Digital audioutgang

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Er det nødvendig med dyr bluray spiller når man kan bruke en Dac. Er ikke så opptatt av bildekvaliteten da alle tester viser marginale forskjeller. Mener å ha lest at det derimot er forskjell på kvaliteten på de Digitale lydutgangene.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke med den DACen og den utstyrspakken du har listet opp i signaturen din. Kan hende ikke med dyrere utstyr, heller - no offense - men derom strides de lærde.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Ingen forskjell på digitale audioutganger. Tenkte at muligens valg av komponenter i det området hadde noe å si. Digitale området altså :)
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Vær oppmerksom at ikke alle DAC'er liker flerkanalslyd, noe som er dumt dersom du skal bruke det i kringlyd :)
Hadde en NAIM, koplet opp i stereo-oppsett, tidligere som var helt ånnas på det punktet, til og med enkelte TV-kanaler fikk driten, beklager ordbruken NAIM-fans, til å sende djelvelske lyder i høytalerene mine, og åndenød i meg.

Nå kjører jeg blue ray og TV-sendinger rett i receiveren, og Airport express via DAC til den integrerte forsterkeren. Det funker makeløst ;D

Della
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Er det ikke muligt å rette på det i menyen på spilleren, altså at den skal sende i 2 kanaler?
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Det sies at det skal gå, at du kan "nedgradere" lyden fra de ulike "Dolby-variantene" til PCM (2-kanalslyd), eller sette stereo der det er mulig.
Men, dette funket ikke på NAIM'en min, den hadde litt for mye personlighet.. :mad:

Nå skal det sies at jeg ikke vet hva andre merker kan klare av flerkanalslyd, for alt jeg vet kan det være flust av DAC'er som fikser det uten problem, men jeg vil bare gi deg et tips om å prøve DAC'en før du kjøper noe, eller passe på at du kan bytte den inn igjen om det skulle skjære seg totalt.

For min del er det genialt enkelt og greit med receiver, den fikser alt selv og jeg slipper å tenke på noe som helst av lydformat :)
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Bruker en HK dvd spiller idag og den måtte eg stille til PCM for å få HD20en til å funke
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Den eldste sønnen min kjører all film og musikk i stereo via en en vanlig stereo-DAC - fra en bluray-spiller - og det går helt utmerket. Spilleren konverter hva det skal være til 2-kanals digitallyd - og det er ikke noe å utsette på lyden.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Ok, da går det sikkert bra med avspillingen. En grunn til mitt innlegg er også at HD 20 har 2 coax og den ene er mye bedre enn den andre så derfor vil eg ha en Bluray spiller som kan erstatte CDspilleren.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.156
Antall liker
2.104
Jeg bruker Hegel 20 som "sentral" i et anlegg som opprinnelig har kostet mange ganger flere enn det utstyret som står nevnt her. Det går fint, Hegel løfter lyden skikkelig. Det tror jeg den vil gjøre på ditt anlegg også.
Jeg kjører TVen inn optisk, fjorårets beste Blue Ray-spiller fra Sony som filmdrivverk og en eldre, tung spiller fra Sony (SCD555ES) som CD-drivverk. Mener å ha hørt at digital ut kun overfører CD-oppløsning, men likevel løfter det filmlyden i opphissende grad.
Det eneste aberet er at Hegel 20 ikke har ekstra påkostet løsning på begge de koaksiale inngangene. Det er tydelig hørbar forskjell på dem.
Du bør ikke ha noen forhåpninger om å kunne forenkle anlegget ved å kutte ut dedikert CD-transport dersom du setter pris på ren musikklytting. Sonys beste Blue Ray-spiller eller ikke, en slik flimrete plasthaug har i mitt anlegg ingenting å stille opp mot det eldre og uendelig mer påkostede drivverket, vurdert som ren CD-transport.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Ka med Oppo 95 som har fått så mye skryt? Kan ikke den heller erstatte Cd spilleren når man går via Dac?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis du tenker på Oppo'en sammenlignet med den Primare CDspilleren - D30.2 - i signaturen din, ser jeg ingen problemer. Jeg sammenlignet Squeezebox med min D30.2 - inn på en Benchmark DAC-1 - før jeg konkluderte med at CDspiller var overflødig - hvoretter jeg solgte min Primare D30.2. Men det koster ikke så mye å prøve selv først. Du får neppe veldig mange kroner for din Primare D30.2 uansett - den har nødvendigvis noen år på baken nå.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Digital audioutgang og Drev

Ser det går en debatt om BD spillere her nå og lurer på hvilken av disse som har brukbare drev som kan erstatte cd-spilleren min. Tenker på Cambidge-Denon-Oppo.
PS: Skal brukes via HD20 Dac
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Digital audioutgang og Drev

okalles skrev:
Ser det går en debatt om BD spillere her nå og lurer på hvilken av disse som har brukbare drev som kan erstatte cd-spilleren min. Tenker på Cambidge-Denon-Oppo.
PS: Skal brukes via HD20 Dac
Jeg vil anta at alle fungerer tilfredsstillende. Har selv en Cambridge BD650 som jeg er fornøyd med, og har testet en Denon 1611 (?) som også var god. Oppo har jeg ikke prøvd, men den får gode skussmål overalt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
okalles skrev:
Er BD650 den som kommer under 751 som har fått så god kritikk?
BD650 er ikke lenger i produksjon, men etterfølgeren er sikkert rett rundt hjørnet. Antar det blir en "651" eller noe med HDMI 1.4, 3D og innebygget wifi ellervnoe sånt. 650 kostet rundt 4000 og 751 er ganske riktig en dyrere spiller, og fra generasjonen etter.

Som cd-drivverk gjennom en dac er jeg skeptisk til at man vil oppleve Noen forskjell, men som standalone spiller og til bluray-film har sikkert 751 et visst overtak.

edit: Jeg har ikke fulgt med. 651 har kommet, og koster 4998,- hos hifiklubben.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.500
Antall liker
15.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Digital audioutgang og Drev

okalles skrev:
Ser det går en debatt om BD spillere her nå og lurer på hvilken av disse som har brukbare drev som kan erstatte cd-spilleren min. Tenker på Cambidge-Denon-Oppo.
PS: Skal brukes via HD20 Dac
Bruker Oppo 93 som drivverk og det fungerer fint hos meg. Tror nok at alle de produsentene du nevner bruker gode drivverk!

OU812
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Så på HFK sin side at det er en som heter 651 jeg også. Noen skriver jo at cd.drev er mye bedre enn DVD-BD drev. Det er derfor eg maser sånn om dette. Ka er forskjellen egentlig.? Er det ikke bare noe som går rundt og noe som leser og så sende tl Dac?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
okalles skrev:
Så på HFK sin side at det er en som heter 651 jeg også. Noen skriver jo at cd.drev er mye bedre enn DVD-BD drev. Det er derfor eg maser sånn om dette. Ka er forskjellen egentlig.? Er det ikke bare noe som går rundt og noe som leser og så sende tl Dac?
Jeg er i alle fall av den oppfatning at på generell basis burde en bd-spiller som ikke er plaget med mekanisk støy, som er rask til å lese inn cd-plater og som har et godt og oversiktlig display/brukergrensesnitt, fungere glimrende som cd-drivverk. Et bd-drivverk bufrer signalet også, noe som burde resultere i mindre jitter.

Selvsagt avhenger det av implementasjinen i det aktuelle produktet, men slik jeg ser det er det ikke noe i veien for at en bd-spiller skal fungere glimrende som cd-drivverk.

Cambridge-en oppfyller disse kravene for meg, om ikke annet.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Det er god info. Det var en annen i dene tråden som sverger til rent cd-driv da han påstår at det er stor foskjell på dette. Håper å kunne bruke bare den ene coaxinngangen på HD20 som eg har nevnt før
 
Topp Bunn