Det er med 99.99% sikkerhet den "normale" oppbrytningen ved ca. 23kHz på diamant, keramikk dome membraner etc. som forsøkes dempet.Spennende og merkelig konstuksjon
gismo
223 amerikanske daler på madisound.comJeg har også spurt om prisen men har ikke fått noe svar enda![]()
Hvorfor ?Link til denne finner ikke dette. Synes iøvrig ikke frekvenskurven var så veldig fin.
Hvordan har du konkludert med at målingene er foretatt med 2-ordens hp-filter? Det betviler jeg veldig og det står ikke noe om det i databladet. Var delefrekvensen satt til 2,5k under måling så ville altså vært dempet ca. 24dB ved 550Hz... og det er det ingen tegn til. Seas har imidlertid oppgitt effekttåligheten med 12dB/oktav deling ved 2,5kHz og det er noe helt annet.Fordi det er målt med et 12dB/okt 2.5kHz filter og i en 0.6 meter x 0.8 meter baffel på 0.5 meter avstand så er ikke SPL kurven av så stor verdi. En ser tydelig filterets virkning fra 2.5kHz og nedover.
Impedans kurven som er målt uten filter og uten baffel sier mye mer om elementet.
Jeg har endel erfaring med Seas sine diskanter og denne ser ut til å oppføre seg elektrisk rimelig sammenlignbart.
For å kunne si noe mer om denne diskanten ville jeg ha montert den i en riktig baffel (som diskanten skulle ha vært brukt i) og målt på 2.5 meters avstand uten filter og med et RLC ledd for å dempe resonansen ved 550Hz og Zobel filtere for å få linjær impedans oppover.
Jeg skjønner ikke helt heller hvorfor du konkluderer med at grillen i forkant domen er en slags demping av oppbrytning i membranen. Hvis oppbrytningskontroll var hensikten så ville det være naturlig å ha noe som virket på membranen direkte. Videre så deler jeg heller ikke din oppfatning om at "den normale" oppbrytningen i diamantmaterialet skulle ligge rundt 23kHz. Seasmembranet bryter opp ved rundt 55kHz, langt utenfor det hørbare området.Det som ser "litt" merkelig ut er at impedansen i "bruks området" er lavere enn DC impedansen...
Dette kan skyldes magnetisk olje, internt dempe materiale eller den akustiske linsen (oppbrytnings kontroll) eller en kombinasjon av dette og at elementet kanskje ikke er innspillt..
Helt enig synes det ser meget fint ud. Ingen voldsomme peaks f.eks.Fordi det er målt med et 12dB/okt 2.5kHz filter og i en 0.6 meter x 0.8 meter baffel på 0.5 meter avstand så er ikke SPL kurven av så stor verdi. En ser tydelig filterets virkning fra 2.5kHz og nedover.
Impedans kurven som er målt uten filter og uten baffel sier mye mer om elementet.
Jeg har endel erfaring med Seas sine diskanter og denne ser ut til å oppføre seg elektrisk rimelig sammenlignbart.
For å kunne si noe mer om denne diskanten ville jeg ha montert den i en riktig baffel (som diskanten skulle ha vært brukt i) og målt på 2.5 meters avstand uten filter og med et RLC ledd for å dempe resonansen ved 550Hz og Zobel filtere for å få linjær impedans oppover.
Det som ser "litt" merkelig ut er at impedansen i "bruks området" er lavere enn DC impedansen...
Dette kan skyldes magnetisk olje, internt dempe materiale eller den akustiske linsen (oppbrytnings kontroll) eller en kombinasjon av dette og at elementet kanskje ikke er innspillt..
Seas sine målinger ser ofte ikke like "fine" ut som på endel andre elementer, men det er fordi målingene til de fleste av de andre elementene er foretatt under forhold som gir bedre resultater og som en i praksis ikke kan få til selv, og at selve målingene er filtrerte for å se fine ut.
Med den erfaring jeg har fra de andre Seas diskantene så ville jeg basert på databladet tro at dette elementet har et stort potensiale lydmessig....
Vet ikke om det er så ille i forhold til f.eks. Accuton? Mener å huske at de var først ute, og det til en temmelig streng pris. Eller reservedelene fra B&W?
Ja, altså det er jo selve diamanten som koster her, hva er det seas bruker resten av pengene på? Ja, det er klart diamant er dyrt. Men de er jo kunstige, de koster en brøkdel av en naturlig diamant. Hvis b&w klarer å lage en diamant diskant billigere, så er det forståelig. Men 43000 kroner billigere? Jeg ville heller kjøpt meg ett par høyttalere til 60kWow! Men da er jeg minst like imponert over prisen til B&W som sjokkert over prisen til SEAS. Jeg mener å huske at Accuton (Thiel den gangen de kom) lå på 30k, til og med usikker på om det var for paret eller stykket (som du skjønner en klype salt, kanskje et par). Accuton er US$ 1883,- styket for 3/4" i dag hos Madisound eks. mva.
ja b&w selger nok mer, men seas brukes jo både ofte og overalt i verden, og velger de en pris rundt b&w diskanten ville de jo solgt adskillig mer, jeg vet jeg hadde kjøpt uten tvil. Klart de selger mye mindre når de har en slik prisSant nok. Man skal vel heller ikke se helt bort fra muligheten for at de prises opp til DIY-markedet, og ned til OEM-markedet for å tilby høyttalerprodusentene et markedsføringstriks. Men, B&W er enorme i hifi-sammenheng. Mon tro hvor mange flere elementer med diamant de leverer enn SEAS? Tror vi snakker om den store gangetabellen her, altså.
Når det er sagt, så blir det ikke noe kjøp fra min side heller.