Digital/analog romkorreksjon

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Finnes det noen rene digitale romkorreksjoner i stand-alone bokser for amatører? Både Lyngdorfs og coplands løsning baserer seg på analoge inngangssignaler og jeg vil nødig introdusere to unødige signalkonverteringer når selve korreksjonen likevel skjer i det digitale domenet. Er det noen fornuftig grunn til at disse to mangler digital inngang?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Jeg lurer også på dette.

Trenger digital + analog inn og digital ut.

Nå er det forresten på høy tid at slike boksløsninger for amatører begynner å dukke opp i prisklasse under 10k.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Marantz hadde noe slik for endel år siden. Lurer på om ikke det var en periode når HIFI Klubben hadde agentur på merket. Det var en DSP-enhet som både hadde analoge og digitale inn/ut. Som DAC er den sikkert ikke helt i klasse med Benchmark lenger, men såvidt jeg husker kostet den rundt 25k i de dager, så den bør da ha noe å by på fremdeles. Hvis noe slik finnes på bruktmarkedet.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.466
Antall liker
3.285
Torget vurderinger
1
Lag din egen "boks"!

Alternativ A:
Billig PC + Lydkort + Audiolense.
Budsjett ca 15,000.-

Alternativ B:
Billig Laptop + RME FF400 + Audiolense.
Budsjett ca 20,000.-

Da får du digital inn/utganger og en boks som spiller ved kun å trykke på PÅ-knappen. (Plug-in programmet legges i maskinens oppstartsfil).
Dessuten kan et slikt oppsett brukes til PC-audio HVIS/NÅR du føler for det. -Bare å installere XXHighend eller annet avspillingsprogram.

------------

Krever litt PC-kompetanse riktignok til innledende PC-konfig og målinger i Audiolense. Til gjengjeld får du en State Of The Art løsning som ingen eksisterende boks kan match mht. lydkvalitet og funksjonalitet. PC'ene kan også brukes til andre formål.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Er klar over PC'ens overtruffenhet, men ønsker altså ikke å ha en pc stående til dette formålet hvis man kan få en stilleboks (uten støvvifte) i hifi alteret isteden.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Du har jo allerede squeezebox, hvorfor ikke prøve Inguz plugin?
Dette er en teknisk bedre løsning enn de egne bokser, spesielt hvis du supplerer med Audiolense for måling/filtergenerering.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Veggen skrev:
Du har jo allerede squeezebox, hvorfor ikke prøve Inguz plugin?
Dette er en teknisk bedre løsning enn de egne bokser, spesielt hvis du supplerer med Audiolense for måling/filtergenerering.
lar dette seg gjøre når jeg har squeezecenter på en NAS? Så vidt jeg kan se må man ha en pc med fullt operativssytem for å bruke ingus, men det hadde jo vært glimrende om dette ikke var tilfellet.

(jeg benytter Netgears ReadyNaS Duo som kjører en spesiell versjon av squeezecentre på et linux OS)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Din NAS er nok ikke kraftig nok til Inguz desverre.
Har selv en server laget av en 6 år gammel PC med pentium 4 2.6 GHz, den kjører Inguz uten problemer selv på 24/96 materiale.

Det finnes en Brutefir plugin som muligens kan benyttes, denne er mye mindre krevende enn Inguz. Har ikke prøvd denne selv, men du kan lese mer om dette her:
http://klaasprause.com/brutefirdrc/
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=45347
http://wiki.slimdevices.com/index.php/Brutefir_Filter

Det ser ut til å være ganske fiklete, så her må man nok være ganske PC/linux kyndig er jeg redd.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Det stemmer ikke at Lyngdorf krever analog lyd. De har en modell med digital inngang (DPA 1), men den koster ganske mye.
Ellers er TacT et alternativ, men jeg aner ikke om TacT kan kjøpes i Norge nå. TacT mini f.eks, det lå en på bruktbørsen nylig for en
rimelig pris.
PC løsning er flott hvis du bare skal spille musikk fra PC, men blir ubrukelig hvis du vil spille SACD, DVD-Audio, vinyl eller andre kilder og korrigere disse. På høyoppløselige format må dog signalet AD konverteres først. Med en fullblods TacT eller Lyngdorf med alle inn og utganger står du veldig fritt, i motsetning til en PC løsning.

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/lyngdorf_dpa-1_forforsterker_sort.htm

http://www.tactaudio.com/
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hva med å prøve inguz likevel? DRC krever så å si ingenting...stikk i strid med myten.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Inguz er altfor krevende for en simpel NAS boks. Garantert.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Da ville jeg vurdert å handle inn en Apple TV som server til SC og brukt NAS'en som en vanlig nettverksharddisk.
Eventuelt en Mac Mini istedet for Apple TV for de som vil knote minst mulig, men Apple TV har krefter nok og er det stilleste man kommer. (men Mini'en er ikke ille m.h.t støy den heller)
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Da ville jeg vurdert å handle inn en Apple TV som server til SC og brukt NAS'en som en vanlig nettverksharddisk.
Eventuelt en Mac Mini istedet for Apple TV for de som vil knote minst mulig, men Apple TV har krefter nok og er det stilleste man kommer. (men Mini'en er ikke ille m.h.t støy den heller)
Kan jeg kjøre squeezecenter m inguz fra apple tv? er det enkelt?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Solo skrev:
Er klar over PC'ens overtruffenhet, men ønsker altså ikke å ha en pc stående til dette formålet hvis man kan få en stilleboks (uten støvvifte) i hifi alteret isteden.
Hva med en HFX HTPC? De kan du få helt lydløs. Kabinettene og kjøleløsningene koster litt, men bygger du selv kan du sikkert får det til 8-9k. Trenger du noen til å bygge for deg, så har jeg kontakter.
http://www.hfx.at/
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Solo skrev:
Finnes det noen rene digitale romkorreksjoner i stand-alone bokser for amatører? Både Lyngdorfs og coplands løsning baserer seg på analoge inngangssignaler og jeg vil nødig introdusere to unødige signalkonverteringer når selve korreksjonen likevel skjer i det digitale domenet. Er det noen fornuftig grunn til at disse to mangler digital inngang?
Jeg var også skeptisk til denne løsningen, men bestemte meg for å prøve.
Så jeg fikk tak i en Copland DRC 205. Hos meg gjorde den kun ting mer riktig. Så lenge jeg deler lytte rom med resten av familien forblir denne i mitt oppsett!! Den ryddet opp i hele lydbildet. Jeg vil anbefale deg og prøve en Copland og legg til siden skepsisen til du har prøvd den!
Mvh
Kjetil
 
Topp Bunn