"...det tar vi på pm.."

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
I et åpent diskusjonsforum mener jeg det er en uting at ting skal tas på pm når det er råd og hint om produkter. Råd av generell karakter. For et par år siden fikk jeg stadig "velmenende" pm'er ifra såkalte "guru'er". De mente det sikkert godt , men hvorfor kunne de ikke bare skrive det de mente så andre så det og kunne komme med innspill ?

Ja til kunnskap, ja til debatt....Og ja til åpenhet... :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.492
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enig. "netikette" signalet slår inn der. Ja jeg vet jeg kommenterte en slik sak.

Selvsagt unntak der det er bedre med direkte kommunikasjon (eks. uenigheter/krangler mm. der en bør skvære opp)

"Sendte deg en pm" kan faktisk være noe annet da det eks. kan være tilbud om utlån av ting, informasjon om kontaktinfo til forskjellige folk mm..

J

J.J

Gjest
Det er vel endel som liker seg i mørke - og er redd for brannfakler... :rolleyes:
Derfor er dem nok mest interessert i dele på PM, slik at det IKKE blir debatt om det.

En uting.

• Liker
Reaksjoner: HCS

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Regner med det har å gjøre med alle "velmente" råd man straks får når man er så tøff at man drister seg til å poste noe om kabelforskjellet. Innen man gjør noe med regelverket her, er det fullt forståelig.

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Regner med det har å gjøre med alle "velmente" råd man straks får når man er så tøff at man drister seg til å poste noe om kabelforskjellet. Innen man gjør noe med regelverket her, er det fullt forståelig.
enig,det ser ut som PM er det beste noen ganger for husfreden

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ja, som jeg nettopp skrev i den tråden dette gjelder, er dette eneste måten å unngå støyen fra de som aldri har prøvd, men likevel argumenterer som allvitere. Innen man får forandret regelverket, slik at man kan skrive om lytteerfaringer uten slik uønsket støy, er dette helt forståelig.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
80.367
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Ja, som jeg nettopp skrev i den tråden dette gjelder, er dette eneste måten å unngå støyen fra de som aldri har prøvd, men likevel argumenterer som allvitere. Innen man får forandret regelverket, slik at man kan skrive om lytteerfaringer uten slik uønsket støy, er dette helt forståelig.
Hvorfor i alle dager skal du vri dette mot kabler!?!? Etter hva jeg leser i diverse kabletråder har begge sider god grunn til å føle seg indignert til tider. Etter mitt syn er du heller ikke verdens mest romslige når det gjelder den andre siden!

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Hvorfor i alle dager skal du vri dette mot kabler!?!? Etter hva jeg leser i diverse kabletråder har begge sider god grunn til å føle seg indignert til tider. Etter mitt syn er du heller ikke verdens mest romslige når det gjelder den andre siden!
nå dukket vel svaret om PM i en kabeltråd da,som muligens ?? trigget dene tråden

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
861
PM er jo som navnet antyder litt mere personlig og friere i formen. Der kan man tillate seg å synse og mene litt mere uten å bli truet på livet. De fleste av oss har vel ganske subjektive mening om hifi, men de færreste av oss sitter inne på målinger og dokumentasjon på alt vi mener. Etter å ha vært noen år på forumet har jeg erfart at enkelte ting skal man være forsiktig med, f.eks. hva man skriver om Naim og Rega, eller Linn LP12.

Ut fra dette blir det vel en del PM i stede for. Men når det er sagt er det sikkert mange PM som kunne vært postet på Forumet, det tror jeg nok.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Les denne, så forstår du kanskje hvorfor!

http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/18165-audioquest.html

Din reaksjon er et særdeles godt eksempel på hvorfor.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Uten å ha tiltro til takhøyde for meninger gitt så går dette fora rett i kjelleren... Underforstått av kabler , naim , linn lp12 , må kunne diskuteres uten at en skal frykte for noe som helst.. Gir en etter for frykten og mister ballene sine i samme slengen er det et tap for de som har et åpent sinn og vil vite mer. Men tapet er størst for den som går omveier for å komme med en mening i beste hensikt..

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Uten å ha tiltro til takhøyde for meninger gitt så går dette fora rett i kjelleren... Underforstått av kabler , naim , linn lp12 , må kunne diskuteres uten at en skal frykte for noe som helst.. Gir en etter for frykten og mister ballene sine i samme slengen er det et tap for de som har et åpent sinn og vil vite mer. Men tapet er størst for den som går omveier for å komme med en mening i beste hensikt..
Det er vel mer ille at noen føler seg tvunget til å bruke pm for å unngå støy. Med den særdeles slappe og ensidige modereringen det har vært i slike tråder, er det begrenset hvor lenge man gidder å ta sjansen på å beskrive lytteerfariger i dette forumet.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Det kan jo også relatere seg til salg (alla 'jeg har en slik en hvis du er interessert'), alternativt sjekk med 'nnn' - han har et bra tilbud på denne til 30% rabatt.....

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det er vel mer ille at noen føler seg tvunget til å bruke pm for å unngå støy. Med den særdeles slappe og ensidige modereringen det har vært i slike tråder, er det begrenset hvor lenge man gidder å ta sjansen på å beskrive lytteerfariger i dette forumet.
La kabel-tullet ligge please Lars Erik... Det er ikke det som er fokus her i denne tråden, selvom du gjerne vil det skal være slik...

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det var vel en slik tråd denne tråden ble ledet ut i fra. Uansett er det fullt ut forståelig, og medlemmet som henviste til pm oppga senere nettopp denne grunnen.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det var vel en slik tråd denne tråden ble ledet ut i fra.
Og så ? Finnes flere tråder hvor enkelte skal "sende en pm..". Så kutt the cabel-nonsens her, og at Høvdingen moderering kontra andres moderering gjøres kan du jo lage en egen tråd om..Hvis det betyr mye ifht kabler.. :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Og så ? Finnes flere tråder hvor enkelte skal "sende en pm..". Så kutt the cabel-nonsens her, og at Høvdingen moderering kontra andres moderering gjøres kan du jo lage en egen tråd om..Hvis det betyr mye ifht kabler.. :)
Det betyr mye i forhold til hele forumet, og hvordan man knapt kan legge ut noe angående lytteerfaringer uten at ulveflokken kommer. Dette er en svært bra tråd å ta opp det i, siden dette nettopp er årsaken til at gjeldende medlem ville diskutere videre på pm.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det betyr mye i forhold til hele forumet, og hvordan man knapt kan legge ut noe angående lytteerfaringer uten at ulveflokken kommer. Dette er en svært bra tråd å ta opp det i, siden dette nettopp er årsaken til at gjeldende medlem ville diskutere videre på pm.

Du høres resignert ut ... Men tror vi er enige om målet...Åpenhet om den gode opplevelsen ..Om den kan måles eller ei... ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0

Du høres resignert ut ... Men tror vi er enige om målet...Åpenhet om den gode opplevelsen ..Om den kan måles eller ei... ;)
Helt enig. Resignert? Tror det er veldig mange som er det. Heldigvis har Høvdingen i klartekst sagt at slik kan vi ikke ha det lengre, og han har annonsert en regelendring som går ut på at tråder med lytteerfaringer skal slippe slikt. Det imøtesees med lengsel.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.092
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det blir fint dersom vi samtidig kan slippe halleluja og fatwaer i teknikktrådene.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Hva får deg til å tro at folk ikke har prøvd? Det er vel ingen hi-fi entusiaster som ikke har prøvd forskjellige kabler?

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
6
Hva får deg til å tro at folk ikke har prøvd? Det er vel ingen hi-fi entusiaster som ikke har prøvd forskjellige kabler?
Å jo da, entusiaster som ikke har prøvd finnes det flust av!
Jeg var innom engang til en med et millionanlegg pluss som hadde kjørt med samme kablene hele tiden (Cardas tror jeg det var).
Han synes de fungerte bra, hadde derfor ikke prøvd noe annet.
Jeg fikk han derimot på andre tanker! :cool:

Ps: Nå har jeg ikke lest denne tråden, bare siste innlegget. Men.... Hvorfor kabler nå igjen..... Må alle diskusjoner på død og liv ende opp i kabeldebatter!? Jeg for min del gikk lei for fem-seks år siden.
Men skal man oppnå ti tusen innlegg så er eneste utvei å drøvtygge på kabler.... Et slags evigvarende agurknytt.. ;)
(Nå var jeg kanskje litt slem...):mad:

Med det vil jeg ønske alle æresmedlemmer en god kabelsommer! :)
Hold på kablene, snart er det høst!

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg har skumlest disse kabel krangletrådene, noen poster er lest mer nøye enn andre, men som sagt skumlest.

Men jeg klarer ikke å finne ut av hvem som er imot eller for kabler til stereoanlegg.

Så, hvem er disse kverualantene som aldri er å se i andre tråder, f.eks. en kul fyr med navn Trygve? Hvor mange kabler er det denne fyren har eller ikke har? Hvorfor er kabler som er billigere enn 100 kroner bedre enn kabler til 1000 kroner? Hvorfor er kabler til 1000 kroner bedre enn kabler til 100 kroner? Hvorfor bryr det dere hva andre bruker penger på? Hvorfor skal dere ha målinger som bevis? Skal dere ha hørselsmålinger fra "pasientens" lege og?

Slapp av og kos deg med det du har, og gi faen i hva andre har. Jante sover, og jeg er halv-brisen. God natt ;)

btw, dette tar vi på PM

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Nå sutrer du litt, Lars- Erik, hvis du er interessert i spesielle kabler og lytteinntrykk av disse , kan du lete i arkivet her. Nok av merke- tråder, men ikke alltid så mye aktivitet der. Dette kan vi ikke skylde på Kabelfornekterne for, de har (stort sett) folkeskikk nok til å ha respektfull avstand til disse trådene.
Stol på dine egne ører, ikke ta alt for god fisk selv om det kommer fra en kabeltilhenger. "PM"- fyren som her diskuteres mener jo Tara Labs Helix 6/8 er blant verdens beste kabler, etter det jeg har forstått, men etter å ha prøvd noen dyrere varianter mener jeg dette bestemt ikke er tilfelle.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Du har totalt misforstått, Trygve.
Og Finn bør lese seg opp. Alltid en fordel det.

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Har flere ganger fått svar på tråder jeg har startet på PM, selv når dem er helt ukontroversielle.
Helt greit, men unødvendig, og kjipt for andre som lurer på det samme og ikke får svar.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
6
Forresten... jeg kan jo heller får tråden tilbake i sporet ved å stille et par spørsmål:

Jeg ble nemlig for en ukes tid siden ble druknet av PM'er fra en forhandler fordi jeg la inn kritiske kommenterer i en vennetråd for hans produkter. Eller kritisk og kritisk... Jeg stilte nemlig fullt legitime spørmål i en tråd som egentlig minner om en ukritisk facebook side for vedkommendes produkter.
I steden for å ta til motargument - det ville han ikke komme noen vei med - så prøvde han i steden å skremme meg vekk fra tråden. Ved å sende PM'er. Noe han tilsynelatende har klart. Jeg vil aldri kjøpe hans produkt selv om jeg i utgangspunktet var på stdet til å prøvelytte hans produkter.

Mitt spørsmål blir dermed:

1: Skal en forhandler styre dagsorden i en vennetråd? Eller er HifiSentralen til for oss brukere?

2: Skal en vennetråd bare være en koseklubb der ingen kritiske spørsmål skal stilles? Eller skal sannheten kunne sies?
F.eks av typen: Er egentlig en forsterker til ti tusen en rett match til høyttalere i 100 tusen kr klassen? Eller burde man heller bruke litt mer på forsterkeri først?

3: Burde ikke heller forhandleren ta diskusjonen åpent selv om dette kunne føre til at han mistet ansikt og dermed mindre salg?

Resultatet er ihvertfall at den siste Pm'en fra vedkommende ble slettet ulest. Jeg har ingen interesse av å diskutere med en selger på PM.
Et annet resultat er at jeg ikke har noen interesse av hans produkter mer og dermed ikke har noe på hans vennetråd å gjøre. Legg merke til ordet hans.... :p

Ps: Fanken... med så lange innlegg så stryuker jeg nok med lenge før jeg æresmedlem.... :p
(Ikke noe vondt ment i det hele tatt dette heller....)

L

larkus

Gjest
Angående pm: Jeg har ved flere anledninger etter å ha skrevet innlegg der jeg promoterer diy-kabler, fått pm fra en som skriver voldsomt entusiastisk om lyden med navngitte ekstremt dyre kabler i anlegget. Gjerne skrevet med en overbærende tone også. Fyren har vært medlem på hfs siden 2008, og har ikke postet et eneste innlegg så langt på sentralen. Hva faen er det som feiler fyren? Tør man ikke skrive innlegg på hfs, så får man holde fingrene fra tastaturet når det gjelder pm også.

mvh
larkuz

8

8x12_TOM

Gjest
Angående pm: Jeg har ved flere anledninger etter å ha skrevet innlegg der jeg promoterer diy-kabler, fått pm fra en som skriver voldsomt entusiastisk om lyden med navngitte ekstremt dyre kabler i anlegget. Gjerne skrevet med en overbærende tone også. Fyren har vært medlem på hfs siden 2008, og har ikke postet et eneste innlegg så langt på sentralen. Hva faen er det som feiler fyren? Tør man ikke skrive innlegg på hfs, så får man holde fingrene fra tastaturet når det gjelder pm også.

mvh
larkuz
He-He. fikk for et par dager siden en pm fra en som lurte veldig på hva jeg mente med et av mine innlegg. Ga han et svar som sikker ikke stemte med hans verden - ble stille i hvert fall. Han hadde også vært medlem siden 2008, og ikke et eneste innlegg.

Sist redigert:
M

musicus

Gjest
Nå er jeg ikke redd for å skape litt kabel eller annen stöy selv, men jeg må si at det er ett tankevekkende godt poeng du har löftet frem her.

mvh

M

musicus

Gjest
Det blir fint dersom vi samtidig kan slippe halleluja og fatwaer i teknikktrådene.
Kan slippe?? den stakkars faen som våger hevde noe ikke övrigheta på de foruma har godkjent opp og i mente, får vel en fatwa utstedt på seg om man råkar sleppa en ytring som ikke passer rådet, halleluja tror jeg gjengen i innbyrdes beundran fordeler godt seg imellom , imo selvsagt ;)

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

mvh
larkuz
Enig!
Begynner på T og slutter med i, ser ut som jeg ble kvitten med siste versjon av HFS, etter til slutt å ha sagt kraftig ifra at jeg opfattet det som spam.

Mvh.KW

L

larkus

Gjest

mvh
larkuz
Enig!
Begynner på T og slutter med i, ser ut som jeg ble kvitten med siste versjon av HFS, etter til slutt å ha sagt kraftig ifra at jeg opfattet det som spam.

Mvh.KW
Samme person, ja.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

mvh
larkuz
Enig!

Mvh.KW
Samme person, ja.
Hehe - han har også vært innom min inn-boks et par ganger. Vennlig overbærenhet virket som kniv i varmt hvetebrød - eller hvordan det nå skal sies. Noe slikt som at: "Du har dine meninger, jeg har mine - og det er de som teller for meg. Mine altså".

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
221

mvh
larkuz
Enig!

Mvh.KW
Jepp, han har sendt meg noen PM også når han ikke er enig med det eg skriver ang kabler. Rett og slett feigt, spør du meg.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4

mvh
larkuz
Enig!

Mvh.KW
Jepp, han har sendt meg noen PM også når han ikke er enig med det eg skriver ang kabler. Rett og slett feigt, spør du meg.
Skjult bransjeaktør? :cool:

• Liker
Reaksjoner: KW

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.853
Sted
Phobos

mvh
larkuz
Enig!

Mvh.KW
Samme person, ja.
Ble nysgjerrig og måtte finne ut hvem dette var. Gjett hva som sto på "Gjør nå" på vedkommende....

"Private meldinger"

:D

Topp Bunn