Digitalisere 78-plater.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Skal gjøre en jobb for et museum. Disse platene har forskjellig korreksjonskurve og hastighet. Jegbruker en Lenco med trinnløs hastighetsinnstilling,men hva gjør jeg med innspillingskurvene - uten å betale en liten formue?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Tøft! Takk for tipset! Er det før eller etter riaa?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Må kjøre mm-pu inn på en lineær inngang, og så korrigere. Kanskje inn på mic for å få følsomhet? Har en liten mikser.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.123
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde brukt en micinngang før korreksjon. Linje blir minst 40 dB lavere enn det det bør være.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
465
Sted
Bergen
Tøft! Takk for tipset! Er det før eller etter riaa?
RIAA skal ikke involveres.
Har en iFI retro 50 og den har noen kurver der en kunne bruke tonekontrolleren til å tilpasse pre-RIAA kurver for de forskjellige plateselskap. Men dette var tror jeg LP før standarden var satt og ikke 78 plater. 78 plater har skulle jeg tro høyere utgangssignal i utgangspunktet enn 33 1/3.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Regner med du har egen PU for 78-platene med stor nok stift, men just in case.. Bruker du en vanlig PU vil du få veldig mye støy, i tillegg til at det sliter en del på den.

Disse er MM, og du kan enten bruke en vanlig RIAA og etterkompensere med hardware/software, eller bruke egen platespillerforsterker med tilhørende kurver. Finnes litt av hvert.

Hvis du vil ha det billigst mulig holder det med en 78-pickup (både Ortofon og Rega har hver sin til ca 1100 sist jeg sjekket), koble til RIAA og etterjustere i Audacity eller lignende.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.123
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Audio-Technica AT-VM95SP (under tusenlappen ordinært) er en god pickup-kandidat siden den ikke er monokoplet. Da er det mulig å ta opp i stereo og det gir større spillerom for etterprosessering.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Har 78-stift på en Shure M75. Kjører den inn på mic på en liten mikser og signalet gå til datamaskin med audacity og blir korrigert der.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Det bør egentlig være peanuts. Sålenge man har pickup for steinkaker, korrekt kurve for angjeldende plate, passende spiller- som en Rega Planar 78- og et bra program for overførselen. En slik korreksjon kan gjøres i enkelte phonoforsterkere - Graham Slee har-, men ellers funker det akkurat som digitalisering av standard LP med RIAA-kurve. Så, sett opp et standard digitaliseringopplegg, tilpass kurven, spilleren og pickupen. Ekstern multikurve RIAA, spiller med USB og steinkake hastighetsvalg, ditto steinkake pickup..

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.592
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En Puffin fra Parks Audio må jo være tingen…

Johan-Kr

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Noen av platene har annen hastighet enn standard 78 rpm. De må justeres på gehør sammen med en musiker. Lenco er mest fleksibel på hastighet. Dessuten går de stabilt.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.123
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg kar lurt på hvor langt opp i hastighet man kan skru en Lenco L75/L78. Spindelen har ganske mye diameter å øke på fra der mellomhjulet treffer og innover. Jeg vet ikke om denne er standard, men den går i 90:

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Hastighetskorreksjoner må vel være enklest å gjøre digitalt. Er man usikker, spill inn på litt for lav hastighet og øk avspillingshastigheten i redigeringsprogrammet. Bruk gjerne 24/96-kvalitet. Jeg har digitalisert endel 78-plater på 45 RPM gjennom et vanlig RIAA-trinn og fått gode resultater med hastighetsøkning og bruk av equalizer i programvare i etterkant. Det har ikke vært nødvendig med store EQ-justeringer for å oppnå det jeg føler er riktig frekvensgang. Stort sett har slitasje, hakk, riper og bakgrunnsstøy langt på vei vært det største problemet lydmessig.

Signalkjeden er: Sony PS-4300 med Audio Technica AT-VM95 pickup med 78-stift -> Cambridge Audio RIAA-trinn -> Presonus Studiolive 16R digitalmikser -> Steinberg UR22 lydkort -> PC med Wavelab 9.0

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Finnes det noe enklere enn hastighetsreguleringen på en Lenco L75.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.123
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Genialt konsept, den lange koniske motorakslingen som aktuerer mellomhjulet og de fire individuelt flyttbare sporene på hastighetsvelgeren.
Men det som virkelig får meg til å smile er den helmekaniske autostopp + tonearmsløft. Klank!
Veldig kule spillere, L75 og L78.

Topp Bunn