"DeVore O/baby"-kloner inspirert av FantOrang Divorced

torbjornvatn

Fersking
Ble medlem
18.09.2025
Antall liker
1
Sted
Oslo
Etter å ha siklet på DeVore O/baby en stund, men innsett at prislappen på mer enn 85K er litt utenfor rekkevidde, kom jeg tilfeldigvis over Fantorang-byggetråden her inne + at jeg fant denne ganske detaljerte videoen om hvordan de ekte faktisk bygges.
Og da var det gjort, her skal det bygges høytalere!

Jeg er foreløpig i startgropa med å skaffe meg materialer, litt mer verktøy, lære meg VituixCAD osv., men nå er det snart på tide å bestille elementer.
I videoen nevner DeVore selv at bassene er laget av SEAS og diskantene av Vifa, så jeg har litt lyst til å være tro mot den komboen. Nå virker det som det er litt krøkkete å skaffe Vifa/Peerless-diskanter, så jeg vurderer om jeg skal gå for komboen SEAS H1217-08 CA18RLY og SEAS H1280-06 22TFF.

Er det noen her inne som har noen erfaring med disse elementene og har kommentarer til om det kommer til å funke i det hele tatt? Forslag til andre SEAS/Vifa-kombinasjoner mottas med takk.
Det er flere ting jeg er usikker på her:
  • Er dette elementer som vil "trives" i en kasse med samme dimensjoner som O/baby? (590x375x245mm, ca 37 liter volum)
  • Vil det funke å montere diskanten på insiden av frontbaffelen, med en sånn traktformet åpning?
  • Må diskanten evt. demonteres først?
  • Funker det bra å bestille fra lydkonsept.no (da blir det bare SEAS), eller er det soundimports.eu som gjelder?
Håper noen kan hjelpe meg med noen innspill sånn at jeg kommer meg over den værste beslutningsvegringen og får satt noen elementer i bestilling snart.

/torbjørn

Vedlegg

Topp Bunn