DGG - Original Masters

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som noen vet så er jeg ivrig interessert i historiske innspillinger; og dette temaet hører kanskje forsåvidt naturlig under min tråd "Klassisk; historisk idag!". Velger allikevel å lage en egen liten artikkel om denne plateserien fra DGG, som jeg synes byr på noe av det flotteste som er tilgjengelig på CD idag.

De er svært godt omtalt i pressen selvsagt;

“...Universal’s dazzling Original Masters series, bargain priced, well documented, attractively packaged”
Opera News, January 2004

“this marvellous Original Masters series ...These DG boxes are among the most desirable and intelligently planned re-releases on the market”
Rob Cowan, Gramophone, April 2004

"At a time when the classical record industry is regularly castigated for greed, short-sightedness and superficiality, the Original Masters project ... testifies to cultural commitment of the highest order."
Laurence Vittes, Classic Record Collector, Spring 2003

"...precisely the sort of project that the major companies should be embarking on: mining their archives, pooling their resources and taking the time to plan things properly. ... a collection that shouldn't be missed on any count."
Rob Cowan, Gramophone, 3/2003

"...five boxes at bargain price which are a must for the discriminating collector (*****)."
David Mellor, The Mail on Sunday, February 9, 2003

"neatly packaged box sets of historical recordings in excellent transfers direct from the original tapes"
Anthony Burton, BBC Music Magazine, March 2003

Misoppfatningen om at et godt hifisystem og historiske innspillinger er motsigelser er en høyst misforstått en; og blir gjort grundig til skamme med slike serier som dette. Jeg har skrytt i nær ekstatiske ordelag om Schneiderhan-boksen i historisk-tråden; nå som jeg er nær å ha anskaffet hele serien selv, så er det vel relativt trygt å mene noe om den, og trygt å anbefale den uten å risikere at andre kommer før meg til mølla :)

Fra DGG Original Masters sin hjemmeside;

In a historical series like Original Masters, our great advantage is our access - unlike many labels who issue historical recordings - to the original mastertapes of the recordings released. In other words, DGG can use original source material, not shellacs or LPs, as the basis of the transfers to disc. This makes for an enormous gain in the quality of the sound that can be offered on Original Masters CD releases. Even in the case of live radio recordings (as in the Furtwängler set), here too we had access to radio tapes. What's more, with the acquisition of the Westminster and American Decca catalogues (as well as the availability, subject to approval, of material from the Decca and Philips catalogues), DGG can offer a wider range and a more comprehensive selection of recordings by a given artist.

The first step in the transfer process itself is, of course, the copying of the tapes on to a computer editing system, where all subsequent steps are carried out. The age of the tapes (most were around fifty years old) can create any number of problems. Editing-splices can become loose or can stick to other adjacent outer layers of the tape itself; the tape may also tear because the original material has become fragile with the passing of years. At times it is only possible to copy individual sections of a work, and these have to be joined together at a later stage using the editing system.

All further adaptation and restoration work, right up to the preparation of the new master for production, takes place within the editing system. Analogue editing errors are, wherever possible, corrected, background noise (tape hiss) reduced to an acceptable level, and, only where necessary, the character of the sound improved using filters. When more than one tape is used for the compilation of a single CD, different sound levels and sound images are equalized. Essentially, a minimum of intervention takes place, so that one should speak of a mastering rather than a remastering process.

In the case of the recordings from the Westminster catalogue (the Janácek Quartet's Mendelssohn and Beethoven), the sources used were the original tapes that were employed at the recording sessions themselves and later edited. This may seem obvious, but isn't: with later Westminster LP releases mostly copies of original recordings were used. The tapes were copied using a Studer 820, perhaps the best analogue tape recorder available today for normal production. Since the tape-speed at the recording was not always constant, pitch had to be checked continuously and regulated when copying if necessary.

The digital conversion and processing took place at 96 kHz 24 bit. With the help of special Audio Cube software we were able to solve many technical problems that occurred on the original recordings (frequent loud humming noises, electrostatic disturbances and tape drop-outs; where necessary, tape noise was reduced slightly, but in most cases this was not essential). We tried to reconstruct the equalization as well as possible because of the excellent sound quality of these historical recordings.

With special thanks to Richard Beutel and Andrew Wedman of Emil Berliner Studios

Platene er å få tak i fra de store leverandørene av klassisk musikk; cduniverse, mdt, amazon og berkshire; sjekk berkshire (www2.broinc.com) først da de har enkelte av disse til avsindig lave priser.

Alle bildene av coverene her er tilfeldige bilder; hele serien finner man på hjemmesiden;

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

For ordens skyld må jeg tilføye at de to andre store Universal-assosierte gamle selskapene, Philips og Decca (UK) også har egne "Original Masters"-kataloger; men siden jeg har vært opptatt med DGG så har jeg ennå ikke rukket meg dit..

Enjoy :)

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, den som ennå ikke har Beethovenkvartettene med Qt Italiano må slå til! Neiognei, all den Curzon-en, da... Kubeliks Mahler; masse Ferrier, Bruckner, Shostakovitsj... Lupu og Kempff i Schubert, Kubelik i Dvorak, Haskil og Grumiaux i LvB...

Bernt K

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
og Katchens Brahmsboks..........

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Jeg har allerede bestilt Ansermet-boksen på MDT... har endel av hans innspillinger, flott fyr.
Professor i matematikk før han slo seg på dirigentkarrieren.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Vidar P skrev:
Jeg har allerede bestilt Ansermet-boksen på MDT... har endel av hans innspillinger, flott fyr.
Professor i matematikk før han slo seg på dirigentkarrieren.
Jasså du. Det visste jeg ikke. Men jeg har sansen for utforskingen av den musikken han tidvis dirigerer; som tydeligvis var mer populær på 50-tallet; som vist i en rekke plateinnspillinger utgitt på Decca SXL2000-serien men også innspillinger utgitt på RCA Living Stereo.

De platene jeg har med Ansermet (hovedsaklig audiofile nytrykk av originaler på RCA og Decca, fra Speakers Corner og Classic) har virkelig gitt mersmak.

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
De platene jeg har med Ansermet (hovedsaklig audiofile nytrykk av originaler på RCA og Decca, fra Speakers Corner og Classic) har virkelig gitt mersmak.

Nytrykk er tingen. Skal du ha originalene kan det bli dyrt. Nedenstående koster henholdsvis 1000 og 500kr:

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Flott med nytrykk ja. Nå har jeg bokstavelig talt metervis av originale Decca'er o.l. også; og de låter riktig flott; masteret som de er fra fersk og frisk tape; men nå til dags så begynner de å bli sjeldnere enn hønetenner.

I tillegg er det en masse i disse DGG Original Masters-utgivelsene som ikke har vært særlig tilgjengelig; man kjøper de jo for innholdets del. Men jeg kan skrive under på at de boksene jeg så langt har hørt låter som rene skjære MoFi gull-cd'er; noe som ikke burde overraske; all den tid dette materialet i denne serien hovedsaklig er masteret fra original mastertape, med antakelig noe av det beste utstyret som er tilgjengelig for formålet.

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Flott med nytrykk ja. Nå har jeg bokstavelig talt metervis av originale Decca'er o.l. også; og de låter riktig flott; masteret som de er fra fersk og frisk tape; men nå til dags så begynner de å bli sjeldnere enn hønetenner.

Har du sammenlignet Decca nyutgivelsene fra Speakers Corner med originalpressingene?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Vidar P skrev:

Har du sammenlignet Decca nyutgivelsene fra Speakers Corner med originalpressingene?
Joda, har noen titalls dubletter. Men det er ikke innenfor topic i denne tråden. Vi kan gjerne ta det i en annen tråd?

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
berxter skrev:
Ja, den som ennå ikke har Beethovenkvartettene med Qt Italiano må slå til! Neiognei, all den Curzon-en, da... Kubeliks Mahler; masse Ferrier, Bruckner, Shostakovitsj... Lupu og Kempff i Schubert, Kubelik i Dvorak, Haskil og Grumiaux i LvB...

Bernt K
Kan du vennligst være noe mer konkret :)
Jeg er en enkel sjel og må ha det inn med teskje.

Foretrekker vinyl, men innser at cd er både billigere og mer tilgjengelig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Beethoven/Qt Italiano;

Curzon;

Kubeliks Mahler;

Lupu;

Schubert/Kempff;

Dvorak/Kubelik;

... etc etc. De er alle i lista. Bildene er hentet derfra.

Men jeg gjør oppmerksom på at de av disse som ikke er i serien "Original Masters" (alle de du etterspør unntatt Curzon, som du sikkert husker fra Brahms 1.klaverkonsert, Decca/Speakers Corner) kan jeg ikke mene noe om hva mastering vedkommer.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stover skrev:
berxter skrev:

Bernt K
Kan du vennligst være noe mer konkret :)
Jeg er en enkel sjel og må ha det inn med teskje.

Foretrekker vinyl, men innser at cd er både billigere og mer tilgjengelig.
Vidar har rett. Egentlig var innlegget mitt hovedsaklig basert på egen sikkelproduksjon ;) og erfaring med de settene jeg har.
Vel. Qt Italiano har en storboks med alle Beethovenkvartettene, og den er blant de ypperste av slagsens; Takacs og Talich, historisk: Buschkvartetten, er gode alternativer, men Qt Italiano er sååå vakkert, så.
Ferrier er en av mine storfavoritter, hun kan presse fram saltvann i øyekroken selv med enkle engelske folkesanger (My Boy Willy får meg til å "røsj i kropp" selv om jeg er forberedt på effekten). Her er alt i mono og delvis med tynn, men tilfredsstillende lyd (hun døde, bare 41 år gammel, i 1953).
Lupu spilte dessverre ikke inn alle Schubertsonatene, men det som er i settet er flott.
Curzon har ufortjent kommet litt i bakleksa, men f eks Brahmskonsertene står ikke tilbake for noe som helst. Jeg føler for å kjøpe mer enn det jeg allerede har.
Haskil og Grumiaux leverer noe av det mest helstøpte i Beethovens sonater for fiolin og piano som eksisterer (Kremer/ Argerich, (Kreisler/ Rupp for de mer historiske) er andre alternativer).
Kubeliks Mahler har jeg ikke hørt alt av, men det jeg har fått inn er absolutt topp, og jeg sikler på boksen, selv om det da blir noen dubletter.
Samme med Kempff i Schubert; lyden er kanskje litt datert, men han er jo Schubertianer så det holder. For enkeltsonatene er det vel Lupu, Richter og Uchida som troner for meg, men komplett Kempff frister sykt mye; det blir vel handling, tenker jeg.

Bernt K

S

Stover

Gjest
Jeg bøyer meg i støvet for de 2 siste svar.
Takk.

Berxter. Forstod at dette bare var en slik tankevandring.
Forstår at egen research også må til, men lettvinte løsninger til ny musikk i teskjeformat, er kjærkomment for min del.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.082
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå for tiden heller jeg til at Italianos komplettboks er det naturlige sentrum i en Beethovenkvartettsamling, og det naturlige sted å begynne en utforsking. Da er jeg vel enig med gode berxter?

Beklager ot i forhold til trådens egentlige tema, Vidar P. Jeg er litt usikker på om jeg trenger andre enn Hagen og Mosaïques i Mozarts kvartetter. Men denne gtråden handler vel ikke om basisbehov, hehe.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i det med komplette kvartetter forsåvidt; lett det siden jeg selv sitter på den komplette Qt Italiano Philips LP-boksen. Men de sene kvartettene er da et utmerket sted å starte om man skal dele de inn i de typiske inndelingene; tidlige, midlere og sene.

Basisbehov er det jo noen av også i DGG Original Masters må vite :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har kjøpt kanskje 10-12 av alle Original Masters, vært litt forsiktig for ikke å få for mye overlapp i samlingen og kjøpe artister jeg ikke kjenner til ´i blinde´. Derfor har jeg prioritert de jeg kjenner fra før, sånne som Jochum, Oistrakh, Curzon, Grumiaux, Janowitz. Men nå står det klart for meg (går litt seint av og til) at dette er så gjennomført gode ting at det ikke er nødvendig å bruke mer tid på overveielser. Nå som seriene begynner å tynnes i (nett)butikkene kommer jeg ganske enkelt til å ta det jeg kommer over. Da koker det bare ned til hvor jeg finner best utvalg og hvor prisene er lavest. Nå som mange ripper CD-samlingene sine er det vel håp om at også disse boksene kan finnes på bruktmarkedet.

Akkurat nå skal jeg ha denne

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er akkurat det Jørgen, settene leveres ferdig overveid, og ingen annen overveielse er nødvendig. Hehe.

De dukker opp innimellom her og der, noen plasser er noen sett gunstige, andre sett er gunstigere andre steder. Husk at om man kjøper fra amazon uk/de/fr så trekkes mva-ekvivalenten fra i kassa ved utsjekk. Dette gjelder vanligvis ikke ved kjøp fra tredjepartsleverandører der.

Her er endel bokser som fortsatt smyger seg under mva-grensa.

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss...rds=original+masters&sprefix=original+masters

http://www.amazon.fr/s/ref=nb_ss_0_...ds=original+masters&x=0&y=0&sprefix=original+

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/pages/...iew+DESC&bSortBy=ASC&serial=09112250729668524

.. og et antall flere steder også. Den som leter finner.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Idet man ønsker Norman velkommen på klassisk-sidene, drar jeg frem denne tråden siden det var spørsmål om Fricsay. Linken under, som også fins i første innlegg, bringer oss til seriens hjemmeside, og der fins en suveren Fricsay-boks.

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

Jeg vet ikke hvor boksene er billigst nå til dags, så man får vel scanne the usual suspects.

Topp Bunn