Digetale overføringer.

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Antall liker
1
Jeg har en Yamaha cd-spiller (HDD/CD recorder HD 1300E) med innebygd harddisk på 40 GB. Her har jeg lagt inn ca 50 t musikk (ikke komprimert) fra cd og lp-plater. Jeg ønsker og overføre dette digetalt til laptopp for så å kunne legge det inn på en Ipod. Spilleren har to dig. utganger. Optical(toslink) og RCA (S/PDIF).
Er dette mulig?
Håper noen kan hjelpe med dette.
På forhånd takk. :)

K

knutinh

Gjest
I utgangspunktet burde det bare være å koble enhetens digitale utgang opp mot et lydkort med digital inngang, fyreropp et egnet program som cool edit, trykke play på boksen og rec på pcen.

En annen sak er at du sannsynligvis får mer igjen for innsatsen ved å rippe cd-er direkte på pcen. Da kan du få full styring på spor/artist etc.

mvh
Knut

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Antall liker
1
Takk for svar knutinh.
Jeg har brukt en del tid på dette, så det blir ikke aktuelt å gjøre det om igjen på laptoppen.

Finnes lydkort med dig. RCA ingang? Eller adapter RCA/USB? Har søkt en del på nettet, og det finnes forskjellige "ting", men jeg klarer ikke å "tolke" om det kan brukes til mitt formål. Kan du hjelpe med dette knutinh, eller andre?

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Hvis du skal bruke S/PDIF-ut-/inngang blir du nødt til å spille over i sanntid. Altså, det vil ta 50 timer å spille over alt. Dessuten får du ikke informasjon om artist, sangtitler osv. Å rippe det på nytt på laptopen vil ta betydelig kortere tid, spesielt om du har internettilgang. Da vil du kunne bruke f.eks. freedb og få lagt inn all informasjon om albumet automatisk.

K

knutinh

Gjest
For å utdype litt så sitter du med et slikt skjermbilde etter 50 timer med dumping over spdif:

Altså en masse audio som må klippes, navnsettes, og mange vil gjerne ha tagger sombeskriver artist, låt-tittel etc.

Hvis du til sammenligning ripper cd-ene på PC så kan det ta kanskje ta 1/10 av tida (hvis cd-rommen din f.eks kan gjøre 10x ripping) og sluttresultatet er da noe slikt:

En harddisk full av musikk automatisk tagget og ryddig og pent. Men dette er selvsagt opp til deg og hvilke vurderinger du gjør.

LP-platene lar seg selvsagt ikke "rippe" og er en hel annen diskusjon.

-k

L

Lydtekniker

Gjest
Hmm, mon tro om ikke det er en vanlig IDE-harddisk med FAT32-formattering som sitter i recorderen...

Kanskje det hadde gått an å skru den ut, koble den opp i PCen og overføre direkte?

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Antall liker
1
Knutinh eller andre:

Jeg har kjøpt Audiophile USB boksen for å overføre digetalt fra Yamaha CD/harddisk til laptop med ekstern hardisk. Hvilket cool edit(eller andre) program må jeg da laste ned for å få dette til?

På forhånd takk!

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Da har du anskaffet deg en formodentlig bra lydboks :) Men jeg vil foreslå at du heller vurderer rådet til SP1 eller ripper hele stasen på nytt. For som nevnt lenger oppe i tråden vil det ta 50t å spille over. Og minst nye 50t å redigere...

K

knutinh

Gjest
Adobe har kjøpt opp cool edit fra syntrillium og kaller programmet for Adobe Audition 2.0 nå:

http://www.adobe.com/products/audition/index.html

Det står at du kan laste ned en trialversjon men jeg vet ikke om den er full fungerende og tidsbegrenset, eller om de har fjernet funksjoner som "save".

Ellers vil jeg igjen anbefale å rippe på nytt alt du har på CD, og heller dumpe over på denne måten det du har på vinyl med mindre du liker å kaste bort tid :)

-k

Topp Bunn