Digital overføring / Streaming

S

Syncrolux

Gjest
Volumkontrollen er vel gjerne et sted det opereres med høyere bit-dybde, f.eks. 32bit.
Det er alltid større bitbredde i intern prosessering enn på output. 40 eller 56 bit er ganske normalt.

Men det hjelper ikke hvis output reduseres til 16 bit. Da mister man bits når volumet rattes ned.
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Har testet. Bluesound node vs Apple TV boks over en tid nå. Noden er bedre på musikk streaming. Beste resultat er som Asbjørn sier ca 5meter WiFi trådløst fra ruter til node. Bruker optisk kabel pga galvanist skille, mellom node og Dac. Har prøvd mangen optiske kabler, den nye til LcAudio bringer musikkopplevelsen her på et nytt nivå. Den er bedre på alt. Så kan andre krangle om den er brukende til dette formålet. Her spiller det musikk på et nivå jeg ikke har hatt tidligere, selv med cd rigg til 65k.
image.jpg
image.jpg
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det har vært diskutert her før men det skal vel rattes ganske drastisk før man mister mye informasjon.
For min del hørte jeg lett forskjell om en SlimDevices Squeezebox stod på f.eks. 75% eller 100% nivå men jeg har ikke vært borti andre kilder siden som har oppført seg på samme måte.

Et kjapt søk:
However, if we use software control to set the volume to 1/8th full scale, then the largest change in output levels we can achieve will be 0x0FFF(FF) max and 0xF000(00) min. So we've lost 3 bits of resolution! (Note 1/8 = 1/2^3). We are left with either 13 or 21 bits of resolution, depending on whether we are using 16 or 24 bit hardware.
(kilde.)

Om vi sitter igjen med f.eks. 13bit, da spiller vi lavere, naturlig nok. Hvor godt hører vi redusert bit-dybde ved lavt volum?
 
S

Syncrolux

Gjest
Problemet oppstår hvis man sitter igjen med 13 bit på sitt normale lyttenivå, noe som vil skje under følgende forutsetninger:
- Man attenuerer 3 bit (18 dB) digitalt
- Signalet som går til DAC har 16 bit oppløsning
- Dette signalnivået gir normalt lyttenivå (ca 95 dB peak eller hva man nå måtte preferere)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Støygulvet i en vanlig stue er kanskje 30 dB eller så på en stille kveld. Hvis far er alene hjemme og skrur opp til "bra høyt" er det kanskje 100 dB i toppene. De 70 dB mellom toppene og støygulvet er oppløsningen i lytterommet. 70/6 = 11,7 bits. OK, kanskje vi kan høre litt ned i støygulvet, så kanskje vi kan strekke det til 13 bits (78 dB), men det er veldig, veldig vanskelig å høre kvantiseringsstøyen i noen realistisk avspillingskjede i et bolighus.

Og så inisterer gjerne plateselskapene på å klemme inn all musikken i de øverste 5-6 bits uansett. Nyere innspillinger har ofte gjennomsnittsnivået ved -12 dBFS eller deromkring, bare to bits under nivået med alle lamper tent. :rolleyes:

Selv har jeg den digitale volumkontrollen låst på 100 % og prøver å matche gain i kjeden såpass at jeg kan spille med den analoge volumkontrollen 6-12 dB ned fra max, men mine lytteforsøk tyder på at det ikke er noen hørbar forskjell om jeg tilpasser volumet analogt eller digitalt. Så jeg bruker ReplayGain til å gjøre det automatisk ved avspilling, og bekymrer meg ikke så veldig for eventuelt tapt oppløsning.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Har testet. Bluesound node vs Apple TV boks over en tid nå. Noden er bedre på musikk streaming. Beste resultat er som Asbjørn sier ca 5meter WiFi trådløst fra ruter til node. Bruker optisk kabel pga galvanist skille, mellom node og Dac. Har prøvd mangen optiske kabler, den nye til LcAudio bringer musikkopplevelsen her på et nytt nivå. Den er bedre på alt. Så kan andre krangle om den er brukende til dette formålet. Her spiller det musikk på et nivå jeg ikke har hatt tidligere, selv med cd rigg til 65k.
Hei! Kan du si noe mer om den kabelen (LcAudio)? Hva er det som gjør at den virker bedre, tror du, og hvor får man kjøpt denne? Jeg fant ikke noe med (litt) googling ... :)
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Har testet. Bluesound node vs Apple TV boks over en tid nå. Noden er bedre på musikk streaming. Beste resultat er som Asbjørn sier ca 5meter WiFi trådløst fra ruter til node. Bruker optisk kabel pga galvanist skille, mellom node og Dac. Har prøvd mangen optiske kabler, den nye til LcAudio bringer musikkopplevelsen her på et nytt nivå. Den er bedre på alt. Så kan andre krangle om den er brukende til dette formålet. Her spiller det musikk på et nivå jeg ikke har hatt tidligere, selv med cd rigg til 65k.
Hei! Kan du si noe mer om den kabelen (LcAudio)? Hva er det som gjør at den virker bedre, tror du, og hvor får man kjøpt denne? Jeg fant ikke noe med (litt) googling ... :)

Hei
Det ligger en del om den under tråden som jeg opprettet for litt siden. Søk på optisk kabel her på sentralen.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Har testet. Bluesound node vs Apple TV boks over en tid nå. Noden er bedre på musikk streaming. Beste resultat er som Asbjørn sier ca 5meter WiFi trådløst fra ruter til node. Bruker optisk kabel pga galvanist skille, mellom node og Dac. Har prøvd mangen optiske kabler, den nye til LcAudio bringer musikkopplevelsen her på et nytt nivå. Den er bedre på alt. Så kan andre krangle om den er brukende til dette formålet. Her spiller det musikk på et nivå jeg ikke har hatt tidligere, selv med cd rigg til 65k.
Hei! Kan du si noe mer om den kabelen (LcAudio)? Hva er det som gjør at den virker bedre, tror du, og hvor får man kjøpt denne? Jeg fant ikke noe med (litt) googling ... :)

Hei
Det ligger en del om den under tråden som jeg opprettet for litt siden. Søk på optisk kabel her på sentralen.
Takk -- da fant jeg den andre tråden, og mer informasjon om denne kabelen. Litt dyr kanskje; men gir det deg bedre lyd er det jo ikke bortkastet ... :) Flott med konkrete tips og innspill på ting som dette, det setter ihvertfall jeg pris på ... :)
 
M

MusicBear

Gjest
Noen som daglig lytter til CD og Wimp hi-fi over samme DAC, og med det (ytterligere) ønsker å tilkjennegi hvordan forskjellene på dette oppleves i CD'ens favør?

Tenker frem og tilbake; orker jeg dra Wimp hi-fi inn i huset så lenge man vet CD låter litt bedre, eller er forskjellen så liten at "javel la gå" og med enda større forvirring om ATV forringer dette ytterligere...
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Noen som daglig lytter til CD og Wimp hi-fi over samme DAC, og med det (ytterligere) ønsker å tilkjennegi hvordan forskjellene på dette oppleves i CD'ens favør?

Tenker frem og tilbake; orker jeg dra Wimp hi-fi inn i huset så lenge man vet CD låter litt bedre, eller er forskjellen så liten at "javel la gå" og med enda større forvirring om ATV forringer dette ytterligere...
Det ligger i vel ann til at cd,en kommer til å forsvinne for godt om en liten stund, streaming kommer for fullt, å betale 199,- for Wimp eller tidal Hifi ser jeg på som en billig penge, nå en ser all den musikken en har tilgang på. Skulle jeg ha kjøpt alle disse cd,ene i butikk eller via nett handel hadde nok kommet opp i enorme summer;D.
Jeg har nå etter ca et år med streamer abonnement blit mer og mer fornøyd med produktet, mer musikk kommer og software programmener for avspilling blir bare bedre å bedre og komponenter også. Vi kommer nok ikke utenom dette tror jeg.... ;D Det værste av alt. bluesound noden som jeg har i dag lager et helvetes leven i lydrommet mitt nå..... Jeg tenker ikke på cd eller drivverk lenger....;D
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Noen som daglig lytter til CD og Wimp hi-fi over samme DAC, og med det (ytterligere) ønsker å tilkjennegi hvordan forskjellene på dette oppleves i CD'ens favør?

Tenker frem og tilbake; orker jeg dra Wimp hi-fi inn i huset så lenge man vet CD låter litt bedre, eller er forskjellen så liten at "javel la gå" og med enda større forvirring om ATV forringer dette ytterligere...
Det ligger i vel ann til at cd,en kommer til å forsvinne for godt om en liten stund, streaming kommer for fullt, å betale 199,- for Wimp eller tidal Hifi ser jeg på som en billig penge, nå en ser all den musikken en har tilgang på. Skulle jeg ha kjøpt alle disse cd,ene i butikk eller via nett handel hadde nok kommet opp i enorme summer;D.
Jeg har nå etter ca et år med streamer abonnement blit mer og mer fornøyd med produktet, mer musikk kommer og software programmener for avspilling blir bare bedre å bedre og komponenter også. Vi kommer nok ikke utenom dette tror jeg.... ;D Det værste av alt. bluesound noden som jeg har i dag lager et helvetes leven i lydrommet mitt nå..... Jeg tenker ikke på cd eller drivverk lenger....;D
Det hele er jo trist, for det ingen som helst tvil om at cd låter bedre. Selv ripper jeg over til SSD internt i Bladelius Embla, og det slår Wimo hifi hver gang. Joda, jeg har hatt wimp hifi siden det kom, og til sitt bruk er det helt ok. Bedre enn standard wimp i alle fall. Greit til fest, ungene, og til husarbeid. Til kos foran alteret, får den derimot fri. Nedlastning av hd lyd, er vel kanskje redningen. :cool:
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Er enig i at et CD album fra feks. NAS lyder langt bedre enn samme album streamet over Wimp HIFI.
Wimp lyder flatt og kjedelig når man virkelig skal kose seg fra lytteposisjon.
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Dynamikken er ikke så mye å rope hurra for, og nivået er litt høyt. Gjør i alle fall sitt til at jeg i alle fall raskt kjeder meg, og synes det låter litt slitsomt.
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Er enig i at et CD album fra feks. NAS lyder langt bedre enn samme album streamet over Wimp HIFI.
Wimp lyder flatt og kjedelig når man virkelig skal kose seg fra lytteposisjon.
ja. Det låt flatt og livløst når jeg koblet det opp med en gang, har jobbet med dette nå ca et år før jeg fikk liv og røre i musikken ut av streaming via tidal og bluesound noden. Jeg har også rippet cd,er til PC og det låter meget bra det, men det er mye å hente der også, det er ikke før de siste mnd jeg har fått liv og engasjemang i musikken via streaming, sitter å spiller nå og her er det ikke flatt og livløst lenger nei.... Dette bare å få bukt med støyproblemer i komponenter og via nett, er ikke enkelt. Har måttet prøve og feile i lang tid før jeg fant ut av det... Det er jo en del av hobbyen det også å finne ut av ting. Lengesiden jeg skjønte at annlegget ikke er bare å hive opp og så spiller det magisk..... Er ikke kilden oppe og går, får man aldri god lyd, det er ingen komponenter etter den som kan lage god lyd ut av dritt som kommer inn... Da blir det flatt og døtt uansett hva du prøver på...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Vel, med samme Aries bridge som strømmer Tidal, så spiller samme kilde på en helt annen måte fra NAS.
Eneste forkjell er at Tidal kommer via WAN (ruter) og NAS ligger på LAN (det strømmes trådløst fra ruter til renderer).
Så jeg kan vanskelig se at opphavet til dynamisk choke ikke ligger på WAN siden.....
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Jeg har testet forskjellige ting, både optisk og trådløst. Har havnet på en løsning der jeg benytter en bluetooth mottager før DAC. Beste til nå, men fortsatt er det langt til direkte avspilling fra intern harddisk. Har også forsøkt ekstern harddisk med usb tilkobling, noe som ikke fristet til gjentagelse. USB skal ikke inn i dette anlegget noe mer. NAS har jeg ennå ikke testet.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg har testet forskjellige ting, både optisk og trådløst. Har havnet på en løsning der jeg benytter en bluetooth mottager før DAC. Beste til nå, men fortsatt er det langt til direkte avspilling fra intern harddisk. Har også forsøkt ekstern harddisk med usb tilkobling, noe som ikke fristet til gjentagelse. USB skal ikke inn i dette anlegget noe mer. NAS har jeg ennå ikke testet.
Dette virker å være særdeles overraskende, men du hører jo hva du hører, så jeg bestrider ikke din opplevelse.
Er det aptX du bruker?
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Jeg har testet forskjellige ting, både optisk og trådløst. Har havnet på en løsning der jeg benytter en bluetooth mottager før DAC. Beste til nå, men fortsatt er det langt til direkte avspilling fra intern harddisk. Har også forsøkt ekstern harddisk med usb tilkobling, noe som ikke fristet til gjentagelse. USB skal ikke inn i dette anlegget noe mer. NAS har jeg ennå ikke testet.
Dette virker å være særdeles overraskende, men du hører jo hva du hører, så jeg bestrider ikke din opplevelse.
Er det aptX du bruker?
Nei, benytter en Wiss Audio Space Decoder 2.
Kan sikkert være bedre måter å løse det på, men føler at forskjellen er så stor at det ikke bare er noen små justeringer som skal til.. Det kan jo også være at det er en fordel om man kan spille Wimp fra samme kilde som eks. Embla, men nå har ikke Bladelius Embla den murligheten. I alle fall ikke ennå..
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ser kjekk ut denne, men lurer på om den støtter også de nye bt standardene.
Det står lite om den i så måte.
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Jeg har testet forskjellige ting, både optisk og trådløst. Har havnet på en løsning der jeg benytter en bluetooth mottager før DAC. Beste til nå, men fortsatt er det langt til direkte avspilling fra intern harddisk. Har også forsøkt ekstern harddisk med usb tilkobling, noe som ikke fristet til gjentagelse. USB skal ikke inn i dette anlegget noe mer. NAS har jeg ennå ikke testet.
Håper du ikke har brukt en USB kabel som skjermen har vert koblet i begge ender....
image.jpg
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Har bare brukt en helt standard usb kabel for å teste ut, så det kan godt være. Vurderte å legge litt mer penger i en god kabl, men det låt så dårlig at jeg tviler sterkt på at det ville være pengene verdt.
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Har bare brukt en helt standard usb kabel for å teste ut, så det kan godt være. Vurderte å legge litt mer penger i en god kabl, men det låt så dårlig at jeg tviler sterkt på at det ville være pengene verdt.
Veldig lett å få jordstøy problemer med USB, spesielt med PC som lydkilde og jordet komponenter i nett stikkene,
det er lett å få en jordlup som må elimineres på best mulig måte, når det er gjort må man prøve å eliminere jordstøy som går mellom komponentene, det er ikke lett... Å finne ut av det...
men den beste USB kabelen som jeg har brukt er todelt, men datasignal i den ene og 5v +- i den andre.
Her strides teoretikerne men det gjør ingen ting så lenge den spiller musikk som er mye bedre enn alle andre USB kabler jeg har prøvd og har;D

image.jpg
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
den beste USB kabelen som jeg har brukt er todelt, men datasignal i den ene og 5v +- i den andre.
Hvordan kobler du den mellom streamer og dac ??og eller forsterker
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
232
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Litt av greia med å dele di opp er vel å hente strøm fra en ekstern forsyning
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.273
Antall liker
9.510
Torget vurderinger
2
En streamer bør etter min mening kunne levere 24-bits digitalsignal, særlig hvis man bruker digital volumkontroll. Det utelukker ganske mange løsninger, f.eks Sonos som visst nok kun leverer 16-bit.
Jepp,men har du en extern DAC som upsampler og upbitter Sonos bitene til 24 eller 32 bit kan en digital volumkontroll være bra.. dvs ikke nødt til å ha 24 bit streamer http://www.esstech.com/PDF/digital-vs-analog-volume-control.pdf

Cambridge Azur 851C og 851N, har en slik usampling og digital volumkontrol som unngår 16 bit trunkering

For å sikre at man jobber over 16 bit også på lave nivå kan man jo tenke seg å bruke Rothwell dempeRCA inn på sluttrinnet
 
Topp Bunn