Digital klipping

L

lark

Gjest
Fenomenet digital klipping har vært omtalt flere ganger her på HFS. Men hva er egentlig digital klipping, hvordan høres det ut, hvorfor oppstår det og hvor i kjeden (innspilling - avspilling) oppstår det?

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Antall liker
1
http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.480
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke den. Denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(signal_processing)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Ikke helt i tråden, men jeg prøver:
Hvor langt opp mot "klippegrensen" er nivået vanligvis på en CD?
Det virker som det er ganske stort sprik i maksnivå på forskjellige innspillinger.
Mht til det egentlige temaet.......må tenke litt. Har nok lært noe om dette en gang. Mye aktuelt i moderne transmisjonsteknikk.

L

lark

Gjest
http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)
http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(signal_processing)

Ingen av disse linkene har noen info om emnet.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.480
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oops. Skjer det samme når jeg klikker min link. Gå til wikipedia, søk på clipping, og velg Clipping (signal processing). Da fant jeg mat (og det var resulterende URL jeg la opp. Merkelig).

@Audiomix:
Det ser ut for meg som at tidlige overføringer kan ha et peaknivå helt nede på -6dB, mens det for pop og rocks del nåfortiden gjerne er snittnivået.  :'(

Klassiske innspillinger normaliseres stort sett til 0 eller -1dB peak.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.772
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Ikke helt i tråden, men jeg prøver:
Hvor langt opp mot "klippegrensen" er nivået vanligvis på en CD?
Vil tippe at 95-99 av 100 CD plater produsert og/eller mastret etter 1995 er klippet tildels kraftig. Dette ut fra sampling fra egen platesamling. Har så langt kun funnet èn plate etter 2000 som ikke har kraftig klipping.
CD og high-end er uforenelige størrelser dersom man ikke utelukkende hører på CD'er fra 80-tallet. Det synes for meg at problemet begynte sånn ca. 1991 med hard komprimering. Sånn ca. 1994 begynte man i tillegg å mastre så høyt at signalet klipper. Etter 1995 går det bare en vei....
Ikke rart vinyl har fått en renessanse...

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
161
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
I teorien er jeg enig i de grove betraktningene, men i praksis ikke.

Jeg har forsømt platesamlingen i ti år, og har nettopp ryddet opp. Jeg hev ut 50 CD plater (tørr lyd, defekt belegg med hull i gjennom, etc). Jeg har kjøpt cirka 60 nye. 55 CD og 5 LP. Jeg har lest kritikk av hvert eneste album på Amazon (et meget nyttig verktøy i det øymed), for hvert eneste album. Jeg har kjøpt hele Pink Floyd samlingen på nytt (selv om jeg fortjener å få den gratis. Men gidder ikke vente på tilgang til mastertape, og tar det "nest beste" i mellomtiden, selv om dette også er å snyte meg). Det hersker ingen tvil om at de nye Pink Floyd CD'ene lyder MEGET nært LP'ene jeg hadde. Jeg kan høre forskjellen på flekken, selv sammenlignet med de oppskrytte 24 karat gull Ultradiscene (som kun er verdt gullet og ikke mer enn det). Jeg har og fornyet hele samlingen av Magazine med 2002 remasters, og lyden feier meg ut av stolen og jeg får bakoversveis. Kan godt hende en og annen LP er bedre, men spar meg for "gjengse" uttalelser (sagt i en god tone, og ikke ta det personlig), og bruk ørene, og ikke hør på alle de andre :)

Som ellers diskutert til tusen og tilbake er det godt mulig enkelte LP'er er bedre. Såfremt de er mastret fra 24/96. I fremtiden kommer jeg til å kjøpe LP når jeg er i tvil, og ta en 24/96 rip selv når JEG er i tvil. I mellomtiden koser jeg meg nå stort med minst 50 nye CD'er som lyder langt bedre enn den søpla jeg ga til Fretex.

Så hva er fremtiden, uansett meninger?

Jo, jeg kjøper CD remasters, men ønsker alt skal bli tilgjenglig som 24/96 a la Tom Petty - Damn The Torpedoes, som jeg nå har fra Linn Records. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere CD'er. Jeg kommer kun til å fortsette å lese kritikker av hvert album, for så å avgjøre om jeg skal kjøpe LP'en og rippe den selv, eller vente til studio remaster kommer for download. I mellomtiden koser jeg meg som bare det med nye og bedre CD'er, som via rip til server blåser meg ut av lyttestolen i pur glede!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.772
Torget vurderinger
1
Nocturnal skrev:
I teorien er jeg enig i de grove betraktningene, men i praksis ikke.

Jeg har forsømt platesamlingen i ti år, og har nettopp ryddet opp. Jeg hev ut 50 CD plater (tørr lyd, defekt belegg med hull i gjennom, etc). Jeg har kjøpt cirka 60 nye. 55 CD og 5 LP. Jeg har lest kritikk av hvert eneste album på Amazon (et meget nyttig verktøy i det øymed), for hvert eneste album. Jeg har kjøpt hele Pink Floyd samlingen på nytt (selv om jeg fortjener å få den gratis. Men gidder ikke vente på tilgang til mastertape, og tar det "nest beste" i mellomtiden, selv om dette også er å snyte meg). Det hersker ingen tvil om at de nye Pink Floyd CD'ene lyder MEGET nært LP'ene jeg hadde. Jeg kan høre forskjellen på flekken, selv sammenlignet med de oppskrytte 24 karat gull Ultradiscene (som kun er verdt gullet og ikke mer enn det). Jeg har og fornyet hele samlingen av Magazine med 2002 remasters, og lyden feier meg ut av stolen og jeg får bakoversveis. Kan godt hende en og annen LP er bedre, men spar meg for "gjengse" uttalelser (sagt i en god tone, og ikke ta det personlig), og bruk ørene, og ikke hør på alle de andre :)

Som ellers diskutert til tusen og tilbake er det godt mulig enkelte LP'er er bedre. Såfremt de er mastret fra 24/96. I fremtiden kommer jeg til å kjøpe LP når jeg er i tvil, og ta en 24/96 rip selv når JEG er i tvil. I mellomtiden koser jeg meg nå stort med minst 50 nye CD'er som lyder langt bedre enn den søpla jeg ga til Fretex.

Så hva er fremtiden, uansett meninger?

Jo, jeg kjøper CD remasters, men ønsker alt skal bli tilgjenglig som 24/96 a la Tom Petty - Damn The Torpedoes, som jeg nå har fra Linn Records. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere CD'er. Jeg kommer kun til å fortsette å lese kritikker av hvert album, for så å avgjøre om jeg skal kjøpe LP'en og rippe den selv, eller vente til studio remaster kommer for download. I mellomtiden koser jeg meg som bare det med nye og bedre CD'er, som via rip til server blåser meg ut av lyttestolen i pur glede!

Men de grove betraktningene er sannheten! At det finnes unntak vet vi; f. eks siste Aqualung remix. Men klippet nedenfor er typisk for CD produsert etter 1995; ingen dynmikk, klipping og bare forvregning. Hvis man stoler på øra og ikke hører at dette er python ja da lurer jeg på hva man gjør med kostbare stereoanlegg. Jeg overdriver faktisk ikke; dette er realitetene :eek:

Vedlegg

Topp Bunn