Digital remastering av klassisk: Enda en versjon eller ny innsikt?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
I markedet for klassiske musikkopptak finnes det en nisje for nyutgivelser med påstått bedre lyd. Det kan for eksempel dreie seg om justering av støy og frekvensavsnitt, eller overføring til formater med større informasjonskapasitet. Salgsargumentet er at musikkelskeren, mot et tillegg i prisen, skal få høre mer av godsakene - som gjerne er eldre opptak av høy kunstnerisk verdi.

Vi kan få Klemperer, Karajan, Kleiber, Richter, Michelangeli eller Furtwängler på SACD eller Blu-ray. Her er det faktisk snakk om en klar økning i antall tilbud. Noen selskaper har spesialisert seg på bearbeidelser av selve opptakene og gir ut på vanlig CD.

Er det noe å satse på? Ja, nei eller både ja og nei? Og er det samleren, lydfreaken eller musikkelskeren i oss som eventuelt skal fores?

En trådstarter bør ikke selv svare for sterkt i noen retning hvis spørsmålet skal være åpent. I alle fall ikke innledningsvis. Min motivasjon for å starte tråden er en del innkjøp, sammenligninger og opplevelser av opptak jeg setter stor pris på. Inntrykkene spriker noe, og jeg har for lite grunnlag til å trekke bastante slutninger. Kanskje kan vi sammen bli litt klokere?

Kom med eksempler og betraktninger omkring det musikalske utbyttet. Teknikk, teknologi og teori er i seg selv mindre interessant for min del.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Generelt så oppfatter jeg at remastrede klassiske cder som bra, og til og med bedre en de originale utgivelsene. Men, for meg er det største problemet med eldre klassiske reutgivelser at menge av disse er kjørt gjennom programvare for å fjerne båndsus. Disse programmene fjerner jo båndsus effektivt, men de fjerner også endel av musikken i samme frekvensområde og resultatet blir for meg en mye tammere og kjedeligere lytteopplevelse. Eksempler på dette er flere av EMI Classics’ Great Recordings of the Century, remastret i Abbey Road studios.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeg lar meg villig lede på nye veier og åpner lommeboken alt for lett. Ser dette som en fin unnskyldning for å fortsette kjøp av stykker jeg allerede har for mange versjoner av. Man kan ha megen glede av en svak personlighet.
Unngår i det lengste rasjonelle argumentasjoner i denne sammenhengen, men vet jeg burde ta det opp med fastlegen ved neste årlige kontroll.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Ja, Simon Gibson og de to assistentene hans har fått mye pepper for å tukle med arvesølvet i Abbey Road studios. De spiller originaltapen på en Studer A80, konverterer via en Prism ADA-8 (PCM 24/96) til en SADiE Digital Audio Workstation. Nå velger de om de ønsker å fjerne støy med det mye brukte restaureringsverktøyet CEDAR, før de etterbehandler med analog equaliser. "..a few dB here and a few dB there.", som Gibson sier det. Remastering kan bare skje i PCM-format, så overføring til DSD for utgivelse i SACD-format skjer eventuelt til slutt.

Så ble det litt teknikk likevel, men det store spørmålet for den musikkinteresserte kan være om man like gjerne kjøper

som
.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Jeg har bare en av sacd utgivelsene i serien over (Debussy,Michelangeli) og mener jeg har skrevet i en annen tråd at jeg synest den var litt "friskere" i lyden sammenlignet med Great Recordings of the Century utgivelsen.

Martha Argerich – The Collection på DG: Her også fortrekker jeg de nye utgivelsene på de få jeg har sammenlignet med Originals utgivelsene. Hadde kanskje trodde de var de samme mastrene, men mener jeg hørte forskjell når jeg sammenlignet.

Her er bilde av en av boksene :

Martha Argerich – The Collection.jpg
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Den eneste måten å bli kvitt en fristelse på, er å gi etter for den. Det sa Oscar Wilde, Gunzi, og jeg er enig når det gjelder musikk og musisering som en er lidenskapelig opptatt av. For eksempel Mozart med Klemperer.

Etter noen timer med SACD-utgaven ovenfor, er jeg fremdeles i tvil. Flere detaljer i det hele tatt, mindre støy, glattere fioliner, tydeligere perspektiver og treblåsere, men også en viss slanking av øvre bassområde. Dynamikken oppleves subjektivt som omtrent den samme, bare med litt skarpere og plutseligere kanter. Mozart så det suser, men det får en strengt tatt med vanlig CD også. Vanlig CD er altså helt ok, SACD har det lille ekstra.

I tilfellet Busch-kvartetten i Beethovens opus 18, nr.1 og 135, som er opptak fra Abbey Road i november 1933, er det snakk om knallhard støyfjerning med CEDAR på selskapet Dutton. Michael Dutton blir også kritisert på enkelte fora, men her er jeg ikke i tvil: Nå kan vi få høre disse supre tolkningene i mye bedre lyd enn før. Men mirakelet skjer ikke automatisk, heller: I opus 95, innspilt året før og på samme CD, er frekvensområde, dynamikk og detaljering skrale saker. Flat og grøtete lyd i slik grad at musikken lider alvorlig under skavankene.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Kanskje noen av de mange Oppo-brukerne kunne si noe konkluderende om Blu-ray Audio i forhold til CD. Jeg vet ottone har lurt på om forbedringen er innbilt eller reell, for eksempel. Bør en ha høyoppløselig PCM-avspilling i tillegg til SACD?

Eller er bedre remastering det viktigste? Det foregår jo i en viss skala, så flere eksempler hadde vært opplysende. Takk til Minutten for fine inputs.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Har kjøpt noen rene BlueRay audio skiver for moros skyld, og har bla.a en OPPO 105 i hylla sammen med andre spillere. Er lettere sjokkert over hvor mye info det er på BD. Queen / A night at the opera - fikk helt hakaslepp. Deep Purple / Made in Japan - kirurgisk innsikt i mastertape, men egentlig usikker på om jeg vil ha det slik.
Har flere 2L innspillinger av klassisk på BD, nesten alle tror jeg. Er ikke like imponert her, jeg er kanskje den eneste jeg kjenner som syns 2L sine innspillinger gjengitt i to kanaler er litt overvurdert.
Har Mullova / Beethoven violinconsert på Decca, på både cd, sacd og BD. Her er BD et godt hestehode foran når det gjelder totalopplevelse.
Men som awe sier, mye avgjøres nok i utgangspunktet av master/remasters kvalitet, og ikke minst av signalkjeden du har hjemme. Har hørt anlegg som overhodet ikke greier å skille mellom cd/sacd selv på skiver jeg vet det er mer enn marginale forskjeller mellom formatene på.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Mange og gode eksempler, Gunzi. Takk for at du deler med deg av din brede erfaring. Vet fra andre tråder at du ikke akkurat slurver med lyden, og musikken har vi jo snakket om i årevis her på HFS. Ingen grunn til uro på den kanten, heller.

Jeg har de siste ukene vært brukbart fornøyd med Denon DCD-2010AE-spiller, men innspill fra flere hold kan tyde på at klassisk-entusiaster trenger å supplere med Oppo 105 for å ha alle muligheter åpne.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
En standard OPPO 105 er en fantastisk allsidig maskin, men jeg fikk dessverre en lengre demo av Audiocom sin modifiserte versjon. Det var en helt annen spiller som gjorde at standardmaskinen stod igjen som litt stusselig og grå. Det ante meg at jeg ikke burde benytte meg av lyttemuligheten, særlig når jeg ikke tenker å fleske ut 45.000 for enda en spiller. Nå sitter jeg her med vissheten om at det finnes enda mer å hente på alle plan, og vurderer om feriepengene kanskje allerede er plassert.
Jeg har også en ekstern dac med ESS dac'en som står i OPPO 105, og dac'en spiller klart bedre. Det at OPPO skal løse så mange komplekse oppgaver kan nok gjøre at enkelte løsninger blir vel kompromissfyllte. Dette skal ikke ta ære fra OPPO 105, den er fortsatt et fantastisk verktøy, med flotte ytelser på alle plan. Men ikke lytt på Audiocom-versjonen hvis du vil sove fredelig…. Nå ble dette med mye fokus på maskineri og mindre på innspillinger - beklager.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Det lille jeg har testet av high rez har ikke overbevist meg nok til å satse på dette enda. Har nettopp fått en streamer som kan avspille 24/192 filer, og selv om det høres bra ut så har jeg 16/44.1 filer som høres minst like bra ut. For meg så virker det som om topp 16/44.1 er godt nok, hører jo ikke bedre med årene heller da. Har kjøpt relativt mye ny vinyl de sist årene, men må vel innrømme (selv om jeg ikke liker det) at cdene ofte er bedre på nye utgivelser.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Superinteressant, Gunzi. Det er 100% relevant å ta en grundig kikk på avspillingsutstyret i forhold ulike formater og musikkopplevelser. Potensialet i multimaskiner er ganske voldsomt, og det hadde derfor vært veldig kjekt å finne et produkt en kunne slå seg til ro med. Dessuten har vi veggene fulle av ammunisjon, samt streaming- og nedlastingsmuligheter.

Nettopp det med mange komplekse oppgaver gjorde at jeg satset på en solid CD/SACD-spiller, men fleksibiliteten blir bare viktigere og viktigere dess mer jeg graver i materien. En god, ekstern DAC koster fort vekk rundt 20 000. Så du er definitivt inne på noe.

HFS er kjekk å ha.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Måtte bare teste Mullova&Beethoven, SACD mot BD, med ellers alt i kjeden uforandret. Blueray-skiva er så mye bedre oppløst, så mye mykere, men samtidig med mer opplevd dynamikk. SACD står nesten igjen som hardt, grovkornet og umusikalsk i sammenligning. Særlig i dynamiske partier famler jeg etter volumkontrollen for å dempe når SACD øker dreiemomentet.

Smertegrensen nåes tidlig. Med BD oppleves 3. satsen som uproblematisk på samme nivå. ( ja jeg sjekker med dB måling også, max utslag på 89 dB på begge versjoner i lytteposisjon) Legg merke til at jeg må ha en liten 6" skjerm med HDMI inngang for å styre menyene på OPPO 105, displayet gir ikke oversikt over valg på alle BD skivene.
Med SACD avspillt fra en tungt modda Esoteric UX-3 er igjen formatet på banen, selv med billigere kabler av rca type, mot xlr fra OPPO. Dersom utvalget av BD skiver og gode nedlastninger av nytt&gammelt materiale i 24/96 (eller bedre) fortsetter å komme, er OPPO og andre BD multispillere en fantastisk kilde til ny musikalsk innsikt og glede.


.
image.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: awe

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Hvordan opplever du cd vs sacd på Esoteric UX-3?
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Den modda Esoteric UX-3 er en veldig bra spiller som av meg og lyttegjester bedømmes til å overgå OPPO på både SACD og CD. Vanskelig å si om det samme ville vært tilfellet i original utførelse. Har hatt mange dyre SONY SACD spillere som ikke alltid har klart å skille godt mellom CD og SACD. Dette kvalitative skillet kommer meget godt frem på Esoteric, til SACD sin fordel.

For å pense inn på tråden igjen; awe, historiske utgivelser, remastret og utgitt på SACD, som f.eks noe Furtwangler jeg har, gir ihvertfall meg følelsen av at anlegget blir en tidsmaskin som bringer meg nærmere fremførelsen da den fant sted.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: awe

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Når du nevner Furtwangler så kan jeg si at jeg foretrekker Andromeda sine masteringer sammenlignet med DGG sin Original Master serie som også har gitt ut noen av de samme opptakene. ( DGG blir som EMI litt tamme når båndsus er fjernet)

furtwangler war btime.jpg

furtwangler_recordings_1942_1944_vol1.jpg
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er et potensial i SACD- og - særlig etter Gunzis siste innlegg - BD-formatet i forhold til totalopplevelse av klassisk musikk. Men det vil altså koste en del å hente ut dette potensialet. Her alternativene en standardspiller a la Oppo 105 med converter, eller en foredlet Oppo-variant a la Audiocom.

Det andre hovedalternativet er å gå for best mulig 16/44-gjengivelse, for eksempel via et godt drivverk og - la oss si - en APL-converter. Minutten peker på betydningen av remastering som vesentlig og kanskje viktigere enn bits og samplingrate. Styrken her er topp CD-lyd, svakheten er kanskje at en ikke får nyte nyere high res-opptak i full prakt.

Jeg har fortsatt med å sammenligne Klemperer/Warner/CD/2000-remaster (den vanlige, svarte boksen som selger i bøtter og spann nå) med EMI/hybrid CD/SACD/2012-remaster i Mozart K550. Samme opptak fra 1962 i tre lydtapninger, og det er ikke tvil om at SACD gir mer informasjon og øker illusjonen om tilstedeværelse.

Vi trenger flere stemmer i dette koret selv om Gunzi og Minutten er gode sangere.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Uten å ha testet OPPO så tviler jeg på du får maks ut av cdformatet med den som drivverk, div. mod av denne skifter også drivverk.
Prøver å finne en løsning på dette selv da det var nesten flaut store forskjeller på min Pioneer dvd/cd/sacd spiller og mitt Cyrus drivverk på cdlyd. Jeg har noen tusen cder og en liten brøkdel high res plater/filer så jeg vil ha best mulug lyd på 16/44.1 først så får resten komme etter hvert.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg, som hører mest på jazz og rock, og kona, som hører på opera, fant fort ut at Oppo ikke holdt mål til CD-gjengivelse. Vi kjøpte en Oppo 105D med håp om at den kunne greie jobben som eneste spiller, men vi endte opp med også å kjøpe en Ayre CX-7 eMP til CD-bruk. På meg virker det som at BD-drevet ikke egner seg til å spille av CD, det blir litt tilslørt lyd i forhold til en god CD-spiller.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
What Hi Fi plasserer kvaliteten på CD-avspilling via Oppo 105D på nivå med Marantz CD6005, en spiller til 350 pund. Det stemmer vel ganske bra med brukererfaringene i denne tråden. CD er avgjørende for de fleste, vil jeg tro.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Jeg hadde en grei multispiller for ca 12 år siden og den hadde også cd nivået til cdpillere til ca 1/3 av prisen (ala Rega), selv om den var merkbart bedre på sacd. Ser ut til at det ikke har skjedd så mye her de siste årene.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.815
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg anser DSD som en blindgate. PCM er langt mer presist, og kan også prosesseres i stereoanlegget.
Konsekvensen for min del blir da at jeg leter etter best mulig lyd fra PCM-baserte lydbærere som CD og nedlastinger. Jeg anser 16/44,1 som godt nok til stuebruk (ørene til materingpersonellet er viktigere enn større oppløsning til sluttbruker). Til remastering av gammel ferro og shellac må man gjerne bruke 24/192 eller det som finere er, men våre dagers ADCer er nære nok det teoretisk mulige, så den gode gamle CD-standarden er god nok. Selskapene må bare tørre å bruke den.

Til spørsmålet i trådtittelen svarer jeg mer innsikt, iallefall sålenge vi begrenser oss til CD-mediet.
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har hørt for lite klassisk i HD-format til å komme med en bastant konklusjon på trådstarters spørsmål, men ut i fra det jeg har hørt er CD-formatet godt nok. Jeg ser ikke pr. i dag at jeg har behov for å kjøpe den musikken jeg har en gang til i høyere oppløsning. Men jeg kjøper gjerne en bedre mastering på CD.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
De fleste vil være enige om at SACD i seg selv ikke borger for ekstraordinært gode lydopplevelser. Jeg tipper at flertallet av SACD-brukere vil bekrefte varierende kvalitet på både gamle og nye opptak.

Et søk på SACD hos Presto Classical, den ryddigste av alle klassiske web-butikker, viser et forbausende rikholdig utvalg. Harmonia Mundi, Pentatone, Linn, Alia Vox og mange, mange andre, inkludert orkestrenes egne labels, pøser ut nye opptak som de mener gir det lille ekstra. Jeg faller stort sett for disse produksjonene, enten det er Stravinsky med Chicago SO på Resound, Bruckner fra Concertgebouw eller Bayern, Shostakovich med Pletnev på Pentatone, Hagens på Myrios, Tokyo-kvartetten på HM, osv. Andre overbeviser ikke i samme grad, for eksempel LSO og Marinsky, men her kan lyden være heller grå på både CD og SACD. Disse erfaringene er stort sett sammenfallende både for Linn Unidisk og Denon DCD-2010.

Samtidig vet jeg at 16/44.1 kan bli mye bedre med oppgradering av utstyr. Og egentlig vet jeg også at bare lydkvaliteten er god nok, sånn cirka hva jeg allerede har, er jeg gjennom opplevelsesterskelen bare musikken og utøverne er av rette støpning. Forvirrende, og ikke så rart at en musikksulten stakkar kommer i tvende sinn. Et luksusproblem som skaper litt spenning i hverdagen.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Ble mye hw nå, men det frister ikke å kjøpe Audiocom sin modifiserte versjon når jeg leste dette.

oppo.PNG
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.673
Antall liker
3.714
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og jeg har pensjonert alt som heter cd-spillere og slikt; har en Cambridgesak stående under en kjøkkenstol... HD-problematikken blir nærmest akademisk når en har:
- Giftet seg med Squeezeboxkonseptet
- En gysla tinnitus som kommer og går.
Jada, jeg har kjøpt noen HD-filer, men hører faktisk ingen forskjell.

B
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
For noen år siden søkte jeg etter Artur Schnabel sine Beethoven Piano Sonater som skulle være legendariske og kom over Pristine Classical sine mastringer. La ikke merke til at det var to versjoner når jeg bestilte og fikk denne mono innspillingen i Ambient stereo utgave. Hadde nok bestilt originalen i mono om jeg hadde sett dette, siden de flest av oss hifitullinger ikke liker at noen "klusser" med med lyden på det originale opptaket. Må si at disse opptakene fra 33 og 34 er overaskene bra, litt overstyring i de kraftigste partiene men opptakene er over 80 år gamle! Noen som har disse og har sammenlignet med andre mastringer fra EMI, Naxos.. eller mono vs Ambient stereo?



SchnabelSet.jpg

https://www.pristineclassical.com/pakm037-cd.html
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Dette funket som bare det, selv med mine KEF høyttalere som ikke kamuflerer mangler ved dårlige innspillinger.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Disse remastrene fra Pentatone er 4 kanals utgivelser av 30 år gamle opptak, kan være det er noe mer innsikt å hente for dem som kan spille av lyd i mer en 2 kanaler.
Remaster er kanskje feil ord her siden det er 1 til 1 overføring fra analog til digital medie.

http://www.pentatonemusic.com/series/4

 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Moro med frisk lyd i Schnabels Beethoven, Minutten, og et godt tips. Pentatone snakker selv om remastering, men jeg har ikke prøvd den delen av katalogen. Av nye produksjoner har jeg mange, og alle Tsjaikovsky-symfoniene med Pletnev, Manfred inkludert, har vært suksesser hos meg - og journalistene, virker det som.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Min erfaring er at en del av nyutgivelsene låter bedre enn tidligere CD-utgivelser, som f.eks. DG-boksene med BluRay Audio i tilklegg til CDene.
For Karajan Beethoven-symfoniene og Kleiber-boksen syns jeg det låter bedre på de nye CDene enn på de eldre, som f.eks. sammenliknet med den store Karajan 60s boksen.
Jeg syns også det låter bedre på BD audio enn på de nye CDene, på min Oppo 105. Jeg tror også at det som jeg opplever som forberdring, i form av f.eks. mildere avrunding og glattere strykerklang, kan av andre oppleves som matt og grått.
Når det gjelder maskinvare har jeg lite å komme med, da Oppo 105D er den dyreste digital-avspiller jeg har eid/prøvd, og aldri har vært inne på High End.
Jeg har nylig fått i hus boksen med BD Audio + CD med Ashkenazy/Previn/LSO i Rachmaninoff-konsertene, håper jeg finner et par av disse på gamle CDer og kan sammenlikne mastringen.
De få jeg har kjøpt forteller meg at det fremdeles er en del å hente på remastring, ja, og at forskjellen der er større enn mellom de digitale filformatene. Om man hører forskjeller, og om det trekker i riktig retning, tror jeg kan være system-avhengig, variere med akustikk, og det pinlige smak og behag.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
..........Jeg syns også det låter bedre på BD audio enn på de nye CDene, på min Oppo 105.....
Det er kanskje ikke så rart siden BD-drevet i Oppo, og andre BD-drev, ikke er det beste til CD-bruk.
 
Topp Bunn