Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hva viser volumet når dere spiller "normalt"? Spiller normalt på et nivå de fleste vil kalle lavt og på f.eks litt rolig jazz trio så må jeg opp på -12db for å få litt over bakgrunnslyd nivå på min 220 (enda litt høyere på min 200). Fikk satt den opp i går og spilte veldig lavt noen timer i starten for å få litt varme i den og ca. 1 time på vanlig lavt volum. Sjekket temperaturen og den var da 59 grader som var vel nær anbefalt max på 65 for så lavt volum synes jeg. Bruker jeg SAM og power management er skrudd av (høyttalerne er 86dB/2.83V/m).
    Enheten står helt fritt, ikke i noe skap/rack.
    Min spiller på - 40 på normal lydstyrke, bakgrunnsmusikk.
    Høytalere har følsomhet på 89 db.
    Forhåndsinnstilling av volum gjøres i konfigurator. Kan gjøres på hver inngang. Ville sjekket dette
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Spiller nå med volum cirka bakgrunnsmusikk (kanskje litt over) og volumet viser -44.
    Temperatur hhv 38 og 39 grader. Stått på en times tid.
    Har sett noen screenshot med tilsvarende og db og lurt litt. -44 på min og det er så vidt du kan høre noe. Testet litt med en Ipad app og det var ca 75db i snitt på en jazztrio ca. 2,5 m fra høyttalerne i et rom på under 25m2, volumet var da på -12db på 220.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Du har vært veldig kritisk til at jeg og mange andre har solgt våre 120/200, men har byttet selv? Her er jo noe av det du selv skriver:





    Jeg har en Dev D400 som jeg forguder. Desidert den beste forsterker jeg noen gang har hatt og kanskje også den billigste sett i komponentsammenheng. Jeg ga 60 for den.
    Dersom Devialet var "den beste forsterkeren i verden", så villle nesten alle eid en slik og de ville knapt vært å oppdrive på bruktbørsen. Realiteten er at mange har prøvd Devialet, men mange selger dem videre på brukbørsen (slik jeg har gjort) og går videre til noe annet.

    Det er mange positive engenskaper med Devialet, men forsterkerne har utvilsomt også sine "drawback", noe som kan være greit å nevne for de som vurderer kjøp. Her kan det være nok å nevne:

    1. Mangel på display på forsterkeren
    2. En fjernkontroll som "sucks"
    3. Forbanna firmware-oppgradering som endrer lydsignaturen. Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene.
    4. Avhengig av SAM-godkjent høyttaler for å få ut potensialet.
    5. Trøblete Air/Wifi
    6. Dyr forsterker og kjempedyr oppgradering
    Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene?

    Her lurer jeg fælt på hva du mener ☺
    Poenget med dette var at jeg likte best klangbalansen med firmware 7.1.1. (og etterfølgeren), men hatet lyden i 8.0 og 9.0. Problemet var at jeg (og flere andre - sjekk utenlandske brukerforum på Devialet) gjennom å nekte oppgradering, gikk glipp av nyvinningene på forsterkerne. Dermed ble valget: Må jeg oppgradere firmware og få dårlige lyd, men gå glipp av eventuelle nye egenskaper, eller holde fast på den gamle firmwaren og miste alle fremtidige "oppgraderinger". Valget ble å selge hele "skiten", og kjøpe en forsterker som er ferdigutviklet ved kjøp. Jeg angrer ikke.

    Jeg er klar over at dette er en vennetråd, men greit for eventuelt interesserte å vite at Deivalet heller ikke er uten "flaws".
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva viser volumet når dere spiller "normalt"? Spiller normalt på et nivå de fleste vil kalle lavt og på f.eks litt rolig jazz trio så må jeg opp på -12db for å få litt over bakgrunnslyd nivå på min 220 (enda litt høyere på min 200). Fikk satt den opp i går og spilte veldig lavt noen timer i starten for å få litt varme i den og ca. 1 time på vanlig lavt volum. Sjekket temperaturen og den var da 59 grader som var vel nær anbefalt max på 65 for så lavt volum synes jeg. Bruker jeg SAM og power management er skrudd av (høyttalerne er 86dB/2.83V/m).
    Enheten står helt fritt, ikke i noe skap/rack.
    Min spiller på - 40 på normal lydstyrke, bakgrunnsmusikk.
    Høytalere har følsomhet på 89 db.
    Forhåndsinnstilling av volum gjøres i konfigurator. Kan gjøres på hver inngang. Ville sjekket dette
    Den starter på -40 som er standard og det er OK, men det er ikke mye å gå på før jeg er på max. Skrudde f.eks opp til +3db på et roligere parti med kontrabass uten at det ble spesielt høyt.Spilt noen timer etter jobb i dag og temperaturen er nå 61 grader.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du har vært veldig kritisk til at jeg og mange andre har solgt våre 120/200, men har byttet selv? Her er jo noe av det du selv skriver:





    Jeg har en Dev D400 som jeg forguder. Desidert den beste forsterker jeg noen gang har hatt og kanskje også den billigste sett i komponentsammenheng. Jeg ga 60 for den.
    Dersom Devialet var "den beste forsterkeren i verden", så villle nesten alle eid en slik og de ville knapt vært å oppdrive på bruktbørsen. Realiteten er at mange har prøvd Devialet, men mange selger dem videre på brukbørsen (slik jeg har gjort) og går videre til noe annet.

    Det er mange positive engenskaper med Devialet, men forsterkerne har utvilsomt også sine "drawback", noe som kan være greit å nevne for de som vurderer kjøp. Her kan det være nok å nevne:

    1. Mangel på display på forsterkeren
    2. En fjernkontroll som "sucks"
    3. Forbanna firmware-oppgradering som endrer lydsignaturen. Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene.
    4. Avhengig av SAM-godkjent høyttaler for å få ut potensialet.
    5. Trøblete Air/Wifi
    6. Dyr forsterker og kjempedyr oppgradering
    Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene?

    Her lurer jeg fælt på hva du mener ☺
    Poenget med dette var at jeg likte best klangbalansen med firmware 7.1.1. (og etterfølgeren), men hatet lyden i 8.0 og 9.0. Problemet var at jeg (og flere andre - sjekk utenlandske brukerforum på Devialet) gjennom å nekte oppgradering, gikk glipp av nyvinningene på forsterkerne. Dermed ble valget: Må jeg oppgradere firmware og få dårlige lyd, men gå glipp av eventuelle nye egenskaper, eller holde fast på den gamle firmwaren og miste alle fremtidige "oppgraderinger". Valget ble å selge hele "skiten", og kjøpe en forsterker som er ferdigutviklet ved kjøp.
    Tenker du på at du ikke fikk SAM med de eldre utgavene? På mine ELAC høyttalere fikk best lyd med 10.1.x. I software kan du skru av SAM totalt. 7 softwaren er mindre resolv'ene og virker mer forgiving. :) Versjonene har forskjellig bias på en måte. Ikke mange forsterkere som kan vise til noe sånt.
    Med en slik holdning du fremviser, kommer du til å bli drittlei av det ferdigutviklede kretsløpet du nevner. Dette står bom fast. Kanskje du ikke skal drive med hifi, men bare lytte musikk. Uansett er devialet testet verden rundt som en av de beste ampene ever!
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Du har vært veldig kritisk til at jeg og mange andre har solgt våre 120/200, men har byttet selv? Her er jo noe av det du selv skriver:





    Jeg har en Dev D400 som jeg forguder. Desidert den beste forsterker jeg noen gang har hatt og kanskje også den billigste sett i komponentsammenheng. Jeg ga 60 for den.
    Dersom Devialet var "den beste forsterkeren i verden", så villle nesten alle eid en slik og de ville knapt vært å oppdrive på bruktbørsen. Realiteten er at mange har prøvd Devialet, men mange selger dem videre på brukbørsen (slik jeg har gjort) og går videre til noe annet.

    Det er mange positive engenskaper med Devialet, men forsterkerne har utvilsomt også sine "drawback", noe som kan være greit å nevne for de som vurderer kjøp. Her kan det være nok å nevne:

    1. Mangel på display på forsterkeren
    2. En fjernkontroll som "sucks"
    3. Forbanna firmware-oppgradering som endrer lydsignaturen. Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene.
    4. Avhengig av SAM-godkjent høyttaler for å få ut potensialet.
    5. Trøblete Air/Wifi
    6. Dyr forsterker og kjempedyr oppgradering
    Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene?

    Her lurer jeg fælt på hva du mener ☺
    Poenget med dette var at jeg likte best klangbalansen med firmware 7.1.1. (og etterfølgeren), men hatet lyden i 8.0 og 9.0. Problemet var at jeg (og flere andre - sjekk utenlandske brukerforum på Devialet) gjennom å nekte oppgradering, gikk glipp av nyvinningene på forsterkerne. Dermed ble valget: Må jeg oppgradere firmware og få dårlige lyd, men gå glipp av eventuelle nye egenskaper, eller holde fast på den gamle firmwaren og miste alle fremtidige "oppgraderinger". Valget ble å selge hele "skiten", og kjøpe en forsterker som er ferdigutviklet ved kjøp. Jeg angrer ikke.

    Jeg er klar over at dette er en vennetråd, men greit for eventuelt interesserte å vite at Deivalet heller ikke er uten "flaws".
    Skjønner hva du mener og har forståelse for at du var misfornøyd. Forskjellen på oss kan være forventninger til et så kostbart produkt.
    Men en oppgradering til en 220pro er i praksis en helt ny forsterker. Å si at å bli nektet firmwareoppdatering er å ta i syntes jeg.
    For min del hørte jeg aldri store forskjeller i lyden på firmwareoppdatering. Heldigvis kan man vel si ☺
    Devialet kunne gjort som 99% av alle andre produsenter å komme med nye modeller annenhvert år. Så kunne vi solgt skiten og kjøpt oss en ny. Det hadde blitt mye dyrere enn en oppgradering. Enig at alt ikke er på stell enda, men har full tillit at alt kommer på plass. For min del kommer jeg til å skaffe en companion for å få 440 pro. ☺
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg er mest opptatt av lyden, og bryr meg lite om "hifi". Jeg har eid enormt dyre greier og selvsagt billige (250 produkter siden 1980-tallet), og de billigste greiene har for meg alltid gitt de beste musikkopplevelsene: rytmisk driv, trøkk og dynamikk ("luftgitar") og gjerne med fokus på mellombass og mellomtone. Pågående og analytiske diskantgjengivelse kan jeg overlate til Hifi-folket.

    Jeg opplevde stor forskjell mellom de ulike firmware-versjonene på både 120 og 200, men det kan godt være at en ny Devialet 400/440 hadde utgjort en viktig forskjell. Men jeg går ikke den veien en gang til.

    Alt tyder på at jeg ender opp med aktive høyttalere, muligens gjennom et kompromiss med Kef LS50 Wireless + sub.
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Foresten så har jeg hørt rykter om at det kommer en 440 pro på bruktbørsen om noen dager. Blir spennede å se interessen for den. Kanskje jeg må svinge meg rundt i et forsøk å kuppe den companion ☺
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Eksakt! Jeg er mest opptatt av lyden, og bryr meg lite om "hifi". Jeg har eid enormt dyre greier og selvsagt billige (250 produkter siden 1980-tallet), og de billigste greiene har for meg alltid gitt de beste musikkopplevelsene: rytmisk driv, trøkk og dynamikk ("luftgitar") og gjerne med fokus på mellombass og mellomtone. Pågående og analytiske diskantgjengivelse kan jeg overlate til Hifi-folket.
    Lættis! ;) :eek:
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Foresten så har jeg hørt rykter om at det kommer en 440 pro på bruktbørsen om noen dager. Blir spennede å se interessen for den. Kanskje jeg må svinge meg rundt i et forsøk å kuppe den companion ☺
    Prøv det. Jeg skulle ønske at alle en gang fikk høre en kompanjong til sin master. Jeg hadde en fantastisk bass og... mellomtone og ikke minst åpenhet. og ikke minst hifi-riktig diskant. Symbalene sto i rommet som på live! Forsterkeren herjet med basselementene på godt. Definisjon i spader.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Foresten så har jeg hørt rykter om at det kommer en 440 pro på bruktbørsen om noen dager. Blir spennede å se interessen for den. Kanskje jeg må svinge meg rundt i et forsøk å kuppe den companion ☺
    Regner med du vet at companion også må ha Core når din master har det.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Foresten så har jeg hørt rykter om at det kommer en 440 pro på bruktbørsen om noen dager. Blir spennede å se interessen for den. Kanskje jeg må svinge meg rundt i et forsøk å kuppe den companion ☺
    Regner med du vet at companion også må ha Core når din master har det.
    Åja. Dette vet jeg godt. Det har denne som kommer for salg. ☺
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Bakgrunnsmusikk med volum på -45dB. Virkelig høy lyd ved -25dB på min 220 pro på B&W 804d3.
    Jeg har ikke sendt inn for infinity core oppgradering ennå, men bruker heller ikke streamer i devialet nå da jeg har en NAD M50.2 koblet til via AES EBU.
    Denne spiller "alt" inkludert cd plater. Jeg har skrudd av alt som kan skrus av i devialet og den låter helt fantastisk som dac-forsterker. Alle andre bruksmuligheter er ren bonus for min del som per i dag ikke benyttes.

    Et spørsmål i denne forbindelse er om oppgradering til infinty core også gir bedre lyd via digital innganger?

    Jeg bruker siste firmware før infinity core og lyden er som sagt ekstremt bra. Kan ikke skjønne hva som kan nå opp til denne klasse A/D boksen med alt den tilbyr i tillegg til lyd i referanse klasse. Har du ikke hørt det er det en feil et annet sted. Jeg har vært der jeg også, men nå er jeg ikke i tvil lenger. Og jeg har ikke testet en companion ennå!.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hm.. Må være ekstrem tunge å drive mine Kef da, -25 hos meg er bakgrunn lyd (kan snakke greit over musikken). Ville testet ut Air om jeg var deg, ble en hel del bedre en coax/spdif meg hos med på min 200. Vet ikke om Core påvirker lyden på inngangene, min ble levert med Core så har ikke testet uten.

    Edit: Trengte så vidt å røre volumkontrollen på mitt forsterker sett på 4x45w (A/B) før jeg hadde samme volum som ved -15db på 220.
     
    Sist redigert:

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Jeg har brukt air med pc som lydkilde tidligere og fikk ikke dette til å spille noe særlig. Volumet måtte også stå på -25dB før det ble normal høy lyd. Men det var andre faktorer enn selve devialet som spilte inn for det "dårlige" resultatet. Med egen signal kilde på xlr digital inngangen ble det meget god lyd.

    Så enn så lenge er jeg der mhp lydkilde. 220 pro er betydelig bedre enn 200 og lyden har blitt "varmere" og mer analog!

    jbm
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Prøver å sette den om som dual mono nå. Må begge ha eget SD kort med config fil for å virke? Begge har nå eget kort men begge kommer opp som master? Har koblet digital kabel og link kabel mellom dem. Kun den med nettilgang som spiller i en kanal. Tips?
    Ja, begge må ha sine separate SD-kort med konfigurasjon.
    Husk å laste ned riktig fil til riktig kort fra online-konfiguratoren (én fra hver av enhetene du ser på skjermen; master øverst).
    I learned the hard way.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg fått den opp som master/slave men fortsatt bare lyd i masteren?

    440 config.jpg
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Last ned config til master SD-kort fra 'download' ved siden av øverste enheten på bildet.
    Og tilsvarende for companion SD-kort fra nederste enheten på bildet hvor det også er en 'download'.
    Burde funke.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Last ned config til master SD-kort fra 'download' ved siden av øverste enheten på bildet.
    Og tilsvarende for companion SD-kort fra nederste enheten på bildet hvor det også er en 'download'.
    Burde funke.
    Nei, det gjør ikke det. Forstår ikke hvorfor?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Installerte fw på ny og laget nye config. filer og formaterte alle Sd-kort på ny. Nå virker det!
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Good good!
    Men var jeg i dine sko, hadde jeg allerede forfattet en ganske flammende email til produsenten.
    Holder simpelthen ikke mål at man skal måtte knote noe så jævlig som dette.

    Men hvordan oppleves forskjellen fra 220 til det dobbelte rent lydmessig?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er relativ datakyndig (ikke nørd) og det var mye mer styr en jeg hadde sett for meg, og jeg hadde jo hatt en D200 før så jeg var kjent med Devialet. Når man kjøper en ny forsterker til veil 155K og den kommer med gammel sw som ikke viser Core i displayene eller fungerer på ethernet så er ikke det bra. Når så SD-kortene som følger med ikke fungerer med mac og man kun har mac i huset så er man i trøbbel!

    Har så vidt fått spilt litt og merker ikke så mye til den double effekten sånn umiddelbart, spiller nå på -18db for få sånn passelig lydnivå. Får gi den "nye" enheten litt tid å bli varm før jeg kommer med en dom, men det høres kanskje litt bedre ut allerede. Kan jo også være placebo for å forsvare den ikke helt ubetydelige ekstra kosten.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet hva BL 3.1 er? På den en enheten så viser de andre samme versjon men BL er 3.0 ikke 3.1 som denne.

    devialet display.png
     

    Extratyggis

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2016
    Innlegg
    21
    Antall liker
    9
    Sted
    Sandefjord
    Melder meg selv inn i denne eksklusive klubben etter at jeg kjøpte en brukt 200 her på forumet.

    Forsterkeren erstattet en Bladelius, før dette en Parasound Halo. Inntrykket etter noen uker er at Devialeten spiller med dynamikk og detaljer som ingen av de andre er i nærheten av. Har SAM på 80% med Dali Rubicon 8. Når jeg ser på film med SAM aktivert kan jeg faktisk skru av subben, det er stor forskjell fra tidligere da jeg har brukt subben fast ved filmtitting.

    Det eneste negative er at jeg føler at den ikke er kraftig nok til å drive mine Rubicon 8 når volumet blir veldig høyt. Dette er dog kun et problem hvis man skal ha fest eller lignende. Men når 99% lyttingen foregår på normalt lydnivå (der Devialeten er helt overlegen alt annet jeg har hørt), blir valget enkelt. Jeg beholder D200 og håper det dukker opp en Companion :) Oppgradering til 440 er selvfølgelig fristende, men til den prisen må jeg nok klare meg med en 400 foreløpig.

    Air greiene er også veldig tungvint i forhold til AirPlay ol. Men det er blitt bedre på den nye Pro serien har jeg skjønt.

    - Nick
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har peiling på hvorfor jeg hele tiden opplever korte dropouts med den ene Silver Phantom? Koblet optisk kabel fra tv til boks som er koblet med ethernet og strømmer via wifi til høyttalerne. Opplever små dropouts fra den ene høyttaleren ca 40 ganger i minuttet, men ikke lenger enn noen millisekunder.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Foreløpig ikke den store forskjellen på PRO, med Core så støtter den UPNP mens Airplay (Apple)og Spotify Connect kun er støttet i beta nå.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Noen som har peiling på hvorfor jeg hele tiden opplever korte dropouts med den ene Silver Phantom? Koblet optisk kabel fra tv til boks som er koblet med ethernet og strømmer via wifi til høyttalerne. Opplever små dropouts fra den ene høyttaleren ca 40 ganger i minuttet, men ikke lenger enn noen millisekunder.
    WiFi kan være årsaken, er dessverre ikke helt stabilt. PLC eller ethernet funker bedre. Høyttalerne er ikke like trådløse som Devialet liker å skryte av. Ellers er alltid en full reset verdt et forsøk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Begynner å lure på om noe er galt når jeg må opp i -5db for å få litt over bakgrunns volum når jeg spiller en rolig piano sonate. Testet også litt opera i dag, La Traviata (Kleiber) og måtte opp på -8db. Temperaturen på de var 42 og 37 grader når jeg lot dem spille nesten uten lyd i går, i dag etter noen timer så er masteren oppe i 57 grader så den sliter tydeligvis med mine KEF. Har et par små Spendor som jeg tror jeg må teste i løpet av uken. Har hatt 2 x150w monoblokker fra Cyrus som også slet litt, mens Phonosophie på 4x45w ikke hadde noe problemer i det hele tatt. Foreløpig så ble det ikke noe stor opptur med en ekstra 220, er jo litt ekstra men ikke verd pengene slik det er nå.

    Har også sjekket om det var noe begrensinger på utgangseffekten:
    devialet 440w.png
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Melder meg selv inn i denne eksklusive klubben etter at jeg kjøpte en brukt 200 her på forumet.

    Forsterkeren erstattet en Bladelius, før dette en Parasound Halo. Inntrykket etter noen uker er at Devialeten spiller med dynamikk og detaljer som ingen av de andre er i nærheten av. Har SAM på 80% med Dali Rubicon 8. Når jeg ser på film med SAM aktivert kan jeg faktisk skru av subben, det er stor forskjell fra tidligere da jeg har brukt subben fast ved filmtitting.

    Det eneste negative er at jeg føler at den ikke er kraftig nok til å drive mine Rubicon 8 når volumet blir veldig høyt. Dette er dog kun et problem hvis man skal ha fest eller lignende. Men når 99% lyttingen foregår på normalt lydnivå (der Devialeten er helt overlegen alt annet jeg har hørt), blir valget enkelt. Jeg beholder D200 og håper det dukker opp en Companion :) Oppgradering til 440 er selvfølgelig fristende, men til den prisen må jeg nok klare meg med en 400 foreløpig.

    Air greiene er også veldig tungvint i forhold til AirPlay ol. Men det er blitt bedre på den nye Pro serien har jeg skjønt.

    - Nick
    Gratulerer så mye og velkommen til klubben!

    Jeg fant også ut at jeg ikke trengte subben lengre. Jeg bruker AIR med Ethernet og det fungerer helt topp.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Melder meg selv inn i denne eksklusive klubben etter at jeg kjøpte en brukt 200 her på forumet.

    Forsterkeren erstattet en Bladelius, før dette en Parasound Halo. Inntrykket etter noen uker er at Devialeten spiller med dynamikk og detaljer som ingen av de andre er i nærheten av. Har SAM på 80% med Dali Rubicon 8. Når jeg ser på film med SAM aktivert kan jeg faktisk skru av subben, det er stor forskjell fra tidligere da jeg har brukt subben fast ved filmtitting.

    Det eneste negative er at jeg føler at den ikke er kraftig nok til å drive mine Rubicon 8 når volumet blir veldig høyt. Dette er dog kun et problem hvis man skal ha fest eller lignende. Men når 99% lyttingen foregår på normalt lydnivå (der Devialeten er helt overlegen alt annet jeg har hørt), blir valget enkelt. Jeg beholder D200 og håper det dukker opp en Companion :) Oppgradering til 440 er selvfølgelig fristende, men til den prisen må jeg nok klare meg med en 400 foreløpig.

    Air greiene er også veldig tungvint i forhold til AirPlay ol. Men det er blitt bedre på den nye Pro serien har jeg skjønt.

    - Nick
    Gratulerer med en knallgod amp og løsning.

    Bare til info:
    Selv om du roterer "setter" SAM på 0 så har den innvirkninger. Du må skru den helt av for at den skal utelates helt. D400 er mye kraftigere og imo en nesten optimal forsterker.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har SAM on/off på den midtre knappen på fjernkonrollen. Praktisk da det blir mindre bass off.
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Begynner å lure på om noe er galt når jeg må opp i -5db for å få litt over bakgrunns volum når jeg spiller en rolig piano sonate. Testet også litt opera i dag, La Traviata (Kleiber) og måtte opp på -8db. Temperaturen på de var 42 og 37 grader når jeg lot dem spille nesten uten lyd i går, i dag etter noen timer så er masteren oppe i 57 grader så den sliter tydeligvis med mine KEF. Har et par små Spendor som jeg tror jeg må teste i løpet av uken. Har hatt 2 x150w monoblokker fra Cyrus som også slet litt, mens Phonosophie på 4x45w ikke hadde noe problemer i det hele tatt. Foreløpig så ble det ikke noe stor opptur med en ekstra 220, er jo litt ekstra men ikke verd pengene slik det er nå.

    Har også sjekket om det var noe begrensinger på utgangseffekten:
    Vis vedlegget 485095
    Dette høres merkelig ut. Dine Kef Reference(?) er muligens litt tyngre å drive enn mine Audiovector (91db), men ikke så mye verre at det skal gi slike utslag.
    Antatt konfigurasjonen ikke har noen merkverdigheter, hvilket den sikkert ikke har, ville jeg sporenstreks tatt en telefon til forhandler for gjennomgang og fjerndiagnose.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    De er 85.5dB så endel tyngre last, og jeg hadde akkurat det samme problemet med min 200 så tror ikke det er noe galt med 440. Skal dobbelt sjekke jumpere (8 stk) og kabler i kveld.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å lure på om noe er galt når jeg må opp i -5db for å få litt over bakgrunns volum når jeg spiller en rolig piano sonate. Testet også litt opera i dag, La Traviata (Kleiber) og måtte opp på -8db. Temperaturen på de var 42 og 37 grader når jeg lot dem spille nesten uten lyd i går, i dag etter noen timer så er masteren oppe i 57 grader så den sliter tydeligvis med mine KEF. Har et par små Spendor som jeg tror jeg må teste i løpet av uken. Har hatt 2 x150w monoblokker fra Cyrus som også slet litt, mens Phonosophie på 4x45w ikke hadde noe problemer i det hele tatt. Foreløpig så ble det ikke noe stor opptur med en ekstra 220, er jo litt ekstra men ikke verd pengene slik det er nå.

    Har også sjekket om det var noe begrensinger på utgangseffekten:
    Vis vedlegget 485095
    Dette høres merkelig ut. Dine Kef Reference(?) er muligens litt tyngre å drive enn mine Audiovector (91db), men ikke så mye verre at det skal gi slike utslag.
    Antatt konfigurasjonen ikke har noen merkverdigheter, hvilket den sikkert ikke har, ville jeg sporenstreks tatt en telefon til forhandler for gjennomgang og fjerndiagnose.
    Du må ikke se deg blind på oppgitt effektivitet. KEF har ofte en litt vanskelig impedans, noe som når det kommer til klasse D generelt er en større utfordring enn det er for A/B og A med egnet strømforsyning. Så uten å ta hensyn til impedansegenskapene til Audiovector-ene dine blir det vanskelig å vurdere forskjellen i forhold til hans KEF.
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Jeg tror ikke devialet forsterkerne har problemer med å drive eller gi bra (høy) lyd. Både audio physic virgo 25 og bowers & wilkins 804d3 spilte/spiller med null pusteproblem. Lyden er temmelig høy ved -25dB både med virgo 25 og 804d3.

    Men har du/dere sjekket at signal kilde er satt til maks lyd. Jeg opplevde at intern volum på pc kranglet noen ganger og stå lavt. Da må volumet på devialet økes deretter.

    Når jeg spiller i bilen med Bluetooth setter jeg mobil på full guffe og justerer volumet med bilens volum. Dette gir best lyd også.

    Hjemme i stua så vær oppmerksom på at Bluetooth og wifi ikke går like godt sammen da Bluetooth kan "hindre" wifi signaler. Jeg har slått av alt som har med Bluetooth å gjøre hjemme. :)

    jbm
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn