totte skrev:
Takk for svar. Jeg hektet dette spørsmålet på noen andre om systemkrav for Audiolense-PC i Audiolense-tråden rett før du svarte, og Bx svarte ca samtidig og nesten nøyaktig det samme. Utmerket.
Vincent-spilleren jeg bruker nå har 24 bits, og utgangen er den samme uansett hvor høyt jeg stiller volumkontrollen, men det er ikke tvil ( :-\)om at max på CD-spilleren og lavt nivå på pre'en gir bedre lyd enn det motsatte. Hm.
Jeg har også en Vincent CD spiller, CD-S3 (24 bit/96 KHz, HDCD) som jeg er tvungen til å bruke den digitale volumkontrollen på. Det pga. at forforsterkeren min (Vincent SA-91) har to volumkontroller (en for hver kanal) og det er da meget tungvint å få stilt disse likt hver gang man justerer volumet på forforsterkeren.
Jeg har justert volumet på forforsterker slik at jeg på CD spilleren da spiller på ca. volum 15 (den går fra 0 til 26) på CDer med normalt innspilt volum. Jeg har også prøvd å justere slik at jeg kan spille på full guffe (volum 26) men kan ikke si at lydkvaliteten er merkbart bedre/annerledes. Det er alltid vanskelig å bedømme dette da det er vanskelig å få til å spille på samme volum ut på høyttalerne ved å gjøre denne justeringen på CD og forforsterker.
Men jeg ser at HDCD lampen på CD spilleren bare lyser når den står på volum 26 så det er nok noe som skjer når den digital volumkontrollen skrues ned/dempes på CD spillern.
Hadde alle CDer hatt samme innspilt volum så hadde jeg gått for volum 26 men det er for stor forskjell på CDne til at det går an, noen er innspilt for høyt og noen for lavt.