Det var sånn Ludo startet...

L

Ludo

Gjest
Jaja, lang tid har gått når man ser tilbake på når man egentlig begynte med denne galskapen. For ikke å snakke om feriepenger, innsparte ferier og så videre. Ikke rart folk mener at oss hifi-interesserte er gale... :)

Men uansett, starten på interessen skyldes vel egentlig at jeg har en eldre bror som kjøpe et godt anlegg for ikke så altfor mange årene siden. Vi snakker 1999 og han ville realisere drømmen fra sin ungdom. Med EC Nemo, EMC-1UP, 4.7 og Magnat Vintage 760 lå alt til rette for at jeg skulle få min aller første nærkontakt med et hifianlegg i toppklasse. Det trodde jeg ihvertfall da :)

Vel, dette startet min interesse for alvor og jeg fant raskt ut at Electrocompaniet måtte kunne levere det som skulle til...
Her er et bilde fra starten; dvs - helt til å begynne med var det vel egentlig Vincent SP-966 som fôret høyttalerne sånn helt til å begynne med.

Her er det to stk Electrocompaniet AW60 som spiller, disse var brokoblet så de hadde nok endel watt, men slet kanskje litt med impedansen.
Som preamp var det en EC 4.5 som fikk gjøre jobben, den funket meget godt på den tiden. Jeg fikk et godt tips av Mr Solhaug her på forumet om å bytte noen kondensatorer i denne, og etter det pustet den meget lett. Absolutt et godt tweak!

Som kilde den gangen hadde jeg en forholdsvis kostbar Onkyo Integra CD-spiller, denne gjorde jo også jobben sin. Kabler var forøvrig ikke av betydning den gangen.

Høyttalerne var av merket Gale, tror Hifiklubben fortsatt selger disse. Jeg husker ekstasen av å få disse forært av min daværende svigerfar som jobbet i Posten. Disse var nemlig skadet under transport(tell me the news), han hadde fått dem billig og synes jeg fortjente disse... Snakk om flaks ;D ;D ;D

L

Ludo

Gjest
Etter en kort periode med EC (husk min store Hifi-opplevelse var EC Nemo) så fant jeg ut at jeg måtte ha mer watt. Jeg trodde jeg var i mål her; Vincent SP-991 er jo på etpar hundre watt pr monoblokk i klasse A om jeg ikke husker feil. I løpet av en hektisk vår og sommer uten fyringsutgifter var disse det flotteste som noensinne hadd entret min stue... Jeg hadde også kjøpt preamp og CD-spiller i sammen serien, og her luktet det high-end... Syntes jeg ihvertfall :)

Men det ble jo sånn, det man hører første gangen som virkelig 'knocks you off of your feet' er det som gjelder. Magnat hadde jo flere høytalere, og av Vintage serien så var Vintage 450 det som ble neste steget :

Endelig satt den tenkte jeg; umiddelbart kunne jeg kjenne igjen den stramme lyden, snerten i bassen og den eksplosive bassen som jeg hadde hørt før... Nå var jeg endelig i mål tenkte jeg... Forøvrig så hadde jeg byttet preamp, effektamp, kabler og diverse annet i mellomtiden så hva den positive opplevelsen skyldes er fortsatt uvisst :)

L

Ludo

Gjest
Men ettersom tiden gikk så oppdaget jeg jo (som alle andre hifi-syke) at noe manglet. Jeg trålet internett for det som fantes av informasjon og etter et mislykket gruppekjøp fra Cattylink (let og du skal finne) så dukket denne lille rørsaken opp fra et firma som heter New York Sound :

Jeg var omtrent i himmelen, lyden var så varm og organisk... Nesten som om jeg var på livekonsert på hver eneste CD ;D

Synes jeg da....

Helt til Brynjar på Motron anbefalte meg å bytte rørene til for eksempel Golden Dragon. Dagen jeg gjorde det var den dagen Brynjar ble helten over alle helter siden han hadde så god peiling på rør.... Oppgraderingen fra standard Kina-rør til Golden Dragon (fortsatt billige rør) var helt enorm. Gliset sto fra øre til øre ;D

L

Ludo

Gjest
Er det noen som husker hvor lenge Adam var i paradis ?? ?? Vel, jeg glemte det ihvertfall ganske så kjapt. I min søken etter EC Nemo tenkte jeg jo at det var WATT SOM ER DET ENESTE SOM BETYR NOE... Sikkert ikke første mann, var jeg vel ;)

Uansett, jeg tok den helt ut da jeg oppdaget en norsk produsent ved navn Embla Audio som solgte noe som skulle visstnok yte 600 watt pr kanal... :eek: :eek: :eek:

Bi-Wiring og masse masse masse watt måtte jo simpelt hen være veien til Nirvana....!!!!!!!!

L

Ludo

Gjest
Når jeg da i tillegg til alle disse fantastiske wattene og organiske rørene hadde klart å skaffe meg høyttalerne som min bror lokket meg med en gang for ikke så lenge siden, ja da måtte jeg ihvertfall være i mål...!!!! Magnat Vintage 760 hadde entret huset. Fy f**n som dette rocket, jeg har pr dags dato aldri spillt så høyt i hele mitt liv noen sinne som dette oppsettet gjorde. Det manglet nok litt finkornethet, men dæven steike som dette rocket!!! ;D ;D ;D

L

Ludo

Gjest
Vel, dere vet hvordan det er - man blir faktisk aldri fornøyd... Eller hur?

Jeg fant ut at Magnat kanskje var for store for min stue. Jeg grublet lenge og tenke på noe som kanskje var litt frodigere i lyden. Hva med Patos tro...
Joda, Patos 402 MKII ble innkjøpt fra en lokal dealer og dette svinget som det skulle. Det er litt rart, men alle bytte og forandringer ble hele tiden oppfattet som en oppgradering...
Det var absolutt moro det!! Og disse var varme i lyden og hadde en egen evne til å sette rockefoten i gang :)

L

Ludo

Gjest
En dag så hadde tilfeldighetene slik at Terje&Terje hos Audioaktøren hadde en demo med bl.a Patos på besøk. Da ble det av diverse årsaker en liten oppgradering. Fra Lyric 402 MKII gikk jeg til Symphonic III...

Gjett om ikke det var en oppgradering da... Symphonic III og greier. Høyttalere til over 30 lakser... Her hadde jeg aldri vært før...

Dette spillte over all forventning, og du verden som jeg hadde det fint med dette oppsettet!!

Roar Moen er flink med høyttalere!

På denne tiden hadde jeg også funnet tilbake til Electrocompaniet og det var AW120 som stod i fokus da. Rør-preampen ble vel også byttet ut i dette momentet.
Det ble en EC 4.7 som tok over; jeg nærmet meg idealet fra noen år tilbake... ;)

R

Rojoh

Gjest
Hehe... Litt hit, litt dit og enda en liten bit... Så er det ikke bare jeg som har vinglet litt frem og tilbake. ;D Artig å høre litt om din hifi-reise akkompagnert av fine bilder.

Mvh. Johan

L

Ludo

Gjest
Men som sagt, etter en stund kom spøkelset på besøk igjen. Dere vet; det dyre spøkelset som hele tiden forteller at det neste du kjøper garantert kommer til å være bedre... Det kom til meg også ja... Og her ble EC 4.7 byttet ut med EC4.8 - steike for en oppgradering. En vanvittig god preamp. I tillegg ble en Benchmark DAC1 anskaffet for å ta seg av kilden på en skikkelig måte...

Når jeg kom hit så følte jeg at ting begynte å ta en litt gal retning. Det ble rett og slett for kostbart. Neste oppgradering nærmet seg faretruende en godt brukt personbil, kunne god lyd virkelig koste så mye ??

L

Ludo

Gjest
Som tidligere nevnt var jeg vel egentlig kommet til et punkt hvor jeg måtte finne ut hvor mye penger jeg ville legge i denne hobbyen. Komponentene kostet mer og mer, kabler ble dyrere og anlegget sladret oftere på innspillingene. En dårlig innspilling låt rett og slett dårlige, mens man ble godt belønnet for de gode...

L

Ludo

Gjest
Rojoh skrev:
Hehe... Litt hit, litt dit og enda en liten bit... Så er det ikke bare jeg som har vinglet litt frem og tilbake. ;D Artig å høre litt om din hifi-reise akkompagnert av fine bilder.

Mvh. Johan
Hehe, mange takk! Du er nok ikke den eneste som har vinglet fra side til side. Det har blitt endel av det her. Samtidig har det vært utrolig lærerikt. Jeg har fått testet mye av det pressen har skrevet om og gjort meg opp egne meninger om hvordan ting låter.

Bilder må man jo ta etterhvert, galskapen må dokumenteres! :)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Flott med bildetråder fra engasjerte mennesker!
Flere bilder!

Jeg hadde æren av en lytt hos Ludo da han hadde Symphonic III og Mingda saken, jeg syntes det spillte over all forventning. :D

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Artig tråd.
Diagnosen hifisyke er utvilsomt fastslått.
Dine "gamle" symphonic III lever lykkelig her i min stue fremdeles, og det tror jeg de skal få gjøre i lang tid fremover.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kjempetråd det her Ludo :D... Hvorfor har du ikke forsøkt å få tak i et sett med brukte Nemo ?

Uansett, å finne sitt nirvana...Vel, det er en lang, og tidvis DYR reise helt klart... Men morro lell

Takk for kikken :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
En artig "reise".
Altid artig å lese om andres veivalg!

L

Ludo

Gjest
Continuo skrev:
Flere bilder!

Jeg hadde æren av en lytt hos Ludo da han hadde Symphonic III og Mingda saken, jeg syntes det spillte over all forventning. :D
Takk for sist ja - det fungerte godt det oppsettet jeg hadde da. Tror vel at Patos Lyric 402 er 'Value-for-money' - helt klart! :)

Det kommer flere bilder etterhvert, mye har skjedd siden den gangen... Men først blir det flyshow på Rygge ;D

To be continued :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Artig lesing og fine bilder :)
Kos deg på Rygge,håper været blir bedre utover dagen.

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:
Continuo skrev:
Flere bilder!

Takk for sist ja - det fungerte godt det oppsettet jeg hadde da. Tror vel at Patos Lyric 402 er 'Value-for-money' - helt klart! :)

Det kommer flere bilder etterhvert, mye har skjedd siden den gangen... Men først blir det flyshow på Rygge ;D

To be continued :)
Det som overrasket meg mest var størrelsen på lydbilde, enormt!
Var det Lyric du hadde da? Mente det var Symphonic, men......
Musikken her hjemme smakte ikke så godt på lang tid husker jeg, men nå har heldigvis ting endret seg formidabelt her hjemme også! :D

B

Back_Door

Gjest
Fin tråd som leses med stor interesse!

Virker som om du har en tendens til stadig å skifte mening? Det blir dyrt i lengden om man lever med skiftende og flersidige lydideal.. ;)

L

Ludo

Gjest
Continuo skrev:
Det som overrasket meg mest var størrelsen på lydbilde, enormt!
Var det Lyric du hadde da? Mente det var Symphonic, men......
Musikken her hjemme smakte ikke så godt på lang tid husker jeg, men nå har heldigvis ting endret seg formidabelt her hjemme også! :D
Husker faktisk ikke om det var Symphonic III eller Lyric 402, men uansett så svingte det bra :)

L

Ludo

Gjest
Etter at stua ble ommøbelert så fant jeg ut at anlegget ikke passet inn i det hele tatt. Da fant jeg ut at jeg måtte gå ned i størrelse på det meste. Jeg testet endel forskjellige ting, men fant ikke helt ut av tingene. Det endte med at jeg ville prøve meg på noe som er forholdsvis lettdrevent og valget falt på Triangle Altea ESw. En snill last for de fleste forsterkere...

Forsterkeren ble også byttet ut med en sjarmerende liten rørsak fra Motron, nemlig MAE SET1. Artig med selvbygg er det også. Denne spiller meget bra!
Den er på 2x6 watt, og om du synes det høres lite ut så kan jeg garantere deg en overraskelse :)

Denne lille tassen følger også med i anlegget, her hos meg gjør den en hørbar jobb og har sin faste plass på veggen :

Fra veggen går det FAT-LMC kabler til en fordeler bak anlegget. Fra denne og til komponentene går det også samme type kabel til samtlige komponenter bortsett fra etpar rør-monoblokker jeg har stående. Har ikke fått laget til disse enda selv om jeg har en hell rull med LMC kabel liggende... Ting tar tydligvis tid... :)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Artig tråd... Og bra bilder ;D

PK

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Tror så gjerne på det du sier om MAE-SET1! :D
Rør gjør susen, har selv anskaffet meg en 2*16 watt 300B DIY amp som får Klipschene til å slå gnistrer (nesten)! ;)
Har lyttet noe til Triangle Celius, og det er helt klart en fin høyttaler.

L

Ludo

Gjest
Som kilde har jeg litt forskjellig. Jeg bruker en Benchmark DAC1 som jeg er veldig fornøyd med. Denne er vel ganske rett-i-fjeset med det meste på godt og vondt. Den er veloppløst i lyden og tegner et stort lydbilde om den får riktig mat for å si det sånn. Jeg har en Transporter fra Slim Devices som er koblet opp mot en server hvor all musikk er lagret i wav-format. Diskplass er billig og med 4x500GB i RAID5 har jeg ca 1.4 TB med plass til rådighet. Da så jeg liten grunn til å rippe samlingen på nytt til f.eks. FLAC eller tilsvarende. Uansett så har Transporteren et genialt grensesnitt, all musikk er tilgjengelig fra fjernkontrollen.
Lydmessig opplever jeg denne som helt ok, men for å være helt ærlig så kunne denne vært bedre tatt prisen i betraktning. Skal jeg sammenlikne med CD-spilleren min, en Eastsound CD-5E så kan den virke en anelse tilslørt i lyden og litt mindre dynamisk. Noen hevder at dette må ha med lydideal å gjøre og for meg har det da blitt klart at jeg liker utilslørt og dynamisk lyd :)

Så det så... ;)

Preampen er en artig sak fra Cayin. Typebetegnelse SC-5LS, en rørbasert sak med innebygget RIAA om man trenger det. Denne er bygget opp rundt et stk 12AX7 og to stk 12AU7. Når jeg kjøpte denne av Morten/Norsk Audioteknikk hadde han tatt ut de medfølgende rørene og satt inn Golden Dragon rør. Disse spilte helt ok, men jeg fant ut at jeg ville prøve å ta ut alt av denne og kjøpte derfor to stk Mullard CV4003 og en stk Mullard CV4004 av Brynjar/Motron. Du verden for en vanvittig oppgradering. Dette tok absolutt lyden til nye høyder, og selv om det er kostbare rør er de absolutt verdt hver eneste krone.

For å koble sammen hele spetakkelet bruker jeg litt forkjellige kabler. Mellom DAC og Transporter/CD-spiller har jeg en Stereovox VX2 digitalkabel. Og ja, det er forskjell på digitalkabler - definitivt. Mellom DAC og pre så er det Kimber Silver Streak som formidler signalet. Denne er litt i samme gate som DAC1 nemlig rett-i-fjeset. Etter at musikken har passert litt sølv og noen eldgamle rør så er det en lokal produsent som tar signalet fra pre'en til effekttrinnene :

Whister Audio Cerise Lusso Xhadow RCA - ett langt navn... puh...

Dette er en vanvittig bra kabel og om man tilhører menigheten som mener at sånt er viktig så bør du absolutt låne øre til en slik en... Det er vel en egen tråd også på kabelhjørnet som er tilegnet denne mener jeg...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.499
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei, flotte bilder!
Forstår jeg deg rett, bruker du den innebygde dacen i transporteren + at du bruker Benchmarken som dac ifra cd- spilleren din?
mvh

L

Ludo

Gjest
Også har vi kommet til effektdelen - jeg har to valg der. Noen ganger koser jeg meg kjempemye med MAE SET1. Musikken triller ut av høyttalerne og den leverer et meget godt nærvær. Om jeg har lyst på en forandring så kobler jeg opp to stk DIY-monotrinn. Disse er basert på KT88 og her benytter jeg Golden Dragon Retro-rør samt et lite Mullard-rør; samtlige fra Brynjar/Motron. Disse yter 18 watt pr kanal og kan virkelig sparke i gang høyttalerne. Dynamikken er absolutt tilstede samt at de spiller godt med bass uten problemer. Lydbildet vokser kraftig og man kommer meget tett innpå artistene.

Neste gang skal jeg forresten huske å tørke støv før fotografering 8)

Fra forsterkerne til høyttalerne har jeg testet mye forskjellig av kabler. En periode var Xindak FS2 og FS-Gold blant mine favoritter, men etter jeg fikk mitt eget lille furterom så forandret dette seg. De ble for spisse i lyden, ting hadde litt lett for å stikke avsted i gal retning. Rommet er på bare 2,65 x 3,35 meter med skråtak på kortenden og jeg sitter omtrent 1,2 meter fra høyttalerne og jeg føler vel at selv små forandringer i oppsettet gir hørbare forskjeller. Som å sitte med et digert headsett egentlig.

Uansett, jeg testet endel andre kabler også i mange forskjellige prisklasser og nå har jeg landet på Anticables. Disse er gode, ihvertfall i mitt oppsett. Til prisen er de et kupp rett og slett. Det låter åpen og uanstrengt, jeg tror disse er ganske så nøytrale.

Rommet ellers er dempet på nøkkelpunkter med 30mm akustikkplater fra Rockwool - disse har mye å si for godlyden. I tillegg så har jeg også basstraps plassert i hjørnene bak høyttalerne samt en i midten på bakveggen. Det rydder opp og strammen bassen betraktelig og har også mye av æren for lydbildet.

L

Ludo

Gjest
tkr skrev:
Hei, flotte bilder!
Forstår jeg deg rett, bruker du den innebygde dacen i transporteren + at du bruker Benchmarken som dac ifra cd- spilleren din?
mvh
Heisann,

jeg bruker DAC1 som D/A for begge enheter dvs CD-spiller og Transporter.

L

Ludo

Gjest
Continuo skrev:
Hvordan opplever du Triangle kontra Patos? :)
Patos er veldig frodig i lyden, litt rund om man kan bruke det utrykket. Triangle er meget stram i lyden og har en meget god definisjon i hele området. To meget forskjellige høyttalere egentlig, blir litt som å sammenlikne epler og pærer...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.499
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
tkr skrev:
Hei, flotte bilder!
mvh
Heisann,

jeg bruker DAC1 som D/A for begge enheter dvs CD-spiller og Transporter.
Hører du forskjell på de to digitale signalkildene?
mvh

L

Ludo

Gjest
Veggen skrev:
Artig tråd.
Diagnosen hifisyke er utvilsomt fastslått.
Dine "gamle" symphonic III lever lykkelig her i min stue fremdeles, og det tror jeg de skal få gjøre i lang tid fremover.
Godt å høre at de fortsatt har det bra - du må stelle pent med dem ;D

L

Ludo

Gjest
Jada, det gjør jeg. Det går på dette med f.eks. dynamikk. CD-spilleren har mer autoritet samt at den låter litt mer utilslørt i lyden. Men ikke misforstå, Transporter spiller bra, men den er langt fra perfekt i lyden. Og den låter ikke like godt som prisen skulle tilsi...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.499
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Jada, det gjør jeg. Det går på dette med f.eks. dynamikk. CD-spilleren har mer autoritet samt at den låter litt mer utilslørt i lyden. Men ikke misforstå, Transporter spiller bra, men den er langt fra perfekt i lyden. Og den låter ikke like godt som prisen skulle tilsi...
Takker for svar. Dette var meget interessant!
mvh

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hei Ludo, fin tråd du har laget, og de DIY blokkene dine låter så drøyt at jeg trodde rommet ble dobbelt så stort når disse ble tilkoblet, kjempebra!

Synes transporteren ser rå ut, har fantastisk brukergrensesnitt men føles dyr. Hvor enorm er forskjellen fra SB3 til Transporteren når du bruker ekstern DAC egentlig??

L

Ludo

Gjest
hifiguru skrev:
Hei Ludo, fin tråd du har laget, og de DIY blokkene dine låter så drøyt at jeg trodde rommet ble dobbelt så stort når disse ble tilkoblet, kjempebra!

Synes transporteren ser rå ut, har fantastisk brukergrensesnitt men føles dyr. Hvor enorm er forskjellen fra SB3 til Transporteren når du bruker ekstern DAC egentlig??
Takk takk ;D Har jobbet litt for å få det til...

Det er helt klart en forskjell mellom SB3 og Transporter - ta med deg DP DAC'en en dag så kan du jo høre selv :)

O

om.s

Gjest
Whow, herlig tråd, og hyggelig å se HiFi historien din, keep it coming!!!

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
For en flott tråd :) Skikkelig morro og lese, også virkelig mange flotte bilder :D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Tror jeg kan hjelpe med hukommelsen kanskje (mulig jeg tar feil, men tviler siden jeg aldri har gjort det før ;D ;D )
Hadde du ikke også en unison research unico hybrid forsterker og et par av disse bel2,5 høyttalerne (selvbygget til snickers og avforumet)

Artig tråd. :)

L

Ludo

Gjest
thomand skrev:
Tror jeg kan hjelpe med hukommelsen kanskje (mulig jeg tar feil, men tviler siden jeg aldri har gjort det før ;D ;D )
Hadde du ikke også en unison research unico hybrid forsterker og et par av disse bel2,5 høyttalerne (selvbygget til snickers og avforumet)

Artig tråd. :)
Joda, dette stemmer - Unico SE var innom her en kort periode, men jeg fikk noen problemer med den og byttet etterhvert til noe annet.

Når det gjelder den fantastiske konstruksjonen BEL 2.5 (Billig - Enkel - Liten eller no) så spilte den no så inni helvete dårlig at jeg til stadighet prøver å fortrenge
det eierskapet... :-[

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Ludo skrev:
Continuo skrev:
Hvordan opplever du Triangle kontra Patos? :)
Patos er veldig frodig i lyden, litt rund om man kan bruke det utrykket. Triangle er meget stram i lyden og har en meget god definisjon i hele området. To meget forskjellige høyttalere egentlig, blir litt som å sammenlikne epler og pærer...
Litt artig det der, for når jeg kom hjem fra deg sist og satt meg ned i godstolen hjemme, så fikk jeg nesten motsatt opplevelse. Patos / AVI kombinasjonen her hos meg spiller strammere, sammenlignet med den varmere runde og noe basstunge lyden jeg opplevde hos deg. Forskjellene tror jeg nok i første rekke skyldes store forskjeller i rom, men også rør istedet for transistor forsterkeri betyr nok mye.
Så hva man matcher med har stor betydning som vanlig.

PS. For de som ikke er klar over det, så har jeg altså overtatt Ludo's ex Symphonic 3 AMT, og nå hans SD transporter.

Topp Bunn