digital volumkontroll

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
Digital volumkontroll i de fleste CD-spillere skal visstnok være en dårlig løsning, angivelig fordi dette går ut på å fjerne bits, hvilket slik jeg forstår det i prinsippet vil føre til en slags komprimering. Wadias volumkontroll skal fungere mye bedre siden man justerer maksnivået på analogsiden og dermed alltid kun reduserer bitstrømmen i ubetydelig grad (fritt etter Fidelity). Så langt alt vel.
Men: Enkelte rene, digitale volumkontroller får også en del skryt, f.eks de som sitter i Lynx-kort som jeg tenker på å kjøpe. Hvordan kan det ha seg?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
Ingen som kan si noe om hvorvidt og hvordan en digital volumkontroll kan gjøre lite ugang?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.278
Torget vurderinger
1
De første digitale volumkontrollene som du fant i integrerte CD-spillere jobbet muligens med mindre bit oppløsning. Kanskje 18 eller 20bit?

I Audiolense er den effektive oppløsningen cirka 24 bit, som gjør at du kan dempe MER før du begynner å "spise" av signalets 16 bit.
Hver bit utgjør cirka 6dB så vidt jeg husker.

I Audiolense, eller annen software som lydbehandler signalet med 24bits oppløsning, så får man altså et arbeidsområde stort nok til at volumkontrollen blir tapsfri. Muligens med untak for bakgrunnsnivå-lydstyrke. Da er det jo heller ikke så nøye.

Når det er sagt, så er utgangstrinnet av stor betydning. I praksis må det være et linjetrinn på utgangen av lydkortet for eksempel, dersom effekttrinnene skal drives direkte. Svært ofte (nesten alltid?) vil man oppleve at kvaliteten her ikke matcher linjetrinnet på en topp klasse preamp som feks min Dynamic Precision C1b. Så dette er nok litt mer nyansert. Jeg vet at Lynx (som du snuser på) har veldig høy kvalitet på sine lydkort, med gode analogkretser og lokale spenningsregulatorer. Det kan lønne seg med et eksternt kvalitetspowersupply til din lyd PC. PC'ens power blir jo lydkortets power, så styr unna disse kjipe standard greiene. Jeg bruker påkostet "HFX" eksternt power, samme som Bx bruker.

Jeg regner med at Bx napper på denne tråden. Han har programmert hele Audiolense og kan sikkert gi en dypere forklaring.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
Takk for svar. Jeg hektet dette spørsmålet på noen andre om systemkrav for Audiolense-PC i Audiolense-tråden rett før du svarte, og Bx svarte ca samtidig og nesten nøyaktig det samme. Utmerket.
Vincent-spilleren jeg bruker nå har 24 bits, og utgangen er den samme uansett hvor høyt jeg stiller volumkontrollen, men det er ikke tvil ( :-\)om at max på CD-spilleren og lavt nivå på pre'en gir bedre lyd enn det motsatte. Hm.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.353
Torget vurderinger
10
Testet den digitale volumkontrollen i SONOS rett i EC AW 120

Deretter på fixed (låst på max) med EC 4.7 preamp og jeg minnes at det ble litt mere "trøkk" i lydbildet

M

Medlem 1792

Gjest
totte skrev:
Takk for svar. Jeg hektet dette spørsmålet på noen andre om systemkrav for Audiolense-PC i Audiolense-tråden rett før du svarte, og Bx svarte ca samtidig og nesten nøyaktig det samme. Utmerket.
Vincent-spilleren jeg bruker nå har 24 bits, og utgangen er den samme uansett hvor høyt jeg stiller volumkontrollen, men det er ikke tvil ( :-\)om at max på CD-spilleren og lavt nivå på pre'en gir bedre lyd enn det motsatte. Hm.
Jeg har også en Vincent CD spiller, CD-S3 (24 bit/96 KHz, HDCD) som jeg er ”tvungen” til å bruke den digitale volumkontrollen på. Det pga. at forforsterkeren min (Vincent SA-91) har to volumkontroller (en for hver kanal) og det er da meget tungvint å få stilt disse likt hver gang man justerer volumet på forforsterkeren.
Jeg har justert volumet på forforsterker slik at jeg på CD spilleren da spiller på ca. volum 15 (den går fra 0 til 26) på CD’er med ”normalt” innspilt volum. Jeg har også prøvd å justere slik at jeg kan spille på ”full guffe” (volum 26) men kan ikke si at lydkvaliteten er merkbart bedre/annerledes. Det er alltid vanskelig å bedømme dette da det er vanskelig å få til å spille på samme volum ut på høyttalerne ved å gjøre denne justeringen på CD og forforsterker.
Men jeg ser at HDCD lampen på CD spilleren bare lyser når den står på volum 26 så det er nok noe som skjer når den digital volumkontrollen skrues ned/dempes på CD spillern.
Hadde alle CD’er hatt samme innspilt volum så hadde jeg gått for volum 26 men det er for stor forskjell på CD’ne til at det går an, noen er innspilt for høyt og noen for lavt.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
P.O.M. skrev:
totte skrev:
Jeg har også en Vincent CD spiller, CD-S3 (24 bit/96 KHz, HDCD) som jeg er ”tvungen” til å bruke den digitale volumkontrollen på. Det pga. at forforsterkeren min (Vincent SA-91) har to volumkontroller (en for hver kanal) og det er da meget tungvint å få stilt disse likt hver gang man justerer volumet på forforsterkeren.
Jeg har justert volumet på forforsterker slik at jeg på CD spilleren da spiller på ca. volum 15 (den går fra 0 til 26) på CD’er med ”normalt” innspilt volum. Jeg har også prøvd å justere slik at jeg kan spille på ”full guffe” (volum 26) men kan ikke si at lydkvaliteten er merkbart bedre/annerledes. Det er alltid vanskelig å bedømme dette da det er vanskelig å få til å spille på samme volum ut på høyttalerne ved å gjøre denne justeringen på CD og forforsterker.
Men jeg ser at HDCD lampen på CD spilleren bare lyser når den står på volum 26 så det er nok noe som skjer når den digital volumkontrollen skrues ned/dempes på CD spillern.
Hadde alle CD’er hatt samme innspilt volum så hadde jeg gått for volum 26 men det er for stor forskjell på CD’ne til at det går an, noen er innspilt for høyt og noen for lavt.
Så vidt jeg vet er det akkurat samme dac i s3 og s6. Når jeg har testet ut forskjellen har jeg vært mer nådeløs enn du har vært med din "15-innstilling": Jeg har kjørt 26 på CD og lavt på rør-pre, eller 1 på CD og max på rør-pre. Med 1 på rørpre fikk jeg LITT av lyden jeg husker fra "budsjett-NAD fra 1990"; mindre oppløst og dynamisk. Forresten skjønner jeg ikke hvorfor Vincent driver med dette 2 kanals volumkontrollgreiene. Jeg har en Vincent hodetelefonforsterker på kontoret med samme plundrete løsning, men ellers fin.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
totte skrev:
Man skal ha et lite øye på gain matching når man bruker digital lydkontroll. Anlegget bør være gain matchet slik at man ligger på den rette siden av 16 bit når man spiller normalt høyt. Hvis man demper mye digitalt, og så forsterker mye analogt så kan manglende bits bli hørbare.

Det er også en annen tilleggsgevinst med digital demping som mange ikke er klar over. Mange CD-er som blir mikset i dag kan ha betydelig med overstyring mellom samplene. Det kalles for "intersample clipping". Hvis man oppsampler signalet vil man se at den analoge kurveformen man til slutt skal ende opp med stadig vekk overskrider klippgrensa på 0 dB. Når et slikt signal entrer dac'en så blir det enten oppsamplet eller oversamplet. Deretter blir det digitalt filtrert. Og det som var skjult intersample klipping blir nå eksponert og frisert "etter alle kunstens regler". Med digital volumkontroll er det bare å skru ned et par knepp så det låter rent og pent. Omtrent på samme måte som man bør gjøre når effekttrinnet begynner å slite med lydkvaliteten.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
6dB høres ut som kvadratet av 2. Har dette noen sammenheng?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
Bx skrev:
Man skal ha et lite øye på gain matching når man bruker digital lydkontroll. Anlegget bør være gain matchet slik at man ligger på den rette siden av 16 bit når man spiller normalt høyt. Hvis man demper mye digitalt, og så forsterker mye analogt så kan manglende bits bli hørbare.
Så kommer det antikvariske inngangsgainpotmeteret på McIntoshen til nytte. Utmerket.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Et annet moment som er verdt å nevne i forbindelse med digital volumkontroll er signal/støyforhold.

Når man regulerer volumet digitalt skjer dette nødvendigvis i forkant av d/a prosessen. Siden støynivået i en dac chip i praksis er konstant betyr dette at signal/støyforholdet gradvis forverres med økende demping av signalet. Ved analog demping etter dac vil derimot både støy og signal dempes likt.
Dette er en ytterligere grunn til å ha en fornuftig gain matching i systemet som Bx er inne på.

En grei måte å gjøre dette i praksis er å stille det analoge volumet lavt og det digitale volumet på max, deretter justeres analogvolumet gradvis opp til man når sitt maksimale ønskede lyttevolum. Da kan man bruke den digitale volumkontrollen til de daglige småjusteringene.

Brukt med måte er digital volumdemping helt glimrende, men man skal passe på å ikke bruke så mye at man enten mister bits eller får for lavt signal/støyforhold.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.278
Torget vurderinger
1
totte skrev:
pedal skrev:
6dB høres ut som kvadratet av 2. Har dette noen sammenheng?
Ja det er en matematisk formel. Har den skrevet opp et sted men husker ikke i farten. Svaret blir "cirka" 6dB. Du finner den sikkert på Wiki.

-Man kan jo bare spekulere i hvorfor Vincent digitalvolum ikke er helt på høyden selv om det står påtrykt 24bit på frontpanelet. Kanskje de bruker en "of the shelf" billigkrets til 50cent eller noe? Who knows... Men i Audiolense så er i hvertfall volumregulering som er implementert i software gjort "riktig". Ikke sant Bx?!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.109
Torget vurderinger
1
Veggen skrev:
...
Når man regulerer volumet digitalt skjer dette nødvendigvis i forkant av d/a prosessen. Siden støynivået i en dac chip i praksis er konstant betyr dette at signal/støyforholdet gradvis forverres med økende demping av signalet. Ved analog demping etter dac vil derimot både støy og signal dempes likt.
Dette er en ytterligere grunn til å ha en fornuftig gain matching i systemet som Bx er inne på.
...
Det samme skjer i en forforsterker, dvs volumkontroll før analoge forsterkertrinn og lavere volum gir dårligere SN for et gitt signalnivå inn på forsterkeren. Ift. en digital volumkontroll er det særlig to aspekter av SN som er relevante SN på kildematerialet (begrenset av 16 bit på CD) vs potensiell SN på DAC og analoge kretsløp (opptil omkring 19-20 bit). Med en godt implementert digital volumkontroll til gode DACer og analoge kretser kan man med andre ord dempe signalet fra CD med inntil omkring 3-4 bit (ca 20-24 dB) før SN ift. kildematerialet blir redusert. Legg så til at de færreste CD plater utnytter 16 bit oppløsningen spesielt godt (loudness war), og at enda færre av oss har hjemmlige avspillingsforhold som tillater oss å bruke et effektivt dynamikk området på særlig mer enn ca 70-80 dB (ca 11-14 bit). Summa summarum så kan en digital volumkontroll være helt OK gitt gainmatching og at tingene er gjort «riktig».

mvh
KJ

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Takk for presiseringen KJ.

Det vil vel si at volumdemping bør gjøres der hvor det gir lavest SN totalt sett.

Det er vel også god praksis å ha hoveddelen av volumkontrollen nærmest mulig effektforsterkeren.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
pedal skrev:
Men i Audiolense så er i hvertfall volumregulering som er implementert i software gjort "riktig". Ikke sant Bx?!
Når det en gang kommer, så ;)

Inntil videre så får det holde med det som Lynx Studio og andre har snekret sammen.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
På min pre amp har jeg en digitalt styret 100% analog sound-pass fjernbetjent progressiv matrix attenuator med over 1100 trin og udlæsning i dB med decimaler.

Den gør mindre skade end nogen digitale volume kontrol jeg har hørt.

Generelt er det der med at koble en CD maskine direkte til en power amp med udtag fra CD'ens preamp virkelig en dårlig løsning.

"dolph"

Topp Bunn