Digital volumkontroll?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Finnes det noen digital volumkontroll på markedet?

Skal ha digital inn, digital ut. Gjerne med display.

Og billig ;D


0101000001001011
 
K

knutinh

Gjest
Det var en vanskelig nøtt.

Du vil ha en liten digital burk med spdif i/o, LED/LCD-avlesning av demping og gjerne fjernkontroll?

Kanskje Behringer har noe, muligens equaliser/dsp-boks som passer med ditt behov?

-k
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
knutinh skrev:
Det var en vanskelig nøtt.

Du vil ha en liten digital burk med spdif i/o, LED/LCD-avlesning av demping og gjerne fjernkontroll?

Kanskje Behringer har noe, muligens equaliser/dsp-boks som passer med ditt behov?

-k
Spør du så spør je :p

DCX 2496 har det ikke, hvertfall.. Og je vil helst itte bruke analog inn på den ...

PK

PS: Display er ikke en nødvendighet.
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Graham-Patten systems har en sånn boks, men sikkert altfor dyr.

http://www.gpsys.com/products/DFADE2.htm

En billig liten PC med et kort med digital I/O og passende software burde vel kunne gjøre jobben ;) Da får du "display", mulighet for fjernkontroll og ellers alt du måtte ønske.....
 
K

knutinh

Gjest
Er det lov å spørre hva den skal brukes til og hvorfor kravene er som de er?

-k
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
knutinh skrev:
Er det lov å spørre hva den skal brukes til og hvorfor kravene er som de er?

-k
Kravene er ikke store, men volumkontroll i det digitale domenet viser seg å være værre enn je trudde.

Skal bruke den i anlegg nr 2, som preamp. Skal bruke en DCX2496, og alternativene er som følger:
- 6-kanals analog volumkontroll. (dette er vel den beste løsningen, men er vel dyrt vil jeg tro. Fjernkontroll blir heller aldri feil.)
- Bruke analog volumkotroll før DCX2496. (Har en Embla PRE one, men den ADC'n i 2496 er visst ikke verdens beste, så lyden blir vel litt mer grøt med denne løsningen)
- Bruke digital volumkontroll før inngangen. (jeg trodde det fantes noen enkle billige noen :( )
- Finne en god løsning med PC, og bruke no digitalt der. Her finnes det vel opptil flere løsninger tror jeg, men jeg liker nå en gong å spelle sølvplater.

PK
 
K

kbwh

Gjest
En dyr og deilig variant er å hotrodde DCX2496 med Seletronic-saker: Nytt klokkekort, nytt I/O-kort, og ekstern 6-kanals analog volumkontroll. The quality remains long after the price is forgotten.
 

am-ha

Medlem
Ble medlem
27.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Mitt svar på dette, nøyaktig same, problemet blei ein Meridian 518. Dette er ein gammel einhet som tidvis sirkulerer på bruktbørser. Hifi-huset i bærum har også hatt liggende nokre av desse. Den er genial for formålet og gir til og med ut det rette digitale formatet og har fleire inn/ut-ganger, og fleire greie funksjonar. Skal vel grunna konstruksjon ha ei rimeleg lang levetid, har aldri hatt problem med minn som no er ein del år. Er vel ikkje sikker på pris, vil vel variera etter kvar du finn ein og kor heldig du er, men vil nok bli nokre kroner, kanskje ikkje billigere enn moddinga av dcx'en. Men det fungerar jaffal som tusand. Dersom du googler den finn du ein del info..

Lykke til!!!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
En 6-kanals analog DIY-sak kan bygges opp med hjelp av denne fra schuro.de: 1 kontrollkretskort og 3 eller 6 PGA2310-kort til volumkontrollen (avhengig av om signalet skal brukes ubalansert eller balansert). All justering av kanalbalanse m.v. må/bør da evt. gjøres digitalt.

mvh
KJ
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Vær obs på tap av oppløsning hvis du starter på 16bit isteden for 24 bit.
Jo mer attenuering fra 0dB desto større tap.
 
Topp Bunn