Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vet du hvor lange disse NRG-x3 som følger med er? Er de for korte så kommer jeg til å bruke Supra, kommer til å fjerne paddene jeg bruker nå, og koble de direkte i veggen så det får være godt nok når det gjelder strøm. Om jeg ikke skjuler dem i Frislev så har jeg et Fraim fra Naim som da blir brukt.
    SPC er en bra kabel. Vær oppmerksom på kontaktene du bruker ifm den. Om trent 99 % av alle kontakter fra Kina er ikke bra nok. Det skjer noe rart i bassen og diskanten kan bli flisete. Mulig du skal velge kobberkontakter uansett og ikke Rhodium etc..
    Fraim har glass på stålkuler og er ikke egnet syns jeg. Får preg av nettopp dette. Dvs manger dybde og varme.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Jeg har ingen erfaringer med Devialet, men etter å ha snust litt på hjemmesiden til Devialet og denne SAM teknologien må jeg jo si at jeg er imponert dersom denne informasjonen stemmer.

    Jeg ser SAM har profiler til forskjellige høyttalere, blant annet vil SAM foreks. gi et par B&W CM1 s2 respons ned til smått utrolige 26hz!
    Dette kan da ikke stemme?
    Det kommer litt an på hvilke kriterier du legger til grunn. Sam fungerer slik at Devialet booster nivået i bassen avhengig av volum. Så lenge 26 hz er oppnåelig på et gitt volumnivå uten å overgå elementets maksimale utsving, vil man oppnå oppgitt frekvens på nettsidene.
    Hvor grensen går på volumknotten sier ikke Devialet så mye om, men det er da ikke spesielt høyt. Etterhvert som man skrur opp lyden vil man få mindre og mindre dypbass for å holde membranvandringen innenfor sikkerhetsgrensen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke se jeg har behov (heller ikke råd) til 1000 så 440 bør holde lenge for meg.
    Det samme "tenker" jeg også, men driver å nærmer meg en løsning. En 1000 blir nok siste stop i så fall! Det jo så mye en slipper å tenke på ifm Devialet.
    Så 400en var solgt, blir det en 1000 nå?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    En Utrolig kombinasjon!

    Prima Luna DiaLogue Premium med SED EL34 (Winged C), Mullard M8136 (12au7/CV4003) og Telefunken <> 12au7 (802s).

    Forsterkeren sammen med mine Harbeth 30.1 Jet Black, danner en lyd jeg aldri har vært i nærheten av kvalitetsmessig i mitt hus.

    Denne blir nok stående en stund. Nå er jeg på analogkildejakt!
    Nå er plutselig Devialet ikke i nærheten av Prima Luna?
    I følge konstruktøren av Harbeth 30.1 så mener han at forsterkeren har minimal med betydning for lydkvalitet på hans høyttalere, men det stemmer tydeligvis ikke?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En Utrolig kombinasjon!

    Prima Luna DiaLogue Premium med SED EL34 (Winged C), Mullard M8136 (12au7/CV4003) og Telefunken <> 12au7 (802s).

    Forsterkeren sammen med mine Harbeth 30.1 Jet Black, danner en lyd jeg aldri har vært i nærheten av kvalitetsmessig i mitt hus.

    Denne blir nok stående en stund. Nå er jeg på analogkildejakt!
    Nå er plutselig Devialet ikke i nærheten av Prima Luna?
    I følge konstruktøren av Harbeth 30.1 så mener han at forsterkeren har minimal med betydning for lydkvalitet på hans høyttalere, men det stemmer tydeligvis ikke?
    haha... hadde enda vært så enkelt. Devialet er veldig forskjellig fra PL. Jeg hadde ekstreme opplevelser med ELAC høyttalere og Devialet. Når jeg fikk Harbeth i hus endret ting seg en del. For det første like jeg ikke SAM etter en sund. Det spilte faktisk bedre uten. Harbeth har en helt annen måte å spille på enn ELAC. Harbeth er mer oppløst oppover og har større dybde også der. Sammenhengheten er bedre og mellomtonen ligger i toppkasse. Mer monitorpreg i tillegg. Dette skyldes sikkert elementtypene. ELAC går dypere og krever mer av forsterkeren nedover. Da kommer Devialet til sin rett. Når jeg direkte sammenlignet PL og D400 på 30.1, så kommer det tydelig frem at EL34 rør er og forblir lydrøret for meg. Må nevne at jeg ellers har meget bra rør i PL. Devialet er transistor og forblir transistor på godt. Hva du bør velge er match til resten av anlegget. Avstår fra å utbrodere dette til det kjedsommelige, i fare for å bli misforstått eller sitert på "skrå" av hva jeg skriver.
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    En Utrolig kombinasjon!

    Prima Luna DiaLogue Premium med SED EL34 (Winged C), Mullard M8136 (12au7/CV4003) og Telefunken <> 12au7 (802s).

    Forsterkeren sammen med mine Harbeth 30.1 Jet Black, danner en lyd jeg aldri har vært i nærheten av kvalitetsmessig i mitt hus.

    Denne blir nok stående en stund. Nå er jeg på analogkildejakt!
    Nå er plutselig Devialet ikke i nærheten av Prima Luna?
    I følge konstruktøren av Harbeth 30.1 så mener han at forsterkeren har minimal med betydning for lydkvalitet på hans høyttalere, men det stemmer tydeligvis ikke?
    haha... hadde enda vært så enkelt. Devialet er veldig forskjellig fra PL. Jeg hadde ekstreme opplevelser med ELAC høyttalere og Devialet. Når jeg fikk Harbeth i hus endret ting seg en del. For det første like jeg ikke SAM etter en sund. Det spilte faktisk bedre uten. Harbeth har en helt annen måte å spille på enn ELAC. Harbeth er mer oppløst oppover og har større dybde også der. Sammenhengheten er bedre og mellomtonen ligger i toppkasse. Mer monitorpreg i tillegg. Dette skyldes sikkert elementtypene. ELAC går dypere og krever mer av forsterkeren nedover. Da kommer Devialet til sin rett. Når jeg direkte sammenlignet PL og D400 på 30.1, så kommer det tydelig frem at EL34 rør er og forblir lydrøret for meg. Må nevne at jeg ellers har meget bra rør i PL. Devialet er transistor og forblir transistor på godt. Hva du bør velge er match til resten av anlegget. Avstår fra å utbrodere dette til det kjedsommelige, i fare for å bli misforstått eller sitert på "skrå" av hva jeg skriver.
    Velkommen etter! Jeg fikk inntrykk av at du stemplet meg og flere andre som "idioter" bare fordi vi har byttet ut våre Devialet 120/200 forsterkere med noe annet. Det finnes gode alternativer til Devialet, både med og uten rør.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En Utrolig kombinasjon!

    Prima Luna DiaLogue Premium med SED EL34 (Winged C), Mullard M8136 (12au7/CV4003) og Telefunken <> 12au7 (802s).

    Forsterkeren sammen med mine Harbeth 30.1 Jet Black, danner en lyd jeg aldri har vært i nærheten av kvalitetsmessig i mitt hus.

    Denne blir nok stående en stund. Nå er jeg på analogkildejakt!
    Nå er plutselig Devialet ikke i nærheten av Prima Luna?
    I følge konstruktøren av Harbeth 30.1 så mener han at forsterkeren har minimal med betydning for lydkvalitet på hans høyttalere, men det stemmer tydeligvis ikke?
    haha... hadde enda vært så enkelt. Devialet er veldig forskjellig fra PL. Jeg hadde ekstreme opplevelser med ELAC høyttalere og Devialet. Når jeg fikk Harbeth i hus endret ting seg en del. For det første like jeg ikke SAM etter en sund. Det spilte faktisk bedre uten. Harbeth har en helt annen måte å spille på enn ELAC. Harbeth er mer oppløst oppover og har større dybde også der. Sammenhengheten er bedre og mellomtonen ligger i toppkasse. Mer monitorpreg i tillegg. Dette skyldes sikkert elementtypene. ELAC går dypere og krever mer av forsterkeren nedover. Da kommer Devialet til sin rett. Når jeg direkte sammenlignet PL og D400 på 30.1, så kommer det tydelig frem at EL34 rør er og forblir lydrøret for meg. Må nevne at jeg ellers har meget bra rør i PL. Devialet er transistor og forblir transistor på godt. Hva du bør velge er match til resten av anlegget. Avstår fra å utbrodere dette til det kjedsommelige, i fare for å bli misforstått eller sitert på "skrå" av hva jeg skriver.
    Velkommen etter! Jeg fikk inntrykk av at du stemplet meg og flere andre som "idioter" bare fordi vi har byttet ut våre Devialet 120/200 forsterkere med noe annet. Det finnes gode alternativer til Devialet, både med og uten rør.
    I hvilket innlegg har jeg stemplet deg og flere andre som "idioter" ?
    Vh Geir
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei,

    Jeg har ingen erfaringer med Devialet, men etter å ha snust litt på hjemmesiden til Devialet og denne SAM teknologien må jeg jo si at jeg er imponert dersom denne informasjonen stemmer.

    Jeg ser SAM har profiler til forskjellige høyttalere, blant annet vil SAM foreks. gi et par B&W CM1 s2 respons ned til smått utrolige 26hz!
    Dette kan da ikke stemme?
    Det kommer litt an på hvilke kriterier du legger til grunn. Sam fungerer slik at Devialet booster nivået i bassen avhengig av volum. Så lenge 26 hz er oppnåelig på et gitt volumnivå uten å overgå elementets maksimale utsving, vil man oppnå oppgitt frekvens på nettsidene.
    Hvor grensen går på volumknotten sier ikke Devialet så mye om, men det er da ikke spesielt høyt. Etterhvert som man skrur opp lyden vil man få mindre og mindre dypbass for å holde membranvandringen innenfor sikkerhetsgrensen.
    Dette er nok korrekt og slik jeg opplevde mine Devialet 130 med Franco Serblin Accordo. Det gikk en grense på volumet der man ikke fikk noe særlig mer bass, bare mer lyd fra mellomtone og opp. Så protection på SAM funker. Lyden var alltid uanstrengt uansett volum. Så det var ikke effekten det stod på, kun å begrense bassen sin x-max.
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Har nylig kjøpt Devialet (dog ikke PRO) og søker med dette medlemskap i venneklubben :)

    Bruker p.t. Auralic Aries som streamer både for Tidal, eget musikkbibliotek på NAS samt radio.
    Noe av poenget med Devialet var å kutte ned antallet bokser i stuen, men ser at det blir vanskelig å droppe Aries basert på mitt bruk og det faktum at jeg vil fortsette å kunne styre det hele fra iPad (vil mao. IKKE ha en egen PC surrende for å kunne bruke AIR og styre musikken derfra).

    Vurderer samtidig å kaste meg på Roon da jeg ser at dette kan være en 'slick' løsning for både eget NAS-bibliotek, Tidal og radio (selv om radiofunksjonaliteten i Roon kan hende ikke er den beste).

    Såvidt jeg har klart å lese meg frem til - om Auralic Aries skal elimineres - behøver jeg enten en NAS som er kraftig nok til å kjøre Roon. Det er min lille Asustor ikke. Ergo må jeg evt. kjøpe en kraftigere NAS fra QNAP eller Synology pluss en ekstern SSD. Da skal jeg vel kunne kontrollere alt via Roon app på iPad (?).

    Det andre alternativet synes å være en slik NUC-maskin som kan kjøre Roon core. Spørsmål derfor som følger, fra en ikke overmåte IT-kyndig person:

    1) Kan NUC m/Roon core stå i et annet rom enn anlegget (koblet til trådløs router) eller må den være kablet til Devialet? (Igjen er premisset at jeg vil styre Roon via iPad.)

    2) Foruten selve NUC-dingsen behøver jeg vel også RAM og SSD? Med et NAS-bibliotek på cirka 3000 plater, hvor kraftige komponenter behøves for en velfungerende løsning?

    3) Noen konkrete forslag til fornuftig prisede komponenter ref punkt 2) over?

    4) Må man leie inn en IT-konsulent for å sette opp en slik NUC-løsning?

    5) Hvis jeg velger å heller oppgradere NAS til en variant som kan kjøre Roon; noen konkrete forslag til dugende modeller?

    Takknemlig for alle råd og vink!

    Mvh,
    Vidar
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    1.Ja
    2/3. Du trenger max 8GB RAM og 64GB SSD (raskere jo bedre), i5 vil fungere bra men i7 er å anbefale med mye DSP .
    4. Ikke om du har litt data kunnskaper.
    5. Ville satset på en PC/MAC eller NUC.

    Anbefaler at du installerer Roon på en PC/MAC med SSD disk for å teste gratis i 14 dager.. Etter du har installert Roon så mapper du opp NASen din, logger inn på Tidal og aktiverer Devialeten og du er klar for å spille musikk (burde ta max 15 min om du ikke får noen problemer). Devialeten vil starte opp direkte fra Standby modus fra Roons app på Ipad.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gratulerer med en fantastisk forsterker/Preamp/DAC/AIR Streamløsning/RIAA! +++ alt det andre du kanskje ikke vet du allerede nå har fordeler av! :D

    Intel NUC, Rock og WiFi stream mot devialet er nok den beste løsningen totalt sett. NUC installeres med en liten roon-linux-kjerne som kalles ROCK. Kjøres direkte med innebygde drivere mot Devialet. Minutten beskriver "server"/NUC typen. Mer fleksibelt og oversiktlig system finnes ikke. Det blir som at du får hele platesjappa i hus via ipad'en. Du kommer raskt til å utvide kunnskap om artister...

    NUC/ROCK skal jeg ha selv igjen. Da med 8. generasjon CPU. (Flere kjerner en i7.)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fikk endelig tilbake min 440 i dag etter oppgradering. Fikk ikke tid til å koble de opp, pakket de bare ut, da jeg skulle på nattskift.
    Men jeg lurer på de 2 svarte "pinnene" som er koblet på. Skal jeg ikke bruke link kabelen lenger til å koble de 2 i sammen?
    Hei. De svart "pinnene" er WiFi antenner ☺
    Du kobler opp de to sammen akkurat som du gjorde tidligere
    2 Pinner? Har både master og slave wifi antenner? Fikk min 440 i dag og har midlertidig satt den opp som en 220 p.g.a plass men får den ikke på nett.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Forhandler har åpnet eskene og jeg er ikke sikker på hva som er slave eller master. Får ingen dem på nett så hvordan vet jeg at det er masteren med nettkort jeg prøver å få på nett? Har satt på ethernet og DHCP i konfiguratoren.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Forhandler har åpnet eskene og jeg er ikke sikker på hva som er slave eller master. Får ingen dem på nett så hvordan vet jeg at det er masteren med nettkort jeg prøver å få på nett? Har satt på ethernet og DHCP i konfiguratoren.
    Hva er det er for noe tullball? Forhandler må vel konfe dem for deg første gangen. Legge inn data for pickup/Wifi/portkonf etc...
    Be han ta med PC'en sin å programmere SDkortene for deg.
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Jeg kan tenke meg å kjøpe en 220 pro companion for å få et 440 pro system. 220 pro spiller vel mer enn godt nok men allikevel....

    Det jeg lurer på er om companion kan brukes uten "master". Jeg skal sende min 220 pro til Frankrike en dag og få den oppgradert til infinity core.
    Og da tenkte jeg at jeg kunne bruke companion imens?

    Om man kjøper en ny companion i dag. Er disse inkludert infinity core og skal dermed ikke til Frankrike?

    Om noen vet noe om dette så gi tilbake melding. Skal kontakte forhandler en dag også.

    jbm
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja jeg har kjøpt med core. Slaven kan brukes uten ethernet/wifi slik jeg opplever begge mine (fjernkontrollen fungerer på begge)
    Har jo satt opp min D200 mange ganger ingen problem, men nå får jeg 0xethernet custom config på begge. Har prøvd å lage ny konfig men med samme resultat.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Fikk endelig tilbake min 440 i dag etter oppgradering. Fikk ikke tid til å koble de opp, pakket de bare ut, da jeg skulle på nattskift.
    Men jeg lurer på de 2 svarte "pinnene" som er koblet på. Skal jeg ikke bruke link kabelen lenger til å koble de 2 i sammen?
    Hei. De svart "pinnene" er WiFi antenner ☺
    Du kobler opp de to sammen akkurat som du gjorde tidligere
    2 Pinner? Har både master og slave wifi antenner? Fikk min 440 i dag og har midlertidig satt den opp som en 220 p.g.a plass men får den ikke på nett.
    Både master og slave har WiFi antenne.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja jeg fant ut det, rart siden den en ikke har wifi kort? Har enda ikke funnet ut hva som er slave eller master. Prøvde å aktivere wifi men det fungerte heller ikke på noen.
    Trodde jeg skulle bruke 5 min på dette, men nå er jeg lei.
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Samme faenskapen her i gården også.
    Konfiguratoren er korrekt oppdatert, riktig frekvens på trådløsnettet finnes og Dev'en står 2m unna wifi-repeateren.
    Men connection - neida!

    Fatter ikke hvorfor dette ikke bare kan funke. Av alle enheter av ymse slag som er dratt inn i dette huset er Dev'en den første som ikke kan hekte seg på wifi. FUBAR! Og noe så inni svarte h... irriterende

    Ja jeg fant ut det, rart siden den en ikke har wifi kort? Har enda ikke funnet ut hva som er slave eller master. Prøvde å aktivere wifi men det fungerte heller ikke på noen.
    Trodde jeg skulle bruke 5 min på dette, men nå er jeg lei.
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Mine slutter ikke å oppdatere DOS. Det skal ta 5 minutter men de slutter aldri. Etter å ha tatt strømmen kan jeg bruke de men kommer ikke på nett og finner de ikke med mobilappen. Har vært i kontakt med Devialet flere ganger, fikk tilsendt en beta versjon uten at det hjalp.
    Nå ville de sende meg nye sd kort med programvaren installert, så håper jeg at det hjelper.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ingen problemer med D200. Startet med at den ikke aksepterte SD-kortet som følge med og etter dette vil ikke macen lese eller formater kortet. Må innrømme dette var en nedtur. Satser på det løser seg men veldig rart jeg ikke får ethernet til å fungere.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Samme faenskapen her i gården også.
    Konfiguratoren er korrekt oppdatert, riktig frekvens på trådløsnettet finnes og Dev'en står 2m unna wifi-repeateren.
    Men connection - neida!

    Fatter ikke hvorfor dette ikke bare kan funke. Av alle enheter av ymse slag som er dratt inn i dette huset er Dev'en den første som ikke kan hekte seg på wifi. FUBAR! Og noe så inni svarte h... irriterende

    Ja jeg fant ut det, rart siden den en ikke har wifi kort? Har enda ikke funnet ut hva som er slave eller master. Prøvde å aktivere wifi men det fungerte heller ikke på noen.
    Trodde jeg skulle bruke 5 min på dette, men nå er jeg lei.
    Jeg brukte min 5m unna bak en leca-vegg med -48db på displayet. Har ikke hatt en eneste dropp. Nå bruke jeg en litt gammel dedikert Jenssen wifi-ruter til formålet. Det kan være innstillinger på ruteren. Devialet bruker UDP protokollen. Ruteren må støtte 2.4GHz / N og WPA2(AES). (5GHz støttes ikke av Dev.) Regner med at DHCP er på i router/nettet.

    PC'en jeg brukte mot samme nettet var kablet slik at jeg ikke sendte trafikken frem og tilbake hele tiden via Wifi. Datastrømmen gikk da alene fra router til Devialet. Masse frem og tilbake-trafikk via UDP, spesielt over Wifi, er ikke noe særlig bra sjakktrekk. Kan føre til dropp.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dere som har Core, hvilken firmware kjører dere? Siste offisielle 11.5 eller beta 12?
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Takk for tips, zerostat!
    Skal sjekke de tingene du nevner.


    Samme faenskapen her i gården også.
    Konfiguratoren er korrekt oppdatert, riktig frekvens på trådløsnettet finnes og Dev'en står 2m unna wifi-repeateren.
    Men connection - neida!

    Fatter ikke hvorfor dette ikke bare kan funke. Av alle enheter av ymse slag som er dratt inn i dette huset er Dev'en den første som ikke kan hekte seg på wifi. FUBAR! Og noe så inni svarte h... irriterende

    Ja jeg fant ut det, rart siden den en ikke har wifi kort? Har enda ikke funnet ut hva som er slave eller master. Prøvde å aktivere wifi men det fungerte heller ikke på noen.
    Trodde jeg skulle bruke 5 min på dette, men nå er jeg lei.
    Jeg brukte min 5m unna bak en leca-vegg med -48db på displayet. Har ikke hatt en eneste dropp. Nå bruke jeg en litt gammel dedikert Jenssen wifi-ruter til formålet. Det kan være innstillinger på ruteren. Devialet bruker UDP protokollen. Ruteren må støtte 2.4GHz / N og WPA2(AES). (5GHz støttes ikke av Dev.) Regner med at DHCP er på i router/nettet.

    PC'en jeg brukte mot samme nettet var kablet slik at jeg ikke sendte trafikken frem og tilbake hele tiden via Wifi. Datastrømmen gikk da alene fra router til Devialet. Masse frem og tilbake-trafikk via UDP, spesielt over Wifi, er ikke noe særlig bra sjakktrekk. Kan føre til dropp.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja jeg fant ut det, rart siden den en ikke har wifi kort? Har enda ikke funnet ut hva som er slave eller master. Prøvde å aktivere wifi men det fungerte heller ikke på noen.
    Trodde jeg skulle bruke 5 min på dette, men nå er jeg lei.
    Ser ut til at begge enhetene kan settes opp som master på PRO, da var det ikke så rart at begge hadde wifi antenner. Veldig greit om jeg finner ut jeg ikke har behov for
    så mye krefter at jeg da kan selge den som fullverdig PRO (uten fjernkontroll) eller ha 2 som kan streame fra Roon . Er en dyr fjernkontroll da forskjell i pris på 220 Pro og er 220C Pro er 11 000!


    Fra support:
    It was actually the case with Experts - 1 Master and 1 Compagnon - The Compagnon didn't have the Ethernet or WiFi available.

    Now with Expert Pro, all units are "masterable"
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Yes! Etter jeg fikk oppdaterte til siste firmware fikk jeg opp Core i displayet , stod bare 220 Pro før, men ikke noe nett. Prøve så med siste beta på den andre og nå spller jeg fra Roon igjen! Mye styr for noe som burde virket ut av boksen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mine slutter ikke å oppdatere DOS. Det skal ta 5 minutter men de slutter aldri. Etter å ha tatt strømmen kan jeg bruke de men kommer ikke på nett og finner de ikke med mobilappen. Har vært i kontakt med Devialet flere ganger, fikk tilsendt en beta versjon uten at det hjalp.
    Nå ville de sende meg nye sd kort med programvaren installert, så håper jeg at det hjelper.
    Hvilken beta versjon prøvde du? Jeg kom på nett med 12.2.6.
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Mine slutter ikke å oppdatere DOS. Det skal ta 5 minutter men de slutter aldri. Etter å ha tatt strømmen kan jeg bruke de men kommer ikke på nett og finner de ikke med mobilappen. Har vært i kontakt med Devialet flere ganger, fikk tilsendt en beta versjon uten at det hjalp.
    Nå ville de sende meg nye sd kort med programvaren installert, så håper jeg at det hjelper.
    Hvilken beta versjon prøvde du? Jeg kom på nett med 12.2.6.
    12.2.6
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde og et problem med at den ene ikke vill oppdater FW fra SD kortet som følgte med, men fikk det til etter jeg kjøpte nytt kort. Har du prøvd å nedgradere FW for så og prøve 12.2.6 igjen? Egentlig uholdbart at en helt grunnleggene funksjon som nettilgang ikke virker ut av esken på såpass dyre produkter, en og annen feil må vi vel forvente på et SW basert produkt som får nye funksjoner etter hvert, men uten nettilgang så er neste hele poenget med Devialet borte for meg.
    Håper det order seg for deg snart.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Sitat Sitat fra Zerostat Se Innlegg
    En Utrolig kombinasjon!

    Prima Luna DiaLogue Premium med SED EL34 (Winged C), Mullard M8136 (12au7/CV4003) og Telefunken <> 12au7 (802s).

    Forsterkeren sammen med mine Harbeth 30.1 Jet Black, danner en lyd jeg aldri har vært i nærheten av kvalitetsmessig i mitt hus.

    Denne blir nok stående en stund. Nå er jeg på analogkildejakt!
    Du har vært veldig kritisk til at jeg og mange andre har solgt våre 120/200, men har byttet selv? Her er jo noe av det du selv skriver:

    Hvis du enda ikke har hørt Devialet Expert, burde du gjøre det. Du skjønner ikke hvordan dem spiller uten å høre dette "showet". Jeg er helt bergtatt av min D400! Billig er det også brukt. For ca 60k for du en samling virkelige high-end produkter imo. Slutt/pre/dac/RiAA
    +++ Beste lydmessige Audio-investeringen jeg noen gang har gjort.
    Jeg kan ikke få vært mer uenig med deg! Polering? haha Jeg har kant og dynamikk så det holder. Hva bruker du i dag? I tillegg så er dette en vennetråd. Det skinner igjennom at du er bitter for at du ikke har råd. Da er det bedre å holde dette for deg selv.
    Jeg har en Dev D400 som jeg forguder. Desidert den beste forsterker jeg noen gang har hatt og kanskje også den billigste sett i komponentsammenheng. Jeg ga 60 for den.
    Dersom Devialet var "den beste forsterkeren i verden", så villle nesten alle eid en slik og de ville knapt vært å oppdrive på bruktbørsen. Realiteten er at mange har prøvd Devialet, men mange selger dem videre på brukbørsen (slik jeg har gjort) og går videre til noe annet.

    Det er mange positive engenskaper med Devialet, men forsterkerne har utvilsomt også sine "drawback", noe som kan være greit å nevne for de som vurderer kjøp. Her kan det være nok å nevne:

    1. Mangel på display på forsterkeren
    2. En fjernkontroll som "sucks"
    3. Forbanna firmware-oppgradering som endrer lydsignaturen. Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene.
    4. Avhengig av SAM-godkjent høyttaler for å få ut potensialet.
    5. Trøblete Air/Wifi
    6. Dyr forsterker og kjempedyr oppgradering
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er nok dessverre et litt uferdig produkt etter det nye DOS og streamer kortet ble introdusert. Fjernkontroll/display er jeg enig i er ikke der det burde være, en bra app kunne fikset mye her. For meg så stod det mellom å gå for aktive høyttalere eller Devialet, og hadde det vært direkte støtte for Roon og jeg ikke hadde hatt vinyl så hadde jeg nok valgt aktive høyttalere. Det hjelper på at jeg synes Devialet spiller bra fra både Roon og vinyl. Kunne nok fått samme lydkvalitet til den prisen med andre produkter men jeg ville ha mest mulig i en (to) bokser.
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Er nok dessverre et litt uferdig produkt etter det nye DOS og streamer kortet ble introdusert. Fjernkontroll/display er jeg enig i er ikke der det burde være, en bra app kunne fikset mye her. For meg så stod det mellom å gå for aktive høyttalere eller Devialet, og hadde det vært direkte støtte for Roon og jeg ikke hadde hatt vinyl så hadde jeg nok valgt aktive høyttalere. Det hjelper på at jeg synes Devialet spiller bra fra både Roon og vinyl. Kunne nok fått samme lydkvalitet til den prisen med andre produkter men jeg ville ha mest mulig i en (to) bokser.
    Enig i at det virker litt uferdig mht. brukervennlighet.
    Det er naturligvis søkt å sammenlikne med Auralic Aries, men hadde Devialet fungert på samme vis som Aries på disse tingene...

    - enkelt oppsett og konfigurasjon av alle settings via app istedet for SD-kort
    - integrasjon av Tidal og nettradio i en ordentlig app, ikke bare fjernkontrollapp
    - innebygd UpNp og streaming rett fra NAS
    - automatisk nedlasting av firmware rett til boksen

    ...så hadde Devialet vært en ganske utsøkt og nesten uslåelig pakke IMHO, spesielt om man ønsker færrest mulig bokser og kabler.

    Lydmessig synes jeg det er overraskende bra! Har solgt meg ut av Naim (bla. NAC552/NAP300), puttet en del penger på boligkredittkontoen og lider absolutt ingen nød.
    Noe av klangen i, og råskapen fra, NAC552 er naturligvis borte men Devialet er faktisk bedre på enkelte andre aspekt.

    Eiergleden med alle Naim-boksene er nok noe større (og den er naturligvis også et aspekt for mange når det kommer til hifi), men om jeg sammenlikner nypris på min Devialet med tilsvarende for Naimriggen, er det ganske forbløffende hva man får med Devialet til ca 1/3 av prisen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hadde vært mer praktisk med online oppdatering, men med alle muligheten så hadde det nok blitt andre problemer (hvordan oppdatere om man ikke kommer på nett osv). Har du ikke prøvd Roon så bør du teste det sammen med Tidal, vil si at det er 40% av grunnen til jeg valgte Devialet. Spilte med Transporter/Naim dac/xps2 + forforterker /effekt etter jeg solgte min D200, kostet over dobbelt av hva den ene 220 jeg spilte litt på i går, og jeg foretrekker lyden av 220 rett ut av esken mot den gamle anlegget. Kunne sannsynligvis klart meg fint med bare en 220, men hadde lyste å test ut litt ekstra krefter på mine KEF. Selger sannsynligvis Naim Superline/Supercap også da vinyl funger fint med Devialet om kanskje ikke helt på nivå med SL/SC (som nesten koster det samme som en D220).

    Hvilke høyttalere bruker du?
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Hadde vært mer praktisk med online oppdatering, men med alle muligheten så hadde det nok blitt andre problemer (hvordan oppdatere om man ikke kommer på nett osv). Har du ikke prøvd Roon så bør du teste det sammen med Tidal, vil si at det er 40% av grunnen til jeg valgte Devialet. Spilte med Transporter/Naim dac/xps2 + forforterker /effekt etter jeg solgte min D200, kostet over dobbelt av hva den ene 220 jeg spilte litt på i går, og jeg foretrekker lyden av 220 rett ut av esken mot den gamle anlegget. Kunne sannsynligvis klart meg fint med bare en 220, men hadde lyste å test ut litt ekstra krefter på mine KEF. Selger sannsynligvis Naim Superline/Supercap også da vinyl funger fint med Devialet om kanskje ikke helt på nivå med SL/SC (som nesten koster det samme som en D220).

    Hvilke høyttalere bruker du?
    Interessante betraktninger.
    Jeg vurderer sterkt å hoppe på Roon (ref NUC-spørsmål tidligere i tråden som du hjalp med). Med rett set-up kan jeg jo da også kvitte meg med Auralic Aries.
    Høyttalerne er Audiovector Si3 Avantgarde Arreté.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kommer nok til å kjøpe en NUC men nå bruker jeg bare en eldre macmini med SSD ,som også er min" kontor" PC, og det fungerer fint. Jeg testet Roon direkte mot min D200 og med Transporteren som streamer, og hos meg var det klarte bedre å kjøre direkte. Transporteren med coax spdif var på nivå med min Cyrus cd transport. Har du basis datakunnskap (og din Devialet er på nett) bør du være klart til å spille musikk på ca. 20 min. med Roon.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du har vært veldig kritisk til at jeg og mange andre har solgt våre 120/200, men har byttet selv? Her er jo noe av det du selv skriver:





    Jeg har en Dev D400 som jeg forguder. Desidert den beste forsterker jeg noen gang har hatt og kanskje også den billigste sett i komponentsammenheng. Jeg ga 60 for den.
    Dersom Devialet var "den beste forsterkeren i verden", så villle nesten alle eid en slik og de ville knapt vært å oppdrive på bruktbørsen. Realiteten er at mange har prøvd Devialet, men mange selger dem videre på brukbørsen (slik jeg har gjort) og går videre til noe annet.

    Det er mange positive engenskaper med Devialet, men forsterkerne har utvilsomt også sine "drawback", noe som kan være greit å nevne for de som vurderer kjøp. Her kan det være nok å nevne:

    1. Mangel på display på forsterkeren
    2. En fjernkontroll som "sucks"
    3. Forbanna firmware-oppgradering som endrer lydsignaturen. Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene.
    4. Avhengig av SAM-godkjent høyttaler for å få ut potensialet.
    5. Trøblete Air/Wifi
    6. Dyr forsterker og kjempedyr oppgradering
    Jeg er stort sett uenig i alle punktene dine.
    Dette har forsøkt å ytre dette flere ganger: Gode rørforsterkere og transistorforsterkere faller forskjellig ut på forskjellige høyttalere. Valget av disse komponentene fra oss audiophile går på detaljer, men også endringer i preferanser over tid. Mine forrige høyttalere var overlegene på Devialet. Mine nåværende høyttalere er overlegne med Prima Luna.

    Devialet er en forsterker jeg sikkert kommer til å kjøpe igjen engang i fremtiden. Beste totalløsning og "transistoramp" jeg har hatt i hus.
    Kanskje 450 /1100 !

    Kona syns jeg var en hifi-idiot som solgte de flotte designboksene.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva viser volumet når dere spiller "normalt"? Spiller normalt på et nivå de fleste vil kalle lavt og på f.eks litt rolig jazz trio så må jeg opp på -12db for å få litt over bakgrunnslyd nivå på min 220 (enda litt høyere på min 200). Fikk satt den opp i går og spilte veldig lavt noen timer i starten for å få litt varme i den og ca. 1 time på vanlig lavt volum. Sjekket temperaturen og den var da 59 grader som var vel nær anbefalt max på 65 for så lavt volum synes jeg. Bruker jeg SAM og power management er skrudd av (høyttalerne er 86dB/2.83V/m).
    Enheten står helt fritt, ikke i noe skap/rack.
     
    Sist redigert:

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Spiller nå med volum cirka bakgrunnsmusikk (kanskje litt over) og volumet viser -44.
    Temperatur hhv 38 og 39 grader. Stått på en times tid.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Du har vært veldig kritisk til at jeg og mange andre har solgt våre 120/200, men har byttet selv? Her er jo noe av det du selv skriver:





    Jeg har en Dev D400 som jeg forguder. Desidert den beste forsterker jeg noen gang har hatt og kanskje også den billigste sett i komponentsammenheng. Jeg ga 60 for den.
    Dersom Devialet var "den beste forsterkeren i verden", så villle nesten alle eid en slik og de ville knapt vært å oppdrive på bruktbørsen. Realiteten er at mange har prøvd Devialet, men mange selger dem videre på brukbørsen (slik jeg har gjort) og går videre til noe annet.

    Det er mange positive engenskaper med Devialet, men forsterkerne har utvilsomt også sine "drawback", noe som kan være greit å nevne for de som vurderer kjøp. Her kan det være nok å nevne:

    1. Mangel på display på forsterkeren
    2. En fjernkontroll som "sucks"
    3. Forbanna firmware-oppgradering som endrer lydsignaturen. Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene.
    4. Avhengig av SAM-godkjent høyttaler for å få ut potensialet.
    5. Trøblete Air/Wifi
    6. Dyr forsterker og kjempedyr oppgradering
    Nekter eierne å oppgradere FW, så går en klipp av de nyeste egenskapene?

    Her lurer jeg fælt på hva du mener ☺
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn