Diffusjonspanel

J

jfast

Gjest
Hei. Jeg har et øve-lytterom på ca 11m2, og et ønske om å forbedre akustikken. Demping av forskjellige punkter har gitt gode resultater når jeg lytter på mine esl-63, men jeg er redd for at rommet skal bli for dødt, slik at øving i timevis blir tungt og lite inspirerende. Har lest at diffusjon ikke har maks effekt i små rom, men det som kunne være aktuelt er å snekre opp et stående "panel" av trestokker i varierende dybde på en av veggene.(1m bak høyttalerne).
Tror det kunne bli fint visuelt, kan det fungere akustisk også? Noen her som har forsøkt lignende?
MVH J

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du skal ikke dempe rett bak dipoler. Rett bak høyttalerne kan du diffusere.
Tror ikke jeg ville ha diffusert andre steder p.g.a. at rommet er så lite. Det som er det aller viktigste i et lite rom er bruk av bassfeller. Ikke sikkert du trenger å dempe noen annet enn førsterefleksjonen på frontveggen siden dette er dipoler, og de ikke sprer noe særlig. Jeg ville ha kjørt på med masse bredbånds bassfeller. Både på frontveggen (ved siden av eventuelle diffusorer) og i alle hjørnene. Det er vanskelig å lage noe som er effektivt selv, så jeg anbefaler deg å kjøpe fra GIK:
http://www.gikacoustics.co.uk/index.asp?function=WEBPAGE&id=3

Har ingen erfaring med å lage diffusorer, men poly diffusorer er de enkleste å lage. Ville uansett ha begynt med bassfeller. Bruker du mye bassfeller unngår du at det vil låte dødt. Flere av basfellene til GIK demper dessuten svært lite oppover i frekvensene.
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=3533
http://www.gearslutz.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/165599-basic-diffusor-design.html

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
http://www.pmerecords.com/Diffusor.cfm

Jeg fant denne via linkene dine, Orso, og denne skal jeg prøve bak mine Marten Formfloor i løpet av høsten. Kanskje jeg lager fler, det må da vel være mulig å få solgt disse om jeg bruker litt tid på finish :p

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
tore_v1 skrev:
http://www.pmerecords.com/Diffusor.cfm

Jeg fant denne via linkene dine, Orso, og denne skal jeg prøve bak mine Marten Formfloor i løpet av høsten. Kanskje jeg lager fler, det må da vel være mulig å få solgt disse om jeg bruker litt tid på finish :p
De vil nok fungere bra. Det som er viktig med QRD diffusorer at det er matematisk korrekt. Gjør man en liten feil, kan det ødelegge mye. Utfordringen å skulle selge noe sånt, er at det veier mye og frakten blir høy. Les ellers diskusjonen på gearslutz jeg linket til og andre diskusjoner om diffusjon.

Noe sånt ville jeg ha gjort med frontveggen bak dipoler (diffusjon og bassfeller):

Vedlegg

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hadde vel blitt mest lokalt, men jeg tror jeg skal lage én først, for å se hvor lang tid dette tar.. hehe

Bassfeller er kjekt, og jeg tror jeg nok ender opp med to stykk, eventuelt lager dette selv med utgangspunkt i de rockwool-platene jeg har liggende.

J

jfast

Gjest
Hm, tusen takk for svar. Den hvite greia på bildet over ligner jo veldig på det jeg tenkte bygge, men er sikkert noe mere matematisk fundert....er de å få kjøpt her i landet?
Jeg skal få orden på bassen skjønner jeg, takk for tipset.
Ellers er hovedproblemet ved øving de harde refleksjonene fra veggene.(vi spiller fløyte og obo, mye diskant)
Typisk øveromsløsning er et absorberende panel med reflekterende planker som et gitter over, men jeg har egentlig ikke noen gode erfaringer med klangen foran et slikt, blir på en måte både tørt og hardt.
Vil diffusjon i værste fall ha negativ effekt i det lille rommet, eller bare være bortkastet?
mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
jfast skrev:
Hm, tusen takk for svar. Den hvite greia på bildet over ligner jo veldig på det jeg tenkte bygge, men er sikkert noe mere matematisk fundert....er de å få kjøpt her i landet?
Jeg skal få orden på bassen skjønner jeg, takk for tipset.
Ellers er hovedproblemet ved øving de harde refleksjonene fra veggene.(vi spiller fløyte og obo, mye diskant)
Typisk øveromsløsning er et absorberende panel med reflekterende planker som et gitter over, men jeg har egentlig ikke noen gode erfaringer med klangen foran et slikt, blir på en måte både tørt og hardt.
Vil diffusjon i værste fall ha negativ effekt i det lille rommet, eller bare være bortkastet?
mvh
Diffusorene på bilde kjøpes hos GIK, men selges kun i USA. Da må du eventuelt bruke jetcarrier til å få de fraktet. Men det går jo fint. GIK kan også hjelpe deg konkret med råd.
http://www.gikacoustics.com/gik_d1_diffusor.html

Litt overasket over at du sliter med harde refleksjoner når du har dipoler. Men gjør du det, så er noen rockwool akustikk plater på minimum 50cm et bra alternativ å bruke på siderefleksjonene og taket. Du bestiller de inn via et byggevarefirma som f.eks Neumann.
http://guiden.rockwool.no/produkter/himlinger/akustikkplate
Så kan du kle de med ramme og noe pent pustende stoff.
Eventuelt kjøpe 242 fra GIK, ikke sikkert det blir så mye dyrere.

Jeg er ingen ekspert på diffusjon, men det er svært få med god kunnskap som anbefaler det i små rom. Tror ikke det er borkastet, men ikke der jeg ville ha begynt. Du må i så fall også bruke diffusorer som egner seg til korte distanser. Jeg ville ha først dempet førsterefleksjonene på sidene og i taket og brukt bassfeller som nevnt. Kan hende du da blir fornøyd.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
jfast skrev:
Hei. Jeg har et øve-lytterom på ca 11m2, og et ønske om å forbedre akustikken. Demping av forskjellige punkter har gitt gode resultater når jeg lytter på mine esl-63, men jeg er redd for at rommet skal bli for dødt, slik at øving i timevis blir tungt og lite inspirerende. Har lest at diffusjon ikke har maks effekt i små rom, men det som kunne være aktuelt er å snekre opp et stående "panel" av trestokker i varierende dybde på en av veggene.(1m bak høyttalerne).
Tror det kunne bli fint visuelt, kan det fungere akustisk også? Noen her som har forsøkt lignende?
MVH J
Diffusionspaneler funkar bra även i små rum! Misstänker ditt rum ligger runt 3*4 meter? Mitt rum är bara aningens större och där funkar diffusorer perfekt!

Tidigare hade jag det du är rädd för - ett kraftigt dämpat rum med kort, torr och död efterklangstid. RT60 på 0.23 sekunder! :eek: Idag är efterklangen längre, men jag har fått bättre ljud tack vare diffusorer!

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hvor bruker du diffusorer i ditt rom, Engelholm?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
EngelholmAudio skrev:
Tidigare hade jag det du är rädd för - ett kraftigt dämpat rum med kort, torr och död efterklangstid. RT60 på 0.23 sekunder! :eek: Idag är efterklangen längre, men jag har fått bättre ljud tack vare diffusorer!
Kan du berette mer konkret om hva du gjorde da? Hvilke absorpsjons materiale brukte du og hvilke tykkelse?

Den aner meg at du dempet mye i mellomtonen og diskanten og lite i bassen. Da blir resultatet slik du beskriver. Det er motsatt man skal gjøre når man demper; Mye i bassen og mindre oppover i frekvensene. Og da holder ikke det med 10 cm rockwool/glava.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
tore_v1 skrev:
Hvor bruker du diffusorer i ditt rom, Engelholm?
Se min hemsida. :-[

orso skrev:
EngelholmAudio skrev:
Kan du berette mer konkret om hva du gjorde da? Hvilke absorpsjons materiale brukte du og hvilke tykkelse?
Den aner meg at du dempet mye i mellomtonen og diskanten og lite i bassen. Da blir resultatet slik du beskriver. Det er motsatt man skal gjøre når man demper; Mye i bassen og mindre oppover i frekvensene.
Helmholtz i basområdet utöver vad rockwoolen gjorde.

Vad gäller absorptionen i mellan/diskant så va det en del andra produkter/märken som jag helst inte nämner. Jag gjorde även egna med hjälp av rockwool, se länk på min sida:
http://www.engelholmaudio.com/dv.pdf

HIGH Fidelity gjorde repportage härifrån och tog bilder. Var nog 2006 eller 2007 på vårkanten.

Hoppas du såg min melding till dig! :)

J

jfast

Gjest
EngelholmAudio skrev:
jfast skrev:
MVH J
Diffusionspaneler funkar bra även i små rum! Misstänker ditt rum ligger runt 3*4 meter? Mitt rum är bara aningens större och där funkar diffusorer perfekt!

Interessant. Tror nok diffusjon er tingen for dette rommet. Frågan er om et panel ,slik jeg kan gjøre selv, vil ha tilnarmad ønsket effekt, f,eks som et alternativ til flere bokhyller eller andre "naturlige" diffusorer. En skyline konstuksjon i EPS kan i hverfall få plass i taket....
mvh

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
jfast skrev:
EngelholmAudio skrev:
jfast skrev:
MVH J

Interessant. Tror nok diffusjon er tingen for dette rommet. Frågan er om et panel ,slik jeg kan gjøre selv, vil ha tilnarmad ønsket effekt, f,eks som et alternativ til flere bokhyller eller andre "naturlige" diffusorer. En skyline konstuksjon i EPS kan i hverfall få plass i taket....
mvh
Det är alltid klokt att börja möblera rummet med bokhyllor, tavellister, cdskivor med mera. Ger inte detta önskad effekt och kvalite kan man behöva backa ett steg och sätta in mer uträknade, proffisionella produkter istället.
Man kommer väldigt långt bara genom att ta förstareflexerna! Se min schematiska skiss:
http://www.engelholmaudio.com/akustik_prio_1_punkter.pdf

Läs också FAQ'erna, från download:
http://www.engelholmaudio.com/index2.htm

:)

J

jfast

Gjest
Det pussige er at jeg ikke opplever bass som noe problem. kanskje de litt slarkete veggene fungerer som feller..(?).
Skal likevel følge rådene og dempe så mye det går. Oppfatter litteraturen slik at diffusjon burde fungere for meg, men at det er vanskelig å få til på DIY basis. Tror likevel jeg skal snekre noen dif.. eh.. spredningspaneler og håpe placeboeffekten slår inn for fullt.
mvh

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Det virker som om det går en slags kile hos en del rett-troende mellom difusjon eller absorbering, ikke begge deler. Hvorfor det? Har jeg missforstått? Hvorfor kan man ikke kjøre både difusjon og absorbering i 1.refleksjonspunktet i tak og på vegger kombinert med difusjon på bakvegg f.eks. I studioer brukes ofte Live-end-dead-end.

Mvh
Sniff

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg bruker begge deler, men foretrekker diffusjon på bakveggen. Har riktig nok diffusjon i taket også nå, men kommer til å bytte der til et produkt som både absorberer og diffuserer. De fleste som jeg har lest som har testet begge deler i en vanlig stue, sier at de ikke synes diffusjon fungerer bra på sidevegger eller frontvegg sammenlignet med demping (så sant man ikke har dipoler). Virker som de aller fleste som har eksperimentert med både diffusjon og absorpsjon ender opp med å hovedsakelig å bruke diffusjon i bakre delen av rommet og demping i framre delen. Engelholm mener noe annet.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Sniff skrev:
Det virker som om det går en slags kile hos en del rett-troende mellom difusjon eller absorbering, ikke begge deler. Hvorfor det? Har jeg missforstått? Hvorfor kan man ikke kjøre både difusjon og absorbering i 1.refleksjonspunktet i tak og på vegger kombinert med difusjon på bakvegg f.eks. I studioer brukes ofte Live-end-dead-end.
Mvh
Sniff
Akustik har man räknat på i 100 år! På den tiden räknade man på stora konsertsalar, auditorium och liknanade. När man började med smårumsakustik, kontrollrum och lyssningsrum tog man o-kritiskt in samma gamla formler och tänk som för storsals-akustiken. Här gick det enligt mig (och många fler) lite fel.

Du nämner studios och live-end dead-end. Vi har med SMT-konceptet flera studios som kör med 100% live-end för mellanregister/diskant och basabsorption under ca 250 Hz.

Vad man upplever som är "vanligast" eller vad som "oftast" blir resultatet när man testar beror på många faktorer. Själv har jag gått från ett kraftigt dämpat rum till ett som är väldigt mycket mer levande, men det är levande på ett kontrollerat sätt.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
orso skrev:
Virker som de aller fleste som har eksperimentert med både diffusjon og absorpsjon ender opp med å hovedsakelig å bruke diffusjon i bakre delen av rommet og demping i framre delen. Engelholm mener noe annet.
Den mildt sagt beskjedne erfaringen jeg har gjort meg samsvarer med det Engelholm da sier. Diff foram og demping (om nødvendig) bak.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
thomand skrev:
orso skrev:
Virker som de aller fleste som har eksperimentert med både diffusjon og absorpsjon ender opp med å hovedsakelig å bruke diffusjon i bakre delen av rommet og demping i framre delen. Engelholm mener noe annet.
Den mildt sagt beskjedne erfaringen jeg har gjort meg samsvarer med det Engelholm da sier. Diff foram og demping (om nødvendig) bak.
Jag säger inte dämpning bak...jag säger dämpning i nedre frekvensområdet, basen!

Sniff skrev:
Takk Orso og Engholm for ryddige innspill.
Engholm: Betyr det du skriver at du i dag ikke ville benytte de DIY-absorbentene du har lenket til her http://www.engelholmaudio.com/dv.pdf ?
Mvh
Sniff
Nej dämpväggarna använder jag inte längre. :)

Topp Bunn