Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Lenge siden sist folkens! Har vært fraværende hovedsaklig fordi jeg har falt til ro med oppgraderinger. Både fordi jeg er veldig fornøyd og fordi det prisen på oppgradering hadde blitt altfor dyrt i forhold til hva jeg har fått igjen for det tror jeg.

    Men jeg solgte min REL Stampede sub (for å være med på finansieringen av Devialet forsterker i tillegg til at bassen var imponerende med den.

    Nå vurderer jeg å kjøpe sub på ny og lurer på hva som kan anbefales. Ikke veldig høye lydnivåer og brukes til både musikk og TV.

    Ser også etter en fin liten rimelig CD driver som kan erstatte blu-ray spilleren. Gjerne toppladet.
    Ville nå tatt ein kikk på Arendal Sound sine siste kreasjoner. Reknar med at tester er rett rundt hjørnet.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Er det noen som har oppdatert sin Mac til Big Sur, og som kan bekrefte at Air fortsatt fungerer?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Lest at andre har rapportert at det ikke virker, er rapportert til Devialet.
     

    corey

    Medlem
    Ble medlem
    27.06.2010
    Innlegg
    26
    Antall liker
    27
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    9
    Lenge siden sist folkens! Har vært fraværende hovedsaklig fordi jeg har falt til ro med oppgraderinger. Både fordi jeg er veldig fornøyd og fordi det prisen på oppgradering hadde blitt altfor dyrt i forhold til hva jeg har fått igjen for det tror jeg.

    Men jeg solgte min REL Stampede sub (for å være med på finansieringen av Devialet forsterker i tillegg til at bassen var imponerende med den.

    Nå vurderer jeg å kjøpe sub på ny og lurer på hva som kan anbefales. Ikke veldig høye lydnivåer og brukes til både musikk og TV.

    Ser også etter en fin liten rimelig CD driver som kan erstatte blu-ray spilleren. Gjerne toppladet.

    Screenshot_20201116-223147_Samsung Internet.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    "Other bug fixes and improvements related to Roon Ready usage over Gigabit Ethernet." dette fra relese note på den siste fw (13.2.0 - DOS 2.2.6 ).

    Hos meg så har jeg fortsatt problemer med dropouts på high rez filer og raat med Roon, med Air så fungerer det bedre. En billig RP2 til noen hundrelapper fikser dette uten problemer mens Devialet fortsatt sliter 1,5 år etter den ble Roon ready! Kjører 100mb som er blitt anbefalt men det fikser ikke problemet. Har siste fw fikset problemet for noen andre her? Hadde en stund jeg bare spilte vinyl, men nå etter siste oppgradering så er lyden den beste jeg har hatt på streaming så litt irriterende at dette nettverksproblemet ikke er fikser enda. Tror ikke det er gjort noe lydtuning med siste fw, så det kan være jeg bare tror jeg har bedre lyd nå. Nå må jeg ikke spille 192/24 filer men endel blir steamet i dette formatet (qobus) og da er det litt rart å måtte konvertere til f.eks 48/24 da forsterkeren oppsampler alt til 192/24 internt. Får teste litt med Air vs nedsamplet raat og sjekke om jeg hører noe forskjell.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Om noen har problem med at Roon ikke registrerer volum endring fra IR fjernkontrollen etter oppgradering til siste fw, så ta en fullstendig reboot (trekk ut stømkabelen), det fikset problemet på mine 220.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg vurderer å investere i ny forsterker til mine høyttalere. Neste forsterker blir den siste på mange år. Derfor vil jeg investere i noe som er av topp kvalitet; både lydmessig og i utseende. Jeg har aldri hatt gleden av å lyttet til noen Devialet forsterkere, men har forsøkt å lese meg opp. Er det noen her som feks kan si noe om Devialet 140 pro vs Hegel H390. Klipsch RP280f er jeg såpass glad i at jeg kommer til å beholde en god stund til.

    Men jeg har flere spørsmål:) Som dere ser av signatur så har jeg en ok riaa. Vil riaa-del i Devialet overgå den jeg har nå tror dere? Og, er det mye forskjeller mellom 140 og 220. Klarer ikke helt å se hva forskjellene er foruten mer watt og noen innganger. Fant at Devialet har mine 280f i SAM-listen. Uten at jeg vet hva SAM vil si i praksis.

    Setter pris på alle svar og synsinger:)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ser ut til at Devialet er klar med RAAT for Phantom. Ble sluppet info om fastvare 4. desember som ble trukket tilbake til kjapt, men Google fikk lagret siden. Av en eller annen grunn får jeg ikke lagt til link til den lagrede siden, men hvis dere søker opp "devialet DOS 2.12 raat certified" dukker siden opp.

    Kanskje jula kommer tidlig i år?
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Støtter Devialet Phantom Devialet Air? RAAT ble en liten nedtur for meg på expert. Hadde sikkert for store forhåpninger, det er litt annerledes lyd en Air ikke mye og noen foretrekker Air, ellers ikke så mye mer en problemer med high rez over GB nettverk :) Det er blitt bedre med siste FW. Om Phantom bare støtter Airplay så kan du regne med bedre lydkvalitet med RAAT.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vurderer å investere i ny forsterker til mine høyttalere. Neste forsterker blir den siste på mange år. Derfor vil jeg investere i noe som er av topp kvalitet; både lydmessig og i utseende. Jeg har aldri hatt gleden av å lyttet til noen Devialet forsterkere, men har forsøkt å lese meg opp. Er det noen her som feks kan si noe om Devialet 140 pro vs Hegel H390. Klipsch RP280f er jeg såpass glad i at jeg kommer til å beholde en god stund til.

    Men jeg har flere spørsmål:) Som dere ser av signatur så har jeg en ok riaa. Vil riaa-del i Devialet overgå den jeg har nå tror dere? Og, er det mye forskjeller mellom 140 og 220. Klarer ikke helt å se hva forskjellene er foruten mer watt og noen innganger. Fant at Devialet har mine 280f i SAM-listen. Uten at jeg vet hva SAM vil si i praksis.

    Setter pris på alle svar og synsinger:)
    Har ikke hørt din riaa, men jeg er fornøyd med Devialet sin. P.g.a plassmangel så har jeg en (svin)dyr to boks riaa nedpakket. Denne er nok bedre, men vinyl er stort sett den kilden som gir best lyd hos meg (kommer jo an på hva jeg spiller).
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Støtter Devialet Phantom Devialet Air? RAAT ble en liten nedtur for meg på expert. Hadde sikkert for store forhåpninger, det er litt annerledes lyd en Air ikke mye og noen foretrekker Air, ellers ikke så mye mer en problemer med high rez over GB nettverk :) Det er blitt bedre med siste FW. Om Phantom bare støtter Airplay så kan du regne med bedre lydkvalitet med RAAT.
    Phantom støtter dessverre ikke Air, men både AirPlay, Spotify Connect og UPnP av trådløse protokoller. UPnP og Roon snakker ikke sammen, og de Squeezebox til UPnP-løsningene som finnes funker heller ikke. Musikken stopper etterhvert. Noe merkelig da Bubble UPnP med andre funker bra. AirPlay og Spotify Connect bruker jeg ikke, står en RPI3 med Allo DigiOne og en coax til toslinkboks i en krok som fôrer Phantom med lyd fra Roon. En litt keitete løsning, så jeg gleder meg stort til RAAT. Devialet bruker ikke å være kjapp på avtrekkeren, så det kan sikkert ta en del tid før RAAT blir sluppet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Airplay fungerer fint for meg (godt nok) med AppleTV som kilde og bilde på TV, men på musikk så merker du at det mangler noe i direkte sammenligning. Blir nok bedre på Phantom også, rart de ikke støtter sin egen teknologi (Air) da da den er på nivå med RAAT på lydkvalitet.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Fikk endelig Devialet tilbake, etter CI oppgradering. Må si jeg er imponert, jeg synes det er en helt annen forsterker, på en positiv måte. Jeg synes alle parametre i lyden er merkbart hakket bedre. Samtidig fikk jeg ny fjernkontroll og displayet på blokkene er også ny farge på, mulig det er seneste software. For noen absolutt fantastiske forsterkere
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Samme type fjernkontroll, eller en ny type? Jeg innbiller meg også et min har bedre lyd nå en når den var ny.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Kontrollen ser vel lik ut, men den har mer motstand enn den første, føles mer robust
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mon tro hva Devialet pønsker på nå? En ting er sikkert, de har som vanlig ikke overholdt sin egen tidsfrist.
    http://instagr.am/p/CJLvQ3-IDqy/
    Screenshot_20201227-023501.png

    Helt uten sammenheng, sannsynligvis, er de utsolgt for alle Phantom Premier i nettbutikken. Hvis de nå slipper Diamond Phantom eller Gold² vil jeg bli lettere oppgitt av to grunner. En; de burde fikse problemene med eksisterende produkter før de slipper noe mer. To; jeg trenger definitivt ikke en trigger for upgradius nevrosa. Er nok av hifistæsj jeg "trenger" før nye høyttalere.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Skulle ønske de brukte litt resurser på ekspert serien istedet for å komme med ørten versjoner av disse eggene, men har liten tror på at det skjer.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Skulle ønske de brukte litt resurser på ekspert serien istedet for å komme med ørten versjoner av disse eggene, men har liten tror på at det skjer.
    Som ordtaket sier, det er ikke lurt å sette alt på ett egg, ei legge alle kort i en kurv, evt forkrommet pizzaeske.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Det kan ikke være mange promiller av resursen de bruker på "badevektene". De 3 siste år så er det blitt lagt til Roon støtte og en form for rom korreksjon (uten grafisk gui), that it, og så kan du kjøre 2 av den miste modellen i mono konfigurasjon som de 2 større.. Litt rart siden gi også gir ut diverse vinyl, inkludert sære ting som lacquer utgivelser som bare kan spilles noe få ganger.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det kan ikke være mange promiller av resursen de bruker på "badevektene". De 3 siste år så er det blitt lagt til Roon støtte og en form for rom korreksjon (uten grafisk gui), that it, og så kan du kjøre 2 av den miste modellen i mono konfigurasjon som de 2 større.. Litt rart siden gi også gir ut diverse vinyl, inkludert sære ting som lacquer utgivelser som bare kan spilles noe få ganger.
    Enig i at forsterkerne har fått lite oppmerksomhet de siste årene. Kanskje CI2 kommer snart? Koster dog mye å slippe halvferdige produkter, så ikke rart at de må prioritere. Slippet av Gemini har ikke akkurat gått smertefritt hvis tilbakemeldingene på Devialetchat er representative. Knall lyd og ødelagt av uferdig programvare virker å være gjennomgangstemaet. Jula kom dessverre litt for tidlig for Devialet i år, igjen. Skjedde omtrentlig det samme da Reactor ble sluppet for et par år siden.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Etter å ha tilbragt en del tid på Devialet forumet, kom jeg over en tråd som hevdet at man kunne få bedre lyd ved å koble sammen to Devialet forsterkere (440 i mitt tilfelle) med en digital coax kabel RCA-AES istedet for den tilhørende RCA-RCA. Etter å ha brukt 100,- på en RCA - XLR overgang fikk jeg testet, og overraskende nok ble lyden betraktelig bedreo_O

    Noen andre som har testet dette?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har lest det samme men har ikke testet selv (kjører 2x220). Kjøpte nettopp en overgang selv , men mest for å frigjøre en rca par ved å bruke xlr inngangen for cd transporten min. Xlr inngang skal visstnok være bedre på dette også.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    231
    Antall liker
    139
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha tilbragt en del tid på Devialet forumet, kom jeg over en tråd som hevdet at man kunne få bedre lyd ved å koble sammen to Devialet forsterkere (440 i mitt tilfelle) med en digital coax kabel RCA-AES istedet for den tilhørende RCA-RCA. Etter å ha brukt 100,- på en RCA - XLR overgang fikk jeg testet, og overraskende nok ble lyden betraktelig bedreo_O

    Noen andre som har testet dette?
    Hei,
    har du en link til overgangen?
    Erik
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Vurderer sterkt å fleske til med en Audioquest Coffee Digital Coax kabel med RCA til XLR. Hifiklubben kan skaffe :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer sterkt å fleske til med en Audioquest Coffee Digital Coax kabel med RCA til XLR. Hifiklubben kan skaffe :)
    Ville testet med overgang først før jeg hadde brukt x-antall tusen på en digitalkabel, jeg smelte til med en fra Electrocompaniet (fint skal de være) til 198.-
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @sandecker
    Gratulerer! Hvordan låter det? Har du hatt noen problemer med lading, paring osv? Har lest ymse tilbakemeldinger på Devialetchat.com angående programvare, men lyden skal visst være svært god.
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    610
    Antall liker
    709
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det @ragwo .
    De låter veldig bra. Har også mulighet til å justere lyden i app med equalizer og innstillinger. Jeg bruker naturlige innstillinger foreløpig.
    Parringen gikk bra men måtte fjerne noen gamle parrede enheter fra listen før den fant Gemini. Oppdatering av proppene og ladeetuiet gikk sømløst.
    Slet litt med lading de første dagene, var spennende å se om proppene hadde full lading etter en tid i etuiet. Men det har gått seg til 😀
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Phantomføljetongen fortsetter. Det skal etter sigende komme en ny versjon av Phantom Premier den 2. februar med oppgradert innmat og ny finish. Matt hvit og sort sier ryktene, samt Roon RAAT 24/192 og AirPlay 2. Kan se ut som om nåværende versjon ikke vil støtte mer enn 24/48. Devialet har atter en gang endret spesifikasjonene på høyttaleren og alle spor av 24/192 er borte, nå kun 24/48 i app og 24/96 på optiske inngangen. Minnes de gode, gamle dagene da høyttalerene støttet 24/192 på den optiske inngangen, via UPnP og i appen.
    Gårsdagens spesifikasjoner følger.
    Screenshot_20210122-165657.png


    Spesifikasjonene fra november 2018:
    Screenshot_20181126-013211.png
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk for det @ragwo .
    De låter veldig bra. Har også mulighet til å justere lyden i app med equalizer og innstillinger. Jeg bruker naturlige innstillinger foreløpig.
    Parringen gikk bra men måtte fjerne noen gamle parrede enheter fra listen før den fant Gemini. Oppdatering av proppene og ladeetuiet gikk sømløst.
    Slet litt med lading de første dagene, var spennende å se om proppene hadde full lading etter en tid i etuiet. Men det har gått seg til 😀
    Godt å høre at du ikke har møtt på snublefeller. Har du testet andre trådløse BT-propper? Har selv Jabra Elite Active 75t og er godt fornøyd med dem, men det frister med Gemini.
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    610
    Antall liker
    709
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei,
    Jeg sammenliknet ikke med andre trådløse, gikk direkte fra ettpar RHA med kabel til Gemini :) Leste også på forum om noen som opplevde problemer, og var litt spent, men som nevnt gikk det uten store problemer for meg.

    Godt å høre at du ikke har møtt på snublefeller. Har du testet andre trådløse BT-propper? Har selv Jabra Elite Active 75t og er godt fornøyd med dem, men det frister med Gemini.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Halleluja! Roon RAAT er endelig her!
    Screenshot_20210201-175348.png


    Og hva i all verden er Arch?

    Edit:
    Phantom dukker visst opp som usertifisert i Roon og kan derfor ikke aktiveres. Forhåpentligvis er det noe som fikses i morgen, den offisielle slippdatoen, og ikke at Devialet igjen har tatt en Devialet.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Arch kan være en ADC. Ser ut til å være RCA-plugger på boksen.
    684CAA82-AA7C-42C5-9111-A2941E5FFADC.png
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Der var Phantom Roonsertifisert men med maksimal oppløsning på 24/48. Litt skuffende, men når Dutch & Dutch 8c kjører med samme samplerate går det vel greit å gjøre det med plastfenderne også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ville ikke bekymret meg for det, 48/24 låter nok bra det.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Devialet Arch viser seg å være en svært fleksibel input til Phantom. Godtar vanlig analogt linjesignal, digital coax inn samt at platespilleren kan plugges rett i da det er et RIAA-trinn innebygd. Teknologien skal være hentet fra Expert Pro. Høres umiddelbart ut som en kjekk sak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn