L
lark
Gjest
Fenomenet digital klipping har vært omtalt flere ganger her på HFS. Men hva er egentlig digital klipping, hvordan høres det ut, hvorfor oppstår det og hvor i kjeden (innspilling - avspilling) oppstår det?
Artikkelen "Over The Limit - Ceiling Unlimited" av Rip Rowan, publisert av ProRec.com 31.08.2002, ser ut til å ha forsvunnet fra ProRec.com (hverken ovennevnte lenke eller et søk gav resultat). Det ser imidlertid ut til at den finnes på:trex skrev:Les denne http://www.prorec.com/Articles/tabid/109/EntryId/247/Over-the-Limit.aspx.
Den er en klassisk artikkel om dette og annet.......
Vil tippe at 95-99 av 100 CD plater produsert og/eller mastret etter 1995 er klippet tildels kraftig. Dette ut fra sampling fra egen platesamling. Har så langt kun funnet èn plate etter 2000 som ikke har kraftig klipping.Audiomix skrev:Ikke helt i tråden, men jeg prøver:
Hvor langt opp mot "klippegrensen" er nivået vanligvis på en CD?
Nocturnal skrev:I teorien er jeg enig i de grove betraktningene, men i praksis ikke.
Jeg har forsømt platesamlingen i ti år, og har nettopp ryddet opp. Jeg hev ut 50 CD plater (tørr lyd, defekt belegg med hull i gjennom, etc). Jeg har kjøpt cirka 60 nye. 55 CD og 5 LP. Jeg har lest kritikk av hvert eneste album på Amazon (et meget nyttig verktøy i det øymed), for hvert eneste album. Jeg har kjøpt hele Pink Floyd samlingen på nytt (selv om jeg fortjener å få den gratis. Men gidder ikke vente på tilgang til mastertape, og tar det "nest beste" i mellomtiden, selv om dette også er å snyte meg). Det hersker ingen tvil om at de nye Pink Floyd CD'ene lyder MEGET nært LP'ene jeg hadde. Jeg kan høre forskjellen på flekken, selv sammenlignet med de oppskrytte 24 karat gull Ultradiscene (som kun er verdt gullet og ikke mer enn det). Jeg har og fornyet hele samlingen av Magazine med 2002 remasters, og lyden feier meg ut av stolen og jeg får bakoversveis. Kan godt hende en og annen LP er bedre, men spar meg for "gjengse" uttalelser (sagt i en god tone, og ikke ta det personlig), og bruk ørene, og ikke hør på alle de andre
Som ellers diskutert til tusen og tilbake er det godt mulig enkelte LP'er er bedre. Såfremt de er mastret fra 24/96. I fremtiden kommer jeg til å kjøpe LP når jeg er i tvil, og ta en 24/96 rip selv når JEG er i tvil. I mellomtiden koser jeg meg nå stort med minst 50 nye CD'er som lyder langt bedre enn den søpla jeg ga til Fretex.
Så hva er fremtiden, uansett meninger?
Jo, jeg kjøper CD remasters, men ønsker alt skal bli tilgjenglig som 24/96 a la Tom Petty - Damn The Torpedoes, som jeg nå har fra Linn Records. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere CD'er. Jeg kommer kun til å fortsette å lese kritikker av hvert album, for så å avgjøre om jeg skal kjøpe LP'en og rippe den selv, eller vente til studio remaster kommer for download. I mellomtiden koser jeg meg som bare det med nye og bedre CD'er, som via rip til server blåser meg ut av lyttestolen i pur glede!