Diffusjon med bass felle

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ok målsettingen er som følger: Det skal dempe vesentlig fra 60-70Hz til 250-300Hz. Over dette har jeg ikke vesentlige problemer, so I will let it be. Under dette, vel tror ikke på mirakler.
- Den skal diffusere skikkelig fra 600Hz om mulig lavere.
- Den skal ikke bygge mer enn 20cm, helst 15cm ut fra bakvegg/vindu.
- Den skal være 85-100cm høy og 230cm bred.
- Den skal fikse dippene og peakene på 70-100Hz foran vinduet (h140xb230cm). Sitteposisjoner er 1 - 2m foran vindu.
- Det finnes ingen sweet spot, uansett hvor du sitter deg ned i dette rommet er det god lyd
- Normen for akustikken er at førsterefleksjoner dempes, resten av rommet skal diffusere litt eller helst mer over 600Hz (idag er den høyere i store deler av rommet ca 800-1000hz).
- Bass mellomtone under 600Hz og/eller nedre diffusjonseffekt dempes mest mulig.

Referansene er en eksisterende diffusor Optiffusor fra Jens Eklund som funker godt, men er obsolete fordi den gjør ingenting med bass kanselleringene foran seg selv og vindu. (Bass og refleksjonsproblemer trumfer diffusjon hver gang, my bad.)
Referanse 2 er en test av en 15cm (85x230cm) tykk mineralulls absorbent hengt 50-60cm foran vindu, denne nuket dippen på 70Hz helt, senket peaken på 80Hz 30-40% og jevnet ut problem refleksjoner kanselleringer opp til 250Hz veldig fint, men jeg innbillte meg sef at det låt mer døllt og dempet eller noe sånn. Sikkert selvbedrag, men tar man selvbedraget fra mennesket tar man også livsgnisten som Ibsen sa, eller noe sånt.

Jo nærmere bakvegg jo høyer kanselleringsfrekvensen, lengre fra bakvegg blir dippene og peakene mindre, så fokus er rundt 1-2m som gir kansellering ca 60-120Hz (dette stemmer ikke helt med teorien, så da har jeg feil, ihvertfall når jeg sitter 2m fra vindu er 70Hz dipp enorm og 80 hz peak det samme, en kvartbølge av 2m er ca 40hz, så her er det noe muffens.
(bruker en huskeregel bølgelengde 20Hz 16m, 40Hz 8m, 80 Hz 4m, 160Hz 2m, kvartbølger da 4m, 2m, 1m og 0,5m)
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Så tanken er da og bruke en av de nye meta diffusorerne fra Arithmetic Design, som skal kunne brukes over en bass felle siden de er full av lange vertikale Helmholz slots. På 60Hz kreves det vel 5% åpning for at bassen tror det er fri vei ut eller noe sånt. Altså de slipper gjennom bass og returnerer over en gitt frekvens.
Disse igjen som man kan se av den inkluderte brosjyren, vil med veldig luftig dempe materiale bak med opptil en dybde av (3'5" eller 8-9cm før de må termineres av bakveggen/vindu som en plate for å ivareta Helmholtz funksjonen til metadiffusoren, skal kunne fungere bra ned til 100-150 Hz. Dette kan godt være mye skryt uten substans, men prinsippet skal intellektuelt være lovende. Når eg snakket med produsenten sa de sporenstreks at under 100Hz bruker man bakplaten som en plateresonnator, kryssfiner etc, for å få videre demping der omkring. Prinsippet er ivertfall at den terminsringsplaten/ bakplaten i dette tilfelle blir mye bedre utført som en VPR, en VPR er betydelig bedre enn en kryssfiner plate demper, som tar seg av den videre bass dempingen. Dette har jeg jo allerede meget uoverbevisende dokumentert i min tråd om VPR bassfeller, uten dokumentasjon eller bevis. Men rommet var for stort iforhold til VPR'en, det kunne ses små forbedringer men de var i 2-3% området, så jeg ble allment definert som en en no show. Men det er bra å bli satt på plass av manglende resultater, eg ekkje fotball trener og mister derfor heller ikke jobben, så det var en erfaring rikere. Den virket pitte litt men det er jo ikke mye å slå i bordet med. Med akustikk må man ofte bruke betydelige tiltak for å få resultat. I dette tilfelle er det bare refleksjoner/kanselleringer fra bak vindu som er ett tema. Så har tro på at ikke driter meg loddrett ut denne gang.

Så altså. Flatene blir antagelig:
- Arithmetic diffusor 2,5 cm dybde utenpå
- 5 cm Caruso Isobond 40/45 (veldig lav luftgjennomstrømningsmotstand)
- 1/1,5mm stål plate limt på
- 10cm Caruso Isobond 35
- Alt i en mobil tett ramme foran vindu.

Eg skal sende tegninger og alt til produsent's engineering avdelig for uttalelse, koster noen kroner, men da får eg ihvertfall en konkret vurdering i forhold til situasjonen.
 

Vedlegg

Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Første steg blir å få kjøpt Isobond WLG35 og stål plate. Det går greit, tar noen uker fra Don Audio i Tyskland...
Tester så
VPR
kontra
Absorbent(selvlagde)
kontra
Rent vindu
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Blitt litt forvirret her, den kjente erfaringen med VPR er at de er kjent for å være god til å dempe etterklang men ikke gjøre stort med frekvensresponse! Demper de 60-70 retur fra bakvegg, så bør det jo hjelpe på kanselleringene? Hvordan kan noe være bra på å demper etterklang men ikke gjøre stort med frekvens responsen? Etterklang er vel da lyd som slår mellom veggene mange ganger, hvis de da demper bare litt hver gang, så er dette feil valg, jeg må ha noe som demper helt første gang, for å fjerne bakveggs kanselleringen.
 
Topp Bunn