Diamantdiskant fra SEAS

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.267
Torget vurderinger
2
Ja dette kan bli spennende.

Singh

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.365
Torget vurderinger
10
Håper at det er ok for Seas at jeg legger ut databladet:

1350584761685.jpg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.365
Torget vurderinger
10
Jeg har også spurt om prisen men har ikke fått noe svar enda :)

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Link til denne??? finner ikke dette. Synes iøvrig ikke frekvenskurven var så veldig fin.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
5 dB for høyt i hørbar område - og faller betydelig av i det det område som alle over 30 i forveien har store problemer med i det hele tatt at høre...Og mye verre er det om om er over 40 - så faller selv 15khz vekk...

En Tang ban 2" fuldtone - har betydelig jevnere kurve...

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.793
Tror det er let å korrigere de 5 DB . Og mener det er bare en fordel den ruller af opadtil.

O

Oblivion

Gjest
Fordi det er målt med et 12dB/okt 2.5kHz filter og i en 0.6 meter x 0.8 meter baffel på 0.5 meter avstand så er ikke SPL kurven av så stor verdi. En ser tydelig filterets virkning fra 2.5kHz og nedover.
Impedans kurven som er målt uten filter og uten baffel sier mye mer om elementet.

Jeg har endel erfaring med Seas sine diskanter og denne ser ut til å oppføre seg elektrisk rimelig sammenlignbart.
For å kunne si noe mer om denne diskanten ville jeg ha montert den i en riktig baffel (som diskanten skulle ha vært brukt i) og målt på 2.5 meters avstand uten filter og med et RLC ledd for å dempe resonansen ved 550Hz og Zobel filtere for å få linjær impedans oppover.

Det som ser "litt" merkelig ut er at impedansen i "bruks området" er lavere enn DC impedansen...
Dette kan skyldes magnetisk olje, internt dempe materiale eller den akustiske linsen (oppbrytnings kontroll) eller en kombinasjon av dette og at elementet kanskje ikke er innspillt..

Seas sine målinger ser ofte ikke like "fine" ut som på endel andre elementer, men det er fordi målingene til de fleste av de andre elementene er foretatt under forhold som gir bedre resultater og som en i praksis ikke kan få til selv, og at selve målingene er filtrerte for å se fine ut.

Med den erfaring jeg har fra de andre Seas diskantene så ville jeg basert på databladet tro at dette elementet har et stort potensiale lydmessig....

Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Fordi det er målt med et 12dB/okt 2.5kHz filter og i en 0.6 meter x 0.8 meter baffel på 0.5 meter avstand så er ikke SPL kurven av så stor verdi. En ser tydelig filterets virkning fra 2.5kHz og nedover.
Impedans kurven som er målt uten filter og uten baffel sier mye mer om elementet.
Jeg har endel erfaring med Seas sine diskanter og denne ser ut til å oppføre seg elektrisk rimelig sammenlignbart.
For å kunne si noe mer om denne diskanten ville jeg ha montert den i en riktig baffel (som diskanten skulle ha vært brukt i) og målt på 2.5 meters avstand uten filter og med et RLC ledd for å dempe resonansen ved 550Hz og Zobel filtere for å få linjær impedans oppover.
Hvordan har du konkludert med at målingene er foretatt med 2-ordens hp-filter? Det betviler jeg veldig og det står ikke noe om det i databladet. Var delefrekvensen satt til 2,5k under måling så ville altså vært dempet ca. 24dB ved 550Hz... og det er det ingen tegn til. Seas har imidlertid oppgitt effekttåligheten med 12dB/oktav deling ved 2,5kHz og det er noe helt annet.

Det som ser "litt" merkelig ut er at impedansen i "bruks området" er lavere enn DC impedansen...
Dette kan skyldes magnetisk olje, internt dempe materiale eller den akustiske linsen (oppbrytnings kontroll) eller en kombinasjon av dette og at elementet kanskje ikke er innspillt..
Jeg skjønner ikke helt heller hvorfor du konkluderer med at grillen i forkant domen er en slags demping av oppbrytning i membranen. Hvis oppbrytningskontroll var hensikten så ville det være naturlig å ha noe som virket på membranen direkte. Videre så deler jeg heller ikke din oppfatning om at "den normale" oppbrytningen i diamantmaterialet skulle ligge rundt 23kHz. Seasmembranet bryter opp ved rundt 55kHz, langt utenfor det hørbare området.
Den designdingsen fremfor domen mistenker jeg å ha som primæroppgave å beskytte mot knusing av det tynne sprø membranet.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.793
Jeg tror Oblivion opfatter grillen som et reklamefif uden bund i virkeligheden.

inselwind

Hobbyselger
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
13.706
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Noen som har greie på når denne omsider kommer ut i hyllene, til glede for oss diy'ere?

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.793

Seas sine målinger ser ofte ikke like "fine" ut som på endel andre elementer, men det er fordi målingene til de fleste av de andre elementene er foretatt under forhold som gir bedre resultater og som en i praksis ikke kan få til selv, og at selve målingene er filtrerte for å se fine ut.

Med den erfaring jeg har fra de andre Seas diskantene så ville jeg basert på databladet tro at dette elementet har et stort potensiale lydmessig....
Helt enig synes det ser meget fint ud. Ingen voldsomme peaks f.eks.

inselwind

Hobbyselger
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
13.706
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Ikke å se på dynabel sin hjemmeside, men madisound har dem for salg,,, for skarve 6.500 dollares:) ikke akkurat ALE, men sikkert gromt..

inselwind

Hobbyselger
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
13.706
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
I vår ble det ihvertfall solgt et nytt par her på torget f or ca 14 lapper.. tipper du må ut med 40-50 høvdinger gjennom dynabel?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Man må nok være en veletablert, middelaldrende audiofil med solid diskanttap på øra for å ha råd.... :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vet ikke om det er så ille i forhold til f.eks. Accuton? Mener å huske at de var først ute, og det til en temmelig streng pris. Eller reservedelene fra B&W?

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Vet ikke om det er så ille i forhold til f.eks. Accuton? Mener å huske at de var først ute, og det til en temmelig streng pris. Eller reservedelene fra B&W?

De koster 43000 mer enn ett sett med b&w diskanter. Skulle tro de brukte naturlige diamanter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Wow! Men da er jeg minst like imponert over prisen til B&W som sjokkert over prisen til SEAS. Jeg mener å huske at Accuton (Thiel den gangen de kom) lå på 30k, til og med usikker på om det var for paret eller stykket (som du skjønner en klype salt, kanskje et par). Accuton er US$ 1883,- styket for 3/4" i dag hos Madisound eks. mva.

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Wow! Men da er jeg minst like imponert over prisen til B&W som sjokkert over prisen til SEAS. Jeg mener å huske at Accuton (Thiel den gangen de kom) lå på 30k, til og med usikker på om det var for paret eller stykket (som du skjønner en klype salt, kanskje et par). Accuton er US$ 1883,- styket for 3/4" i dag hos Madisound eks. mva.
Ja, altså det er jo selve diamanten som koster her, hva er det seas bruker resten av pengene på? Ja, det er klart diamant er dyrt. Men de er jo kunstige, de koster en brøkdel av en naturlig diamant. Hvis b&w klarer å lage en diamant diskant billigere, så er det forståelig. Men 43000 kroner billigere? Jeg ville heller kjøpt meg ett par høyttalere til 60k

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sant nok. Man skal vel heller ikke se helt bort fra muligheten for at de prises opp til DIY-markedet, og ned til OEM-markedet for å tilby høyttalerprodusentene et markedsføringstriks. Men, B&W er enorme i hifi-sammenheng. Mon tro hvor mange flere elementer med diamant de leverer enn SEAS? Tror vi snakker om den store gangetabellen her, altså.

Når det er sagt, så blir det ikke noe kjøp fra min side heller.

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Sant nok. Man skal vel heller ikke se helt bort fra muligheten for at de prises opp til DIY-markedet, og ned til OEM-markedet for å tilby høyttalerprodusentene et markedsføringstriks. Men, B&W er enorme i hifi-sammenheng. Mon tro hvor mange flere elementer med diamant de leverer enn SEAS? Tror vi snakker om den store gangetabellen her, altså.

Når det er sagt, så blir det ikke noe kjøp fra min side heller.
ja b&w selger nok mer, men seas brukes jo både ofte og overalt i verden, og velger de en pris rundt b&w diskanten ville de jo solgt adskillig mer, jeg vet jeg hadde kjøpt uten tvil. Klart de selger mye mindre når de har en slik pris

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Antall liker
160
Er jo Accuton som produserer membranet for Seas, så prisen er vel sikkert en følge av hva de skal ha for et karbonmembran...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Så det. Jeg regner med at en OEM-elementprodusent vet å ta seg betalt av en annen OEM-elementprodusent. Dette forklarer nok en god del.

Topp Bunn