikke hva du mener med skikkelig romkorreksjon men det jeg har konsentrert meg om er frekvensene under 400hz hvor mitt problem er. Hva som forårsaker dette er jeg ikke helt sikker på men tipper rommet har mye å si. Etter å ha tilkoblet cd-spilleren(før pre og digitalt) til Behringeren og foretatt de nødvendige innstillingene så har jeg aldri hatt bedre lyd hjemme i stua. Det som gledet meg mest var nettop hvor transparent lydbildet ble men med en "high end" eq vil vel det bli enda bedre...
Takker for svar
Mvh Espen
Et par ekstra konverteringer er i prinsippet ikke av det gode. ADC + DAC skal være av høy kvalitet før det ikke forsvinner noe dynamikk. Hos meg gir romkorreksjon pluss en ekstra ADC/DAC vesentlig bedre lyd enn snarveien.

Hvis du hadde kjørt skikkelig romkorreksjon og ikke en Behringer EQ så ville jeg sagt at fordelene sannsynligvis ville overgå ulempene. Men jeg er redd du vil oppleve dårligere transparens med det oppsettet der.

Edit: Det jeg skrev gjelder ikke platespilling spesielt, men effekten av ekstra DA + AD generelt. Regner med at den gamle LP-en har god nok kvalitet til at samme effekt også gjør seg gjeldende der.

E

espenj2005

Gjest
Takker så mye for svarene så langt!
Det er mye å sette seg inn i.
Jeg har brukt så mye energi, tid og penger på vinyl og er derfor usikker på om jeg mister lydbildet jeg liker så godt ved a/d konvetering av signalet for bearbeid(eq). Hvis Stig mener det fortsatt høres ut som vinyl så er det godt nok for meg til å komme igang(forutsatt at det ikke er sarkasme:)
Mvh

T

theStig

Gjest
Hvis Stig mener det fortsatt høres ut som vinyl så er det godt nok for meg til å komme igang(forutsatt at det ikke er sarkasme:)
Mvh
Ikke sarkasme! Jeg ble en gjenfødt vinyl-entusiast etter at jeg begynte med hel-digital vinyl her hos meg. Jeg blir stadig overrasket over hvor bra vinyl på sitt beste kan låte. :)

B

BjornE

Gjest
Vinyl er bra, men platene er mye mer ujevne i opptak og pressingskvalitet en CD verdenen. Har stadig en samling på 5-600 vinylplater som får gjennomgå med jevne mellomrom og er alltid like skuffet/imponert over lyden.

Med hensyn på bruk av eq har jeg nettopp kjøpt en Behringer Ultra Curve Pro og duverden for en lydforbedring. AD/DA gir tydeligvis et vesentlig mindre bidrag til ulyd enn bruk av passive komponenter i en analog eq eller RIIA. Rent vitenskapelig finner jeg det ganske naturlig - dersom man har en høykvalitets bitstrøm som representerer innsignalet er det svært enkelt å lage eksepsjonelt gode digitale filtre. På analogsiden skrues filtre sammen på samme måte som for 20 år siden - ingen teknologiske kvantesprang, ingen vesentlig nye produkter etc.

Med andre ord er min konklusjon AD/DA kan nå gjøres så bra at de ikke bidrar til ulyd og filteralgoritmene er betydelig bedre enn analogekvivalenten. Når vi i tillegg vet prisene på digitalutstyr er det helt klart at en High End eq bør koste 1500 - 2000 kr. Jeg kan heller ikke se ting i en eq som skiller en god eq fra en High End eq, til det er det altfor kommersiell teknologi og alt for mange felles komponenter.

Men jeg skal også si at jeg digger musikk, teknologi har jeg nok av på jobben. Hører heller ikke forskjell på den nettkabelen som følger med apparatet og den til 12.000. Men hører forskjell på signal/ht kabel til 30 kr og 300 kr.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Stig,
Hvordan foregår denne digitale RIAA converteringen?

Har både RIAA, cd opptager, og CoolEdit pro på PC,men har til gode å finne ut hvordan man ufører digital RIAA i praksis.
Tips mottas gjerne
mvh
Sleiven ;D :)

T

theStig

Gjest
Jeg bruker et audio (og midi) rutings-program som heter Console som basis. Her tar jeg en analog inn (rett fra platespilleren), kjører det gjennom en EQ-plugin (bruker Waves Q10) som gir meg RIAA kurve, og så sender jeg lyden ut igjen på en analog ut.

Du kan få til digital RIAA i CoolEdit, men ikke realtime. Du må spille inn lyd først, og så kjøre den gjennom en EQ plugin som simulerer RIAA kurven når du spiller av igjen lyden.

Min digitale RIAA er den del av et mer komplekst system, som gjør aktiv deling, høyttaler-EQ og romkorreksjon i PC'en. Jeg har en liten (?) artikkel om dette her:
http://member.newsguy.com/~stigerik/html/digital_revolution.html

K

knutinh

Gjest
Vil det ikke da være bedre å ta opp dette digitaliserte vinyl-signalet til f.eks FLAC og la vinylen stå trygt i hylla uten videre slitasje?

-k

eosten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2003
Antall liker
60
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Sv: Digitalisering av analogt signal

Jeg bruker en Lyngdorf TDA2200 med AD modul (24bit 96khz ad konvertering). Avspilling av vinyl høres definitivt analogt ut.

Bare prøv sier jeg. Du kommer sikkert ikke til å angre ;)

Topp Bunn