Digitale avspillere Digital volumregulering

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Hei folkens. Jeg har kvittet meg med forforsterkeren og kjører nå DAC rett inn i effekttrinnene. DACen, en WLM Gamma Reference med asynkron firewire fra Weiss har ikke volumkontroll, så jeg regulerer altså volumet i itunes, før konvertering. Gir dette et tap, sammenliknet med om DACen hadde hatt en volumkontroll, som jeg antar regulerer volumet etter at signalet er konvertert?

En ulempe med denne måten er også at PCen (iMac) sender ut et par DC-impulser når den slås på, som finner veien til Høyttalerne. Derfor må jeg slå av monoblokkene før jeg skrur på PCen. Tips?

Mvh Thomas
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke kompetanse til å svare på det første du spør om, men når det gjelder det siste, er det vel generelt en god regel at sluttrinnene er det siste du slår på, og det første du slår av.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ja - med en gang du begynner å tukle med signalet i det digitale domenet, forblir ikke signalet lenger bit-perfect. En moderat volumregulering i det digitale domenet - slik som du gjør i iTunes - pleier å gå bra, men spiller du veldig lavt, mister du en hel del dynamikk og sting. Nå er heller ikke en analog volumregulering problemfri - signal-støy-forholdet forverres etter hvert som man reduserer volumet.

En del DACer gjør volumreguleringen i det digitale domenet. Med en slik DAC vil du i ditt tilfelle bare flytte utfordringen med å få til en bra volumregulering fra ett sted i signalkjeden til et annet sted. Andre DACer gjør en ren analog volumregulering - f.eks. Benchmark DAC-1 Pre. Benchmark DAC-2 HGC - som jeg kjenner, siden jeg nettopp har kjøpt en slik - kombinerer analog og digital volumregulering. I tillegg har jeg inntrykk av at det er litt forskjell på hvordan de forskjellige DACene løser dette med digital volumregulering. Noen skal etter sigende gjøre det på en slik måte at du ikke vil merke noe før du kommer ekstremt langt ned på volumskalaen.

Det er altså ikke uten videre gitt at oppsettet ditt vil skape noen problemer. Sånn sett heller ikke uten videre gitt at en annen måte å gjøre det på vil gi deg bedre lyd.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Hvis du setter opp itunes med 24 bit så burde dette være en volumkontroll av meget høy kvalitet.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg trodde 64-bit volumkontroller var standard på det meste av seriøs avspillerprogramvare i dag?
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Tusen takk. Hvordan setter jeg opp itunes med 24 eller 64-bit. Jeg spiller stort sett apple lossless-filer, eller flac som er konvertert gjennom et program som heter fluke (som itunes tar). Jeg mistenker at oppsett av itunes ikke har noe med dette å gjøre?
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
JRiver spiller dessuten flac så der får du en mer fleksibel spiller. En ting jeg har mye glede av, er at den har en Wikipedialink som slår direkte opp på den artisten du spiller. Velger du å kjøpe etter gratisperioden, mener jeg den koster $ 40, så det er jo til å leve med.

Når det gjelder digital volumkontroll, så sier dCS at deres skal funke bra, men de advarer mot det hvis du ofte spiller med nivå under -20 dB. Da anbefaler de en tilpasning av utgangsnivået (kan velges på deres dac'er). Dette stemmer bra med det Ulf-B sier lenger nede.

Mvh Ola
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Tusen takk. Hvordan setter jeg opp itunes med 24 eller 64-bit. Jeg spiller stort sett apple lossless-filer, eller flac som er konvertert gjennom et program som heter fluke (som itunes tar). Jeg mistenker at oppsett av itunes ikke har noe med dette å gjøre?
Du gjør det i "preferences" i itunes. Tror det er preferences. Det er i alle fall det eneste stedet der man kan velge noe teknisk.

----------

64bit volumkontroll høres fint ut, men er ikke så relevant ettersom de fleste dac-er tar 24 bit int.
 
Topp Bunn