Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Mener ikke å være uhøflig i en vennetråd, men jeg følger denne tråd med STOR interesse med utgangspukt i at dette kanskje er fremtiden for oss alle. Men blir mer skremt jo mer jeg leser... Dvs. jeg tenker; må man være personlig interessert i elektronikk & bruksanvisninger for å holde følge med alt som må til av tilsynelatende konstante oppgraderinger for Devaliet?

    Forstår på dere at siste versjoner av disse sobre fjølene spiller bedre, men aldri lest om så mye "dill-dall" for at greiene man har kjøpt til sekssifret beløp skal virke etter sin hensikt...
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Mener ikke å være uhøflig i en vennetråd, men jeg følger denne tråd med STOR interesse med utgangspukt i at dette kanskje er fremtiden for oss alle. Men blir mer skremt jo mer jeg leser... Dvs. jeg tenker; må man være personlig interessert i elektronikk & bruksanvisninger for å holde følge med alt som må til av tilsynelatende konstante oppgraderinger for Devaliet?

    Forstår på dere at siste versjoner av disse sobre fjølene spiller bedre, men aldri lest om så mye "dill-dall" for at greiene man har kjøpt til sekssifret beløp skal virke etter sin hensikt...

    Personlig vil jeg nok ikke si att Devialet er for alle.
    Det er kanskje ikke noe plug & play produkt, men mulighetene er desto større.
    Selv jeg med begrensede PC kunnskaper har nå grei kontroll på og legge in softwear oppdateringer samt fått streaming osv til og fungere optimalt.
    Jeg er ikke superfornøyd over og måtte sende forsterkeren som jeg kjøpte i september til oppdatering av streaming kort nå,
    men det får så være.
    Jeg har også erstattet 80 kg forsterkeri til betydelig beløp og mener lyden er flere hakk bedre i stuen,
    Så helt klart verdt det:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mener ikke å være uhøflig i en vennetråd, men jeg følger denne tråd med STOR interesse med utgangspukt i at dette kanskje er fremtiden for oss alle. Men blir mer skremt jo mer jeg leser... Dvs. jeg tenker; må man være personlig interessert i elektronikk & bruksanvisninger for å holde følge med alt som må til av tilsynelatende konstante oppgraderinger for Devaliet?

    Forstår på dere at siste versjoner av disse sobre fjølene spiller bedre, men aldri lest om så mye "dill-dall" for at greiene man har kjøpt til sekssifret beløp skal virke etter sin hensikt...

    Personlig vil jeg nok ikke si att Devialet er for alle.
    Det er kanskje ikke noe plug & play produkt, men mulighetene er desto større.
    Selv jeg med begrensede PC kunnskaper har nå grei kontroll på og legge in softwear oppdateringer samt fått streaming osv til og fungere optimalt.
    Jeg er ikke superfornøyd over og måtte sende forsterkeren som jeg kjøpte i september til oppdatering av streaming kort nå,
    men det får så være.
    Jeg har også erstattet 80 kg forsterkeri til betydelig beløp og mener lyden er flere hakk bedre i stuen,
    Så helt klart verdt det:)

    Er ikke dette alt-i-ett eller plugg-and-play & alt innebygget, i utgangspunktet da?

    Hva mener du er bedre lydmessig, selve appraturet eller rom-/høyttalertilpasning? Uansett; interessant observasjon!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mener ikke å være uhøflig i en vennetråd, men jeg følger denne tråd med STOR interesse med utgangspukt i at dette kanskje er fremtiden for oss alle. Men blir mer skremt jo mer jeg leser... Dvs. jeg tenker; må man være personlig interessert i elektronikk & bruksanvisninger for å holde følge med alt som må til av tilsynelatende konstante oppgraderinger for Devaliet?

    Forstår på dere at siste versjoner av disse sobre fjølene spiller bedre, men aldri lest om så mye "dill-dall" for at greiene man har kjøpt til sekssifret beløp skal virke etter sin hensikt...

    Personlig vil jeg nok ikke si att Devialet er for alle.
    Det er kanskje ikke noe plug & play produkt, men mulighetene er desto større.
    Selv jeg med begrensede PC kunnskaper har nå grei kontroll på og legge in softwear oppdateringer samt fått streaming osv til og fungere optimalt.
    Jeg er ikke superfornøyd over og måtte sende forsterkeren som jeg kjøpte i september til oppdatering av streaming kort nå,
    men det får så være.
    Jeg har også erstattet 80 kg forsterkeri til betydelig beløp og mener lyden er flere hakk bedre i stuen,
    Så helt klart verdt det:)

    Jeg har en d400. Gjennom ca 40 år med hifi har det vært mange forsterkere innom. Devialet har ingen problemer med å skinne mest både lydmessig og utseendemessig. :) Bare for å nevne det så er også MC/MM -RIAA'en helt suveren. Spiller fletta av det meste. Selv med en rimelig platespiller har vinylinteressen returnert.
    Som du nevner så er det en liten terskel ifm oppsettet på SD-kortene. Når det temaet er over så er det bare tut og kjør!
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tipper at den ikke går med baklokket på. Ellers vil den sikkert gå. Vær oppmerksom på kopier av disse kablene.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mener ikke å være uhøflig i en vennetråd, men jeg følger denne tråd med STOR interesse med utgangspukt i at dette kanskje er fremtiden for oss alle. Men blir mer skremt jo mer jeg leser... Dvs. jeg tenker; må man være personlig interessert i elektronikk & bruksanvisninger for å holde følge med alt som må til av tilsynelatende konstante oppgraderinger for Devaliet?

    Forstår på dere at siste versjoner av disse sobre fjølene spiller bedre, men aldri lest om så mye "dill-dall" for at greiene man har kjøpt til sekssifret beløp skal virke etter sin hensikt...

    Personlig vil jeg nok ikke si att Devialet er for alle.
    Det er kanskje ikke noe plug & play produkt, men mulighetene er desto større.
    Selv jeg med begrensede PC kunnskaper har nå grei kontroll på og legge in softwear oppdateringer samt fått streaming osv til og fungere optimalt.
    Jeg er ikke superfornøyd over og måtte sende forsterkeren som jeg kjøpte i september til oppdatering av streaming kort nå,
    men det får så være.
    Jeg har også erstattet 80 kg forsterkeri til betydelig beløp og mener lyden er flere hakk bedre i stuen,
    Så helt klart verdt det:)

    Jeg har en d400. Gjennom ca 40 år med hifi har det vært mange forsterkere innom. Devialet har ingen problemer med å skinne mest både lydmessig og utseendemessig. :) Bare for å nevne det så er også MC/MM -RIAA'en helt suveren. Spiller fletta av det meste. Selv med en rimelig platespiller har vinylinteressen returnert.
    Som du nevner så er det en liten terskel ifm oppsettet på SD-kortene. Når det temaet er over så er det bare tut og kjør!

    Vil du si den har noen form for lydsignatur?
    Hva krefter anår opp mot angitt effekt, oppleves kl. D watt som A/B eller A watt?
    Andre (lydmessige) fordeler/bakdeler slik du opplever det?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpe min D200 bla. for at mine KEF ifølge andre skulle trenge en kraftig forsterker for å yte optimalt. Hadde en 4x45w effektforsterker tidligere (ca samme pris som D200) og hadde jeg ikke vist bedre så ville jeg tippet at jeg hadde gått ned i watt ikke opp. Oppfatter den som nøytral.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg hadde en Benchmark AHB2 og DAC3 som regnes som en referanse og en verdensstandard av mange. (Hvis en kan si det slik.) D400 er flere hakk bedre. Spesielt nøytralitet og åpenhet. Skjønner meg ikke på dem som betegner/trigger Devialet som skarp. Den er faktisk varmtklingene. Det er bare det at den "viser" detaljer meget godt. Dette gjelder ikke bare i toppen, men i hele lydspekteret. Bredden og dybden i lydbildet er eksepsjonelt.

    Når det gjelder kraft, så sammenligner jeg med Benchmark AHB2 igjen. D400 virker mange hakk kraftigere. Lydbildet bare står der konstant med samme presentasjon og kan spille høyere og høyere til en ikke tør mer. Bruker ELAC FS267 som er en SAM-kandidat. Disse HT'ene går like dypt og har større kontroll enn mine gamle AP Rhea II. Elementene beveger seg nesten ikke, selv med mye bass. D400 har kontroll på start og stopp.

    ...og forsterkerne viser ca. 40grader etter mange timers spilletid. Mine D400 er fra årsskiftet 2015/16.

    Etter min mening vil du ikke klare å samle andre komponenter til samme pris, spesielt med denne kvaliteten.

    Jeg har fått veldig mye glede av mange spilletimer med denne nå. Blir aldri lei. Nye elementer og prestasjon dukker til stadighet opp. Dette gjelder også kutt jeg kjenner veldig godt. ! :)

    Vurderte en stund å oppgradere til siste versjon, men la det på hylla. Dette spiller som det skal uansett.

    Devialet D400 løftet meg ut av sonen som jeg forventet og forsto at forsterkere lå innenfor.

    En liten pekepinn..
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg hadde en Benchmark AHB2 og DAC3 som regnes som en referanse og en verdensstandard av mange. (Hvis en kan si det slik.) D400 er flere hakk bedre. Spesielt nøytralitet og åpenhet. Skjønner meg ikke på dem som betegner/trigger Devialet som skarp. Den er faktisk varmtklingene. Det er bare det at den "viser" detaljer meget godt. Dette gjelder ikke bare i toppen, men i hele lydspekteret. Bredden og dybden i lydbildet er eksepsjonelt.

    Når det gjelder kraft, så sammenligner jeg med Benchmark AHB2 igjen. D400 virker mange hakk kraftigere. Lydbildet bare står der konstant med samme presentasjon og kan spille høyere og høyere til en ikke tør mer. Bruker ELAC FS267 som er en SAM-kandidat. Disse HT'ene går like dypt og har større kontroll enn mine gamle AP Rhea II. Elementene beveger seg nesten ikke, selv med mye bass. D400 har kontroll på start og stopp.

    ...og forsterkerne viser ca. 40grader etter mange timers spilletid. Mine D400 er fra årsskiftet 2015/16.

    Etter min mening vil du ikke klare å samle andre komponenter til samme pris, spesielt med denne kvaliteten.

    Jeg har fått veldig mye glede av mange spilletimer med denne nå. Blir aldri lei. Nye elementer og prestasjon dukker til stadighet opp. Dette gjelder også kutt jeg kjenner veldig godt. ! :)

    Vurderte en stund å oppgradere til siste versjon, men la det på hylla. Dette spiler som det skal uansett.

    En liten pekepinn..

    Beskrivelsen din, jamnført med de Benchmark komponentene - det sa meg svært mye !!!

    Er vel også noe i inngangstrinnet (eller noe sånt) som går i kl. A drift, mener jeg å ha lest.

    Takk så mye, gjorde meg nysgjerrig !!!
     
    Sist redigert av en moderator:

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Tipper at den ikke går med baklokket på. Ellers vil den sikkert gå. Vær oppmerksom på kopier av disse kablene.
    Jeg bruker den forrige topp modellen til PS audio nå på forsterkeren Sc power Chord. Jeg har også en Devialet Sr spec,men ikke helt bestemt meg om jeg heller skal anskaffe meg PS audio ac12.
    Finnes nok en del Kina kopier av denne ja,så greit og passe seg litt.
    Lurer bare på om forsterker enden er litt tykkere enn på den eldre modelen,må ta av lokket på denne også.
    Ellers så frister det litt å teste Wireworld platenium:)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tipper at den ikke går med baklokket på. Ellers vil den sikkert gå. Vær oppmerksom på kopier av disse kablene.
    Jeg bruker den forrige topp modellen til PS audio nå på forsterkeren Sc power Chord. Jeg har også en Devialet Sr spec,men ikke helt bestemt meg om jeg heller skal anskaffe meg PS audio ac12.
    Finnes nok en del Kina kopier av denne ja,så greit og passe seg litt.
    Lurer bare på om forsterker enden er litt tykkere enn på den eldre modelen,må ta av lokket på denne også.
    Ellers så frister det litt å teste Wireworld platenium:)
    Bare glem det baklokket. Har du testet Oyaide GPX-Re? Hvis du ønsker mer bass kan du teste ut AQ NRG X3. Dette er originalkabelen Devialet sender med for tiden.

    Jeg har gode resultater med DIY Supra SPC da med gode kontakter. For tiden forhandler jeg med å få tilpasset kontakter fra Taiwan. Tror dette er samme produsenten som Wattgate bruker. 500,- for IEC og Schuko.
     
    Sist redigert:

    kinver

    Medlem
    Ble medlem
    02.09.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    5
    Da var akkurat DHL innom og tok med seg min 220 pro og har startet sin reise til Paris for installasjon av Core Infinety.
    Vel, om endestasjon blir Paris er jeg ikke sikker på? Min er adressert til Flers.
    Virker som den er på vei dit, via Paris og Le Havre
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da var akkurat DHL innom og tok med seg min 220 pro og har startet sin reise til Paris for installasjon av Core Infinety.
    Vel, om endestasjon blir Paris er jeg ikke sikker på? Min er adressert til Flers.
    Virker som den er på vei dit, via Paris og Le Havre
    Om det er Paris eller annet sted er helt ubetydelig. Men du har jo rett. Ser på sporing at den nå er på vei videre fra Paris. ☺
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Jeg venter i spenning på melding fra Devialet. Jeg fikk min 220pro i januar. Noen som vet hvor lenge den blir borte?

    Da jeg benytter en ekstern streamer og cd spiller u/dac har jeg kanskje ikke så mye glede av denne oppgraderingen. Bruker heller ikke platespiller så devialet'en min kan mer enn jeg har behov for. Men som integrert forsterker med dac så er det nesten utrolig innsyn i musikken. Nesten så jeg føler at jeg er i opptaksrommet noen ganger. Detaljert og åpen med en nyansering i bassen jeg ikke tidligere har hørt i min stue. Det jeg kanskje savner litt er en smule varme. Det kan være andre ting i kjeden som kan hjelpe her, men jeg lurer på om noen vet hva forskjellen mellom D220 pro og D440 pro er. Hva vil jeg få om jeg kjøper en companion?.

    mvh jbm
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Jeg venter i spenning på melding fra Devialet. Jeg fikk min 220pro i januar. Noen som vet hvor lenge den blir borte?

    Da jeg benytter en ekstern streamer og cd spiller u/dac har jeg kanskje ikke så mye glede av denne oppgraderingen. Bruker heller ikke platespiller så devialet'en min kan mer enn jeg har behov for. Men som integrert forsterker med dac så er det nesten utrolig innsyn i musikken. Nesten så jeg føler at jeg er i opptaksrommet noen ganger. Detaljert og åpen med en nyansering i bassen jeg ikke tidligere har hørt i min stue. Det jeg kanskje savner litt er en smule varme. Det kan være andre ting i kjeden som kan hjelpe her, men jeg lurer på om noen vet hva forskjellen mellom D220 pro og D440 pro er. Hva vil jeg få om jeg kjøper en companion?.

    mvh jbm


    Jeg har drevet med hifi i over 25 år,når det gjelder innsyn så er Devialet i ekstrem klassen ja:)
    Jeg synes imidlertid aldri det låter kaldt eller klinisk.
    Ønsker man litt varmere gjengivelse så kan man gjøre mye med litt små tweaking med kabler og underlag.

    220 vs 440?
    Selv har jeg Devialet 1000pro master,når jeg skrur opp volumet ganske heftig så opplever jeg att det ikke er så lenge til att forsterkeren går tom for krefter.
    Dette vil jeg tro er lite trolig på 440 og 1000pro på samme lyttevolum.
    Enn annen ting man kan oppleve er enda mere ro og separasjon i lydbildet,samt enda bedre overall Kontroll.
    Jeg har allerede begynt og spare til companion,så tiden får vise:)

    Vedr streamer har du prøvd og kjøre ruteren rett i Devialet?
    På de fleste parametre vil jeg tro denne løsningen er best,om du da ikke har en ekstrem streamer i super High END klassen.

    Vedr det nye streamer kortet så fikk jeg denne mailen når jeg purret på Devialet.

    Dear Henning,

    Hope everything going well ?

    I'm reaching back to you regarding your request. we didn't didnt contact you yet it's just beacause you haven't been selected yet. We cannot upgrade everybody's expert all at the same time.

    But Reasure yourself you'll receive an email pretty soon to confirm you that you can upgrade the CORE INFINITY. However i definitelly agree that's its better for you doing this beginning of next year if you want to enjoy your amplifier during your christmas holidays. Because the time you'll receive our email to let you know that you'r among the CORE INFINITY pioneers.

    And the time to shipping us back your product and the upgrade process take around 20 days. Then only after that we will send it to you back and all those process time might take for now untill' there maybe one month a little bit less. But keep us upgrade as soon ass you'll receive our CORE INFINITY email, Then we'll see at that moment what is the best thing to do.

    Hope you appreciate my explanation ? Keep us posted


    Warmest Regards


    Bryan HURFET

    Bryan | Customer service & support Devialet
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Leser stadig at folk som har drevet med tung hi-fi i flere år går over til Devaliet. Men, alle disse oppgraderingene, nedlastinger av ting av tang, produktet må ned til fabrikken igjen - osv.

    Er dette barnesykdommer?
    Eller er greiene så avansert at de må innom "teknologi-service-påfyll" hele tiden?
    Annet?

    Til deg X3, som sier du nesten tømmer den, hva er disse 1000 wattene (eller hva det nå er) mot tilsvarende effekter fra tradisjonelle forsterkerkonstruksjoner?
    Har forresten disse sobre apparatene nok krefter i bunnen, når både stortromma og E-strengen slipper løs samtidig, og så man tydelig hører at vi snakker elbass og ikke ståbass??
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Leser stadig at folk som har drevet med tung hi-fi i flere år går over til Devaliet. Men, alle disse oppgraderingene, nedlastinger av ting av tang, produktet må ned til fabrikken igjen - osv.

    Er dette barnesykdommer?
    Eller er greiene så avansert at de må innom "teknologi-service-påfyll" hele tiden?
    Annet?

    Til deg X3, som sier du nesten tømmer den, hva er disse 1000 wattene (eller hva det nå er) mot tilsvarende effekter fra tradisjonelle forsterkerkonstruksjoner?
    Har forresten disse sobre apparatene nok krefter i bunnen, når både stortromma og E-strengen slipper løs samtidig, og så man tydelig hører at vi snakker elbass og ikke ståbass??
    Vedrørende oppgraderinger. Det er vel sjeldent at en får tilbud om å bytte forsterkeren/pre/dac/riaa til en nyere model ved og bare betale halv pris. Så er tilfellet ifm Devialet. I tillegg får en tilgang til nye muligheter ifm andre kort som kommer i nye modeller. Ellers er det firmware-oppgraderinger som en alternativt kan endre/installere. Jeg har valgt å beholde min D400 as is. Den innfrir så til de grader for meg.

    Devialet er et moderne produkt. Kan andre "forsterkere" for eksempel endre en normal analog inngang til en pre-pre RIAA inngang med MC eller MM og velge belastning etc. Neppe!

    Tror neppe vi ville stilt siste spørsmål angående basskontroll etter at du hadde hørt en D400 kontra en annen tradisjonell tilsvarende 300w forsterker. Jeg har aldri hatt bedre bass. Stålbass, hvor selve basstrengene står i rommet med full overtonestruktur.

    På toppen av det hele vil en kunne endre hvor varmt en vil at lydbildet skal være med de skjellige firmware-utgavene.
    ... og på toppen av dette igjen så har den noe som heter SAM. Dette systemet tvinger en HT til nye dimensjoner. Min HT går plutselig 10HZ lavere. Som å få en sub i systemet. SAM herjer med høyttaleren. Godt ment!
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    [/QUOTE]Tror neppe vi ville stilt siste spørsmål angående basskontroll etter at du hadde hørt en D400 kontra en annen tradisjonell tilsvarende 300w forsterker.[/QUOTE]



    OK! Og hvis så er tilfelle, begynner jo 440 Pro til drøyt 150 lapper med alt inkuldert/kun 230 V inn, å bli en spiselig sum penger, syntes jeg.

    Jeg mener mer og mer at fremtiden er alt-i-ett forutsatt at det spiller bra. McIntosh MA9000 inkludert, dog "litt" annet designuttrykk enn franskmennene :)

    I den andre ende; forstår disse som mener det er fy å levere forforsterker med strømdelen i samme kabinett som "findelen" fordi det påvirker hverandre. Men dette har jo ikke noe med merket deres og gjøre - beklager!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har kommentert RIAA'n i Dev før. Dette et fantastiskt produkt imo og en av indrefiletene. Minner meg litt om en Einstein jeg hadde.

    Hvis en ønsker en Rødere og farget lyd, er det mulig du kan velge noe annet, men da med alle de andre ulempene det medfører.

    Dev D400 er for meg verdt:
    RIAA : 50k
    Preamp: 80k
    DAC: 40k
    Sluttrinn: 100k
    Kabler: 30K

    Tar med dette også:
    SAM korreksjon: 20K
    AIR løsning 20K


    - Jeg skal ha Intel NUC server med ROON, NAS og audiophile ethernettkabler. Blir som å ha hele platesjappa i hus.
    - Ny platespiller blir det også etter at jeg har hørt nivået på Devialet/RIAA'en.
     
    Sist redigert:

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Takk X3 for tilbakemelding vedr. 220vs440 og oppgradering. Svaret fra devialet du har fått betyr vel at jeg kan vente til ny året før jeg sender inn min. Må ha den hjemme i romjula tenker jeg :)
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nyskjerrig på devialet expert 200. Hvordan fungerer denne som streamer? Kan man streame tidal rett fra denne? Jeg bruker naim ndx til å streame tidal idag.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det kan du ikke gjøre. Du må bruke eks en PC og devialet air driver over Ethernet eller en USB streamer eller aller best en Roon server. Roon har air innebygget og oppfører seg som en PC du kan fjernstyre med eks en PAD. Har en mengde funksjoner i tillegg.. :) kan koble alt og viser album og info fra nettet direkte.

    Jeg har kommet frem til at Roon på en Intel nuc server koblet til en switch og en wifi router mot devialet er veien å gå. Dette gir suveren lyd og er helt suverent funksjonsmessig. Egentlig er Roon saken med eller uten devialet. Devialet kan kjøre over Ethernet direkte med devialet air. Bit perfect. Roon koster 500 dollar for evig og alltid. Som en god intercomnect prismessig å sammenligne, bortsett fra at Roon oppgraderes hele tiden. Også med nye funksjoner.

    Devialet kommer med et nytt streamerkort i d220. Dette blir mer fleksibelt mot annen hardware. Hvis du satser på Roon vil dette ikke bety noe som helst. Roon kan kobles til tidal og egne nas disker etc. Roon legger til en masse info rundt innspillingene. Det blir om å sitte med hele platesjappa i hus...
     
    Sist redigert:

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Takk for nyttig info. Jeg har hørt mye positivt om roon. Alt kan altså skje via server og nettbrett. Jeg vil gjerne ha noe som er enkelt og brukervennlig. Har ikke lyst til å fikle med pc mens jeg hører på musikk. Gir denne løsningen også best lydkvalitet, eller er det andre kilder som yter d220 mer rettferdighet?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Jeg syntes dette Roon greiene er veldig forvirrende.
    Kan noen forklare meg hva en Roon server er?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hei. Jeg syntes dette Roon greiene er veldig forvirrende.
    Kan noen forklare meg hva en Roon server er?
    Det er veldig enkelt. Det er en datamaskin (Eks en Intel Nuc maskin) som har et audiofilt (Roon) program installert.

    Eks. Du må ha denne maskinen på samme nettverk som Devialet.

    Roon kan "streame" via en flere alternativer. Devialet AIR et et alternativ. Roon gir overlegen oversikt over innspiller. Kan koble mot Tidal osv... ...også til eget arkiv sømløst. Dette er en langt billigere løsning en en dedikert streamer med samme kvalitet og muligheter. Roon har en masse å skru på inne i selve programmet. Signalprosessering, som eks romkorrigering.

    For å styre denne maskinen, kan du i tillegg til rett på datamaskinen, bruke eks en iPAD. Dvs at denne maskinen (serveren) kan stå helt andre steder enn ved audiokomponentene. Dvs. at det er stille der du sitter! Bare deg og en ny verden på padden.

    Det finnes ikke bedre lignende eller bedre løsninger.

    Server ca: 5700,- (intel NUC 7i5 med 8GB ram/250GB M.2 Express disk.)
    NAS (et par tusen).
    Roon ca 4500,- (alternativt ca 100,- pr mnd.)
    Tidal 200,- pr mnd.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei. Jeg syntes dette Roon greiene er veldig forvirrende.
    Kan noen forklare meg hva en Roon server er?
    Det er veldig enkelt. Det er en datamaskin (Els en Intel Nuc maskin) som har et audiofilt (Eks Roon Rock) program installert.

    Eks. Du må ha denne maskinen på samme nettverk som Devialet.

    Roon kan "streame" via en flere alternativer. Devialet AIR et et alternativ. Roon gir overlegen oversikt over innspiller. Kan koble mot Tidal osv... ...også til eget arkiv sømløst. Dette er en langt billigere løsning en en dedikert streamer med samme kvalitet. Roon har en masse å skru på inne i selve programmet. Signalprosessering, som eks romkorrigering.

    For å styre denne maskinen kan du bruke eks en iPAD. Dvs at denne maskinen (serveren) kan stå hel tandre steder en ved audiokomponentene. Dvs. at det er stille der du sitter!

    Det finnes ikke bedre lignende eller bedre løsninger.



    Innrømmer at jeg hater det meste som har med datamaskiner og gjøre (fordi man må være personlig interessert i greiene for å få de til å funke), ei heller satt jeg på fremste rad i engelsktimene på skolen - hatet vel hele skolen for å si det sånn :)

    OK; innrømmer det samme som Fugazi om Roon forstår jeg ikke helt.
    Du sier dette Zerostat; Dette er en langt billigere løsning en en dedikert streamer med samme kvalitet.

    Kan du si litt mer om dette? Både om selve systemet og bruken. Hva systemet angår, betyr det at man ikke trenger etter beste tenkelige streamer apparatur for maksimal lydkvalitet? Er Roon kun et program på en datamaskin? Dersom dette er tilfelle, er man da avhengig av lydkort eller lydutgangen på datamaskinen, på vei til en god DAC?

    Dersom noen syntes jeg virker alldeles teit - joda - helt sikkert!
    ...Men jeg tør innrømme at alt med/omkring datamaskiner interesserer meg midt opp i rævva.
     
    • Liker
    Reaksjoner: mag

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    AudioStreaming med serverløsninger som Roon åpner for en ny verden av muligheter og konfigurasjoner.

    For meg har det kokt ned til at jeg vil ha mest mulig musikk tilgjengelig uten å måtte drive med datafiler som musikkmedia. Jeg har riktig nok en nasdisk med en masse musikkfiler på. Roon server kan koble denne disken samtidig med Tidal. Da har jeg alt jeg trenger.

    Roon støtter Devialet (D800/400/200/120) direkte. Trenger derfor ikke andre streamer løsninger. Eller ei å oppgradere til siste Devialet modell. Dette låter som det skal.
    Devialet har også en ekstremt bra RIAA. Gøy med vinyl av og til.
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da er min 220 tilbake fra Le Havre med Core Infinety.
    Skal forhåpentligvis få litt tid i løpet av julen for å lytte litt og lære meg nye funksjoner. Har hørt rykter om problemer med fjernkontroll og også appen. Men hos meg virker alt som før. ☺
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Da er min 220 tilbake fra Le Havre med Core Infinety.
    Skal forhåpentligvis få litt tid i løpet av julen for å lytte litt og lære meg nye funksjoner. Har hørt rykter om problemer med fjernkontroll og også appen. Men hos meg virker alt som før. ☺
    Dette blir spennende. Kjør på med inntrykk! Driverne (Softwaren) er sikkert ikke helt ferdig enda.
     
    Sist redigert:

    toca

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg fikk mine tilbake i dag, men det ryktes at vi blir belastet for moms i forbindelse med streamerkortet. En kompis fikk momsfaktura på 4700 i posten fra DHL. Fikk du det?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei, jeg fikk mine tilbake i dag, men det ryktes at vi blir belastet for moms i forbindelse med streamerkortet. En kompis fikk momsfaktura på 4700 i posten fra DHL. Fikk du det?
    Nei. Fikk ikke noe mva påslag på min.
     

    kinver

    Medlem
    Ble medlem
    02.09.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    5
    Hei, jeg fikk mine tilbake i dag, men det ryktes at vi blir belastet for moms i forbindelse med streamerkortet. En kompis fikk momsfaktura på 4700 i posten fra DHL. Fikk du det?

    Sannsynligvis er dette noe som har rammet flere. Jeg fikk momspåslag på kr. 4.588. Så vidt jeg forstår skyldes dette at Devialet har angitt ulik sum på eksport- og importfaktura. En må derfor betale moms av differansen.
    Jeg har i romjulen kommunisert med Devialet support, som foreslår at jeg skal betale det aktuelle beløp til DHL (som innkrever moms på vegne av staten). Devialet skal da refundere summen. Jeg har derfor betalt, og sendt krav til Devialet om refusjon. Blir spennende å se hva som skjer med dette.

    Når det gjelder lyd etter oppgraderingen er jeg meget fornøyd. Bruker kun Air (Wi-Fi). Ingen problemer med stabiliteten, og får inntrykk av en anelse større klarhet/gjennomsiktighet og mer "organisk" lydbilde enn før. Men vanskelig å vurdere om dette kun skyldes Core Infinity, etter som det også er ny firmware.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    AudioStreaming med serverløsninger som Roon åpner for en ny verden av muligheter og konfigurasjoner.

    For meg har det kokt ned til at jeg vil ha mest mulig musikk tilgjengelig uten å måtte drive med datafiler som musikkmedia. Jeg har riktig nok en nasdisk med en masse musikkfiler på. Roon server kan koble denne disken samtidig med Tidal. Da har jeg alt jeg trenger.

    Roon støtter Devialet (D800/400/200/120) direkte. Trenger derfor ikke andre streamer løsninger. Eller ei å oppgradere til siste Devialet modell. Dette låter som det skal.
    Devialet har også en ekstremt bra RIAA. Gøy med vinyl av og til.
    Jeg har heller fortsatt ikke skjønt greia med Roon. Er det noe "galt" med itunes og Spotify? Er jo bare å velge musikk, trykke på rette lyd ut og play. Og det kan gjøres med iPad også. Ikke trenger man å skifte inngang på devialet selv engang.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Kan noen svare meg om en D120 med utgangskort mangler noe funksjonalitet kontra en D200 bortsett fra at den har færre innganger og ikke kan utvides med Companion.

    Jeg trudde for eksempel at den bare hadde MM phono men ut fra Configuratoren til D120 ser det ut som den har MC også.
     

    Convert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2008
    Innlegg
    64
    Antall liker
    4
    Hei, jeg fikk mine tilbake i dag, men det ryktes at vi blir belastet for moms i forbindelse med streamerkortet. En kompis fikk momsfaktura på 4700 i posten fra DHL. Fikk du det?

    Sannsynligvis er dette noe som har rammet flere. Jeg fikk momspåslag på kr. 4.588. Så vidt jeg forstår skyldes dette at Devialet har angitt ulik sum på eksport- og importfaktura. En må derfor betale moms av differansen.
    Jeg har i romjulen kommunisert med Devialet support, som foreslår at jeg skal betale det aktuelle beløp til DHL (som innkrever moms på vegne av staten). Devialet skal da refundere summen. Jeg har derfor betalt, og sendt krav til Devialet om refusjon. Blir spennende å se hva som skjer med dette.

    Når det gjelder lyd etter oppgraderingen er jeg meget fornøyd. Bruker kun Air (Wi-Fi). Ingen problemer med stabiliteten, og får inntrykk av en anelse større klarhet/gjennomsiktighet og mer "organisk" lydbilde enn før. Men vanskelig å vurdere om dette kun skyldes Core Infinity, etter som det også er ny firmware.
    Fint hvis vi etter hvert kan få fortsettelsen på denne historien om krav fra DHL og tilbakebetaling fra Devialet.
    Jeg mener å huske at da jeg fikk min D250 tilbake i romjula så var det med et skriv som sa at det ville komme en faktura fra DHL.
    Det var 3. gang min forsterker var i Paris for oppgradering, men har aldri tidligere fått krav fra speditøren om moms o.l.
    Håper at Devialet følger opp og betaler for de utlegg som noen kunder har fått krav om.
     

    Convert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2008
    Innlegg
    64
    Antall liker
    4
    AudioStreaming med serverløsninger som Roon åpner for en ny verden av muligheter og konfigurasjoner.

    For meg har det kokt ned til at jeg vil ha mest mulig musikk tilgjengelig uten å måtte drive med datafiler som musikkmedia. Jeg har riktig nok en nasdisk med en masse musikkfiler på. Roon server kan koble denne disken samtidig med Tidal. Da har jeg alt jeg trenger.

    Roon støtter Devialet (D800/400/200/120) direkte. Trenger derfor ikke andre streamer løsninger. Eller ei å oppgradere til siste Devialet modell. Dette låter som det skal.
    Devialet har også en ekstremt bra RIAA. Gøy med vinyl av og til.
    Jeg har heller fortsatt ikke skjønt greia med Roon. Er det noe "galt" med itunes og Spotify? Er jo bare å velge musikk, trykke på rette lyd ut og play. Og det kan gjøres med iPad også. Ikke trenger man å skifte inngang på devialet selv engang.

    Metadata og brukergrensesnitt er i en klasse for seg. Må bare prøves.

    I tillegg kan du styre Devialet fra Roon; skru den på, skru den av og regulere volum. Du trenger med andre ord bare en app for å styre både hvilken musikk som skal spilles og selve forsterkeren. Etter å ha opplevd 3mnd prøveperiode med Roon og den brukervennlighet som Roon gir var det ingen vei tilbake. Det ble Roon for livstid:)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei folkens. Da har jeg hatt 220 med Core infinity i stua i 3 ukers tid og kan melde om at dette var vel verdt jobben med å sende den til Frankrike. Jeg har nå testet ut Air wifi via Mac mini samt også fått testet Upnp via BubbleUpnp App til Android telefon. Sistnevnte fungerer 100% uten noen som helst dropout. Kan nå endelig streame musikk fra TIDAL og styre alt fra mobilen. Hører ikke noen lydforskjell på Air og Upnp. Sa da ryker Squeezebox ut døra. Men beholder Macen for streaming av Mqa fra Tidal så lenge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn